Sommarens stora konserter gav besökarna oförglömliga upplevelser och drog in 114 miljoner euro till Helsingfors – Coldplay och Metallica var de största dragplåstren

De sju stadionkonserter som ordnades på Olympiastadion i juni och juli gav Helsingfors betydande ekonomisk vinst, då besökarna spenderade totalt 114 miljoner euro under sina besök. Besökarna var ovanligt nöjda med evenemangen.
Coldplays konsert på Olympiastadion.
Coldplay uppträdde fyra gånger på en utsåld Olympiastadion i slutet av juli. Bild: Lasse Arkela / Live Nation

Under denna sommar har man i Helsingfors kunnat njuta av fantastiska och imponerande konserter med världsstjärnor. I juni uppträdde Metallica med två konserter på Olympiastadion, och i juli fick vi se Bruce Springsteen and The E Street Band samt Coldplay med fyra slutsålda stadionkonserter. 

– Vi är glada över dessa konserter som livat upp staden och spridit glädje. Besökarna beskrev Helsingfors som en fungerande, trygg och levande evenemangsstad. Det här är en väldigt positiv signal för oss då vi utvecklar ordnandet av evenemang, säger Sanna Forsström, chef för Helsingfors stads enhet för varumärke och evenemang. 

De sju stadionkonserter som Live Nation Finland ordnade gav Helsingfors betydande ekonomisk vinst, då besökarna spenderade totalt omkring 114 miljoner euro under sina besök. Största delen av denna summa, omkring 100 miljoner euro, spenderades av personer som kom till Helsingfors från andra orter. Omkring 53 miljoner euro spenderades på tjänster och inköp i Helsingfors utanför Olympiastadion. Detta framgår av en färsk besökarundersökning som genomfördes av Sponsor Insight.

De oförglömliga konserterna gjorde folk mer nöjda med livet

Besökarna var ovanligt nöjda med evenemangen. För Coldplays konserter var NPS-talet, som beskriver hur många som skulle rekommendera evenemanget, 90, vilket är väldigt högt. Så många som 97 procent av dem som besökte Coldplays konserter upplevde att evenemanget gjorde dem mer nöjda med livet. Dessutom ansåg 91 procent att evenemanget var oförglömligt. Nästan 97 procent av dem som svarade kände sig trygga under sitt besök. Dessa siffror visar att evenemangshelheten som helhet var lyckad, och att besökarna var mycket nöjda med arrangemangen. 

Även arrangörerna ansåg att sommaren var väldigt lyckad.

– Det har varit en historisk evenemangssommar. Utöver besökarrekorden har vi fått göra det som vi och våra samarbetspartner är allra bäst på: att föra samman fina artister med deras fans för att skapa minnesvärda stunder som förbättrar livskvaliteten samt ge ekonomisk vinst, berättar Live Nation Finlands vd Tomi Saarinen.

– Den förnyade Olympiastadion har på nytt blivit en plats för världsturnéer, som också lockade många nya besökare till stadion. I konserterna kombinerades ett storskaligt genomförande med stadions möjligheter och unika stämning, vilket gjorde evenemangen speciella för både artisterna och publiken, säger Olympiastadions chef Ari Kuokkanen.

Många kom till Helsingfors för evenemangen

Coldplays fyra konserter drog in omkring 63 miljoner euro till Helsingfors, medan Metallicas två konserter stod för ungefär 36 miljoner euro.  

Metallica spelade i Helsingfors på en fredag och en söndag, vilket fick en del besökare att stanna längre i staden. Omkring var tredje som gick på Metallicas eller Bruce Springsteen and the E Street Bands konserter övernattade i betald inkvartering, och 90 procent av dem valde inkvartering inom staden. Andelen konsertbesökare som var bosatta i Helsingfors varierade mellan 15 och 25 procent. Av Metallicas besökare kom en femtedel tillsammans med sina barn, medan andelen som gick på Coldplays konsert med sitt barn var 15 procent. 

Av de konsertbesökare som kom från andra orter kom omkring 95 procent till Helsingfors enkom för att gå på evenemangen. Det visar att människor är beredda att resa både till andra städer och utomlands för att gå på konserter. Fler än hälften av dem använde kollektivtrafik för att resa till staden, och omkring hälften valde fjärrtåg. Av de lokalinvånare som svarade använde 60 procent kollektivtrafiken för att ta sig till evenemanget.

Besökarundersökningen, som beställts av Helsingfors stad och Olympiastadion, genomfördes av Sponsor Insight. Fler än 23 000 evenemangsbesökare svarade på undersökningen.