Varumärkeskonceptet
Varumärkeskonceptet sammanfattar Helsingfors varumärke och ger svar på följande frågor:
- Vad strävar vi efter?
- Ett hurdant varumärke vill vi vara?
- Vad vill vi att vårt varumärke förknippas med?
- På vilka saker känner människorna igen oss?
- Hur beter sig varumärket konsekvent och igenkänningsbart?
Vad är Helsingfors känt för?
Hörnstenarna för Helsingfors varumärke berättar vad Helsingfors är känt för. Helsingfors varumärke utstrålar Helsingfors unika karaktär och upplevelser, men det stärker också stadens servicemiljö och roll som en aktör som löser globala problem. Helsingfors är:
Fri
I världens mest jämnlika stad är både människor och företag välkomna. Människorna litar på varandra och är fria att leva sitt eget liv.
Urbant vild
I Helsingfors finns det utrymme att andas och återhämta sig: i kontrasternas stad har du nära till urban puls och lugnet i den otämjda naturen.
Brilliant
Under alla årstider kan Helsingforsborna och besökare känna stadens unika och ibland till och med mystiska atmosfär.
Hållbar
Vår styrka är vår ihärdiga sökan efter hållbarare lösningar för hela världens väl.
Fungerande
Vi bygger en kompakt och smart stad som är bra att leva i och besöka, eftersom man vet att saker och ting fungerar som de ska.
I Helsingfors kan var och en leva ett så gott och hållbart liv som möjligt. Naturens lugn och stadens urbana puls, entusiastiska människor och friheten till egen vardag och fest.
Helsigfors – För ett gott liv
I Helsingfors bygger vi genom samarbete, optimistiskt och enträget, en stad som fungerar ännu bättre än hittills och en mer hållbar vardag.
Vi är lyckosamma nog att ha:
- En fri och jämlik plats där var och en kan arbeta för att uppnå sina egna mål och leva ett liv som passar en själv.
- Underbara och glädjande saker som förhöjer vardagen och skapar utrymme att andas.
- En urban, pulserande och upplevelserik stad med en grönskande natur i närheten.
Vad är ett värdelöfte?
Vi kan inte veta vad som gör just Barbara, Timo, Ashur eller 658 797 andra Helsingforsbor lyckliga, men vi kan åtminstone se till att förutsättningarna stämmer. Vi planerar och utvecklar en stad, där var och en kan leva ett gott liv, fritt och tryggt liv på det sätt som man själv vill, ett liv där man inte alltid behöver välja antingen eller, utan kan få både och.
Värdelöftet fungerar som ett samlande uttryck för hela varumärkeskonceptet
- Det anger riktningen och målsättningen för varumärkesskapandet
- Det inspirerar och sammanfattar Helsingforsbornas livsstil på djupet
- Det har en djupare mening (”purpose”)
Hur värdelöftet används
- Den bärande tanken bakom en innovativ idé
- Som rubrik eller del av den
- Förekommer i texten
- Underskrift i meddelanden
- Som fortsättning på värdelöftet och varumärkeskonceptet kan vi utforma en slogan eller vi kan använda värdelöftet som slogan (i detta skede har vi inte bestämt huruvida vi ska använda en slogan)
Hurudan är Helsingfors?
En glädjande partner
Helsingfors växer, utvecklas och inspirerar till samarbete.
En orubblig probemlösare
Helsingfors tar aktiva beslut för att främja en hållbar vardag.
En modig optimist
Helsingfors är en positiv föregångare som också utmanar andra till modiga handlingar.
Hur talar Helsingfors?
Mänskligt
Vi kommunicerar tydligt och tar empatiskt mottagarens synvinkel i beaktande.
Öppet
Vårt uttrycksätt är ärligt och transparent, vilket gör oss lättillgängliga.
Livfullt
En färggrann diversitet och kärleken till hemstaden får gärna höras när vi talar.
Video som klargör Helsingfors stads uppdaterade varumärkeskoncept
Bekanta dig med Helsingfors stad's uppdaterade varumärkeskoncept och använd det för att stödja dig ditt arbete. Helsingfors varumärkeskoncept sammanfattar det intryck av Helsingfors som vi vill förmedla, och de av stadens särdrag som vi vill lyfta fram. Videon presenterar värdelöftet och hörnstenarna för Helsingfors varumärke, Helsingfors varumärkesidentitet och Helsingfors tonfall.
Videon är textad på svenska.