Översiktsplan för Mariatunneln som kompletterar nätverket för cykelbanor vidare till fullmäktige

Helsingfors stadsstyrelse beslutade vid sitt sammanträde den 31 mars föreslå att fullmäktige godkänner en översiktsplan för Mariatunneln och beslutar genomföra Mariatunnelns och Lappviksvägens avsnitt av bannätverket. Stadsstyrelsen godkände för sin del även en översiktsplan för snabbspårvägen Vik–Malm.
Pyöräilijöitä Helsingin ratakuilun Baanalla.
Då Mariatunneln genomförs kopplar den ihop banschaktet på Banan och Lappviksvägen. Bild: Roni Rekomaa

Översiktsplanen för Mariatunneln gäller en fotgängar- och cykeltunnel på cirka 190 meter som går under det tidigare Maria sjukhusområdet och Mechelingatan. Tunneln kopplar ihop den del av Banan som löper genom banschaktet och Lappviksvägens del av bannätverket. Översiktsplanen för Mariatunneln innehåller dessutom trafikarrangemang på Lappviksvägen och banschaktet på Banan.

Den nuvarande rutten mellan banschaktet på Banan och Lappviksvägen löper via Mechelingatans livligt trafikerade trafikljuskorsning. Den planerade delen sammanbinder Gräsviken och Drumsö med innerstaden bättre än nu. Tunneln förbättrar trafikens smidighet och säkerhet.

Det slutliga beslutet om översiktsplanen för Mariatunneln fattas av stadsfullmäktige.

Översiktsplan för snabbspårvägen Vik–Malm vidare till fullmäktige

Stadsstyrelsen beslutade föreslå att stadsfullmäktige godkänner även en översiktsplan för snabbspårvägen Vik–Malm. Översiktsplanen blir ett riktgivande underlag för den fortsatta planeringen av snabbspårvägen där det utarbetas en projektplan med konsekvensbedömning för spårvägsförbindelsens första etapp från Gumtäkt via Vik och Malms flygplats till Malms sjukhus samt för relaterade projekt som genomförs i samband med denna.

Stadsstyrelsen föreslår stadsfullmäktige ett tidsschema för den fortsatta planeringen enligt vilken projektplanen för den första fasen föreläggs stadsfullmäktige under fullmäktigeperioden 2025–2029 och att man i samband med projektplaneringen preciserar faserna för utvecklingen av markanvändningen och helhetens konsekvenser för den framtida kommunala ekonomin och investeringsekonomin.

Stadsfullmäktige föreslår dessutom att planeringen av de avsnitt som byggs efter det första (Malms flygplats–Jakobacka–Fagersta i Vanda) fortsätter och att den tidpunkt då de eventuellt byggs fastställs när markanvändningen på Malms flygplats fortskrider.

Du kan läsa stadsstyrelsens alla beslut och eventuella omröstningar i beslutsmeddelandet (på finska). Beslutsmeddelandet publiceras på webbsidan med stadsstyrelsens handlingar.