Koskelan ala-asteen koulu

Koskelassa sijaitseva koulumme on alakoulu, jossa on vuosiluokat 1-6.
Koskelan ala-asteen koulu
Kuva: Tiina Piri

Yhteystiedot

Juhana-herttuan tie 13, 00600 Helsinki Näytä esteettömyystiedot Näytä sijainti palvelukartalla
suomi ruotsi
PL 60302, 00099 Helsingin kaupunki

Apulaisjohtaja
Oili Tiainen-Simola
+358 9 310 52645
oili.tiainen-simola@edu.hel.fi

Koulunjohtaja
Milja Mäntynen
+358 9 310 72015
milja.mantynen@hel.fi

Koulusihteeri
Helena Seppänen
+358 9 310 82388
koskela.kanslia@hel.fi

Koulusihteeri
Mia Wathén
+358 9 310 82388
koskela.kanslia@hel.fi

Lukuvuosi 2024-2025

Kielten opetus

englanti, espanja
englanti, espanja

Koskelan koulussa on luokka-asteet 1-4. Koulussa on myös erityisluokka. Oppilaita koulussamme on noin 110.

Meidän koulu

Koskelan koulu on pieni ja turvallinen kyläkoulu. Koulussamme on luokat 1-4 ja oppilaita on kaikkiaan noin 110. Tunnemme kaikki täällä toisemme. 

Meille tärkeää on osallisuus. Jokainen saa ja voi vaikuttaa yhteisiin asioihin. Kivan kaverin taitoja harjoittelemme systemaattisesti. 

Lukeminen, kirjallisuus ja yhdessä tekeminen näkyvät arjessamme. Draamamenetelmin tuemme tunnetaitojen vahvistumista ja tietotekniikkaa otamme haltuun heti ekaluokalta alkaen. 

Haluamme, että jokainen tulee kouluun mielellään ja löytää iloa oppimisesta. Pidämme yhteydenottokynnyksen kodin ja koulun välillä matalana ja teemme yhteistyötä moneen suuntaan. 

40-vuotinen tiivis yhteistyökumppani on viereinen päiväkoti Herttua. Teemme myös yhteistyötä alueen eri toimijoiden, esim. nuorisotoimen, 4H-yhdistyksen, liikuntaseurojen ja seurakunnan kanssa.

Koulumme on mukana Harrastamisen Suomen mallissa. Lisätietoa löydät kohdasta "Kerho-  ja harrastustoiminta". Koulupolku meiltä jatkuu Käpylän peruskouluun viidennelle luokalle. 

Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.

Kaikilla vuosiluokilla opetetaan laaja-alaisten taitotavoitteiden mukaisesti sekä opiskellaan ainakin kaksi ilmiökokonaisuutta vuosittain. Opetus halutaan tuoda mahdollisimman lähelle koululaisten arkea.

Luokilla 1.–4. on oma opettaja, joka opettaa pääosan tunneista. Yhdessä oman opettajan kanssa voi työskennellä erityisopettaja, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettaja, resurssiopettaja tai koulunkäyntiavustaja.

Oppilaat saavat koulusta maksutta oppikirjat ja muun oppimateriaalin, jonka koulu itse valitsee.

Kieliohjelma

  • 1. luokalta alkava vieras kieli (A1): englanti, espanja
  • 3. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (A2): englanti, espanja

Koskelan koulun kieliohjelma noudattaa Käpylän peruskoulun kieliohjelmaa. Kieliryhmän aloituksen vähimmäiskoko on 14 oppilasta.

Hakuaika iltapäivätoimintaan 11.3.-17.4.2024.

Iltapäivätoiminnan päätökset postitetaan koteihin heinäkuun alkuun mennessä.

Lisää tietoa iltapäivätoiminnasta.

Näin haet iltapäivätoimintaan.

Hakeminen koululaisen iltapäivätoimintaan (Youtube).(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

"Mitä on olla kouluikäisen vanhempi" -luento- ja keskustelutilaisuus keskiviikkona 20.3.2024 klo 17.30 Juhanassa.

Koulupsykologi Anna Vuorjoki järjestää kaikille kiinnostuneille Koskelan ala-asteen koulun oppilaiden huoltajille sekä tulevien ekaluokkalaisten huoltajille luento- ja keskustelutilaisuuden Juhanassa. Tervetuloa!

