Yhteystiedot
Hallintoassistentti
Rina Niinikoski
+358 9 310 21514
toimistopalvelut.malminpk@hel.fi
Hallintoassistentti
Tuula Nikula
+358 9 310 21334
toimistopalvelut.malminpk@hel.fi
Rehtori
Lasse Latomäki
+358 9 310 82553
lasse.latomaki@hel.fi
Virka-apulaisrehtori
Leena Salokanto
+358 9 310 89357
leena.salokanto@hel.fi
Lukuvuosi 2025-2026
Kielten opetus
Kaksikielinen opetus
Tarjolla auditorio ja sali
Koulumme koostuu kolmesta eri opetuksen toimipisteestä, jotka ovat Talvela, Pohjola ja Kesälä.
- Talvelassa (Talvelantie 1) toimivat vuosiluokat 5 – 9. Yleisopetuksen ryhmiä on yhteensä 22. Lisäksi Talvelassa toimii kaksi lähikoulun pienryhmää ja kaksi autismin kirjon pienryhmää.
- Pohjolassa (Kirkonkyläntie 17) toimivat vuosiluokat 1 – 4. Yleisopetuksen ryhmiä on yhteensä seitsemän. Lisäksi Pohjolassa toimii kaksi lähikoulun pienryhmää ja yksi autismin kirjon pienryhmä.
- Kesälässä (Silkokuja 7) toimivat vuosiluokat 1 – 4. Yleisopetuksen ryhmiä on yhteensä kahdeksan. Lisäksi Kesälässä on yksi lähikoulun pienryhmä ja yksi autismin kirjon pienryhmä.
Malmin peruskoulu tarjoaa kasvun edellytykset hyvään elämään. Koulussa toimitaan yhteistyössä lasten ja nuorten parhaaksi. Oppilaita ohjataan yksilölliseen ja aktiiviseen oppimiseen turvallisessa oppimisympäristössä.
Malmin peruskoulussa vietetään joululomaa la 21.12.2024 - ma 6.1.2025. Kevätlukukausi alkaa ti 7.1.2025 kevään työjärjestyksen mukaisesti.
Tervetuloa ilmoittautumaan ensimmäiselle luokalle Malmin peruskouluun!
Ensimmäiselle luokalle ilmoittaudutaan 7. - 26.1.2025 osoitteessa asti.hel.fi
Kouluun voi ilmoittautua myös käymällä keskiviikkona 22.1.2025 klo 8.00 – 10.00 Malmin peruskoulun Talvelan toimipisteellä (Talvelantie 1).
Malmin peruskoulussa järjestetään kaksikielistä suomi- englanti -opetusta. Painotettuun opetukseen voi ilmoittautua Asti-lomakkeella. Ensimmäisen luokan suomi - englanti -opetukseen ei järjestetä valintakoetta. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän kuin 22 (ryhmän suurin mahdollinen koko), aloituspaikat arvotaan.
Hyvät Malmin peruskoulun 6-luokkalaisten huoltajat!
Huoltajat täyttävät yhdessä oppilaan kanssa Wilmassa 7. luokalle siirtymisen lomakkeen. Lomake löytyy Wilman Lomakkeet-välilehdeltä. Hakuaika on 16.12.2024 - 16.1.2025.
7. luokan hakuvaihtoehdoista on paljon lisätietoa Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sivuilla: Hakeutuminen 7. luokalle
Huom! Malmin peruskoulussa on kaksikielinen suomi - englanti -painotus. Opetukseen hakeudutaan valintakokeen kautta. Valintakoe on torstaina 30.1.2025 klo 9.00 alkaen Malmin peruskoulun Talvelan toimipisteessä, osoitteessa Talvelantie 1.
Ensi lukuvuonna (2025 - 2026) yläkoulun aloittaville oppilaille tarjotaan ensimmäistä kertaa 8. ja 9. luokalla Liikunnallinen elämäntapa - valinnaiskurssia. Liikunnallinen elämäntapa -valinnainen on suunnattu erityisesti sellaisille oppilaille, jotka arjessaan harjoittelevat aktiivisesti ohjatussa valmennuksessa. Liikunnallinen elämäntapa -valinnaisessa harjoitellaan liikunnan eri osa-alueita, mm. eri pelit kuten jalkapallo, salibandy, koripallo. Opetuksen tarkoituksena on myös tukea fyysisten ominaisuuksien kehittymistä.
Tämä valinnaisaine sopii niin joukkue- kuin yksilölajien harrastajille. Opetuspaikkoina käytetään monipuolisesti niin koulun omia, kuin parhaiten kulloiseenkin opetustuntiin sopivia oppimisympäristöjä. Tässä vaihtoehdossa hakulomakkeessa valitaan hakukohteeksi Malmin peruskoulu. Valinta 8. ja 9. valinnaisiin tehdään 7. luokan aikana.
Nykyisten 6-luokkalaisten omat opettajat tiedottavat omalta osaltaan oppilaita hakumenettelyistä ja hakuaikataulusta.
Vastaamme mielellämme lapsenne yläkouluhakuun liittyviin kysymyksiin.
Terveisin,
Malmin peruskoulun 6-luokkalaisten opettajat ja
virka-apulaisrehtori Leena Salokanto (wilma / leena.salokanto@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) / 09 310 89357)
Ajankohtainen tiedote muutoksesta kaksikieliseen opetukseen hakeutumisessa:
Kaksikieliseen opetukseen hakeville tuleville ekaluokkalaisille ei järjestetä keväällä 2025 valintakoetta missään kielessä Helsingissä. Koulumme kaksikieliseen suomi-englanti-opetukseen ei siis myöskään ole valintakoetta keväällä 2025. Oppilaat valitaan tarvittaessa arvonnalla, jos hakijoita on enemmän kuin ryhmässä on paikkoja. Kaksikieliseen opetukseen voivat hakea kaikki kiinnostuneet lapset kielitaustasta ja kielitaidosta riippumatta. Kaksikieliseen opetukseen 1. luokalle ilmoittaudutaan Asti-asiointipalvelussa hakuaikana 7.-26.1.2025.
Muille kuin 1. luokalle kaksikieliseen opetukseen hakeville oppilaille järjestetään jatkossakin valintakoe, jossa testataan molempien opetuskielten taitoa.
Meidän koulu
Malmin peruskoulussa vietetään joululomaa la 21.12.2024 - ma 6.1.2025. Kevätlukukausi alkaa ti 7.1.2025 kevään työjärjestyksen mukaisesti.
Tervetuloa ilmoittautumaan ensimmäiselle luokalle Malmin peruskouluun!
Ensimmäiselle luokalle ilmoittaudutaan 7. - 26.1.2025 osoitteessa asti.hel.fi
Kouluun voi ilmoittautua myös käymällä keskiviikkona 22.1.2025 klo 8.00 – 10.00 Malmin peruskoulun Talvelan toimipisteellä (Talvelantie 1).
Malmin peruskoulussa järjestetään kaksikielistä suomi- englanti -opetusta. Painotettuun opetukseen voi ilmoittautua Asti-lomakkeella. Ensimmäisen luokan suomi - englanti -opetukseen ei järjestetä valintakoetta. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän kuin 22 (ryhmän suurin mahdollinen koko), aloituspaikat arvotaan.
Hyvät Malmin peruskoulun 6-luokkalaisten huoltajat!
Huoltajat täyttävät yhdessä oppilaan kanssa Wilmassa 7. luokalle siirtymisen lomakkeen. Lomake löytyy Wilman Lomakkeet-välilehdeltä. Hakuaika on 16.12.2024 - 16.1.2025
7. luokan hakuvaihtoehdoista on paljon lisätietoa Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sivuilla: Hakeutuminen 7. luokalle
Huom! Malmin peruskoulussa on kaksikielinen suomi - englanti -painotus. Opetukseen hakeudutaan valintakokeen kautta. Valintakoe on torstaina 30.1.2025 klo 9.00 alkaen Malmin peruskoulun Talvelan toimipisteessä, osoitteessa Talvelantie 1.
Ensi lukuvuonna (2025 - 2026) yläkoulun aloittaville oppilaille tarjotaan ensimmäistä kertaa 8. ja 9. luokalla Liikunnallinen elämäntapa - valinnaiskurssia. Liikunnallinen elämäntapa -valinnainen on suunnattu erityisesti sellaisille oppilaille, jotka arjessaan harjoittelevat aktiivisesti ohjatussa valmennuksessa. Liikunnallinen elämäntapa -valinnaisessa harjoitellaan liikunnan eri osa-alueita, mm. eri pelit kuten jalkapallo, salibandy, koripallo. Opetuksen tarkoituksena on myös tukea fyysisten ominaisuuksien kehittymistä.
