På grund av belastning i socialrådgivningen för barnfamiljer svarar vi på Maisa-ansökningar och Behöver hjälp -kontaktbegäran inom ungefär en vecka efter att vi mottagit meddelandet.

Socialrådgivning för barnfamiljer

Ta kontakt när du behöver hjälp med uppfostringsproblem, utmaningar inom föräldraskapet eller annat som utgör en belastning i vardagen.

Inom socialrådgivningen för barnfamiljer ger vi råd och hjälper familjer med barn under 18 år.

Du behöver inte veta vilket slags hjälp och stöd du behöver. Vi funderar tillsammans på vilken tjänst som skulle vara till störst nytta för din familj och styr dig till den.

Tjänsten är kostnadsfri och frivillig för dig.

Du kan kontakta oss i Maisa, med webbformuläret Jag behöver hjälp eller genom att ringa.

Om du kontakar oss i Maisa, svarar vi inom tre vardagar. Om vi inte kan nå dig per telefon, svarar vi dig i Maisa.

Du kan även skicka ett meddelande med webbformuläret Jag behöver hjälp. Vi svarar inom tre vardagar, i första hand per telefon.

Du kan även ringa oss. Socialrådgivningen för barnfamiljer betjänar på +358 9 310 15454 vardagar kl. 9-12. Vi betjänar på svenska på samma nummer måndagar kl. 9-12.

Om det redan finns en yrkesperson inom socialvården som är inkopplad på din familjs ärenden, ska du i första hand kontakta den personen.

Uträtta ärenden på webben

Maisa onlinetjänst

1. Öppna Maisas framsida och logga in i tjänsten med Suomi.fi-identifikation. Om du har laddat ned Maisa-appen kan du också logga in i Maisa i den.

2. Välj i den övre menyn Meny och i sidomenyn Socialvård.

4. Välj Ansökan/kontakt med tjänsterna för barnfamiljer.

3. Klicka på Gör ansökan och följ anvisningarna.

Vi svarar inom tre vardagar. Om vi inte kan nå dig per telefon, svarar vi dig i Maisa.

Länken öppnas i en ny flik.

Jag behöver hjälp -onlineformulär

Länken öppnas i en ny flik.

Ring

Socialrådgivningstelefontjänst för barnfamiljer på finska

Öppet mån-fre 09-12
Samtalets pris: normalt samtalspris

Socialrådgivningstelefontjänst för barnfamiljer på svenska

Det svensktalande callcentret är tillgängligt på måndagar. Det går dock bra att ringa oss och lämna en samtalsförfrågan även andra dagar.

Öppet mån 09-12
Samtalets pris: normalt samtalspris

Vad händer efter att du kontaktat oss?

  1. Svarstid

    Om du skickade ett meddelande i Maisa eller med webblanketten Jag behöver hjälp, svarar vi dig inom tre vardagar, i första hand per telefon.  

  2. Bedömning av servicebehovet

    Vi bedömer vilket slags stöd eller tjänst som är till störst hjälp för dig och din familj. 

  3. Vägledning

    Beroende på vilken tjänst som passar dig och din familj kan du bli kontaktad av familjerådgivningen, socialhandledningen för barnfamiljer, familjesocialarbetet, de familjerättsliga tjänsterna, barnskyddet eller hemservicen för barnfamiljer. 

Den här sidan hittar du också på adressen hel.fi/socialrådgivning-för-barnfamiljer.