Tulevien ekaluokkalaisten ilmoittautuminen ensimmäiselle luokalle vuonna 2024

Voit ilmoittaa lapsen kouluun sähköisesti Asti-asiointipalvelun(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta. Asti ohjaa sinua eteenpäin ilmoittautumisen jokaisessa vaiheessa. Jos et ole voinut ilmoittautua kouluun Asti-asiointipalvelun kautta, ilmoittautuminen on myös mahdollista koululla 24.1.2024 klo 8.00-10.00, osoitteessa Juhana Herttuantie 13, 00600 Hki. Lisää tietoa 1. luokalla aloittavalle.

Hakuaika iltapäivätoimintaan on 11.3.-17.4.2024. Iltapäivätoiminnan päätökset postitetaan koteihin heinäkuun alkuun mennessä. Lisää tietoa iltapäivätoiminnasta.

Infotilaisuus  2.luokkalaisten huoltajille painotetusta opetuksesta ja A2-kielen valinnasta keskiviikkona 10.1.2024 klo 16.30 TEAMS:ssa.

Teams-linkki infotilaisuuteen lähetetään lähempänä ajankohtaa Wilmassa.
 

KUTSU ALUEELLISEEN TIEDOTUSTILAISUUTEEN

KÄPYLÄN PERUSKOULUN, YHTENÄISKOULUN JA KOSKELAN ALA-ASTEEN KOULUN TULEVIEN OPPILAIDEN HUOLTAJILLE

Käpylän peruskoulu, Yhtenäiskoulu ja Koskelan ala-asteen koulu kutsuvat tulevien ekaluokkalaisten huoltajat yhteiseen infotilaisuuteen, joka toteutetaan etänä verkon välityksellä.

tiistaina 21.11.2023 klo 17.00 – 18.00

Alueen koulut eivät järjestä muita esittelytilaisuuksia kouluun ilmoittautumiseen liittyen. Linkki infotilaisuuteen:

Liity keskusteluun (microsoft.com)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Teams-kokouksen tiedot: Meeting ID: 323 080 281 873 / Tunnuskoodi: aSrNxJ

Oppilaaksiotto Käpylän ja Koskelan alueen peruskouluilla Helsinki on jaettu oppilaaksiottoalueisiin. Kaupunki osoittaa jokaiselle lapselle koulupaikan hänen oman alueensa peruskoulusta, joka on ns. lähikoulu. Kotia lähinnä sijaitseva koulurakennus ei ole välttämättä lapsen lähikoulu. Lapsen lähikoulun voi tarkistaa Palvelukartalta tai kasvatuksen ja koulutuksen toimialan neuvonnasta.

Lähikouluun otetaan aina ensisijaisesti koulun oppilaaksiottoalueella asuvat oppilaat. Jos tilaa on, myös muualta tulevia voidaan ottaa. Tällöin huoltaja vastaa oppilaan mahdollisista kuljettamisesta aiheutuvista kustannuksista.

Tietyin perustein lapsella on oikeus päästä muuhun kuin lähikouluun. Perusteet liittyvät kielten opiskeluun, kielikylpyyn, terveydellisiin tai muihin erityisiin syihin.

Painotettu tai kaksikielinen opetus

Koulut voivat tarjota painotettua tai kaksikielistä opetusta, joihin oppilaat valitaan soveltuvuuskokeen perusteella koko kaupungin alueelta. Jos oppilas haluaa myöhemmin vaihtaa takaisin lähikouluun, sinne pääsee myöhemmin, jos koulussa on tilaa.

Oppilaaksioton kriteerit löytyvät tarkemmin opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätöksestä Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilta tästä linkistä.

Yhteisessä tiedotustilaisuudessa esitellään:

· oppilaaksiotto (ensisijainen ja toissijainen oppilaaksiotto)

· alueen koulut

· alueen koulujen kieliohjelmat

· painotetun opetuksen oppilaaksiotto

Huoltajat voivat esittää tilaisuuden aikana kysymyksiä oppilaaksiottoon liittyen. Tilaisuuden jälkeen rehtoreille voi soittaa tai esittää jatkokysymyksiä klo 18.00 – 18.30.

Lisätietoa kouluun hakeutumisesta: https://www.hel.fi/fi/kasvatus-ja-koulutus/perusopetus/kouluun-ilmoittautuminen-ja-hakeminen

TERVETULOA KOULUINFOON!

· virka-apulaisrehtori Jukka Tolvanen (Käpylän peruskoulu), p. 09 310 82080, jukka.tolvanen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) · rehtori Sari Sola (Yhtenäiskoulu), p. 09 310 82301, sari.sola@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) · rehtori Milja Mäntynen (Koskelan ala-aste), p. 09 310 72015, milja.mantynen@hel.f

Tervetuloa kouluun taas elokuussa!