Tämä valinnaisaine sopii niin joukkue- kuin yksilölajien harrastajille. Opetuspaikkoina käytetään monipuolisesti niin koulun omia, kuin parhaiten kulloiseenkin opetustuntiin sopivia oppimisympäristöjä. Tässä vaihtoehdossa hakulomakkeessa valitaan hakukohteeksi Malmin peruskoulu. Valinta 8. ja 9. valinnaisiin tehdään 7. luokan aikana.
Nykyisten 6-luokkalaisten omat opettajat tiedottavat omalta osaltaan oppilaita hakumenettelyistä ja hakuaikataulusta.
Vastaamme mielellämme lapsenne yläkouluhakuun liittyviin kysymyksiin.
Terveisin,
Malmin peruskoulun 6-luokkalaisten opettajat ja
virka-apulaisrehtori Leena Salokanto (wilma / leena.salokanto@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) / 09 310 89357)
Ajankohtainen tiedote muutoksesta kaksikieliseen opetukseen hakeutumisessa:
Kaksikieliseen opetukseen hakeville tuleville ekaluokkalaisille ei järjestetä keväällä 2025 valintakoetta missään kielessä Helsingissä. Koulumme kaksikieliseen suomi-englanti-opetukseen ei siis myöskään ole valintakoetta keväällä 2025. Oppilaat valitaan tarvittaessa arvonnalla, jos hakijoita on enemmän kuin ryhmässä on paikkoja. Kaksikieliseen opetukseen voivat hakea kaikki kiinnostuneet lapset kielitaustasta ja kielitaidosta riippumatta. Kaksikieliseen opetukseen 1. luokalle ilmoittaudutaan Asti-asiointipalvelussa hakuaikana 7.-26.1.2025.
Muille kuin 1. luokalle kaksikieliseen opetukseen hakeville oppilaille järjestetään jatkossakin valintakoe, jossa testataan molempien opetuskielten taitoa.
Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.
Katso Talvelan toimipisteen lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Katso Pohjolan toimipisteen lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Opetussuunnitelma
Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.
Valinnaisaineet
Luokat 8 ja 9
Oppilaalla on vuosiluokilla 8 ja 9 kaksi valinnaisainetta. Kumpaakin valinnaisainetta opiskellaan 2 vvt kahdeksannella ja 2 vvt yhdeksännellä luokalla. Perusopetuksen päättötodistukseen valinnaisaineista annetaan numeroarvostelu. 7. luokalla kaikille pakollisina aineina olleet kotitalous, kuvataide, musiikki ja käsityö eivät jatku enää 8. ja 9. luokalla, ellei niitä valita valinnaisaineiksi.
Aloitettua valinnaisainetta ei voi vaihtaa kuin erittäin painavin perustein. Vaihdosta päättävät opettajat, opinto-ohjaaja ja apulaisrehtori yhdessä sekä tarvittaessa rehtori. Vaihto ei ole mahdollinen, jos ryhmässä ei ole tilaa.
9. luokalla tulee olemaan vielä kaksi lyhyttä valinnaisainetta.
VALINTAKORIT, joista kummastakin valitaan yksi aine luokille 8 ja 9
- KORI A (Korin A valinnat eivät voi olla samoja kuin korin B valinnat): ESPANJA, KIINA, RANSKA, SAKSA, KOTITALOUS, KUVATAIDE, LIIKUNTA, MUSIIKKI, TEKNINEN TYÖ, TEKSTIILITYÖ, NUORTEN ELÄMYS- JA TOIMINTAKURSSI
- KORI B (Korin B valinnat eivät voi olla samoja kuin korin A valinnat): KOTITALOUS, KUVATAIDE, LIIKUNTA, MUSIIKKI
Koulun opetussuunnitelmasta (ops.edu.hel.fi) löytyvät kaikki valinnaisaineet. B2-kielet löytyvät oppiaine-osiosta kohdasta Vieraat kielet ja muut valinnaisaineet kohdasta Valinnaiset opinnot.
ESPANJA / KIINA / RANSKA / SAKSA (B2-KIELI)
Uuden kielen opettelu avartaa maailmaa monella tasolla. Kahden vuoden aikana tutustut uuteen kieleen ja erilaisiin kulttuureihin. Aiheita lähestytään nuorison näkökulmasta. Opit selviytymään monenlaisissa arkipäivän tilanteissa matkustaessasi maailmalla. Et joudu pulaan ostoksilla tai ravintolassa, myös lääkärissäkäynti hoituu. Voit hyödyntää vieraan kielen taitoasi vaikkapa kesätyöpaikassasi. Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista tunneilla ja annettujen tehtävien tekemistä.
KOTITALOUS
Valinnaisessa kotitaloudessa erityisesti ruoanvalmistukseen, leivontaan ja kodinhoitoon liittyvät käytännön työskentelytaitosi kehittyvät. Näihin taitoihin liittyvät myös tekemisen oma-aloitteisuus, taloudellinen ja vastuullinen työskentely sekä oman toiminnan ja valintojen vaikutusten ymmärtäminen. Oppituntien laajoja aihealueita ovat esim. juhlat ja niiden järjestäminen, perinneruoat ja suomalainen ruokakulttuuri, erityisruokavaliot ja eri maiden ruokakulttuurit.
Oppitunneilla tärkeää on pitkäjänteinen työskentely ja yhdessä tekeminen. Tunnilla tehdään tehtäviä yksin, pareittain ja ryhmissä. Tehtävät ovat käytännöntehtäviä, mutta myös muutamia kirjallisia projektitöitä erilaisista kotitalouden aiheista. Välillä pääset myös vaikuttamaan omien toiveiden ja ateriasuunnitelmien kautta. Kotitalousluokka työvälineineen, laitteineen ja raaka-aineineen tarjoaa monipuolisen oppimisympäristön. Mahdollisuuksien mukaan tehdään myös opintokäyntejä ja opintoretkiä.
KUVATAIDE
Tule kokemaan ja oppimaan erilaisten materiaalien ja välineiden käyttöä sekä syventämään taitojasi visuaalisessa ilmaisussa; suunnittelu, ideointikyky, kuvan tekemisen keinot ja oman kuvailmaisun kehittäminen.
Opinnoissa pyritään kehittämään oppilaan kykyä suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti tehtäväkokonaisuuksia.
Opintojen sisältöä tarkennetaan opiskelijoiden mielenkiinnon mukaan. Lisäksi oppilaille tarjotaan riittäviä edellytyksiä perusopetuksen jälkeisille opinnoille sekä huomioidaan työelämässä ja yhteiskunnassa tarvittavia yleisiä valmiuksia.
LIIKUNTA
Oppiaineessa tärkeitä ovat yksittäisiin liikuntatunteihin liittyvät positiiviset kokemukset ja liikunnallisen elämäntavan tukeminen. Oppitunneilla korostuvat kehollisuus, fyysinen aktiivisuus ja yhdessä tekeminen. Liikunnan avulla edistetään yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja yhteisöllisyyttä sekä tuetaan kulttuurista moninaisuutta.
Opetus on turvallista, ja se perustuu eri vuodenaikojen ja paikallisten olosuhteiden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Liikunnassa hyödynnetään koulun tiloja, lähiliikuntapaikkoja ja luontoa monipuolisesti.
Liikunta tarjoaa mahdollisuuksia iloon, keholliseen ilmaisuun, osallisuuteen, sosiaalisuuteen, rentoutumiseen, leikinomaiseen kisailuun ja ponnisteluun sekä toisten auttamiseen. Liikunnan opetuksen yhteydessä oppilas saa tietoa ja valmiuksia terveyden hyvinvoinnin ja hygienian edistämiseen. Pääpaino on monipuolisessa perustaitojen soveltamisessa ja fyysisten ominaisuuksien harjoittamisen opiskelussa eri liikuntamuotojen ja -lajien avulla. Erityisen tärkeää on vahvistaa oppilaan myönteistä minäkäsitystä ja oman muuttuvan kehon hyväksymistä. Opetus tukee oppilaiden hyvinvointia, kasvua itsenäisyyteen, osallisuuteen sekä kannustaa terveyttä edistävään omaehtoiseen liikunnan harrastamiseen. Oppilaat osallistuvat kehitysvaiheensa mukaisesti toiminnan suunnitteluun sekä ottavat vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta.
