Så överlåter Helsingfors stad tomter
Överlåtelseprinciperna för varje ansökningsförfarande gällande egnahemstomter fastställs i stadsmiljönämnden innan tomtansökningen inleds.
Helsingfors stad överlåter sina egnahemstomter i huvudsak genom arrendering. Vi ordnar allmänna ansökningar ungefär vartannat år då det oftast finns 50–100 tomter som man kan ansöka om. När vi överlåter tomterna genom att arrendera ut dem, väljer vi arrendatorerna med utlottning. Ibland överlåter vi tomter också genom pristävling.
Du hittar tomterna som nu kan ansökas på sidan Tomtansökningar och -tävlingar.
Processen för att hyra en egnahemstomt
-
Ansök om tomt
Vi publicerar pågående tomtansökningar på vår webbplats: Tomtansökningar och -tävlingar.
Ansökningstiden för tomter är vanligen cirka 1 månad.
-
Beslut om kortvarig arrendering
Staden fattar ett beslut om att arrendera egnahemstomter genom kortvarig arrendering för 2 år för ansökan om bygglov.
-
Planering av projekt
För planering av ett småhus behöver du en kompetent planerare redan från början. Läs mer om hur byggprocessen för småhus framskrider och vad det lönar sig att beakta när man bygger ett småhus: Byggande av småhus
-
Att ansöka om bygglov
-
Ingå arrendeavtal
När projektet har beviljats bygglov, ingår den som reserverat tomten ett långvarigt arrendeavtal med staden.
Ett långvarigt arrendeavtal ingås i regel för 60 år.
-
Byggandet kan börja
Tomtarrendatorn kan börja bygga på tomten efter att bygglovet godkänts och hen undertecknat arrendeavtalet med staden.
Kontaktuppgifter
Skicka meddelanden som gäller egnahemstomter per e-post till omakotitalotonttitiedustelut@hel.fi (Länk öppnar standardprogram för e-post)eller ring Juha Heikkilä, tfn (09) 310 70964.