Aloitamme koulun elokuussa 10.8.2023 Juhanassa seuraavasti:

Tuleva ekaluokkalainen, sinun ensimmäinen koulupäiväsi on torstaina 10.8. 2023 klo 10.00-12.15. Vanhempasi ovat tervetulleita vanhempainiltaan koululle jo edellisenä iltana, keskiviikkona 9.8.2023 klo 17.00

2-4-luokkalainen, sinun tämän lukuvuoden ensimmäinen koulupäiväsi alkaa Juhanassa torstaina 10.8.2023 klo 9.00 ja päättyy klo 12.15.

Perjantaina 11.8. koulua kaikilla luokilla klo 9.00-12.30. Maanantaina 14.8. aloitamme koulun lukujärjestyksen mukaisesti.

Iltapäivätoiminta alkaa aina koulupäivän päätyttyä torstaina 10.8.2023 alkaen.

Aurinkoista kesää ja lämpimästi tervetuloa kouluun!

t. Koskelan koulun väki

johtaja Milja Mäntynen
puh. 09-310 72015(Linkki aloittaa puhelun), milja.mantynen(at)hel.fi

apulaisjohtaja Oili Tiainen-Simola
puh , 09-310 52645(Linkki aloittaa puhelun), oili.tiainen-simola(at)edu.hel.fi

Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta. 

Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.

Yhteistyö koulun ja kodin välillä on tärkeää. Reissuvihko ja Wilma ovat päivittäin käytössä olevia yhteistyövälineitä. Puhelinkeskusteluja ja tapaamisia sovitaan tarpeen mukaan. Opettajainhuoneen puhelinvastaajaan voi jättää viestejä. 

Lukuvuositiedote julkaistaan lukuvuoden alussa. Opettaja lähettää luokan viikkotiedotteen viikottain ja koululta tulee kuukausitiedote joka kuun ensimmäisenä perjantaina. Tiedotteita tulee myös Wilman kautta. 

Kaikki Koskelan oppilaiden vanhemmat kuuluvat Koskelan vanhempaintoimikuntaan, KoVaan. KoValla on oma sähköpostirinki, omat facebook-sivut, vapaaehtoista sekä vapaamuotoista toimintaa ja tapaamisia. Jos olet kiinnostunut osallistumaan KoVan toimintaan, lisää infoa löydät Wilmasta. 

Koskelan koulun johtokunta koostuu vanhempien ja henkilöstön edustajista. Johtokunta on valittu vaaleilla toimikaudeksi 2021-2024. Johtokunta valvoo koulun toimintaa ja toimii vanhempien vaikutuskanavana koulun asioissa. 

Wilma

Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.

Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.

Katso koulun lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Järjestyssäännöt

1. Tulen kouluun ajoissa tarpeelliset tavarat ja hyvä asenne mukanani.

2. Puhun muille ystävällisesti.

3. Kohtelen muita kunnioittavasti.

4. Olen rehellinen

5. Arvostan muiden työtä.

6. Autan muita.

7. Toimin koulun aikuisten ohjeiden mukaan.

8. Pidän hyvää huolta koulun omaisuudesta.

9. Kuvaan ja julkaisen vain luvan kanssa.

10. Noudattamalla sääntöjä teen kaikille hyvän koulupäivän.

Järjestyssäännöt vahvistettu 29.9.2016 6§

Koskelan ala-asteen johtokunta

Henkilökuntamme yhteystiedot

Toimipisteet

Juhana

Juhana-herttuan tie 13, 00600 Helsinki
PL 60302, 00999 Helsingin kaupunki
puh. 09 310 82391
avoinna koulutyöpäivinä kello 8-16 

Katariina

Käpyläntien toimipiste
Käpyläntie 8, 00600 Helsinki
PL 60305, 00999 Helsingin kaupunki
puh. 09 310 26771

Koulunjohtaja

Milja Mäntynen
puh. 09 310 72015, 050 593 0966
milja.mantynen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Apulaisjohtaja

Oili Tiainen-Simola
puh. 09 310 52645, 040 334 9017
oili.tiainen-simola@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Johtokunnan puheenjohtaja

Jonna Hurskainen
jonna.hurskainen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Koulusihteeri 

maanantaisin klo 9-15
puh. 09 310 82388
koskela.kanslia@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Kansliassa käsitellään mm. oppilastietoja. Koulusihteerille ilmoitetaan nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja henkikirjoitustietojen muutoksista

Iltapäivätoiminta

Aluekoordinaattori Anna Salmi
puh. 09 310 87103
anna.h.salmi@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Iltapäivätoiminnan vastaava
koulunkäyntiavustaja Jari Sillanpää
puh. 040 334 9191, 09 310 64076
jari.sillanpaa@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Kohdevastaava 

