Tutustu brändiin

Helsingin brändikonseptin avulla rakennetaan ja vahvistetaan Helsingin mielikuvaa niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Sana brändi muuttuu ymmärrettävämmäksi kun se korvataan sanalla maine. Maineesta on myös kaupunkibrändissä kysymys. Kaupungin mainetta ei voi luoda vain markkinoinnilla tai viestinnällä, maine syntyy todellisista asioista. Todellisista teoista, kokemuksista ja kohtaamisista. Siitä mitä kaupunki oikeasti on ja miten se ihmisiin vaikuttaa.

Tällä sivulla

''''
Hanamin loistoa urbaanissa kaupunkiympäristössä Kuva: Juha Valkeajoki, Sherpa

Brändikonsepti

Brändikonsepti kiteyttää Helsingin brändin ja antaa vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 

  • Mihin pyrimme?
  • Millainen brändi haluamme olla?
  • Mihin haluamme, että brändimme yhdistetään?
  • Mistä meidät tunnistaa?
  • Miten brändi käyttäytyy johdonmukaisesti ja tunnistettavasti?

Mistä Helsinki tunnetaan? 

Helsingin brändin kulmakivet kertovat, mistä Helsinki tunnetaan. Helsingin brändi huokuu Helsingin omaleimaisuutta sekä elämyksiä, mutta brändi vahvistaa myös kaupungin palvelupuitteita sekä roolia maailmanlaajuisten ongelmien ratkaisijana. Helsinki on:

Vapaa

Yhdenvertaisessa kaupungissa ihmiset ja yritykset ovat tervetulleita ja luottavat toisiinsa. Täällä on vapaus elää omannäköistä elämää.

Urbaanin villi

Helsingissä on tilaa hengittää ja latautua: kontrastien kaupungissa urbaani syke ja kesyttämättömän luonnon rauha ovat lähellä.

Ihmeellinen

Helsinkiläiset ja vierailijat aistivat läpi vuodenaikojen kaupungin omaperäistä, ja joskus outoakin tunnelmaa. 

Kestävä

Vahvuutemme on periksiantamaton sitkeys luoda yhdessä vaikuttavaa ja kestävää kasvua ja ratkaisuja koko maailman hyväksi.

Toimiva

Rakennamme kompaktia ja fiksua kaupunkia, jossa on hyvä elää ja vierailla kun voi luottaa, että asiat toimivat luotettavasti.

 

Helsingissä jokaisella on mahdollisuus mahdollisimman hyvään ja kestävään elämään.
Luonnon rauhaa ja urbaania sykettä, innostuneita ihmisiä sekä vapaus omannäköiseen
arkeen ja juhlaan.  

Helsinki – Hyvän elämän tekijät

Helsingissä me rakennamme yhteistyöllä, optimistisesti ja sisukkaasti entistäkin toimivampaa kaupunkia ja kestävämpää arkea.

Onneksi on:

  • vapaa ja yhdenvertainen paikka, jossa jokainen voi tavoitella omia unelmiaan ja elää omannäköistään elämää. 
  • ihmeellisiä ja ilahduttavia asioita, jotka kohottavat arkea ja antavat tilaa hengittää.
  • urbaani, sykkivä, elämyksellinen kaupunki ja sen lomassa kukoistava luonto.

Mikä on arvolupaus? 

Emme voi tietää, mikä tekee juuri Barbaran, Timon, Ashurin tai 658 797 muun helsinkiläisen onnelliseksi, mutta puitteet voimme ainakin laittaa kuntoon. Suunnittelemme ja kehitämme kaupunkia, jossa jokainen voi elää hyvää elämää; vapaata, omannäköistä ja sellaista, jossa valintoja ei tarvitse tehdä akselilla joko-tai vaan sekä-että.

Arvolupaus palvelee koko brändikonseptin kokoavana ilmaisuna

  • Se antaa suunnan ja tavoitteen bränditekemiselle 
  • Se inspiroi ja kiteyttää helsinkiläisen elämäntavan pintaa syvemmin 
  • Siinä on syvempi merkitys ("purpose")

Arvolupauksen käyttötapoja

  • Kantava ajatus luovan idean takana
  • Otsikko tai osa sitä
  • Esiintyy tekstissä
  • Allekirjoittaa viestin
  • Arvolupauksesta ja brändikonseptista jatkumona voimme määritellä sloganin tai päätyä käyttämään arvolupausta sloganina (tässä vaiheessa emme ole päättäneet käyttää sloganina) ​

 

Helsingin brändin arvolupaus ja kehystunnus
Helsingin arvolupaus - Hyvän elämän tekijät Kuva: hasan & partners

Millainen Helsinki on? 