MUSIIKKI
Musiikin valinnaiskurssilla kehitetään yhteissoittotaitoja ja siirrytään soittamaan vaativampaa ohjelmistoa. Kappaleet valitaan sekä uusista että hieman vanhemmista ryhmän toiveita kuunnellen.
Musan tekemisen lomassa tutustutaan rokin historiaan, elokuva- ja näyttämömusiikkiin sekä jazziin. Tehdään retkiä katsomaan esityksiä, elokuvia ja näyttelyitä tarjonnan ja mahdollisuuksien mukaan. Kurssilla pääpaino on tekemisessä eli yhteismusisoinnissa.
Musiikin kurssi tarjoaa mahdollisuuden kehittyä muusikkona ja oppia tietoja ja taitoja, joita saatat tarvita opinnoissasi ja työssäsi tulevaisuudessa.
TEKNINEN TYÖ TAI TEKSTIILITYÖ (KÄSITYÖ)
Käsityön tekniseen työhön tai tekstiilityöhön painottuvan valinnaisen tavoitteena on syventää ja laajentaa kokonaisen käsityöprosessin osaamista ja käsityötaitoja eri työtapoja ja materiaaleja käyttäen. Voit valita joko teknisen työn tai tekstiilityön. Molemmissa valinnaisissa on mahdollisuus sisällyttää työskentelyyn myös toisen sisällön materiaaleja ja työtapoja.
Opetuksessa painotetaan oppilaiden osallisuutta ja oppilaan mahdollisuuksia painottaa omia mielenkiinnon kohteitaan. Oppilaalle tarjotaan erilaisia tekniikka- ja materiaalikokonaisuuksia käsityöoppiaineen sisältä. Opetus on oppilaan luovuutta tukevaa, tutkivaa, kokeilevaa ja ongelmalähtöistä. Tekniseen työhön tai tekstiilityöhön painottuvan käsityön valinnaiseen sisältyy myös erilaisia projektitöitä, joita voidaan toteuttaa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Opetuksessa otetaan huomioon oppilaiden erilaiset kiinnostuksen kohteet. Teemat valitaan oppilaan omaan elämysmaailmaan liittyväksi. Aihepiireinä voi olla esimerkiksi sisustus, koti, huonekalut, erilaiset välineet, kulkuneuvot, vaatetus tai korut. Teknisessä työssä oppilasta ohjataan kokonaisen käsityöprosessin hallintaan painottaen teknisen työn erityispiirteitä ja työtapoja. Tekstiilityössä kokonaisessa käsityöprosessissa painottuu pehmeiden materiaalien suunnitteluun ja työstämiseen käytetyt työtavat ja tekniikat. Teknistä työtä ja tekstiilityötä yhdistää uusimmat innovaatiot ja teknologiat ja niihin liittyvät toimintaperiaatteet. Käsityön kasvatustehtävänä on myös tukea oppilaiden työelämään ja ammattiin liittyviä valintoja.
NUORTEN ELÄMYS- JA TOIMINTAKURSSI
Tällä valinnaiskurssilla yhdistetään useiden oppiaineiden toiminnallisia osa-alueita. Kurssi toteutetaan yhteistyössä Lähiökoutsien kanssa. Oppitunneilla merkittävässä roolissa ovat yhdessä tekeminen, yhdenvertaisuus, tasa-arvoisuus sekä kulttuurien moninaisuus. Opetus tapahtuu koululla ja lähialueilla. Mahdolliset retket ja leirit ovat osa opintoja. Kahden vuoden opintojen päättyessä oppilas saa kerhonohjaajan ABC – peruskurssin suoritettua.
Kurssin aikana syvennetään omia ryhmätyöskentelyn taitoja eri toimintojen yhteydessä, suunnitellaan tapahtumia ja kerhoja toteuttaen ne mahdollisuuksien mukaan koulupäivien aikana. Opinnoissa huomioidaan oppilaiden erilaiset vahvuudet ja erilaisten taitojen merkitys ryhmän toimintaan ajatuksella ”yhdessä olemme enemmän”. Samalla oppilas saa runsaasti ohjausta ja tukea omien taitojensa vahvistamisessa. Oppilaiden toimimista ja ajattelua vahvistetaan yhdistämällä opetuksessa eri aineissa jo opittuja taitoja uudella tavalla. Lisäksi oppilaat saavat mahdollisuudet oman toimintansa ja opiskelun suunnitteluun ja arviointiin.
Luokka 9
Oppilaalla on 9. vuosiluokalla kaksi uutta lyhyttä valinnaisainetta. Valinnaisaineita valitaan yhteensä 2 vvt. Kumpaakin valinnaisainetta opiskellaan yhdeksännellä luokalla 1 vvt. Opetus toteutetaan kaksoistunteina yhden jakson ajan. Lyhyt valinnaisaine arvioidaan sanallisesti. Mikäli sanallisesti arvioitu valinnainen aine katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen oppiaineen arvosanaa.
Aloitettua valinnaisainetta ei voi vaihtaa kuin erittäin painavin perustein. Vaihdosta päättävät opettajat, opinto-ohjaaja ja apulaisrehtori yhdessä sekä tarvittaessa rehtori. Vaihto ei ole mahdollinen, jos ryhmässä ei ole tilaa.
VALITTAVAT AINEET, joista valitaan kaksi ainetta 9. luokalle valintalomakkeessa ilmoitettavien korien mukaan:
ENGLANTI, VIESTINTÄ, HYGIENIAPASSI, BÄNDIPAJA, OHJELMOINTI JA ROBOTIIKKA, TUTUSTU LUKIOFYSIIKKAAN JA -KEMIAAN, KORIPALLO, TANSSI-ILMAISU (PERUS- JA/TAI JATKOKURSSI), FILOSOFIA , ILMAISUTAITO , YRITTÄJYYS , VALOKUVA JA VIDEO , RETKEILY
ENGLANTI (A1-kieli)
Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat vahvistaa ja laajentaa englannin osaamistaan. Tuntien sisällöistä ja työtavoista sovitaan yhdessä oppilaiden kanssa ja tehdään esimerkiksi ryhmätöitä, kirjoitetaan omia juttuja, pelataan, luetaan ja puhutaan paljon.
Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista tunneilla ja annettujen tehtävien tekemistä. Tehdyt tehtävät kootaan lopuksi portfolioon.
VIESTINTÄ
Valinnaisen viestinnän tavoitteena on syventää ja soveltaa kuvataiteen ja äidinkielen opinnoissa opittuja tietoja ja taitoja. Viestinnässä yhdistyvät kuva, puhuttu ja kirjoitettu kieli sekä äänet. Viestintä pohjautuu pitkälti juuri visuaalisuuteen.
Oppilaita ohjataan syventämään omakohtaista suhdettaan erityisesti visuaaliseen kulttuuriin sekä asettamaan määrätietoisia tavoitteita toiminnalleen. Opetuksessa vahvistetaan oppilaiden visuaalisentuottamisen taitoja sekä kannustetaan häntä toimimaan erilaisissa visuaalisissa ympäristöissä. Opetuksessa kehitetään yhdessä toimimisen taitoja sekä rakennetaan yhteyksiä ajankohtaisiin visuaalisen kulttuurin toimintatapoihin ja ilmiöihin. Opetus harjaannuttaa hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologian osaamista ja verkkoympäristöjä luovasti, kriittisesti ja vastuullisesti. Oppilaille tarjotaan riittäviä edellytyksiä perusopetuksen jälkeisille opinnoille sekä huomioidaan työelämässä ja yhteiskunnassa tarvittavia yleisiä valmiuksia.
HYGIENIAPASSI
Kiinnostaako sinua kesätyö esimerkiksi kahvilassa, ravintolassa, leipomossa, elintarvikemyymälässä tai vaikka makeistehtaassa? Entä ruokaan liittyvä ala, ihan tulevaisuuden ammattina? Tarvitset hygieniapassin. Hygieniapassi on virallinen todistus siitä, että osaat elintarvikehygienian perusasiat.
Hygieniapassi-kurssilla opiskellaan hygieniapassiin vaadittavia tietoja yhdessä muiden kurssilaisten kanssa. Opittavia aihealueita ovat: elintarvikkeiden hankinta, kuljetus ja vastaanotto; varastointi ja kylmäsäilytys; ruoan valmistus, säilytys ja tarjoilu; siivous ja puhtaanapito; jätehuolto; elintarviketyöntekijä; omavalvonta; elintarvikkeiden säilyvyyttä parantavat käsittelyt ja ruokamyrkytykset.