X
puh. 040 356 2124
kohdevastaava.koskela@sol.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Toimitilahuoltaja

Amirthalingom Manikavhsakr (Juhana)
puh. 040 185 4096
Teija Aaltio (Katariina)
puh. 040 157 9827

Kouluravintolat

kouluravintola, ruokapalveluesimies, Juhanan ruokailut
Marjut Brown
puh. 09 310 82387
kouluravintola.koskela@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Koskelan seniorikeskus, ravintolapäällikkö, Katariinan ruokailut
Joonas Rosendahl
puh. 050 428 0285
joonas.rosendahl@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Opettajanhuonee
Juhana (Juhana-herttuan tie 13) puh. 09 310 82391
Katariina (Käpyläntie 8) puh. 09 310 26771

Laaja-alainen erityisopettaja
Elina Niva

Erityisluokanopettaja
Tiia Turkia, 1-3C
puh. 09 310 82390

Opettajat

Milja Mäntynen, koulunjohtaja, englanti
1A (Juhana): Juha Tähkänen, luokanopettaja
1-3BC (Juhana): Oili Tiainen-Simola, apulaisjohtaja, luokanopettaja
1-3BC (Juhana): Tiia Turkia, erityisluokanopettaja
2A (Juhana): Tuulia Pisto, luokanopettaja
3A (Katariina): Satu Korpiniitty, luokanopettaja
4A (Katariina): Matti Koivusalo, luokanopettaja
Päivi Flores, resurssiopettaja
Elina Niva, laaja-alainen erityisopettaja
Elina Achté, resurssierityisopettaja
Maija Helve, KMO-yhteistyöopettaja (Käpylän musiikkiopisto)
Nimco Noor, somalin kieli
Abdulbaki Koc, islamin uskonnon opettaja
Soili Penttonen, ortodoksiuskonnon opettaja
Mario D'Amato, italian kieli (mario.damato@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman))

Sähköpostiosoitteet ovat muodossa etunimi.sukunimi@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), ellei nimiluettelossa ole toisin ilmoitettu.

Koulunkäyntiavustajat

Jari Sillanpää (IP-toimintavastaava)
Sahra Ahmed
Sadiya Farah Hassan
Aleksi Paakkinen

Koulunkäyntiavustajat tavoittaa iltapäiväkerhon puh. numerosta 040334 9191, 09 310 64076

Psykologi

Anna Vuorjoki
puh. 050 4013369
anna.vuorjoki@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
koulussa torstaisin   

Kuraattori

Tuulikki Matero
puh. 09 310 37754, 040 738 1719
tuulikki.matero@thel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
koulussa maanantaisin (Katariina) ja perjantaisin (Juhana) 

Terveydenhoitaja

X
puh. -

Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset

Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.

Ennen oppitunteja järjestettävä aamupäivätoiminta on maksutonta. Se on tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille sekä 3. ja 4. vuosiluokan erityisen tuen oppilaille.

Järjestämme  aamupäivätoimintaa jokaisena koulupäivänä 8.30–9.15. Toimintaa järjestetään sään salliessa ulkona. Voit kysyä lisätietoa koulun aamupäivätoiminnasta koulun johtajalta puhelimitse numerosta 09 310 72015.

Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät perusopetuksen sivuiltamme.

Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.

Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.

Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat.

Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Voit palvelukartalla syöttää kotiosoitteesi sille varattuun kenttään.

Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta. 

Alla on tietoa meidän koulumme kerhoista ja harrastuksista.

Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Ilmoittautuminen on sitova. Harrastukset toteutuvat, jos osallistujia on riittävästi. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.

Koulun kerhotoiminta lukuvuonna 2023-2024

Tulevan lukuvuoden kerhotoiminta päivitetään sivulle lukuvuoden alkaessa.

Harrastamisen Suomen mallin harrastukset lukuvuonna 2024–2025

Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.  

Uusi harrastuskausi alkaa 2.9.2024. Lukuvuoden 2024–2025 harrastukset julkaistaan Harrastukset-sivustolla osoitteessa harrastukset.hel.fi sekä tällä sivulla elokuun loppupuolella. Siirry Harrastukset-sivustolle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)  

Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana. 

Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Harrastusryhmät täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Olet tervetullut tutustumaan harrastukseen ilman ilmoittautumista, jos ryhmässä on tilaa. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä.

Helsingin kaupungin tarjoamia maksuttomia harrastuksia löydät myös seuraavilta verkkosivuilta:

Koulumme johtokunta

Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman.  Alla on uusimmat pöytäkirjat.  Kaikki aikaisemmat ja allekirjoitetut pöytäkirjat ovat nähtävillä koulun kansliassa.

