I november 2023 gjorde hälsostationerna i Helsingfors ett försök, där man ringde tillbaka till kunden endast en gång i stället för tre. Om personen inte kunde nås, skickades ett sms.
Syftet var att återuppringningen skulle ske snabbare och att kunden fortare kunde få en uppskattning på sin situation och de nödvändiga råden för vård eller handlingar. Detta lyckades ändå inte tillräckligt bra.
Här är en påminnelse om hur du kontaktar hälsostationen. Du kontaktar väl bara via en kanal. Detta gör vår kundbetjäning smidigare.
Så här får du kontakt med hälsostationen
Du hittar chatbotten Hester på Hälsostationer | Helsingfors stad. Du får råd och instruktioner om vården från Helsingfors social- och hälsovårdstjänster dygnet runt, varje dag. Vid behov kan du chatta med ett proffs, vardagar kl. 7.45 - 14.
Om du har ett nytt symtom eller dina symtom förvärras, kan du bedöma symtomen i Omaolo (omaolo.fi(Länk leder till extern tjänst)). I tjänsten Omaolo kan man få kontakt med ett proffs under dygnets alla timmar om det behövs.
Om du har en fråga om din pågående vård som inte är akut, kontakta ditt team på hälsostationen via tjänsten Maisa (maisa.fi(Länk leder till extern tjänst)).
I tjänsten omakanta.fi(Länk leder till extern tjänst) kan du kolla dina hälsouppgifter och be om förnyelse av recept.
Du hittar hälsostationernas telefonnummer på www.hel.fi/halsostationer.
Hälsostationernas återuppringning betjänar mån.–tor. kl. 8–16 samt fredagar och vardagar före helgdagar 8–15 (undantaget Gamlas och Gräsviken).
Om det är akut, bedöm symtomen i Omaolo eller ring hälsostationen mån.–tor. kl. 8–16 och fre. 8–15, övriga tider Jourhjälpen (116117).