Sinulla on mahdollisuus suorittaa virallinen hygieniapassi-testi kurssin lopussa tai myöhemmin. Testi koostuu sanallisista oikein-väärin-väittämistä. Testin hinta on 35 €.
BÄNDIPAJA
Kaipaatko musatunteja? Tule verestämään soitto- ja laulutaitojasi musakurssille, jossa ennen kaikkea siis soitetaan ja lauletaan. Tavoitellaan hyviä jameja joka tunnille!
Ryhmän toiveet soitettavan ohjelmiston ja muun tekemisen suhteen otetaan huomioon. Soittamisen lisäksi voidaan esim. tehdä musaa Garage Bandillä ja muilla sovelluksilla.
OHJELMOINTI JA ROBOTIIKKA
Kurssilla syvennetään matematiikan tunneilla aloitettua ohjelmointia. Tutustutaan graafiseen ohjelmointiympäristöön Scratch. Tutustutaan robotiikkaan ja mikrokontrollereihin monipuolisesti eri välinein kuten Lego Mindstorms, Makey Makey, Micro:bit.
Tutustutaan tekstipohjaiseen ohjelmointiin tekemällä HTML-nettisivut sekä tekemällä pieniä ohjelmia Python -kielellä.
Kurssilla tutustutaan aluksi yhteisesti yllämainittuihin työkaluihin ja sen jälkeen oppilas toteuttaa yksin tai parin kanssa oman projektinsa valitsemallaan tekniikalla oman osaamistason ja mielenkiinnon mukaan.
TUTUSTU LUKIOFYSIIKKAAN JA -KEMIAAN
Tuntuvatko fysiikan ja kemian asiat järkeviltä ja ymmärrettäviltä? Onko niiden oppiminen sinulle helppoa? Sitten tämä on sinun kurssisi! Tutustu lukiofysiikkaan ja -kemiaan -kurssilla pääset tutustumaan lukion kurssien aiheisiin.
Fysiikassa opit tietoja ja taitoja, jotka helpottavat siirtymää peruskoulufysiikkaa matemaattisempaan lukiofysiikkaan. Kertaamme 8. luokalta tuttuja liikkeeseen liittyviä käsitteitä ja lakeja, mutta aiempaa matemaattisemmin. Sovellamme esimerkiksi 9. luokan matematiikassa opittavia geometrian työkaluja, mikä mahdollistaa vihdoin vaaka- ja pystysuuntaisten liikkeiden lisäksi myös viistoon suuntautuvien liikkeiden tarkastelun (kappale kaltevalla tasolla). Käymme lisäksi läpi aiempaa perusteellisemmin kaikki fysiikan tutkimukseen ja sen raportointiin liittyvät vaiheet. Tässä hyödynnämme tietotekniikkaa: laadimme taulukoita mittausdatan esittämiseksi, piirrämme (ja opettelemme ymmärtämään) kuvaajia ja laadimme kokonaisen tutkimusraportin.
Kemiassa opit esimerkiksi ymmärtämään, miten atomeja ja molekyylejä voidaan laskea, vaikka niitä ei voida nähdä. Pääset myös pohtimaan ja oppimaan aineen rakennetta yläkoulutasoa tarkemmin. Kemian syvempään ymmärtämiseen ja opiskeluun liittyvät matemaattiset laskut ja uudet käsitteet, kuten ainemäärä ja konsentraatio, tulevat tutuiksi. Harjoittelet myös uusia kokeellisia työmenetelmiä ja aiempaa tarkempaa työskentelyä. Opit esimerkiksi käyttämään pumpettia, byrettiä ja mittapulloa.
KORIPALLO
Koripallokurssin tavoitteena on lajitaitojen vakiinnuttaminen ja sujuva taktinen peli sekä koko kentän pelissä että katukoriksen eri variaatioissa. Kurssilla syvennetään koripallon tietoja ja taitoja. Valinnaiskurssi sisältää peruskuntoharjoitteita, lajiharjoitteita, sääntöjä ja pelaamista.
Koripallokurssilla harjoitellaan ja saadaan vinkkejä oman pelin: omien motoristen taitojen ja fyysisten ominaisuuksien vahvuuksien ja heikkouksien kehittämiseen. Kurssilla käydään läpi oman harjoittelun kokonaiskuormitusta ja harjoitellaan huoltavan harjoittelun toteuttamista. Myös pelin strategiseen puoleen kiinnitetään huomiota. Kurssilla harjoitellaan puolustuspelaamisen eri variaatioita sekä hyökkäämistä erilaisia puolustusmuotoja vastaan. Kurssilla pelataan paljon.
TANSSI-ILMAISU (PERUS- JA JATKOKURSSI)
Harrastatko tanssia? Tai esiintymistä? Ajattelitko hakea jonnekin, jossa tanssi ja ilmaisu olisivat sinulle hyödyksi?
Oletko joskus tanssinut? Halunnut kokeilla tanssia? Harrastanut joskus, mutta sitten se on vain jäänyt?
Onko joskus ollut kiva tehdä esityksiä omaksi iloksi kavereiden kanssa tai yksin?
Pidätkö musiikista? Pidätkö musavideoiden katselusta?
Oletko kokeillut TikTok – videoita?
Oletko joskus käynyt katsomassa jonkun tanssiesityksen?
Haluaisitko tanssia muualla kuin videolla tai näyttämöllä?
Haluaisit vain kokeilla liikettä keholla ilman tarkkoja valmiita malleja ja ohjeita?
Jos vastasit yhteenkin kysymykseen kyllä, tämä kurssi antaa sinulle varmasti uusia ideoita ja kokemuksia hyvässä seurassa ja positiivisella asenteella.
Valitse toinen tai molemmat, eikä sillä ole väliä oletko valinnut muita ilmaisuaineita ennen elämässäsi. Parhaan paketin saat itsellesi, jos valitset molemmat. Molemmilla kursseilla pääset itse vaikuttamaan kurssisisältöön.
Saat tanssia, tehdä tansseja, kokeilla erilaisia ilmaisukeinoja tanssin kanssa. Lisäksi ohjelmassa on tanssikoulussa vierailuja mahdollisuuksien mukaan, muita opintokäyntejä sekä mahdollisuus tanssileirin suunnitteluun ja järjestämiseen. Jos haluat ohjata tanssia kerhona muille, sekin onnistuu. Käymme katsomassa joitakin esityksiä ja jos itse haluat esiintyä tai osallistua kilpailuihin, saat varmasti halukkaat ryhmästä mukaasi kannustamaan.
FILOSOFIA
Filosofian tuhansia vuosia vanhat juuret ovat syvällä ihmisen sisimmässä. Jokainen meistä pohtii jossain vaiheessa elämäänsä esimerkiksi tällaisia kysymyksiä: Kuka minä syvimmiltäni olen? Mikä on elämäni tarkoitus? Miten osaan tehdä oikean valinnan? Mikä on oikein, väärin, totta tai valhetta? Miten saan luotettavaa tietoa? Mitä on olemassaolo? Ovatko ihmiset tärkeämpiä kuin eläimet?
Filosofian opiskelu on ensisijaisesti ajattelemaan opettelemista. Keskusteleminen, väittely ja yhdessä pohdiskelu ovat parhaita apuvälineitä. Opit ajattelemaan syvällisemmin kuin arjen kiireissä on yleensä tapana. Opit myös perustelemaan mielipiteitäsi ja välttämään sellaisia ajattelun virheitä, jotka saavat sinut häviämään tiukan keskustelun tai väittelyn.
Filosofia antaa sinulle eväitä järjestää ja analysoida tiedon tulvaa, jota media lakkaamatta syöttää meille. Opit erottamaan oikean tiedon propagandasta ja valhetiedosta. Ennen kaikkea, opit itsenäistä ajattelua, joka ei ole riippuvainen toisten ihmisten mielipiteistä. Opit vähitellen näkemään olennaisen, kestävän ja tärkeän tyhjänpäiväisyyden keskeltä.
Filosofiassa, enemmän kuin missään oppiaineessa, oppilas ja opettaja ovat samanarvoisia. Sillä, kun esitetään oikea filosofinen kysymys, kumpikaan ei tiedä oikeaa vastausta.
ILMAISUTAITO
Ilmaisutaidossa eli draamakasvatuksessa tavoitteena on parantaa itseluottamusta, opetella empatiaa, yhteistyötaitoja ja keskittymiskykyä sekä roolien avulla tutkia myös isompia kysymyksiä.
