Miten haetaan?
Yrittäjän starttirahan myöntää helsinkiläisille asiakkaille Helsingin kaupunki. Starttirahaa haetaan ennen kuin olet perustanut yrityksen. Tukea ei voida myöntää, jos päätoiminen yritystoiminta on aloitettu jo ennen tukipäätöksen tekemistä. Yrityksen rahoitus ja mahdollinen liiketila järjestetään ennen hakemuksen lähettämistä.
Hakemusta varten tarvitset liiketoimintasuunnitelman (LTS) ja rahoitus-, kannattavuus- ja myyntilaskelman. Lisäksi liitteeksi tarvitaan myös hakijan CV, verovelkatodistus, (esi)sopimus toimitiloista ja tosite yritysrahoituksesta. Jos sinulla on kysyttävää tai tarvitset apua starttirahahakemuksen tekemiseen, ota yhteyttä starttiraha@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman).
Jos sinulla ei ole mahdollista käyttää verkkopalvelua, lataa ja täytä paperinen lomake: tulostettava lomake asiakkaalle (doc)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Ehdot tuen saamiseen
Uuden yrityksen starttirahan saamisen ehtoja ovat hakijan valmiudet alalle ja yrittäjäksi, muu uuden yrityksen rahoitus, tiedossa oleva liiketila yms. Esteenä puolestaan voi olla mm. yrittäjän saamat muut tulot tai luottotiedoissa näkyvät maksuhäiriöt.
Tarkemmat tiedot Starttirahan ehdoista löydät Työmarkkinatorin verkkosivuilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Starttiraha maksetaan kerran kuussa jälkikäteen edunsaajan tekemän maksatushakemuksen perusteella. Maksatushakemus (vuoden 2024 starttiraha) on toimitettava ELY-keskusten kehittämis- ja hallintokeskukselle (KEHA-keskus)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) viimeistään kahden kuukauden kuluessa jakson päättymisestä.