Enligt konstnären EGS var utgångspunkten bakom porträttet ”stadins skikt”. Att människor och städer växer uppåt och att båda bildar överlappande skikt när morgondagen byggs upp över gårdagen. I processen för att skapa porträttet fanns flera faser som man kan bekanta sig med genom en video som öppnas via QR-koden som utgör en del av verket. Verket förenar fotografi och måleri på dukar som är vikta in i varandra för att bilda en hel bild. Verket är 119 cm x 89 cm stort (höjd x bredd).
”Den största delen av detta porträtt kan inte ses. Under processen målade jag flera dukar. Bilder av och hänvisningar till Helsingfors, där Vapaavuori också har levt och arbetat, skapades på dem. De innehåller också element om framtidens Helsingfors, som Vapaavuori har skisserat upp. Liksom i alla projekt förblir en stor del av arbetet dolt även här. Jag tror att bara en del av Vapaavuoris arbete som borgmästare är synligt i dag. En del kanske blir synligt först om flera år. En del aldrig. Alla vi människor har också våra egna privata och hemliga skikt. Allt är inte ett offentligt utrymme", konstaterar konstnären EGS.
Konsthistorikern Tomi Moisio, som bekantat sig med porträttet, beskriver verket på följande sätt:
”Porträttet har mycket konkreta skikt, eftersom det består av elva dukar som går in i varandra. Skikten är inte hierarkiska, utan avslöjar olika sidor av porträttets motiv. Den collagelika helheten erbjuder glimtar av det offentliga och dolda, allmänna och privata. Även om det är frågan om ett porträtt av borgmästaren, är även staden huvudperson i verket.
Stadens skiktstruktur är medvetet byggd endast delvis. En stor del av den skapas okontrollerat av dem som bor i och besöker staden. Historien och de kulturella uttrycksformerna lämnar spår i stadsbilden som inte kan rubbas av en person. Parallella och delvis överlappande betydelseskikt uppstår av byggnadsskikt från olika tidpunkter.
Staden är en slags palimpsest, en betydelsefull text, under vilken tidigare texter och betydelser skymtar fram. En del av dessa betydelser har medvetet raderats, men likväl bär varje ny text fortfarande spår av dessa tidigare betydelser. EGS graffitibakgrund erbjuder en intressant kontext till Stadins skikt. Graffiti är en palimpsest av eget slag, eftersom nya verk ofta målas över gamla. Även målningsgrunden bildar ett eget, väldigt betydelsefullt skikt.”
Graffitikonstens ställning som en del av stadskulturen stärktes under Vapaavuoris borgmästarperiod
Helsingfors stads roll i förhållande till graffitikulturen har varit mångfasetterad. Under åren 1998–2008 pågick kampanjen ”Stop töhryille”, som också väckte mycket kritik.
Under Jan Vapaavuoris borgmästarperiod hittade graffitikonsten trots allt sin väg till och med till borgmästarens arbetsrum och tillåtna målningsplatser förverkligades på olika håll i staden.
”Under min borgmästarperiod strävade jag passionerat efter att förnya och modernisera Helsingfors. Till detta drevs jag av ett brett intresse för staden och stadslivets mångfacetterade dimensioner. Helsingfors är för mig framför allt en plats och en gemenskap som hela tiden är i rörelse. Jag ville att porträttet hänger ihop med nutiden, men att det samtidigt lyfter fram skikten i Helsingfors. EGS och jag förenas av kärlek till Helsingfors, städer, stadskultur och en viss kärvhet i livet. Processen som ledde till verkets uppkomst blev för mig mycket personlig och under konstnärens ledning djupare än jag hade förväntat mig. I detta sammanhang uppstod kanske en ny slags tolkning av porträttkonst, men också ett högklassigt verk som enligt min åsikt är ett fint komplement till serien av stadsdirektörsporträtt", berättar Jan Vapaavuori.
Den nuvarande borgmästaren Juhana Vartiainen anser att Jan Vapaavuori som Helsingfors första borgmästare har visat vägen för hur det nya ledningssystemet i staden utformas och hurdana strukturer staden leds med.
"Under Vapaavuoris ledning har Helsingfors blivit en allt mer internationell metropol och global vägvisare bland annat i städernas arbete mot klimatförändring. Framför allt har Janne varit en orubblig försvarare av Helsingfors och helsingforsares ärenden, och hans handavtryck lever starkt med i stadens utveckling", konstaterar borgmästare Vartiainen.
Bakgrundsinformation om konstnären EGS
Helsingforsaren EGS (f. 1974), som uppträder anonymt bakom sitt konstnärsnamn, är Finlands internationellt mest kända och en av världens mest nätverkande graffitikonstnärer. Under sin 30-åriga karriär har EGS arbetat i över 50 länder. Under de senaste åren har EGS suddat ut gränsen mellan gatu- och gallerikonst samt utvidgat sitt arbete till skulpturer och blåst glaskonst. Under årens lopp har verken flyttat från stadsmiljön till gallerier och museer på olika håll i världen.
EGS verk ”Gårdagens och morgondagens skärgård” visades på Skanslandet i Helsingfors stads konstmuseum HAM:s första Helsingforsbiennal 2021. EGS konst kan också ses i borgmästare Vapaavuoris arbetsrum, där man hängt upp en målning med anknytning till Helsingforsbiennalen.
EGS – CV & About, egshelsinki.com(Länk leder till extern tjänst) (på engelska)
Bakgrundsinformation om stadens porträttradition
Traditionen med porträtt av stadsdirektörer och stadsfullmäktiges ordförande sträcker sig ända till slutet av 1700-talet. Nils Schillmarks målning av politieborgmästare Anders Byström från 1780 är porträttsamlingens äldsta verk. Det mest kända verket i samlingen torde vara Albert Edelfelts målade porträtt av Leo Mechelin, ordförande för Helsingfors första stadsfullmäktige 1901.