Den tredje och sista ibruktagningen av systemet Apotti inom Helsingfors social- och hälsovårdssektor sker lördagen den 6 november. Det nya systemet tas i bruk inom barnfamiljernas socialtjänster, barnskyddet, de ungas och vuxnas socialtjänster och hälsovårds- och missbrukartjänsternas social- och krisjour samt inom boendestödet. I november tar cirka 2 100 arbetstagare systemet Apotti i bruk. Efter ibruktagningen i november används Apotti inom alla Helsingfors stads social- och hälsovårdstjänster. Nästan hela hälsovården har använt systemet sedan våren 2021.
Tjänsterna under ibruktagningen
Ibruktagningen och tillhörande förberedelser har en tillfällig inverkan på socialtjänsterna och kan orsaka en tillfällig minskning av tjänsterna i oktober, november och december. De förändringar och minskningar i tjänsterna som sker under ibruktagningen har sammanställts på webbplatsen: Apotti och Maisa har
tagits i bruk, vad ändras i tjänsterna?
E-tjänsternas möjligheter utvidgas i klientportalen Maisa
Klientportalen Maisa är en ny e-tjänstkanal för Helsingforsbornas användning av hälso- och socialvårdstjänsterna. Maisas e-tjänstmöjligheter utvidgas ännu mer i och med den senaste ibruktagningen. Redan under våren har en betydlig del av e-tjänsterna Asiointi.hel.fi flyttat till Maisa och i och med ibruktagningen i november är också socialtjänsternas ansökningar tillgängliga via Maisa.
Portalen Maisa kan användas på webbplatsen Maisa.fi(Länk leder till extern tjänst) eller som en applikation, som kan laddas ner från iOS- och Android-applikationsbutiker. Maisa kan användas på finska, svenska eller engelska.
Mer information om
Maisa på webbplatsen Hel.fi
Fördelarna med Apotti och Maisa
Ibruktagningen av systemet Apotti inom Helsingfors social- och hälsovård är en betydande reform, eftersom vi i och med detta upphör med alla gamla klient- och patientdatasystem. Syftet med det nya systemet, som är gemensamt för alla yrkespersoner inom social- och hälsovården, är att göra de hälso- och socialtjänster som kommuninvånarna får bättre och mer enhetliga. Klientportalen Maisa utvidgar och underlättar e-tjänsterna.
Bild: Jussi Hellsten