När arbetsområdena flyttas från ena sidan av gatan till den andra kommer ljuden från byggarbetsplatsen också närmare fastigheterna på andra sidan av gatan. Rivning och bergbrytning längs vägarna för rörledningarna kommer oundvikligen att orsaka buller. Brytningen förväntas pågå fram till våren i hela området.
Ändrade transportarrangemang
Den största förändringen är att arbetsområdena flyttas till andra sidan gatan och att körfälten flyttas till sidan där arbetsområdena tidigare var. Ändringarna i trafikarrangemangen träder i kraft fredagen den 13 december.
Den minskade hastighetsbegränsningen på 30 km/h gäller fortfarande i hela renoveringsområdet. Hastighetsdisplayer har installerats vid övergångsställena.
- Genomfarten från Linnankoskigatan och Humlegårdsgatan stängs av under arbetets gång.
- De sidogator som nu är avstängda förblir avstängda.
- Busshållplatsen vid Tölö sporthall flyttas tillbaka i närheten av sporthallen.
- Arbetet fortsätter i korsningen vid Grejusgatan, där körfältsarrangemangen ändras, när byggandet av vattenledningar och avlopp i korsningen är klart.
Ingen förändring av antalet körfält
Det går att köra igenom byggarbetsplatsen på Mannerheimvägen under hela renoveringen, men det är en bra idé att välja alternativa vägar om det är möjligt. Under renoveringen finns det en fil i båda riktningarna för motorfordon, men trafiken kan stocka sig. Efter renoveringen kommer antalet filer att vara det samma som innan.
Arbete under vintern
Arbetet på Mannerheimvägen kommer att fortsätta under hela vintern.
– På vintern bygger vi vattenförsörjning och annan underjordisk teknik. Ytarbeten som asfaltering och stenarbeten fortsätta under våren, säger Antti-Juhani Lehtinen, projektledare inom Helsingfors stad.
Totalrenoveringen fortskrider enligt tidsplanen
I början av december har den andra fasen av gaturenoveringen på Mannerheimvägen varit i full gång i tre månader. Arbetet har fortskridit i god takt.
– Ungefär hälften av vattenledningarna och avloppen för fas två har installerats och så mycket som 70 procent av den nya spårvagnsrälsen är byggd. I Finland påverkar ändå vinterns längd när vi kan återuppta ytarbeten som stenarbeten på våren, säger Antti-Juhani Lehtinen, projektledare.
Totalrenoveringen av Mannerheimvägen fortskrider enligt tidsplanen och hela renoveringen förväntas vara klar i slutet av 2025. Den första fasen av renoveringen slutfördes hösten 2024 och samtidigt påbörjades den andra fasen.
Totalrenovering av Mannerheimvägen, fas 2, Status för arbetet 30.11.2024
Arbetsfas |
Färdighetsgrad (%) |
---|---|
Vattenförsörjning | 50 |
Byggd spårväg | 70 |
Stenbeläggning | 8 |
Asfaltering | 22 |
Läggning av skyddsrör | 10 |
Sidogatorna | |
Paavo Nurmis väg och Helsingfors skvär | 80 |
Toivogatan | 70 |
Salligatan | 80 |
Savilagatan | 80 |
Rosagatan | 80 |