Staden har samlat in respons på planerna flera gånger. Utgående från responsen har planerna ändrats bland annat i Munksnäs där staden inte ännu i detta planeringsskede fattar beslut om att begränsa motorfordonstrafiken som korsar Munksnäs allén.
Lösningen för Hummelviken lättare än detaljplanens lösning
Även lösningen för Hummelviken vid gränsen av Bortre Tölö och Mejlans fick mycket respons. Däremot mötte brolösningen motstånd bl.a. till följd av naturvärden. Å andra sidan berömdes också den tillgänglighetsanpassade och smidiga rutt för cykling och gång som lösningen möjliggör.
I den plan som förs vidare till beslutsfattande löper banan nu över Hummelviken längs en bro som byggs framför strandklipporna. Jämfört med den tidigare detaljplanen är bron smalare och man rör inte klippan. Rutten har preciserats även i omgivningen av Fölisövägen och banan löper inte genom den värdefulla lunden.
– Stadens strategi och klimatmål kräver att andelen cykeltrafik ökas. Backen vid Paciusgatan är inte oöverkomlig för dem som redan nu cyklar i den. Vi vill dock öka andelen cykeltrafik, så vi ska locka även nya stadsbor på cykelsadeln. Därför strävar vi efter att anlägga de nya förbindelserna så tydliga, smidiga och säkra som möjligt, säger Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplanering hos Helsingfors stad.
Biltrafiken enkelriktad på den trånga Merikantovägen
Staden planerar att motorfordonstrafiken på Merikantovägen vid Sibeliusparken ändras till enkelriktad från söder till norr. Detta lugnar ner trafiken på den trånga gatan som i första hand har dimensionerats för lokal tomttrafik. För närvarande är cirka 60 procent av trafiken på gatan genomfartstrafik som i fortsättningen dirigeras till huvudgatunätet. Lösningen förbättrar trafiksäkerheten i området med livlig gångtrafik exempelvis till stränder, parker och skolor.
För en sträcka på Merikantovägen planerar staden en cykelgata där cyklar och bilar delar samma körbana och anpassar sin hastighet efter cykeltrafiken. Samtidigt kan staden eventuellt öka antalet parkeringsplatser på Merikantovägen.
Den allmänna planen för Munksnäsbanan behandlas i stadsmiljönämnden tisdagen 27.8. Efter stadsmiljönämnden går ärendet vidare till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige. Avsikten är att inleda mer detaljerad gatuplanering 2025.
Den nuvarande förbindelsen för cykel- och gångtrafik från centrum och Tölö mot Munksnäs är dålig med tanke på trafikvolymer. Helsingfors stad planerar att bygga ett stadsomfattande nätverk av banor, det vill säga ett nätverk av högklassiga och smidiga cykelvägar varav Munksnäsbanan är en del.