Huoltajajäsenet 
 

Jonna Hurskainen, puheenjohtaja, jonna.hurskainen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 
varajäsen huoltajajäsen 

Kati Biström, varapuheenjohtaja 
varajäsen Anna Sahari 

Kaisa Kivelä 
varajäsen Eero Lounatvuori 

Reetta Sollasvaara 
varajäsen Elina Autio 

Huoltajajäsen 
varajäsen Tanja Leikas-Bottà 

Opettajajäsenet 

Juha Tähkänen 
varajäsen Tuulia Pisto 

Muu henkilökunta 
Jari Sillanpää 
varajäsen Sahra Ahmed 

Oppilasjäsenet 
 

oppilasjäsen 
 
oppilasjäsen 

Kokousaika                  torstai 6.6.2024 klo 17.35-18.45

 

Kokouspaikka              Juhana Herttuantie 13

Läsnä

Jäsenet                         

Hurskainen, Jonna         puheenjohtaja
                                                                           

Sollasvaara, Reetta                          

Lounatvuori, Eero          varajäsen

Tähkänen Juha              opettajia edustava jäsen

Sillanpää, Jari                muuta henkilökuntaa edustava jäsen

Muut

 x                                        oppilaiden edustaja      

Puheenjohtaja                                                      Hurskainen, Jonna         1-4 §

Esittelijä                                                                 Mäntynen, Milja             rehtori, 1-4 §

                                   

Pöytäkirjanpitäjä                                                Mäntynen, Milja             rehtori, 1-4 §

                 

§

1

       Asia

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
2 Asia/2 Koskelan ala-asteen koulun lukuvuoden 2023-2024 toimintakertomuksen hyväksyminen
     

3

 

4

 

         Asia/3         

          
          Asia/4

 

     Lausunnon antaminen opetussuunnitelman kohdasta 9.2. 
      toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet

 

Koskelan ala-asteen koulun järjestyssääntöjen hyväksyminen

     
     
     
     
     

§ 1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan

tarkastajien valinta
 

Päätös

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta totesi kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi ja valitsi pöytäkirjantarkastajiksi  Juha Tähkäsen ja Jari Sillanpään.
 

Käsittely   

Koskelan koulun johtokunta valitsi yksimielisesti esittelijän ehdotuksesta pöytäkirjantarkastajiksi JuhaTähkäsen ja Jari Sillanpään.
 

Päätösehdotus

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta valitsee pöytäkirjantarkastajat

 

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta.

Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä (2 §:n 3 mom.). Jos puheenjohtaja muuttaa kokousaikaa edellä tarkoitetulla tavalla, muutoksista on ilmoitettava vähintään viikkoa ennen kokousta (3 §:n 3 mom.).

Kokouskutsu on lähetettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä (3 §:n 2 mom.). Kuntalain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

§ 2   Koskelan ala-asteen koulun lukuvuoden 2023-2024 toimintakertomuksen
        hyväksyminen

Päätös                          Koskelan ala-asteen koulun johtokunta päätti hyväksyä Koskelan ala-asteen koulun lukuvuoden 2023-2024 toimintakertomuksen esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Käsittely                       Koskelan ala-asteen koulun johtokunta esitti yksimielisesti koulun lukuvuoden 2023-2024 toimintakertomuksen hyväksymistä


Päätösehdotus:

Johtokunta hyväksyy liitteenä olevan koulun lukuvuoden 2023-24 toimintakertomuksen

Esittelijän perustelut

Toimintakertomus on kirjattu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetuslinjan ohjeistuksen mukaisesti Wilmassa olevaan toimintasuunnitelmapohjaan ja jaettu kokouskutsun liitteenä.

Toimintasuunnitelman sisältö oli kaupungin arvopohjan ja strategisten linjausten mukaista pitäen sisällään mm. seuraavat Koskelan koulun omat erityishankkeet: Tempo-orkesteritoiminnan ja musiikkikasvatusyhteistyön Käpylän musiikkiopiston kanssa sekä Koskelan ”Osalliseksi omaan elämään”-nelivuotisen hyvinvointisuunnitelman toteuttamisen lukuvuoden 23-24 ”Kulttuuri hyvinvoinnin lähteenä - teeman puitteissa. Toimintakertomuksessa todetaan suunnitellun toiminnan toteutuneen hyvin.

Toimintakertomusta on käsitelty yhteistyössä opettajien kanssa ja opettajien kokouksissa toukokuussa ja suunnitellun toiminnan toteutumisesta on soveltuvin osin keskusteltu oppilaiden kanssa oppitunneilla ja oppilaskunnan hallituksen kokouksessa.

