Gårdsbacka köpcentrum görs till hela Helsingfors kulturköpcentrum

Projektet Gårdsbacka kulturköpcentrum inleds i höst och gör Gårdsbacka till hela Helsingfors kulturköpcentrum. Öppningsceremonin firas på Gårdsbacka köpcentrum lördagen den 26 oktober.
Människor på en kulturevenemang vid Gårdsbacka köpcentrum.
Kulturverksamhet i Gårdsbacka ökas. Bild: Riku Pihlanto

Det särpräglade kulturlivet i Gårdsbacka, som är känt för sina kulturevenemang, ökas och utvecklas ytterligare. OmaStadi-omröstningen gav 300 000 euro för stärkande av evenemangsverksamheten i Gårdsbacka. Projektet Gårdsbacka kulturköpcentrum inleds i höst och gör Gårdsbacka till hela Helsingfors kulturköpcentrum. Förorten får en egen evenemangsproducent som stöder stadsborna i att ordna evenemang. 

Gårdsbacka i stadsdelen Mellungsby i Östra Helsingfors har blivit känt för många populära evenemang, såsom Kontula Electronic, KontuFestari, Ostarifestari och Kontula Urban Film Festival. Projektet Gårdsbacka kulturköpcentrum ger alla invånare och aktörer i området möjligheter att med låg tröskel ordna evenemang.

– Gårdsbacka köpcentrum och dess omgivning har fungerat som scen för invånarnas aktiva kulturverksamhet. Jag har i flera år och årtionden åkt med metro för att delta i kulturevenemang i Kondeka. Kulturköpcentrum-projektet kommer att ytterligare stärka kulturutbudet i hela Mellungsby. Det väsentliga är invånarnas initiativrikedom och kulturens särprägel, som kulturköpcentrumet förhoppningsvis kommer att stärka ännu mer, konstaterar Paavo Arhinmäki, biträdande borgmästare för kultur- och fritidssektorn.

Projektet har tagits fram av lokala kulturaktörer och finansieras genom OmaStadi, det vill säga Helsingfors stads deltagande budgetering. Vetoa ja Voimaa Mellunkylään-nätverkets koordinator och stadsaktiv Larri Helminen är glad över genomförandet av kulturköpcentrum-projektet:

– Mellungsby med sina nästan 40 000 invånare har blivit en stadsdel för evenemang i Helsingfors. Gårdsbacka köpcentrum har blivit kärnan för evenemangsverksamheten, tack vare aktiva lokala aktörer. Projektet som nu inleds kommer att stärka denna verksamhet med nya kreativa aktörer och samtidigt förbättra imagen av Gårdsbacka köpcentrum som ett livligt och mångkulturellt lokalt centrum.

Evenemangsproducent som stöd för invånarna

Kulturköpcentrum-projektet koordineras av Gårdsbacka bibliotek och det ger stöd för planering och organisering av kulturevenemang av olika storlek. För projektet har anställts en producent, Sinivuokko Koivula, som har till uppgift att hjälpa lokala invånare och aktörer med att ordna evenemang.

– Vi kan ge både produktionsmässigt och ekonomiskt stöd enligt behov. Vi kan handleda nya evenemangsarrangörer i praktiska frågor eller ge ekonomiskt stöd för genomförande av en färdig evenemangsidé. Eller vid behov båda, berättar Sinivuokko Koivula.

Evenemang kan planeras med kulturköpcentrumets producent Sinivuokko Koivula ansikte mot ansikte, per telefon eller per e-post. Koivula är i regel anträffbar på Gårdsbacka bibliotek tisdagar och torsdagar kl. 15–17. Projektet pågår 2024–26, men målet är att skapa kompetens och verksamhetsmodeller för de lokala aktörerna för att kulturköpcentrumets verksamhet kan fortsätta starkt även efter projektet.

Kulturköpcentrumets öppningsceremoni firas lördagen den 26 oktober

Projektet inleds vid ett öppet festtillfälle på Gårdsbacka bibliotek och framför biblioteket lördagen den 26 oktober från och med kl. 11. Programmet omfattar teaterföreställningar, cirkus, verkstäder, musik och kaffeservering.