Det nya vägmärket ålägger att väja för den cyklist som korsar gatan

Helsingfors stad har satt upp de första vägmärkena för väjningsplikt vid en plats där cyklister korsar vägen som har inverkan på väjningsplikterna för den cyklist som korsar gatan och det fordon som kör på körbanan. Märket togs i bruk i samband med den nya vägtrafiklagen som trädde i kraft 2020.
Ett nytt vägmärke för väjningsplikt vid en plats där cyklister korsar vägen (under vägmärket för övergångsställe) på Tölöviksgatan. Det nya vägmärket används endast i situationer där fortsättningen på en cykelbana är upphöjd, såsom i bilden.
Ett nytt vägmärke för väjningsplikt vid en plats där cyklister korsar vägen (under vägmärket för övergångsställe) på Tölöviksgatan. Det nya vägmärket används endast i situationer där fortsättningen på en cykelbana är upphöjd, såsom i bilden.

I Helsingfors användes det nya vägmärket för väjningsplikt vid en plats där cyklister korsar vägen (B7) för första gången vid vägarna i Domarby. I samband med öppnandet av den nya Kajsatunneln i början av maj sattes märket upp även framför öppningen av Kajsatunneln vid Tölöviksgatan på ett centralt och livligt trafikerat ställe.

På det ställe som anges med märket har det fordon som kör på körbanan väjningsplikt mot den cyklist som korsar gatan. Det nya vägmärket används endast då fortsättningen på en cykelbana är upphöjd i konstruktionshänseende.

Flera nya vägmärken sätts upp i sommar

Märket för väjningsplikt vid en plats där cyklister korsar vägen används vid de livligt trafikerade cykelbanor i Helsingfors där man vill framhäva att det är säkert och smidigt att korsa gatan. Vid cykelbanan finns vanligtvis även ett övergångsställe, så den som kör på körbanan väjer för både den fotgängare och den cyklist som korsar gatan.

Under 2024 ändras väjningsplikten genom att använda det nya märket även vid korsningen mellan Tölöviksgatan och Karamzins strand där staden bygger ett nytt upphöjt övergångsställe och en ny upphöjd fortsättning på en cykelbana.

Helsingfors stad har som mål att öka trafiksäkerheten. Utvecklingen av korsningsarrangemangen är ett sätt att förbättra förhållandena för fotgängar- och cykeltrafiken. Staden kartlägger utmanande korsningar med tanke på trafiksäkerheten, och säkerheten förbättras årligen med olika åtgärder.

Även andra vägmärken ålägger att väja

För att ange väjningsplikt i korsningar används även i fortsättningen det vanligare märket för väjningsplikt i korsningar (B5). Det bekanta triangelformade vägmärket anger att föraren till ett motorfordon ska väja för bland annat cyklister. Ibland är trafikarrangemangen dock sådana att det inte är möjligt att använda vägmärket B5. Det nya vägmärket B7 gör det möjligt att förbättra säkerheten för cykeltrafiken även i sådana här situationer.

Det fordon som kör på körbanan väjer för cyklister utöver på de ställen som anges med märkena B5 och B7 även bland annat när fordonet kommer bakom märket för obligatorisk att stanna, det vill säga stoppmärket och när fordonet svänger. Mer information om väjningsplikterna i trafiken på Trafikskyddets webbplats: https://www.liikenneturva.fi/sv/kampanjer/kanner-du-till-trafikreglerna/(Länk leder till extern tjänst)

Vägmärken som nämns i nyheten och inverkar på väjningsplikten.
B5: väjningsplikt i korsning
B6: obligatoriskt att stanna
B7: väjningsplikt vid en plats där cyklister korsar vägen
Vägmärken som nämns i nyheten och inverkar på väjningsplikten. B5: väjningsplikt i korsning B6: obligatoriskt att stanna B7: väjningsplikt vid en plats där cyklister korsar vägen