Brändiarkkitehtuurin tehtävä
Brändiarkkitehtuurin tärkein tehtävä on määrittää, miten Helsingin kaupungin toiminnot ja palvelut tunnistetaan osaksi Helsinkiä. Arkkitehtuuri auttaa myös ymmärtämään minkälainen Helsinki-emobrändin rooli on eri toiminnoissa. Brändiarkkitehtuuri linjaa esimerkiksi, miten tunnistamme varhaiskasvatuksen palvelut osaksi kaupungin tarjoamia palveluita, ja ymmärrämme että kaupunki vaikuttaa esim. Juhlaviikkojen ja Helsingin kaupunginmuseon taustalla. Brändiarkkitehtuurin avulla kaupungin eri toimijat osaavat soveltaa ja hyödyntää Helsingin brändiä yhtenäisellä tavalla niin, että haluttu mielikuva Helsingistä vahvistuu.
Arkkitehtuurin periaate
Helsingin brändiarkkitehtuurin ydin on emobrändi Helsinki, johon kaikki Helsingin palvelut, toiminnot ja brändit linkittyvät. Yhteys emobrändiin ilmaistaan eri tavoin riippuen toiminnon roolista brändikokonaisuudessa. Näitä tapoja kuvataan brändiarkkitehtuurin tasoilla, joita ovat emobrändin lisäksi Helsingin alabrändit ja Helsingin tukemat brändit.
1. Helsinki-emobrändi
Suurin osa kaupungin palveluista kiinnittyy emobrändiin, jolloin ne noudattavat puhtaasti Helsingin brändikonseptia ja visuaalista ilmettä. Näitä palveluita ovat kaupungin ydintoiminnot, jotka luovat hyvän elämän perustan helsinkiläisille.
- Kriteerit: Helsingin kaikki palvelut ja toiminnot noudattavat Helsinki-emobrändiä, ellei muuta ole määritelty.
- Tunnusmerkit: Helsingin brändipersoona, äänensävy, visuaalinen ilme, viestin allekirjoittaja Helsinki kehystunnus ja mahdollinen palvelun/toiminnon nimi.
- Esimerkkejä: päiväkodit, peruskoulut, lukiot, terveysasemat, hammashoitolat, sairaalat ja poliklinikat, ulkoilualueet, uimarannat, kulttuurikeskukset, kirjastot, liikuntapaikat.
2. Helsingin alabrändit
Helsingin alabrändit ovat lähellä emobrändiä. Ne toteuttavat tai tukevat kaupungin ydintoimintoja. Jokaisella alabrändillä on omat brändiohjeistuksensa, jotka perustuvat Helsingin brändikonseptiin ja visuaaliseen ilmeeseen.
- Kriteerit: Helsingin alabrändit ovat palveluja ja toimintoja, jotka haluavat erottua osana Helsinkiä ja jotka täyttävät brändin rakentamisen edellytykset.
- Tunnusmerkit:
-
Persoona perustuu Helsingin brändipersoonaan, josta voidaan korostaa tiettyjä ominaisuuksia
- Äänensävy perustuu Helsingin äänensävyyn, josta voidaan korostaa tiettyjä ominaisuuksia
- Visuaalinen ilme on valikoitu ja rajattu Helsingin visuaalisen ilmeen elementeistä
- Viestin allekirjoittaa Helsinki kehystunnus + alabrändin nimi
-
- Esimerkkejä: Stadin AO, Annantalon lasten kulttuurikeskus, Stara, Työllisyyspalvelut, Palvelukeskus Helsinki, Helsinki Partners, Business Helsinki, MyHelsinki-sivusto
3. Helsingin tukemat brändit
Helsingin tukemat brändit ovat kaupungin omistuksessa olevia, Helsinkiä erilaistavia ja siihen uutta tuovia palveluja ja toimintoja. Helsingin tukemat brändit toimivat kilpaillulla kentällä, minkä edellyttää mahdollisuutta erottua kilpailijoista relevantilla tavalla. Tuetuilla brändeillä on omat tunnukset, visuaaliset ilmeet ja muut tunnusmerkit. Yhteys Helsinki-emobrändiin ilmaistaan Helsinki-kehystunnuksella, joka toimii toissijaisena allekirjoittajana.
- Kriteerit: Helsingin tukemat brändit ovat Helsingin omistamia kuluttajille suunnattuja palveluja tai toimintoja, jotka toimivat kilpaillulla kentällä, tuovat jotain erityistä Helsinkiin ja jotka täyttävät brändin rakentamisen edellytykset.
- Tunnusmerkit:
- Oma persoona, joka ei ristiriidassa Helsingin brändipersoonan kanssa
- Oma äänensävy, joka ei ristiriidassa Helsingin äänensävyn kanssa
- Oma ilme + määritellyt Helsinki-ilmeen tunnisteet
- Viestin allekirjoittaja: Brändin tunnus + Helsinki-kehystunnus
- Esimerkkejä: Kaupunginmuseo
Milloin voi rakentaa alabrändin?
- Alabrändille on riittävän suuri kohderyhmä
- Alabrändillä on selkeä arvolupaus kohderyhmilleen.
- Alabrändillä on potentiaalia toimia yli ajan, eri kohtaamispisteiden ja kanavien
- Alabrändi tuo kohderyhmien näkökulmasta lisäarvoa Helsingin brändikokonaisuuteen
- Alabrändi tarjoaa jotain erilaista ja erottuvaa osana Helsinkiä
- Alabrändillä on omistaja
- Alabrändillä on budjetti
- Alabrändin johtamiselle on suunnitelma ja mitattavat tavoitteet