Ilahduttava kumppani 

Helsinki kasvaa, kehittyy ja innostaa yhteistyöhön.

Sisukas ratkaisija

Helsinki tekee aktiivisesti valintoja kestävän arjen eteen. 

Rohkea optimisti 

Helsinki on positiivinen edelläkävijä, joka haastaa myös muita toimimaan rohkeasti.

 

Miten Helsinki puhuu? 

Inhimillinen

Viestimme selkeästi ja otamme vastaanottajan näkökulman myötätuntoisesti huomioon.

Avoin

Ilmaisumme on rehellisestä ja läpinäkyvää, mikä tekee meistä helposti lähestyttävän. 

Eloisa

Värikäs monimuotoisuus ja rakkaus kotikaupunkiin saavat kuulua puheessamme.

 

Katso: Helsingin brändikonseptin esittelyvideo

Tutustu Helsingin päivitettyyn brändikonseptiin katsomalla tämä video. Sillä esitellään Helsinki-brändin arvolupaus ja kulmakivet, Helsingin brändipersoona sekä Helsingin äänensävy. 

Video on tekstitetty suomeksi. Kesto 3 minuuttia 

''''
Brändikonseptin yhteenveto. Kuva: hasan & partners

Brändiattribuutit ovat brändille ominaisia piirteitä, jotka kuvastavat mielikuvaa brändistä. Brändiattribuutteja voidaan näin ollen juuri käyttää mm. mielikuvatutkimuksissa.

Helsingille tunnistettu brändiattribuutit:

  • vapaa 
  • avoin
  • urbaani 
  • luonnonläheinen
  • ihmeellinen 
  • elävä
  • kestävä 
  • inhimillinen
  • toimiva 
  • turvallinen

Osana Helsingin kokonaisbrändin hallintaa toteutetaan brändin seurantaa ja mittaamista. Helsingin brändin kehitystä seurataan monen eri osa-alueen ja mittarin kautta. Brändin seuranta antaa työkaluja brändin kehitykselle. 

Brändimittauksen kehikko  

Helsingin brändille on tunnistettu sopivaksi seurata ja mitata seuraavia:  

  • Tunnettuutta 

  • Mielikuvaa 

  • Harkintaa  

  • Suosittelua 

Kansainvälisen maineen kehitys 

Helsingin kansainvälistä mainetta seurataan ulkoisten tutkimusyhtiöiden kanssa tehtävien tutkimuksien kautta.  Helsinki selvitti kansainvälisen mielikuvan ja maineen tilannettaan laajamittaisella tutkimusanalyysilla vuonna 2020 ja samankaltainen tutkimus toistetaan 2022-2023. Aineisto koostui muun muassa kansainvälisistä vertailuista, sosiaalisen median sisällöistä sekä kansainvälisen median mediaosumista. Analyysissa tarkasteltiin aikaväliä 2015-2020. Seurantaa on jatkossa tarkoitus tehdä noin joka toinen vuosi.  

Tutkimuksesta kävi ilmi, että Helsingin saama näkyvyys globaalissa mediassa on kasvanut voimakkaasti viiden vuoden aikana, mutta on edelleen jälkijunassa moniin verrokkikaupunkeihin, kuten Tukholmaan ja Kööpenhaminaan, verrattuna. Samaan aikaan Helsingillä on myös vähemmän näkyviä puolestapuhujina. 

Vuonna 2020 tehdyn tutkimuksen tuloksia voi lukea täältä

Helsingin mainetta seurataan myös kertaluontoisilla tutkimuksilla eri kohderyhmien osalta. Helsinkiä on muun muassa tarkasteltu tutkimusyrityksen Ipsoksen kanssa matkailukohteena. Tutkimuksessa Helsingille todettiin erilaistavaksi positioksi luonnon, rauhan ja tilan yhdistelmä.  

Helsinki tunnetaan erityisesti hyvästä elämänlaadusta, innovaatioista ja kestävästä kehityksestä. Kaupunki saa paljon myönteistä palautetta myös kompaktiudesta, turvallisuudesta sekä siitä, miten helppo Helsingissä on siirtyä kävelemällä paikasta toiseen. 

''''
Helsingissä on luontoa, tilaa ja rauhaa. Kuva: Julia Kivelä