Behöver du råd och vägledning om socialtjänsterna eller om ansökan om förmåner och stöd? Hos socialrådgivningen kan du få samtalshjälp av en yrkesperson. Efter att vi har kartlagt din situation hänvisas du vid behov vidare inom tjänsterna.
Vi betjänar dig via telefon, e-post och på chatbotten Hester (på finska), som finns på sidans nedre hörn.
Chatten betjänar på finska vardagar kl. 8.15-16 (från 2.1.2025 kl. 9.00-15.00). Medarbetarna från teamen för socialarbete för unga och hälsovårdare från studerandehälsovården svarar på frågor i chatten vardagar kl. 12-15.
Skriv inte din personbeteckning i chatten! Vid behov ber socialhandledaren dig att identifiera dig via tjänsten suomi.fi.
Om du redan har en egen kontaktperson från vuxensocialarbete, fråga dem direkt om vägledning och råd.
Ring
Socialrådgivningens telefonnummer
Från och med 2.1.2025 kommer callcentret att vara öppet kl. 9.00-15.00.
Sköta ärenden på plats
Undantag för tjänster
Socialrådgivningens telefon- och chattjänst är undantagsvis stängd under hösten 2024 enligt följande:
- 17.12.2024 kl. 8.15-10.30
- 14.1.2025 kl. 10.30-15
- 11.2.2025 kl. 10.30-15
- 11.3.2025 kl. 10.30-15
- 8.4.2025 kl. 10.30-15
- 13.5.2025 kl. 10.30-15
- 10.6.2025 kl. 10.30-15
Så här når du oss
Vi betjänar vardagar kl. 8.15-16 på numret 09 310 44400(Link startar ett telefonsamtal).Obs! Från och med 2.1.2025 kommer vi att ha öppet kl. 9-15
Chattbotten Hester finns i sidans nedre hörn ”Sotebotti Hester” är en chattbot som betjänar dig 24/7 och som hjälper dig anonymt i allmänna socialvårdsärenden.
Om Hester inte kan hjälpa dig får du under öppettiderna kontakt med ett proffs i chatten. Chatten betjänar på finska vardagar kl. 8.15–16. Obs! Från och med 2.1.2025 kommer vi att ha öppet kl. 9-15 Medarbetarna från teamen för socialarbete för unga och hälsovårdare från studerandehälsovården svarar på frågor i chatten vardagar kl. 12–15.
Skriv inte din personbeteckning i chatten! Vid behov ber socialhandledaren dig att identifiera dig via tjänsten suomi.fi.
Du kan fråga om allmänna råd och stöd genom att skicka e-post till sotepe.sosiaalineuvonta.aikuissosiaalityo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post).
Med krypterad e-post kan du sköta dina ärenden säkert och vid behov skicka dina personuppgifter. Vi svarar på mejlen inom 1-3 arbetsdagar. Här kan du skicka krypterade e-postmeddelanden(Länk leder till extern tjänst).
Följ oss på Facebook för att hitta svar på dina frågor.
Vanliga frågor
Om du inte ännu är klient inom socialt arbete för vuxna, kan du börja med att kontakta servicestället i ditt eget område antingen genom att ringa eller besöka oss på plats. Efter bedömningen av ditt servicebehov kan du bli klient hos vuxensocialarbetet, och får då en egenarbetare.
Se kontaktuppgifter till och öppettider för våra serviceställen
Om du redan har fått en egenarbetare och du vet vad han eller hon heter, ska du kontakta honom eller henne direkt med ditt ärende.
Se kontaktuppgifterna till de anställda vid vuxensocialarbetet
Se kontaktuppgifterna till de anställda vid vuxensocialarbetet för personer som har fyllt 30 år
Du kan också skicka ett meddelande till din egenarbetare via Maisa.
Gå till Maisa (Länk leder till extern tjänst)
Om ditt ärende gäller tjänster för äldre personer, kontakta Seniorinfo.
Om ditt ärende gäller tjänster för barnfamiljer och behov av stöd i föräldraskapet, kontakta socialrådgivningen för barnfamiljer.
Se kontaktuppgifter till socialrådgivningen för barnfamiljer
Du kan få en egenarbetare i samband med bedömningen av ditt servicebehov. Vi genomför bedömningar av servicebehovet vid vuxensocialarbetets serviceställen. Du kan kontakta servicestället i ditt bostadsområde antingen genom att ringa eller besöka oss på plats.
Se kontaktuppgifter till och öppettider för våra serviceställen
Socialrådgivningen genomför inte bedömningar av servicebehovet, och vi kan inte boka tider till det regionala vuxensocialarbetet. Vi kan dock skicka en kontaktbegäran till vuxensocialarbetet gällande ditt ärende.
Om du redan har fått en egenarbetare och du vet vad han eller hon heter, ska du kontakta honom eller henne direkt.
Se kontaktuppgifterna till de anställda vid vuxensocialarbetet
Se kontaktuppgifterna till de anställda vid vuxensocialarbetet för personer som har fyllt 30 år
Du kan också skicka ett meddelande till din egenarbetare via Maisa.
