– Med tiden har det bildats flera och ibland komplicerade processer, anvisningar och system i fråga om stadens roll som arbetsgivare runt om i Helsinfors stads organisation. Projektets syfte är att förenkla personalledningens verksamhetsmodeller, klargöra anvisningar och processer samt förbättra stödet för både chefer och anställda, berättar personaldirektören Petri Lumijärvi.
Chefer och anställda deltar aktivt i att utveckla nya processer och verksamhetsmodeller så att de blir mer användarorienterade. I projektet deltar cheferna och de anställda i utvecklingsarbetet exempelvis genom att kommentera, utveckla och prova de förnyade processerna.
Förnyelsearbetet framskrider i faser under kommande år. Under projektet kommer staden att förnya personalledningens processer och centralisera dem till en digital plattform som ersätter flera enskilda system som används nu. Kostnadsprognosen för projektet uppgår till sammanlagt cirka 28 miljoner euro under fyra år.
I och med projektet konkurrensutsätts ett nytt HR-system för staden
Syftet är att upphandla ett omfattande och behändigt HR-helhetssystem vars användbarhet och kapacitet svarar mot stadens strategiska behov. Den nya digitala plattformens automatik underlättar användares arbete och möjliggör de rapporterings- och analysfunktioner som behövs.
– Vi säkerställer att det nya systemet kan tas smidigt i bruk genom ett omfattande testande. Cheferna och de anställda introduceras noggrant och det stöd som erbjuds till chefer förnyas och görs användarvänligt. Vi tar inte i bruk systemet utan att det bevisligen fungerar och lämpar sig för vårt behov. Detta är av största vikt och har beaktats redan när projektet bereddes, konstaterar Lumijärvi.
Konkurrensutsättningen av HR-helhetssystemet håller på att beredas och syftet är att det publiceras i september 2024.