År 2020 utlystes en internationell arkitekttävling för att utveckla området kring Elielplatsen och Stationsplatsen, och det vinnande förslaget var Klyyga av arkitektbyrån Snøhetta. Syftet med tävlingen var att hitta en lösning som skulle förbättra områdets promenadmiljö och stärka stadskärnans livskraft genom att skapa nya affärs- och kontorslokaler. Tävlingen anordnades av Elielinaukion kehitys Oy i samarbete med Helsingfors stad.
En trivsam miljö för fotgängare
Varje dag passerar cirka 250 000 fotgängare genom området kring Helsingfors centralstationen. De flesta av dessa är användare av kollektivtrafik som anländer till, åker bort från eller byter färdmedel i stadskärnan.
Attraktionskraften, trivsamheten och säkerheten i den livligaste fotgängarmiljön i Helsingfors centrum kommer att förbättras avsevärt när området bildar en imponerade och tydlig helhet av gågator och torg. I planen motsvarar fotgängarrutterna på Elielplatsen och Stationsplatsen i huvudsak de befintliga förbindelserna och rutterna är vidare än i dag. De första våningarna i den nya byggnaden på Elielplatsen kommer att utgöras av öppna lokaler där restauranger, butiker och servicelokaler kommer att öka utbudet av tjänster i stadskärnan. Interiören är tillgänglig från varje hörn av byggnaden, vilket möjliggör fotgängarrutter även genom byggnaden.
Fler planteringar planeras i området. Det är också möjligt att plantera enstaka träd på marken på den södra delen av Stationsplatsen. Trädbeståndet och växtligheten har utformats som en del av en större helhet kring järnvägsstationen och Brunnsgatan.
Nya kontorslokaler med det bästa läget i stadskärnan
Målet med kompletteringsbygget i området är att öka utbudet av kontorslokaler i stadskärnan och stärka stadskärnans sysselsättningsområde. Kontorslokalerna placeras i byggnadens översta våningar.
Den nya byggnaden på Elielplatsen planeras ha två flyglar som smalnar av uppåt. Fasaderna ser olika ut när de betraktas från olika håll. Sett från Stationsplatsen ser flygelbyggnaderna ut att vara byggda av sten och sett från Sanomatalo ser de ut att vara byggda av glas. Mellan flygelbyggnaderna finns en lägre byggnadsdel som förenar de inre utrymmena. Alla byggnadsdelar är försedda med platta och gröna tak, som också delvis fungerar som olika terrasser.
Vltava-byggnadens kvarter kommer att förbli oförändrat och det förbinds med affärs- och kontorsbyggnaden på Elielplatsen med en förbindelsedel av glas.
Paviljongen för transportterminalen på Stationsplatsen kommer att flyttas närmare Sokos-byggnaden, på den plats som blir ledig då den nuvarande bilrampen avlägsnas. Den nya paviljongbyggnaden lämpar sig bättre för stadskonstruktionen och ger utrymme för en trivsam fotgängarmiljö och torgyta. Utöver terminalutrymmena kommer paviljongbyggnaden också att inrymma småskaliga kommersiella utrymmen och kaféer.
Utkastet till detaljplan är framlagt till den 17 januari
Du kan ta del av planförslaget 16.12.2024–17.1.2025 på stadens webbplats på hel.fi/planer. Du kan också komma och diskutera planerna på ett invånarmöte tisdag 14.1.2025 kl. 16–18 i Kuutio-utrymmet på andra våningen i centralbiblioteket Ode på Tölöviksgatan 4.
Målet är att presentera planutkastet och responsen för stadsmiljönämnden under våren 2025. Planförslaget presenteras för stadsmiljönämnden uppskattningsvis under hösten 2025. Efter detta går planen via stadsstyrelsen vidare till stadsfullmäktige för behandling.
En trivsammare stadskärna för fotgängare och förbättringar av kollektivtrafiken planeras
För närvarande planeras förändringar av området kring centralstationen som en del av stadskärnans trafiksystemplan. Planen behandlades av stadsmiljönämnden på hösten 2024. I planen föreslås betydande förnyelser av områdets trafikarrangemang, särskilt för att förbättra miljön för fotgängare och kollektivtrafikens tillgänglighet. Målet med planen är att möjliggöra en ambitiös utveckling av Helsingfors stadskärna mot ett fotgängarcentrum av internationell nivå.