Hösten 2021 inbjöds lärare och fostrare i Helsingfors att delta i planeringen och utvecklandet av fortbildning för lärare för att stödja elevernas färdigheter för framtiden. Syftet med utbildningen var att ge ett brett perspektiv på framtidstänkande och hur arkitektur- och designfostran kan användas som en del av det.
Utbildningen, som utvecklades tillsammans med lärare, testades under hösten 2022 som fortbildning för grundskollärare. Syftet var att ge lärare verktyg för att stärka barns och ungdomars framtidsfärdigheter.
Fortbildningen planerades och genomfördes tillsammans med Lärandecentret för arkitektur och design samt Barn- och ungdomsstiftelsens Tulevaisuuskoulu. Specialister inom pedagogik, kultur och design från stadens kulturtjänster, fostrans- och utbildningssektor samt stadsmiljösektor deltog också i planeringen.
Designmuseets museilektor Hanna Kapanen, som var aktivt involverad i planeringen av utbildningen, skriver i ett nytt blogginlägg(Länk leder till extern tjänst) att det finns en viktig plats för att stödja framtidstänkande och behandla framtiden som en del av skolarbetet.
- Ett skolsystem som främjar jämställdhet och jämlikhet har en unik möjlighet att införliva framtidstänkande och hållbara framtidsplaner i skolarbetet och undervisningen. Detta gör att framtidsdebatten når elever i olika åldrar och med olika bakgrund på ett sätt som är tillgängligt för dem. Samtidigt skapar man en gemensam och mångsidig framtidsarv, med vilket man siktar på en hållbar framtid, konstaterar Kapanen.
- Alla människor kan delta i diskussioner om framtiden, när det sker i en trygg miljö. Lärarnas och utbildarnas öppna attityd gör det tryggt och konstruktivt att delta i framtidsorienterade undervisningshelheter. Information och upplevelser ges via olika sinnen och olika inlärningssätt beaktas.
Avsikten är att utvidga utbildningen till ett större antal lärare från Helsingfors.
Det finns också skolor i Helsingfors som ägnar sig åt designfostran, där arbetsmetoderna för designlärande utnyttjas särskilt. Dessutom säkerställer innehållet i kulturstigen för småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning att alla barn och ungdomar har tillgång till olika kulturella innehåll, inklusive arkitektur och design.
Designfostran är kreativ problemlösning som överskrider läroämnesgränserna och förser eleverna med redskap att möta framtida utmaningar. För lärarna ger designfostran verktyg för att utveckla undervisningen och för fenomenbaserad undervisning som förenar olika läroämnen.