Enligt flera mätare för turism håller turismen i Helsingfors på att steg för steg återhämta sig efter coronapandemin till samma nivå som år 2019. Delvis har 2019 års nivå till och med överskridits. Sommaren 2022 registrerades drygt 1,3 miljoner övernattningar i Helsingfors. Dessutom besökte många dagsturister staden, och uppskattningsvis cirka 15 % av de som stannade över natten övernattade på andra ställen än i inkvarteringsrörelserna.
– Också internationella turister hittade Helsingfors igen, berättar Helsingfors stads turismchef Nina Vesterinen.
Turister kom till Helsingfors från väldigt många länder.
– Den breda marknadsfördelningen är en lyckträff för Helsingfors och viktig med tanke på hållbarhet. Om turisterna från en marknad saknas, är det inte katastrofalt med tanke på helheten. Vad gäller de stora turistländerna, kom det också denna sommar nästan inga turister från Kina. Naturligtvis kan detta vara ödesdigert för enskilda företag som har satsat på marknaden i fråga, fortsätter Vesterinen.
Sommaren 2022 var antalet registrerade övernattningar av tyska och franska turister i Helsingfors nästan på samma nivå som år 2019. Efter tyska turister övernattade amerikanska, svenska och brittiska turister mest i Helsingfors. Också inhemska turister fortsatte att besöka huvudstaden och slog övernattningsrekordet för andra året i rad i juli.
Evenemangen i Helsingfors lockade besökare, många nya hotell öppnades
Helsingfors sommar var fylld med evenemang, som lockade såväl finländska som utländska besökare till staden. Bland annat konserterna på Stadion och UEFA Super Cup fyllde staden och hotellen. Helsingfors inkvarteringskapacitet har ökat med flera nya hotell i år, och sedan 2019 har hotellkapaciteten ökat sammanlagt med över 20 procent. Den ökade kapaciteten var behövlig vid flera tidpunkter under sommaren, då hotellens användningsgrad överskred 90 procent.
Evenemang kommer att vara viktiga för Helsingfors även i fortsättningen. Utvecklingen av evenemangsrikedomen och stärkandet av Helsingfors konkurrenskraft i fråga om internationella kongresser och stora evenemang har också lyfts fram i Helsingfors handlingsprogram för turism och evenemang 2022–2026.
Turister uppskattar fortfarande personlig service
Den språkkunniga och kundtjänstorienterade personalen vid Helsingfors turistinformation nådde över 130 000 finländska och utländska turister mellan maj och augusti. Responsen som fåtts från kunder ansikte mot ansikte var nästan enbart positiv. Dessutom nästan fördubblades antalet internationella turisters besök på webbplatsen myhelsinki.fi.
I fråga om attraktionskraften visade det sig åter hur personlig kundservice fortsätter vara populär och är också ett sätt att skilja sig från konkurrenterna. Såsom en amerikansk turist konstaterade om rådgivningen: ”It’s so great to talk to a person, I’ll come
see you again soon!”
Konsekvenserna av coronapandemin och Rysslands anfallskrig syntes, framtidsutsikterna är tudelade
Konsekvenserna av coronapandemin och Rysslands anfallskrig mot Ukraina påverkade turismen under sommaren. Antalet internationella kryssningsfartyg som kom till Helsingfors var cirka hälften mindre än förväntat. Fartygens användningsgrad var också betydligt lägre än tidigare. Detta och det låga antalet asiatiska turister gjorde att sommaren var svagare än förväntat i synnerhet för turistguider, incoming-byråer och företagare som producerar programtjänster.
Antalet tjänsteresor håller på att öka, många evenemang och mässor planeras och förväntningarna är positiva på många viktiga turistmarknader som är viktiga för Helsingfors, såsom Japan, men trots detta medför den osäkra geopolitiska situationen, den långsammare ekonomiska tillväxten samt den stigande inflationen risker för den fortsatta återhämtningen inom turistbranschen. Konsekvenserna av energikrisen och de ökade priserna är betydande för turismen.
– Samtidigt lider turistbranschen av brist på arbetskraft. Vi strävar efter att för vår egen del hitta lösningar och främja åtgärderna steg för steg, berättar turismchef Nina Vesterinen.
Ny turistinformation öppnats i Torgkvarteren
Helsingfors turistinformation öppnade en ny rådgivningspunkt måndagen den 3 oktober 2022 i Torgkvarteren, i hörnet av Sofiegatan och Alexandersgatan.
– Det centrala läget vid Senatstorget är en mycket naturlig plats att fortsätta rådgivningsarbetet året om, nu i ännu snyggare lokaler, berättar Mari Somero, teamchef för turistinformationen.
Flytten var en del av det långsiktiga utvecklingsarbetet med syfte att utveckla turistinformationen så att den blir mer hållbar och intelligent som en del av Helsingfors attraktionskraft som ett turistmål. Inom turistinformationen pågår en digitaliseringsprocess, under vilken man bland annat anpassar informationsförmedlingen och utdelningen av broschyrer till den digitala miljön genom att utnyttja nya innovationer – utan att glömma den viktiga personliga servicen.
Helsingfors mål är att vara ett hållbart och intelligent turistmål
Ett fungerande samhälle, ett mångsidigt utbud för turister, trängselfrihet, hållbarhet och smarta lösningar är Helsingfors styrkor och allt viktigare i den nya tillväxten inom turismen. Helsingfors mångsidiga utbud för turister kompletteras av det havsnära läget, kulturobjekt, evenemang och det högklassiga matutbudet.
– I maj offentliggjorde vi stadens handlingsprogram för turism och evenemang för åren 2022–2026, och vi ska systematiskt främja målen och åtgärderna i det, berättar Vesterinen.
Det strategiska målet för Helsingfors turism är att på ett hållbart sätt utveckla Helsingfors till en ännu mer levande och internationellt attraktiv turism- och evenemangsstad. Målet eftersträvas genom att vara föregångare och använda smarta lösningar såsom mångsidigt och förutseende utnyttjande av information.
Mer information:
Heslsingfors stads handlingsprogram för turism och evenemang 2022–2026 (på finska)
Nyhets bild: Aleksi Poutanen