Työtapana on erilaiset harjoitukset ja teatterin keinot. Käytämme näyttelijäntyön tekniikoita ja teatterin genrejä, ja mahdollisuuksien mukaan teemme myös opintoretkiä. Monet harjoitukset ovat leikinomaisia. Keskeistä on turvallinen luottamuksen ilmapiiri ja toisten kunnioittaminen. Jos ryhmällä on kiinnostusta, on mahdollista tehdä myös teatteriesitys.
YRITTÄJYYS
Yrittäjyyskurssin tavoitteena on tutustuttaa oppilas yrittäjyyteen niin teorian kuin myös käytännön osalta. Kurssilla käydään läpi yrittäjyyden kokonaisuus liikeidean hahmottelemisesta oman yrityksen käytännön pyörittämiseen.
Kurssi jakautuu kolmeen osa-alueeseen:
1) Teoria
Kurssin aikana tutustutaan yrittäjyyden perusteisiin. Käydään läpi eri yritysmuodot sekä niihin liittyviä asioita. Tehdään erilaisia pari- ja ryhmätöitä sekä laaditaan muistiinpanoja ja pidetään pieni koe.
2) Tutustuminen yrityksiin
Tutustutaan yrityksiin ja yrittäjyyteen käytännössä. Tehdään tutustumiskäyntejä erilaisiin yrityksiin ja tehdään yhteistyöprojekti paikallisen yrityksen kanssa.
3) Oma yrittäjyys
Perustetaan pienimuotoinen yritys koululle. Korona-ajan rajoituksista riippuen pyöritetään sitä välituntisin kevätlukukauden ajan.
VALOKUVAUS JA VIDEOT
Kurssilla opiskellaan perusasioita valokuvaamisesta ja videokuvaamisesta. Opitaan käyttämään kuvankäsittely- ja videoeditointiohjelmistoja. Kurssilla kuvataan ja editoidaan ja tietenkin katsotaan kurssilaisten tekemiä elokuvia.
Kurssilaisten mielenkiinnon mukaan voidaan kurssikohtaisesti painottaa enemmän joko videoiden tekemistä tai valokuvaamista ja kuvankäsittelyä.
RETKEILY
Retkeilykurssi soveltuu hyvin liikunnasta ja ulkoilusta pitäville. Kurssi syventää yhteisen biologian ja maantiedon tavoitteita ja sisältöjä.
Retkeilykurssi muodostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta koulussa sekä yhden yön retkestä tai useammasta päiväretkestä, jossa päästään kokeilemaan yhdessä opittuja tietoja ja taitoja. Kurssilla opitaan ympäristöystävällisen retkeilyn perustaitoja, kuten ulkoiluun sopivien varusteiden valitseminen, pakkaaminen, retkiruoan suunnittelu ja valmistaminen, luonnossa liikkuminen, teltan pystytys ja hoito, suunnistaminen kartan / kompassin kanssa, luonnontuntemus, puun pilkkominen ja retkeilijän ensiapu. Retki/retket toteutetaan Etelä-Suomessa. Ruoka valmistetaan nuotiolla/retkikeittimillä. Yöretkellä nukutaan teltoissa/kämpässä. Jokainen kantaa omat varusteensa retkellä. Retki suunnitellaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilaalla ei tarvitse olla omia retkeilyvarusteita vaan niitä voidaan myös lainata.
Kieliohjelma
- 1. luokalta alkava vieras kieli (A1): englanti, espanja
- 3. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (A2): englanti, espanja, saksa, venäjä
- 6. luokalta alkava toinen kotimainen kieli (B1): ruotsi
- 8. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (B2): espanja, kiina, ranska, saksa
- kaksikielinen suomi-englanti opetus
Laajamittainen painotettu opetus
Malmin peruskoulussa on kaksikielistä (suomi-englanti) opetusta. Lukuvuonna 2024-25 kaksikielistä opetusta on vuosiluokilla 1-8. Oppilaaksiottoalueena on koko Helsinki. Oppilaat on valittu ryhmään suomenkielisellä tai englanninkielisellä soveltuvuuskokeella. Opetuksesta vähintään 25 % on englannin kielellä.
Kaksikieliseen opetukseen hakeville tuleville ekaluokkalaisille ei järjestetä keväällä 2025 valintakoetta missään kielessä Helsingissä. Koulumme kaksikieliseen suomi-englanti-opetukseen ei siis myöskään ole valintakoetta keväällä 2025. Oppilaat valitaan tarvittaessa arvonnalla, jos hakijoita on enemmän kuin ryhmässä on paikkoja. Kaksikieliseen opetukseen voivat hakea kaikki kiinnostuneet lapset kielitaustasta ja kielitaidosta riippumatta. Kaksikieliseen opetukseen 1. luokalle ilmoittaudutaan Asti-asiointipalvelussa hakuaikana 7.-26.1.2025.
Muille kuin 1. luokalle kaksikieliseen opetukseen hakeville oppilaille järjestetään jatkossakin valintakoe, jossa testataan molempien opetuskielten taitoa.
Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta.
Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.
Koulun tiedottamiskäytänteistä
Lukuvuosiopas, jossa on paljon tietoa koulusta ja lukuvuoden tärkeistä asioista, löytyy Wilmasta Tiedotteet -osiossa.
Koulun kotisivuilta löytyy ajankohtaista tietoa ja linkkejä.
Wilma-käyttöliittymä on päivittäinen yhteydenpito- ja tiedotuskanava. Oppilaat 5.–9. luokilla ja kaikki huoltajat saavat omat Wilma-tunnukset. Huoltajan ei tule antaa omaa Wilma-tunnustaan oppilaan käyttöön. Wilma-ohjeet, -tunnukset ja -salasanat antaa hallintoassistentti. Wilmassa näkyy oppilaan työjärjestys, opettajien tekemät tuntimerkinnät, väli- ja lukuvuosiarvioinnit ja pedagogiset asiakirjat. Wilmassa on myös viestitoiminnot huoltajille, oppilaille (ei alimmilla luokilla) opettajille ja koulunkäyntiavustajille. Wilmassa julkaistaan erilaisia tiedotteita.
Rehtori toimittaa lukuvuoden aikana Koulutiedotteita, jotka lähetään huoltajille Wilmassa.
Opettajat toimittavat tarvittaessa omia tiedotteitaan.
Wilma
Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.
Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Malmin peruskoulun järjestyssäännöt (Malmin peruskoulun johtokunta 31.5.2017)
Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
- Minulla on oikeus maksuttomaan perusopetukseen.
- Minulla on oikeus tasa-arvoiseen ja yhdenvertaiseen kohteluun.
- Minulla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
- Käyttäydyn koulun sisä- ja ulkotiloissa toisia kunnioittavasti, jotta edellä mainitut seikat toteutuisivat.
- Olen velvollinen osallistumaan opetukseen.
- Tulen oppitunneille täsmällisesti kaikki tarvittavat työvälineet mukanani.
- Kotitehtävät ovat tärkeä osa oppimista, siksi suoritan ne huolellisesti.
- Jätän päällysvaatteet niille varatuille paikoille.
- Noudatan opettajien sekä muiden koulun aikuisten antamia ohjeita ja takaan
kaikille rauhallisen koulupäivän. - Vien roskat oikeisiin paikkoihin ulko- ja sisätiloissa.
Käyttäytyminen
- Käyttäydyn ystävällisesti ja asiallisesti toisia kohtaan. En kiusaa ketään
psyykkisesti tai fyysisesti. - Kunnioitan kaikkien oppilaiden ja koulun aikuisten omaisuutta.
- Kunnioitan kouluruokailua käyttäytymällä hyvien ruokailutapojen mukaisesti.
- Pidän hyvää huolta koulun omaisuudesta.
- Vietän koulupäiväni koulun alueella ja poistun sieltä vain opettajan luvalla.
- Vietän välitunnit sovitulla välituntialueella.
- Muistan, että tupakka- ja alkoholilain mukaisesti koulumme on savuton ja päihteetön.
Elektroniset laitteet
- Oppitunneilla pidän elektroniset laitteet pois näkyviltä ja äänettöminä.
- Käytän vastuullisesti koulun elektronisia laitteita ja tietoverkkoa, enkä käytä niitä kiusaamistarkoitukseen.