§ 3

Koskelan ala-asteen koulun johtokunnan lausunto opetussuunnitelman kohdasta 9.2 toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet

 

Päätös                          

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta päätti puoltaa lausuntopyynnössä esitettyä ehdotusta kuntakohtaisen opetussuunnitelman muutoksesta kohtaan 9.2.

”Uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 15 oppilasta. B2-oppimäärän osalta koulut päättävät vähimmäisoppilasmäärästä 12–15 oppilaan väliltä koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa.”

Käsittely                       

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta keskusteli annetusta ehdotuksesta ja päätyi puoltamaan vähimmäisoppilasmäärärajan asettamista 15 oppilaaseen.

Päätösehdotus:

Johtokunta lausuu puoltavansa esitettyä muutosta opetussuunnitelman kohtaan 9.2.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalautakunnan jaostojen tehtävänä on päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen kunta- ja koulukohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetusjohtaja pyytää koulun johtokunnalta lausuntoa perusopetuksen kuntakohtaisen opetussuunnitelman muutoksesta kohtaan 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jossa määritellään muun muassa alkavan kielten uuden opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä.

Nykyinen Helsingin kaupungin opetussuunnitelmakirjaus: 
 

9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet

Helsingin peruskouluissa A1-kielen opetus aloitetaan ensimmäiseltä vuosiluokalta. Valinnaisen A2-kielen opetus aloitetaan viimeistään kolmannelta vuosiluokalta.

Koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa päätetään aloittavan kielen vähimmäisoppilasmäärästä 12–15 oppilaan väliltä.

Jokainen peruskoulu tarjoaa englantia A1-kielenä, mutta oppilaan opinto-ohjelmaan ei tarvitse kuulua A-englantia. Jokaisella neljällä alueella on 1–3 yhtenäistä peruskoulua, jotka tarjoavat kuudennelta luokalta alkaen B1-englantia. Nämä koulut päätetään kieliohjelmassa.

Esitetty muutos Helsingin kaupungin opetussuunnitelmaan:
 

9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet

A1-kielen opetus aloitetaan ensimmäiseltä vuosiluokalta ja B1-kielen opetus kuudennelta vuosiluokalta. Valinnaisen A2-kielen opetus aloitetaan viimeistään kolmannelta vuosiluokalta ja B2-kielen opiskelu viimeistään kahdeksannelta vuosiluokalta.

Uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 15 oppilasta. B2-oppimäärän osalta koulut päättävät vähimmäisoppilasmäärästä 12–15 oppilaan väliltä koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa.

Jokaisen koulun kielivalikoimaan kuuluu A1-englanti. Valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti sen ei kuitenkaan tarvitse kuulua oppilaan opinto-ohjelmaan. Muilta osin koulukohtainen kielivalikoima määritellään koulun opetussuunnitelmassa.

Perustelut muutokselle
 

Kaupungin peruskouluissa kielten ryhmien aloituskoko vaihtelee kouluittain. Tavoitteena on yhdenmukaistaa aloituskoko samaksi kaikissa kouluissa. Aloitusryhmän koko tulee olla riittävän suuri, jotta ryhmäkoko ei pienene vuosiluokilla 7- 9 liian pieneksi. Tällä hetkellä osassa kieliryhmiä oppilasmäärän koko on alle 6 ja tämä vie koulun resursseja. Päätösesitys ei vaikuta kielipolkuihin eli missä kouluissa valittu A1 tai A2 kieli jatkuu ylemmillä vuosiluokilla.

Lausunto osoitetaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkieliselle jaostolle ja pyydetään lataamaan tähän kansioon(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). 15.6.2024 mennessä.

§ 4             

Koskelan ala-asteen koulun järjestyssääntöjen hyväksyminen

 

Päätös                          

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta päätti hyväksyä Koskelan ala-asteen koulun päivitetyt järjestyssäännöt.

Käsittely                       

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta oli tutustunut oppilaiden ja henkilökunnan hyväksymiin sääntöihin ja päätti yksimielisesti hyväksyä järjestyssääntöesityksen.

Päätösehdotus:

Johtokunta hyväksyy liitteenä olevat järjestyssäännöt.

