Helsingfors satsningar på turism fortsätter

Hållbart lyft för turistföretag, som finansieras av Helsingfors stad, ger företagare inom turistbranschen stöd och träning i att tillgodose kundernas behov.

Övergången mellan den gångna turistsommaren och hösten i Helsingfors var försiktigt optimistisk: ökningen av antalet övernattningar på hotell, det stora utbudet av evenemang och antalet kunder inom turistinformationen indikerar att turister har börjat resa igen samt att de är nyfikna att få nya upplevelser. Tidvis har det även förekommit utmaningar i tillgången till tjänster.

Projektet Hållbart
lyft för turistföretag: Södra Finland, som finansieras av Helsingfors stad, ger företagare inom turistbranschen stöd och träning i att tillgodose kundernas behov. Ett av projektets huvudsakliga mål är att stärka konkurrenskraften hos företag inom turistbranschen och hjälpa dem att utveckla nya turismprodukter för internationella marknader.

Under hösten utvecklar man hållbara turismprodukter för marknader samt skapar en datastrategi

På hösten 2022 inleds ännu workshoppar för produktifierande av hållbara turisttjänster. Workshopparna ordnas av projektet Hållbart lyft och man kan delta i dem antingen på plats eller på distans. Workshopparna inleds genom att lägga fram idéer och i slutet av dem får man konkret sälja och marknadsföra sina produkter exempelvis på Resemässan i januari 2023. Projektet Hållbart lyft stöder också pilotprojekt med och marknadsföring av produkter med de minimis-stöd.

Hösten 2022 erbjuds företag också utbildning i kunskapsbaserad ledning. I utbildningarna kan turistföretagen lära sig mer om hur data kan utnyttjas i affärsverksamheten. I utbildningarna sätter man sig in i olika datatjänster inom turistbranschen, lär sig använda verktyget PowerBI och får skapa datastrategier för företagen under ledning av yrkespersoner.

I enlighet med sin strategi har Helsingfors som mål att internationellt sett vara en föregångare i hållbarhet inom turist- och evenemangsbranscherna. De ovan nämnda exemplen utgör en del av Helsingfors praktiska åtgärder genom vilka man vill bjuda in företagare att tillsammans lösa turistbranschens utmaningar och skapa ramar för hållbar turism.

Staden stöder företag i att få Sustainable Travel Finland-märket

I början av sommaren 2022 ordnade projektet Hållbart lyft för turistföretag en träning för att få Sustainable Travel Finland-märket (STF) för hållbar turism. STF-märket hjälper turistföretag i att informera allt mer upplysta turister om hur företaget har förbundit sig att utveckla sin verksamhet i enlighet med hållbara principer.
För tillfället håller 80 företag på att avlägga märket. Av dessa har 30 börjat genom projektet. Ytterligare cirka trettio företag avlägger ett miljöcertifikat de själv valt med hjälp av de minimis-stöd, som beviljas av Hållbart lyft.

– Hållbart lyft har fått särskilt god respons om att vi personligen hjälper företagen i att slutföra sina STF-stigar. Många företagare har ont om tid och ork, och i vårt projekt förstår vi väl att många icke-nödvändiga saker helt enkelt blir ogjorda när man arbetar ensam – även om saken är viktig, säger Jonna
Pitkänen, projektets projektchef.

– Jag vill därför påminna bekanta turistföretag om vår verksamhet och bjuda in nya företagare. Vårt projekt har resurser också för er, fortsätter Pitkänen.

I början av 2023 erbjuds nya STF-stigträningar för turistföretag. Det bästa sättet att hålla koll på träningarna och de övriga utbildningarna som projektet erbjuder är att beställa projektets nyhetsbrev(Länk leder till extern tjänst) och följa evenemangskalendern(Länk leder till extern tjänst) (på finska).

Läs mer:

Projektet Hållbart lyft för turistföretag: Södra Finland

(Länk leder till extern tjänst)
Nyhet: Helsingfors stödjer turismens

uppsving på flera sätt
(10.5.2022)
Helsingfors stads handlingsprogram

för turism och evenemang 2022–2026 (på finska)

Foto: Inkvartering i Tentsile-trädtält är ett
konkret exempel på en hållbar turismprodukt. © Jussi Hellsten/Helsinki Partners