Vi rekommenderar att du ansöker om förmåner som lämpar sig för din nuvarande livssituation av FPA. Du får sakkunnig rådgivning om olika förmåner av FPA. FPA:s förmåner inkluderar grundläggande utkomststöd, som du vid behov också kan ansöka om i brådskande ordning. Det grundläggande utkomststödet kompletterar de primära inkomsterna när dessa inte räcker till för alla dagliga utgifter. Du hittar mer information om alla FPA:s förmånerpå FPA:s webbplats.
Gå till FPA:s webbplats(Länk leder till extern tjänst)
Utkomststödet består av grundläggande utkomststöd som beviljas av FPA samt kompletterande och förebyggande utkomststöd, som man söker av välfärdsområdena – i Helsingfors av Helsingfors stad.
Se anvisningar för ansökan om grundläggande utkomststöd av FPA(Länk leder till extern tjänst)
Se instruktioner om hur du ansöker om kompletterande och förebyggande utkomststöd
Vuxensocialarbetet kan kartlägga din övergripande situation och du kan eventuellt få en bedömning av servicebehovet. På basis av bedömningen av servicebehovet kan socialvården lämna ut uppgifter till FPA för prövning om att grunddelens belopp inte ska sänkas. Du ska kontakta vuxensocialarbetets serviceställe i ditt bostadsområde för att boka en tid.
Se kontaktuppgifter till och öppettider för våra serviceställen
Om du redan har fått en egenarbetare ska du kontakta honom eller henne antingen via Maisa eller under din egenarbetares telefontid. Beroende på din ålder hittar dukontaktuppgifterna på sidan för Socialarbete inom tjänsterna för unga ellerVuxensocialarbete för personer som har fyllt 30 år.
Se kontaktuppgifterna till de anställda vid vuxensocialarbetet
Se kontaktuppgifterna till de anställda vid vuxensocialarbetet för personer som har fyllt 30 år
Socialvården kan inte hänvisa dig till förmånligare boende och i princip betalar socialvården inte hyresandelar som överskrider det belopp FPA anser vara skäliga boendeutgifter. För att FPA ska kunna beakta dina totala boendeutgifter i en bostad som anses vara överprissatt, bör det föreligga en särskild grund för ditt boende. Du kan ta del av de särskilda grunderna mer i detalj på FPA:s sida Boendeutgifter inom det grundläggande utkomststödet. Du kan också läsa om vad förmånsanvisningarna om det grundläggande utkomststödet säger om särskilda grunder.
Om det enligt FPA inte finns några särskilda grunder för dig att bo i en överprissatt bostad, och du inte längre har råd med hyresutgifterna, rekommenderar vi att du letar efter en förmånligare bostad. När du letar efter en bostad är det bra om du åtminstone lämnar ansökan till städerna i huvudstadsregionen (Helsingfors, Esbo och Vanda) med så få regionala begränsningar som möjligt samt till allmännyttiga hyresvärdar. En anteckning om kreditstörning är inte ett hinder för att få en bostad av dessa hyresvärdar. Du hittar en förteckning över olika hyresvärdar på sidanHyresbostäder i Helsingforsregionen.
Gå till sidan Hyresbostäder i Helsingforsregionen
Om du inte lyckas hitta en bostad på egen hand kan du kontakta boenderådgivningen i ditt bostadsområde och berätta om din situation. Om du bor i en Heka-lägenhet kan du kontakta boenderådgivaren enligt din hemadress.
Se kontaktuppgifterna till boenderådgivningen
Se kontaktuppgifterna till boenderådgivarna för Heka-objekt (Länk leder till extern tjänst)
Utkomststödet består av grundläggande utkomststöd som beviljas av FPA samt kompletterande och förebyggande utkomststöd, som man söker av välfärdsområdena – i Helsingfors av Helsingfors stad.
Observera att innan du ansöker om kompletterande utkomststöd ska du ha ett giltigt beslut om grundläggande utkomststöd – beslutet kan också vara negativt. Vid behov kan du ansöka brådskande om grundläggande utkomststöd av FPA. Kontakta FPA:s telefontjänst eller besök FPA:s serviceställe.
Läs mer om att ansöka om kompletterande och förebyggande utkomststöd
En anmälan om behov av social omsorg (även känd som en orosanmälan) kan göras om en vuxen person när du är orolig för deras välfärd, hälsa eller säkerhet och de inte kan ta hand om sig själva.
Utifrån din anmälan kontaktar socialtjänsternas yrkespersoner den person som är föremål för anmälan och bedömer vilken form av hjälp personen eventuellt behöver. Vi får inte lämna ut information om behandlingen av anmälan till någon annan än den person som är föremål för anmälan.
Vi rekommenderar att du i första hand lämnar anmälan med hjälp av formuläret på Maisa-tjänstens förstasida, vilket inte kräver autentisering. Om den person som är föremål för anmälan bor i Helsingfors kan du också ringa Helsingfors socialrådgivning på numret 09 310 44400 (vardagar kl. 8.15–16).
Gå till Maisas förstasida (Länk leder till extern tjänst)
Läs mer om hur du lämnar en orosanmälan
Du kan också lämna en orosanmälan om en äldre person i Seniorinfo.
Läs mer om en orosanmälan för en äldre person
Om du är orolig över en minderårig person, kan du lämna en barnskyddsanmälan.
Den här sidan hittar du också på adressen hel.fi/socialrådgivning.