Esittelijän perustelut

Oppijoiden omien mobiililaitteiden käyttö koulupäivän ja erityisesti oppituntien aikana vaikuttaa usein oppilaan keskittymiseen ja oppimistilanteisiin. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on todettu, että kaikkien koulujen järjestyssääntöihin on tärkeää kirjata opetushallituksen ohjeistuksen mukaiset sisältökohdat mobiililaitteiden käytöstä. Koskelan ala-asteen koulun henkilöstö ja oppilaat ovat osallistuneet koulun järjestyssääntöjen päivittämiseen ja oppilaskunnan hallitus on kokouksessaan 14.5. 2024 hyväksynyt johtokunnalle tuodun järjestyssääntöesityksen.

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Liitteet:

Lukuvuoden 2023-2024 toimintakertomus

Lausuntopyyntö

Koskelan koulun päivitetyt järjestyssäännöt

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 1 -4 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

 

Pöytäkirjassa ei päätöstä
 

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
 

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:helsinki.kirjaamo@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Postiosoite: PL 10

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero: (09) 655 783

Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero: (09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjassa ei päätöstä.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus päätöksestä, joka koskee oppilaalle annettavaa kirjallista varoitusta tai oppilaan määräaikaista erottamista, tulee tehdä 14 päivän kuluessa siitä, kun päätös on annettu oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle tiedoksi. Muissa tapauksissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalle. Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua

kirjeen lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen

katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan

asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Postiosoite: Radanrakentajantie 5

00520 HELSINKI

Faksinumero: 029 56 42079

Käyntiosoite: Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero: 029 56 42000

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun.

Koskelan ala-asteen johtokunta

_____________________________                   ________________________________

Jonna Hurskainen                                                Milja Mäntynen

puheenjohtaja                                                      pöytäkirjanpitäjä

_____________________________                   ________________________________

Juha Tähkänen                                                   Jari Sillanpää

Pöytäkirja on tarkastettu 6.6.2024 ja laitettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon osoitteessa

hel.fi/peruskoulut/fi/koulut/koskelan-ala-aste.

Allekirjoitettu pöytäkirja on koulun kansliassa.

 

Kokousaika                  maanantai 23.3.2024 klo 17.00-18.10

 

Kokouspaikka              Juhana Herttuantie 13

Läsnä

Jäsenet

Hurskainen, Jonna, puheenjohtaja

Biström, Kati, varapuheenjohtaja                            

Kivelä, Kaisa, huoltajajäsen

x, huoltajajäsen

Autio, Elina, huoltajavarajäsen

Sillanpää, Jari, muuta henkilökuntaa edustava jäsen

Tähkänen, Juha, opettajia edustava jäsen

Muut 

x, oppilaiden edustaja

x, oppilaiden edustaja

 

Puheenjohtaja                                                      

Hurskainen, Jonna         1-2 §

Esittelijä

                                     Mäntynen, Milja             rehtori, 1-2 §

                                   

Pöytäkirjanpitäjä          Mäntynen, Milja             rehtori, 1-2 §

                 

§

1

       Asia

Asia/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
2 Asia/2 Koskelan ala-asteen koulun vuoden 2024 talousarvion käyttösuunnitelman vahvistaminen. 
     
     
     
     
     
     
     

§ 1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan

tarkastajien valinta

Päätös

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta totesi kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi ja valitsi pöytäkirjantarkastajiksi Jari Sillanpään ja Kaisa Kivelän.

Käsittely   

Koskelan koulun johtokunta valitsi yksimielisesti pöytäkirjantarkastajiksi Kaisa Kivelän ja Jari Sillanpään 

Päätösehdotus

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta valitsee pöytäkirjantarkastajat

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta.

Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä (2 §:n 3 mom.). Jos puheenjohtaja muuttaa kokousaikaa edellä tarkoitetulla tavalla, muutoksista on ilmoitettava vähintään viikkoa ennen kokousta (3 §:n 3 mom.).

Kokouskutsu on lähetettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä (3 §:n 2 mom.). Kuntalain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

§ 2   

Koskelan ala-asteen koulun vuoden 2024 talousarvion käyttösuunnitelman vahvistaminen

Päätös

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta päätti hyväksyä talousarvion käyttösuunnitelman esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Lisäksi johtokunta päätti, että rehtorilla on oikeus kohdentaa johtokunnan tässä kokouksessa päättämän käyttösuunnitelman määrärahoja tiliryhmien ja toimintoalueiden välillä, jos koulun toiminta sitä vaatii. Rehtori tuo seuraavaan johtokunnan kokoukseen tiedoksi tehdyt muutokset.

Käsittely

Koskelan ala-asteen koulun johtokunta esitti yksimielisesti talousarvion käyttösuunnitelman hyväksymistä.