Kurinpito
- Muistan, että perusopetuslain mukaan opettajat ja rehtorit voivat käyttää
seuraavissa kohdissa mainittuja koulun järjestyksen turvaamistoimenpiteitä. - Rehtori ja opettaja voivat ottaa häiritsevät ja vaaralliset esineet tai aineet
tarvittaessa haltuunsa. Tämän mukaan esimerkiksi elektroniset laitteet voidaan poistaa oppilaalta. - Rehtorilla ja opettajalla on oikeus määrätä häiritsevästi käyttäytyvä oppilas
poistumaan opetustiloista tai koulun järjestämästä tilaisuudesta. - Rehtorilla ja opettajalla on perusopetuslain mukaan oikeus käyttää vastarintaa tekevän oppilaan poistamiseen välttämättömiä, jopa fyysisiä, voimakeinoja.
- Rehtori voi keskeyttää oppilaan koulupäivän ja evätä oppilaalta keskeytetyn koulupäivän jälkeisen koulupäivän, mikäli tilanne niin vaatii.
Henkilökuntamme yhteystiedot
Malmin peruskoulu
PL 70302
00099 Helsingin kaupunki
käyntiosoite pääkoulu: Talvelantie 1, 00700 Helsinki
käyntiosoite sivukoulu: Silkokuja 7, 00700 Helsinki
käyntiosoite sivukoulu: Kirkonkyläntie 17, 00700 Helsinki
Kiinteistöistä käytettävät lyhenteet
- Talvela (T) Talvelantie 1 koulutalo
- Sivula (S) Talvelantie 1 piharakennus
- Kesälä (K) Silkokuja 7 koulutalo
- Pohjola (P) Kirkonkyläntie 17 koulutalo
- Jumppis (J) Kirkonkyläntie 17 liikuntasalirakennus
Esim. oppilaan työjärjestyksessä merkintä T2_24 tarkoittaa Talvelan koulutalon 2. kerroksen luokkaa nro 24.
Malmin peruskoulun kanslia (toimistopalvelut) on avoinna Talvelassa maanantaista perjantaihin pääsääntöisesti klo 8.00 – 14.00.
Asiointi rehtorin ja apulaisrehtorin kanssa on sovittava etukäteen.
Rehtori
Lasse Latomäki
puh. 09 310 82553
lasse.latomaki@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Apulaisrehtori
Leena Salokanto
puh. 09 310 89357
leena.salokanto@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Hallintoassistentti
Vain Talvelan toimipisteessä.
Kanslia avoinna pääsääntöisesti klo 8.00 – 14.00.
Hallintoassistentin tavoittaa parhaiten sähköpostilla: toimistopalvelut.malminpk@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Rina Niinikoski puh. 09 310 21514, ma-pe, also in English
Tuula Nikula puh. 09 310 21334 ma-ke
Hallintoassistentille ilmoitetaan nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja henkikirjoitustietojen muutoksista.
Administrative assistant
Please, contact via email: toimistopalvelut.malminpk@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Aamu- ja iltapäivätoiminta
EAUT- luokkien aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään Talvelassa, Pohjolassa ja Kesälässä. EAUT-luokkien lomahoitolisätietoja Tiia Michelsen 09 310 232 66
Yleisopetuksen 1-2 lk + erityisen tuen oppilaille järjestetään aamutoimintaa Pohjolassa ja Kesälässä (aamut, kun koulu alkaa klo 8:15 jälkeen)
Yhteyshenkilö Tiia Michelsen 09 310 232 66
Yleisopetuksen iltapäivätoiminta:
Kesälä: NMKY ja Kotinummen LP
Pohjola: NMKY
Kohdevastaava
Kesälä, Pohjola ja Talvela / RTK 044 467 3564
Kouluruokalat
Kesälän väistötila 050 321 3106
Pohjola 040 334 8289
Talvela 040 334 8797
Luokanopettajat
Koulun opettajien nimilista löytyy Wilman Tiedotteet-osion Lukuvuosioppaasta.
Kesälä, luokat 1-4
Kesälässä toimivat yleisopetuksen vuosiluokat 1–4. Autistisille lapsille on opetusta 1. – 6. luokilla. Opetusta on myös somalin kielessä.
Kesälässä on koulun järjestämää aamupäivätoimintaa 1.-2. -luokkalaisille. Iltapäivätoiminnasta vastaa Kotinummen leikkipuisto ja HNMKY. Kesälässä on myös iltapäivätoimintaryhmä autistisille lapsille.
Opettajainhuone
puh. 09 310 82580
Laaja-alainen erityisopettaja
Anna Latomäki 09 310 82549
Erityisluokanopettajat
Susanna Pentti 09 310 87186
Satu Knuutinen 09 310 80105
Pohjola, luokat 1-4
Pohjolassa toimivat vuosiluokat 1–4. Autistisille lapsille on opetusta 1.- 6. luokilla. Pohjolassa on oppilaiden oman äidinkielen opetusta bulgarian, somalin ja kurdin kielissä. Pohjolassa järjestetään myös ortodoksisen ja katolisen uskonnon opetusta. Ryhmissä käy lapsia usealta eri koululta. Pohjolassa on koulun järjestämää aamupäivätoimintaa ja perusopetuksen iltapäivätoimintaryhmä 1.- 2. -luokkalaisille. Iltapäivätoiminnasta vastaa HNMKY. Pohjolan koulurakennuksen yhteydessä olevaa Jumppista käyttää koko koulu liikunnassa ja juhlissa.
Opettajainhuone
puh. 09 310 82929
Laaja-alainen erityisopettaja
Viivi Marttila 09 310 72039
Erityisluokanopettajat
Emma Helosvuori 09 310 80705
Mikko Kolea 09 310 82583
Kylli Kurik 09 310 82385
Talvela, luokat 5-9
Talvelassa toimivat yleisopetuksen vuosiluokat 5 - 9 sekä autistisille lapsille/nuorille opetusta luokilla 5 - 9. Talvelan pihassa sijaitsee Sivulan rakennus.
Opettajainhuone
puh. 09 310 82554
Erityisopettajat
Jere Juntumaa 040 334 9219
Olli Leppikangas olli.leppikangas@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Elias Purontaus 040 585 3990
Riitta Sillankorva riitta.sillankorva@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Erityisluokanopettajat
Venla Iisala 09 310 20391
Mervi Jäderholm 09 310 72312
Martti Rintamäki 09 310 82616
Jussi Sutinen 09 310 72314
Opinto-ohjaaja
Sami Seppilä 09 310 82546
Katariina Harjunen 040 670 6210
Koulukuraattori Talvela, Pohjola
Pia Pykälämäki 050 401 3262
Koulukuraattori Kesälä
Susanna Paakkanen 040 662 7195
Koulupsykologi Talvela (7-9 lk.)
Nina Kivinen (ti-ke) 09 310 38887
Kouluvalmentaja
Antti Iso-Metsälä 09 310 33008
antti.iso-metsala@edu.hel.fi
KouluPT
Janne Malmivuori 040 658 3229
janne.malmivuori@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Ajanvaraus: Varaa aika Jannen kanssa täältä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Monikieliset ohjaajat
Khelifa Ait-Ramdane (paikalla ma), arabia, tarvittaessa myös venäjä ja ranska 09 310 26155 / 040 821 6413
khelifa.ait-ramdane@edu.hel.fi
Nesma Abdirahim (paikalla ma ja ke), kielet somali ja englanti 09 310 21776 / 040 729 6245
nesma.abdirahim@edu.hel.fi
Terveydenhoitaja Talvela, Pohjola ja Kesälä
Johanna Kupiainen
johanna.kupiainen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 050 310 5592
Terveydenhoitaja Kesälä (1. - 2. lk)
Klaara Jarvanne (keskiviikkoisin) 040 336 0875
Tutustu, miten kouluissamme opitaan ja toimitaan
Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset
Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.
Ennen oppitunteja järjestettävä aamupäivätoiminta on maksutonta. Se on tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille sekä 3. ja 4. vuosiluokan erityisen tuen oppilaille.
Järjestämme aamupäivätoimintaa jokaisena koulupäivänä 8.15–9.50. Toimintaa järjestetään sään salliessa ulkona. Voit kysyä lisätietoa koulun aamupäivätoiminnasta rehtorilta.
Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät perusopetuksen sivuiltamme.
Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.
Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.
Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat:
- Kirkonkyläntien toimipistettä (Pohjola) lähinnä olevat paikat
- Silkokujan toimipistettä (Kesälä) lähinnä olevat paikat
Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Voit palvelukartalla syöttää kotiosoitteesi sille varattuun kenttään.
Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta.
Alla on tietoa meidän koulumme kerhoista ja harrastuksista.
Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Ilmoittautuminen on sitova. Harrastukset toteutuvat, jos osallistujia on riittävästi. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.
