Helsingfors stad och Sarastia Oy som levererat lönesystemet till staden har gått igenom reparationsbehoven kring systemets prestanda och användbarhet.
"Det har funnits utmaningar med lönesystemets användbarhet och på dem söker vi lösningar och tidsplaner tillsammans med Sarastia. Konkret intensifieras samarbetet genom att identifiera lösningar, tidsplaner och ansvariga personer och rapportera framsteg till både personalen och ledningen", säger Nina Gros, personaldirektör.
"Löneutbetalningen i en stor organisation är en helhet som förutsätter samarbete inom många delområden i löneutbetalningsprocessen. Vi på Sarastia fokuserar på att förbättra systemets egenskaper. Vi gör vårt bästa för att stödja Helsingfors med att lösa problemet", säger i sin tur Mika Kantola, VD för Sarastia Oy.
Målet är att fel i lönerna ska upptäckas effektivare genom att införa en ny lönejusteringsapplikation för lönekontroll som kommer att minska antalet fel som hamnar i lönekörningen.
Systemets prestanda förbättras så att kontrollkörningarna och de faktiska lönekörningarna går smidigare. Detta ger lönesekreterarna mer tid att kontrollera lönerna och korrigera fel i dem under arbetstid.
Lönespecifikationernas läsbarhet utvecklas och anvisningarna förbättras. Förbättringen av lönespecifikationernas läsbarhet införs stegvis i oktober. I framtiden finns lönespecifikationerna även tillgängliga direkt i nätbanken. Lönespecifikationen ser likadan ut i systemet Sarastia och i nätbanken.
Funktionerna som förbättrar användbarheten hos Sarastias lönesystem användbarhet fås i bruk i år och nästa år i den prioritetsordning som Helsingfors stad har fastställt. De utvecklingsåtgärder som Helsingfors stad och Sarastia tillsammans avtalat om bidrar för sin del också till att göra systemet bättre för andra aktörer inom den offentliga sektorn som använder systemet.