Päätösehdotus

Koskelan ala-asteenkoulun johtokunta päättää hyväksyä talousarvion käyttösuunnitelman esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Lisäksi johtokunta päättää, että rehtorilla on oikeus kohdentaa johtokunnan tässä kokouksessa päättämän käyttösuunnitelman määrärahoja tiliryhmien ja toimintoalueiden välillä, jos koulun toiminta sitä vaatii. Rehtori tuo seuraavaan johtokunnan kokoukseen tiedoksi tehdyt muutokset.

Esittelijän perustelut

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 12.12.2023 §275 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2024 tulosbudjetin ja oikeutti toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Toimialajohtaja päätti 30.1.2024 §9 ja muutospäätöksellä 14.2.2024 §12 toimialan palvelukokonaisuuksien käyttömenojen määrärahat sekä niiden vastuuhenkilöt ajalle 1.1.2024 - 31.12.2024.

Kaupunginhallitus on antanut päätöksellään 12.12.2023 talousarvion noudattamisohjeet (Intra). Määrärahojen vastuuhenkilöt ovat vastuussa talousarvion tavoitteiden saavuttamisesta, euromäärien noudattamisesta sekä tuloarvion ja tulojen perinnän toteutumisesta sekä muista tulosbudjetin toteuttamisen edellyttämistä toimenpiteistä ohjeiden mukaisesti. Perusopetusjohtaja on suomenkielisen perusopetuksen määrärahojen vastuuhenkilö. Rehtori on koulun määrärahojen vastuuhenkilö.

Toimialajohtaja päätti 30.1.2024 ja 14.2.2024 palvelukokonaisuuksien ja hallinnon käyttömenojen sekä investointien määrärahat, joiden pohjalta perusopetusjohtaja päätti 29.2.2024 kehyksen talousarviovuodeksi 2024 tulosbudjetin tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti. Tämän perusteella aluepäälliköt ovat päättäneet yksittäisten koulujen kehyksistä.

Esittelijä toteaa, että koulun talousarvion käyttösuunnitelma on valmisteltu myönnetyn kehyksen puitteissa johtokunnan hyväksyttäväksi.

Koskelan ala-asteen koulun osalta budjettikehys on yhteensä 
1 410 494 euroa. Käyttösuunnitelma perustuu oppilasmäärän keskiarvoon,111 oppilasta. Kevään 2024 osalta oppilasmäärä on 100 oppilasta ja syksyn ennusteen 2024 osalta 121 oppilasta.

Käyttösuunnitelmassa on varattuna määräraha kertaluonteiseen palkitsemiseen, joka on suuruudeltaan 0,955 % henkilöstön säännöllisen työajan palkkasummasta.

Liitteet:

Koulun käyttösuunnitelma
Tulo- ja menoerittely menolajiryhmittäin ja toiminnoittain

§ 3  Avointa keskustelua

Johtokunta keskusteli järjestyssääntömuutoksesta ja alueen remonttitilanteesta sekä koulun virkatilanteesta.

Koskelan ala-asteen johtokunta

_____________________________                                  ________________________________

Jonna Hurskainen                                                            Milja Mäntynen

puheenjohtaja                                                                  pöytäkirjanpitäjä

_____________________________                                  ________________________________

Jari Sillanpää                                                                    Kaisa Kivelä

Pöytäkirja on tarkastettu 25.3.2024 ja laitettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon osoitteessa

hel.fi/peruskoulut/fi/koulut/koskelan-ala-aste.

Allekirjoitettu pöytäkirja on koulun kansliassa.

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 1 ja 2 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

2

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjassa ei päätöstä

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:helsinki.kirjaamo@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Postiosoite: PL 10

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero: (09) 655 783

Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero: (09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjassa ei päätöstä.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus päätöksestä, joka koskee oppilaalle annettavaa kirjallista varoitusta tai oppilaan määräaikaista erottamista, tulee tehdä 14 päivän kuluessa siitä, kun päätös on annettu oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle tiedoksi. Muissa tapauksissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalle. Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua

kirjeen lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen

katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan

asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Postiosoite: Radanrakentajantie 5

00520 HELSINKI

Faksinumero: 029 56 42079

Käyntiosoite: Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero: 029 56 42000

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai

eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun.

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Sijainti

Juhana-herttuan tie 13, 00600 Helsinki
Sijainti kartalla - Avaa kartta suurempana(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Reitti pääsisäänkäynnille

  • Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
  • Kulkureitti sisäänkäynnille on epätasainen sekä valaistu.

Pääsisäänkäynti

  • Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
  • Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
  • Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
  • Tuulikaappi on ahdas.

Sisätilat

  • Toimipisteessä on 2 kerrosta.
  • Tilan keskeisillä kulkureiteillä on vähintään 4 kääntyvää porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
  • Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.