Koulun kerhotoiminta lukuvuonna 2024-2025
Helsinkiläisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa. Oppilaat voivat osallistua kerhotoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen muun muassa koulujen oppilaskuntien kautta. Koulun kerhotoimintaa voidaan järjestää joko omalla henkilökunnalla tai ostettuna ulkopuoliselta toimijalta (osallistujille maksutonta). Tämän lisäksi koululla voi olla muutakin kaupungin ulkopuolisen toimijan järjestämää kerhotoimintaa (kohtuulliset osallistumiskustannukset).
Harrastamisen Suomen mallin harrastukset lukuvuonna 2024–2025
Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.
Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.
Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Harrastusryhmät täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Olet tervetullut tutustumaan harrastukseen ilman ilmoittautumista, jos ryhmässä on tilaa. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä.
Maanantai
Uinti TYTÖT (6.–9.lk)
Aika: Maanantaisin klo 15–15.45 (2.9. alkaen)
Paikka: Malmin uimahalli
Ryhmässä opetellaan uinnin tekniikkaa ja vesitaitoja sekä leikitään yhdessä. Aikaa jätetään aina myös vapaalle uiskentelulle. Vaatimuksena uintiryhmään pääsyyn on 50 metrin uimataito isossa altaassa. Varusteina uintiryhmäläisillä oltava uimalasit ja uima-asu.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: hkiuintiryhmat@htu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: Helsingin taitouimarit / Harrastamisen Suomen malli
Uinti POJAT (6.–9.lk)
Aika: Maanantaisin klo 15.45–16.30 (2.9. alkaen)
Paikka: Malmin uimahalli
Ryhmässä opetellaan uinnin tekniikkaa ja vesitaitoja sekä leikitään yhdessä. Aikaa jätetään aina myös vapaalle uiskentelulle. Vaatimuksena uintiryhmään pääsyyn on 50 metrin uimataito isossa altaassa. Varusteina uintiryhmäläisillä oltava uimalasit ja uima-asu.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: hkiuintiryhmat@htu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: Helsingin taitouimarit / Harrastamisen Suomen malli
Tiistai
Kuvataide (3.–6.lk)
Aika: Tiistaisin klo 15.15–16.45 (3.9. alkaen)
Paikka: Malmitalo, Taide1-luokka
Kuvataiteen harrastusryhmissä piirretään, maalataan, tehdään keramiikkaa ja rakennellaan korkeatasoisilla taidemateriaaleilla ja -välineillä. Ryhmät kokoontuvat Malmitalon 2. kerroksen Taideluokassa 1. Opettajana toimii taiteellisesti ja pedagogisesti kokenut kuvataideopettaja Riiko Vormala.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Ryhmiin voi osallistua täyttämällä ilmoittautumislomakkeen yllä olevasta linkistä. Valitse vihreä ”hakeudu oppilaaksi” ja täytä lomake. Osallistujien määrä enintään 12 oppilasta/ryhmä. Varasijalle otetaan 20 lasta/ryhmä.
Lisätietoa: toimisto@kuviskoulu.fi (Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) p. 045 1243586
Järjestäjä: Pohjois-Helsingin kuvataidekoulu / Harrastamisen Suomen malli
Kuvataide (6.–9.lk)
Aika: Tiistaisin klo 16.45–17.15 (3.9. alkaen)
Paikka: Malmitalo, Taide1-luokka
Kuvataiteen harrastusryhmissä piirretään, maalataan, tehdään keramiikkaa ja rakennellaan korkeatasoisilla taidemateriaaleilla ja -välineillä. Ryhmät kokoontuvat Malmitalon 2. kerroksen Taideluokassa 1. Opettajana toimii taiteellisesti ja pedagogisesti kokenut kuvataideopettaja Riiko Vormala.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Ryhmiin voi osallistua täyttämällä ilmoittautumislomakkeen yllä olevasta linkistä. Valitse vihreä ”hakeudu oppilaaksi” ja täytä lomake. Osallistujien määrä enintään 12 oppilasta/ryhmä. Varasijalle otetaan 20 lasta/ryhmä.
Lisätietoa: toimisto@kuviskoulu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) p. 045 1243586
Järjestäjä: Pohjois-Helsingin kuvataidekoulu / Harrastamisen Suomen malli
Keskiviikko
Teatteri (3.–6.lk)
Aika: Keskiviikkoisin klo 14.15–15.45 (4.9. alkaen)
Paikka: Kesälän toimipiste, luokka ilmoitetaan myöhemmin
Iloa, intoa, säpinää ja sähinää! Tavoitteena on löytää kaikista harrastajista heidän vahvuuksiaan ja taiteellisia kykyjään. Teatteritoiminnassa kannustetaan, kehutaan sekä innostetaan osallistujia. Osallistujia motivoidaan myös erilaisiin lasten ja nuorten teatteriesiintymisiin, jotta he saisivat esiintymiskokemusta ja varmuutta ilmaisuun – elämyksiä unohtamatta!
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: siltamaki@nuorisoseurat.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: Siltamäen nuorisoseura / Harrastamisen Suomen malli
GSonglab - biisipaja (5.–9.lk)
Aika: Keskiviikkoisin klo 14.15–15.45 (4.9. alkaen)
Paikka: Talvelan toimipiste (Talvelantie 1), luokka 21
Haluatko tehdä omia lauluja/räppiä ja/tai oppia biisintuottamista? G Songlab -biisipajassa voit tehdä musiikkia yksin tai yhdessä kavereiden kanssa ja saat apua ammattitaitoiselta ohjaajalta. Osallistuminen ei vaadi aikaisempaa kokemusta musiikintekemisestä. Tervetuloa!
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: Petter Korkman, petter.korkman@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) p. 050 5500 883
Järjestäjä: Tiedon julkistamisen kulttuuritehdas / Harrastamisen Suomen malli
Ruoka (3.–6.lk)
Aika: Keskiviikkoisin klo 14.15–15.45 (4.9. alkaen)
Paikka: Talvelan toimipiste, kotitalousluokka
Opetellaan yhdessä kokkaamisen ja keittiössä toimimisen perusteita - aiempi kokkausharrastuneisuus ei ole tarpeen. Harrastuksessa valmistetaan niin suolaisia välipaloja, helppoja perusruokia kuin herkullisia leivonnaisia. Kaikki pääsevät osallistumaan ja suunnittelemaan kauden harrastuskertoja!
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: Seija Helenius, siltamaki@nuorisoseurat.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), p. 050 4483675
Järjestäjä: Siltamäen nuorisoseurat / Harrastamisen Suomen malli
Ruoka (3.–6.lk)
Aika: Keskiviikkoisin klo 15.45–16.15 (4.9. alkaen)
Paikka: Talvelan toimipiste, kotitalousluokka
Opetellaan yhdessä kokkaamisen ja keittiössä toimimisen perusteita - aiempi kokkausharrastuneisuus ei ole tarpeen. Harrastuksessa valmistetaan niin suolaisia välipaloja, helppoja perusruokia kuin herkullisia leivonnaisia. Kaikki pääsevät osallistumaan ja suunnittelemaan kauden harrastuskertoja!
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: Seija Helenius, siltamaki@nuorisoseurat.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), p. 050 4483675
Järjestäjä: Siltamäen nuorisoseurat / Harrastamisen Suomen malli
Tyttöjen liikuntaryhmä 1 (3.–6.lk)
Aika: keskiviikkoisin kello 14.15–15.15 (Huom! Alkaa vasta viikolla 37, ke 11.9.)
Paikka: Malmin peruskoulu, Talvelantie 1 (liikuntasali)
Tunnin tarkoituksena on tarjota kokemuksia ja liikunnan riemua eri lajien parissa. Tunnit suunnitellaan osallistujien toiveiden pohjalta.
Ilmoittaudu: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Yhteystiedot: Liikuntakoordinaattori puh. 0401779866
Järjestäjä: Liikuntapalvelut/ Harrastamisen Suomen malli
Tyttöjen liikuntaryhmä 2 (3.–6.lk)
Aika: keskiviikkoisin kello 15.15–16.15 (Huom! Alkaa vasta viikolla 37, ke 11.9.)
Paikka: Malmin peruskoulu, Talvelantie 1
Tunnin tarkoituksena on tarjota kokemuksia ja liikunnan riemua eri lajien parissa. Tunnit suunnitellaan osallistujien toiveiden pohjalta.
Ilmoittaudu: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Yhteystiedot: Liikuntakoordinaattori puh. 0401779866
Järjestäjä: Liikuntapalvelut/ Harrastamisen Suomen malli
Monilaji (6.–9.lk)
Aika: Keskiviikkoisin klo 15.30–17 (4.9. alkaen)
Paikka: Tapanilan Erä
Harrastuksessa kokeillaan rennolla otteella eri lajeja eri viikoilla osallistujien toiveet huomioiden: kiipeilyä, jousiammuntaa, keilailua, biljardia, salibandyä liigavalmentajan johdolla, kuplafutista, koripalloa, nyrkkeilyä, sirkusta, tanssitunteja yms. Harrastustoiminnan ohjaajina toimivat kunkin lajin nuorten valmentajat Tapanilan Urheilukeskuksen henkilökunnasta sekä urheilukeskuksen tiloissa toimivien seurojen henkilökunnasta.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: pia.salmijärvi@tapanilanurheilu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: Tapanilan Urheilutalosäätiö / Harrastamisen Suomen malli
Torstai
Uinti (3.–6.lk)
Aika: Torstaisin klo 15–15.45 (5.9. alkaen)
Paikka: Malmin uimahalli, iso allas
Ryhmässä opetellaan uinnin tekniikkaa ja vesitaitoja sekä leikitään yhdessä. Aikaa jätetään aina myös vapaalle uiskentelulle. Vaatimuksena uintiryhmään pääsyyn on 25 metrin uimataito isossa altaassa. Varusteina uintiryhmäläisillä oltava uimalasit ja uima-asu.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: hkiuintiryhmat@htu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: Helsingin taitouimarit / Harrastamisen Suomen malli
Uinti (3.–6.lk)
Aika: Torstaisin klo 15.45–16.30 (5.9. alkaen)
Paikka: Malmin uimahalli, iso allas
Ryhmässä opetellaan uinnin tekniikkaa ja vesitaitoja sekä leikitään yhdessä. Aikaa jätetään aina myös vapaalle uiskentelulle. Vaatimuksena uintiryhmään pääsyyn on 50 metrin uimataito isossa altaassa. Varusteina uintiryhmäläisillä oltava uimalasit ja uima-asu.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: hkiuintiryhmat@htu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: Helsingin taitouimarit / Harrastamisen Suomen malli
Chess in English (3.–6.lk)
Time: Thursdays 3. p.m – 4 p.m. (Start: 5th September)
Place: Itäkeskus library
Welcome to play Chess and dive into the world of strategy and insight! Here you'll learn the fundamentals of chess and explore more advanced strategies that enhance your thinking abilities, problem-solving skills, and concentration. We welcome participants of all skill levels. Our instructors are experienced chess players from the Käpylä Chess Club. Join us and discover a new, fascinating hobby through chess!
Sign-up: Sign up to Chess here (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Contact information: Ksenia Palmu, kseniapalmu@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), tel. 044 0155350
Organizer: Käpylän Shakkikerho / Finnish model for leisure activities
Chess in English (6.–9.lk)
Time: Thursdays 4. p.m – 5 p.m. (Start: 5th September)
Place: Itäkeskus library
Welcome to play Chess and dive into the world of strategy and insight! Here you'll learn the fundamentals of chess and explore more advanced strategies that enhance your thinking abilities, problem-solving skills, and concentration. We welcome participants of all skill levels. Our instructors are experienced chess players from the Käpylä Chess Club. Join us and discover a new, fascinating hobby through chess!
Sign-up: Sign up to Chess here (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Contact information: Ksenia Palmu, kseniapalmu@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), tel. 044 0155350
Organizer: Käpylän Shakkikerho / Finnish model for leisure activities
Perjantai
Futsal (3.–6.lk)
Aika: Perjantaisin klo 14–15 (6.9. alkaen)
Paikka: Liikuntasali, Talvela
Viikottaisilla harrastustunneilla on tarkoitus oppia laji- ja tiimitaitoja, yksilötaitoja unohtamatta. Harrastukset sisältävät toiminnallisia harjoituksia ryhmän motivaation ja harjoittelun ylläpitämiseksi. Futsal on hauskaa, kun pelaat ystävien kanssa! Ohjaaja: Javier Cuevas
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: fcviikki@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), p. 044 9880 216
Järjestäjä: Viikin urheiluseura ry / Harrastamisen Suomen malli
Futsal (6.–9.lk)
Aika: Perjantaisin klo 15–16 (6.9. alkaen)
Paikka: Liikuntasali, Talvela
Viikottaisilla harrastustunneilla on tarkoitus oppia laji- ja tiimitaitoja, yksilötaitoja unohtamatta. Harrastukset sisältävät toiminnallisia harjoituksia ryhmän motivaation ja harjoittelun ylläpitämiseksi. Futsal on hauskaa, kun pelaat ystävien kanssa! Ohjaaja: Javier Cuevas
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: fcviikki@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), p. 044 9880 216
Järjestäjä: Viikin urheiluseura ry / Harrastamisen Suomen malli
Helsingin kaupungin tarjoamia maksuttomia harrastuksia löydät myös seuraavilta verkkosivuilta:
- Maksutonta harrasteliikuntaa 3.–6.luokkalaisille: EasySport(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Maksutonta harrasteliikuntaa nuorille(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Operaatio Pulssi! Maksuttomia harrastuksia, tapahtumia ja retkiä 12–18-vuotiaille: OperaatioPulssi! länsi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), OperaatioPulssi! itä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja OperaatioPulssi! pohjoinen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Nuorten Helsinki(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kouluun ilmoittautuminen ja hakeminen
Sinua saattaisi kiinnostaa
Koulumme johtokunta
Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman. Alta löydät uusimmat pöytäkirjat. Pöytäkirjojen viralliset, allekirjoitetut versiot ja vanhemmat pöytäkirjat on nähtävänä koulun kansliassa.
Malmin peruskoulun johtokunta ajalle 1.10.2021–30.9.2025
JÄSENET HENKILÖKOHTAISET VARAJÄSENET
HUOLTAJAT
Pirita Laiho (puheenjohtaja) Kalle Vähäkuopus
Timo Tyynelä (varapuheenjohtaja) Pinja Niemi
Hanna Kanerva Karita Hämäläinen
Maria Pajunen Harri Laiho
Mikko Rekimies Heidi Siren-Karetie
OPETTAJAT
Jonna Pellonpää Pauliina Koivukunnas
Juho Vehviläinen
MUU HENKILÖKUNTA
Hanne-Maarit Salmela Linda Hohenthal
KOKOUSAIKA
Maanantaina 18.3. klo 18.00
PAIKKA
Malmin peruskoulu / TALVELA, Talvelantie 1, Ruokala
OSALLISTUJAT
Laiho Pirita, puheenjohtaja
Kanerva Hanna
Koivukunnas Pauliina ->poistui klo 19.00
Niemi Pinja
Pajunen Maria
Pirinen Hanne-Maarit
Rekimies Mikko
Vehviläinen Juho
Latomäki Lasse, esittelijä, sihteeri
1. KOKOUKSEN AVAUS
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 18.02.
2. KOKOUKSEN LAILLISUUS JA PÄÄTÖSVALTAISUUS
Päätösehdotus: Todetaan kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
3. PÖYTÄKIRJANTARKASTAJIEN VALINTA
Päätösehdotus: Valitaan jäsenet Pirinen Hanne-Maarit ja Vehviläinen Juho pöytäkirjan tarkastajiksi. Samalla päätetään, että pöytäkirjantarkastajat toimivat tarvittaessa ääntenlaskijoina.
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
4. ESITYSLISTAN HYVÄKSYMINEN
Päätösehdotus: Hyväksytään esityslista
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
5. KOULUN KUULUMISET
Päätösehdotus: Merkitään tiedoksi
Kuullaan rehtorin esitys
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
6. KOULUN KÄYTTÖSUUNNITELMA 2024
Asia: Malmin peruskoulun vuoden 2024 talousarvion käyttösuunnitelman vahvistaminen LIITE 1
Esittely: Vuoden 2024 kevätlukukaudella laaditun talousarvion käyttösuunnitelman loppusumma on 9 003 274 euroa.
KASVATUKSEN JA KOULUTUKSEN TOIMIALA on suunnitellut toimintakulut seuraavasti:
Palkat ja henkilöstökorvaukset 4 326 242 €
Henkilösivukulut 988 296 €
Palvelujen ostot 846 663 €
Aineet, tarvikkeet ja tavarat 235 982 €
Vuokrakulut 2 601 281 €
Muut toimintakulut 4810 €
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 12.12.2023 §275 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2024 tulosbudjetin ja oikeutti toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Toimialajohtaja päätti 30.1.2024 §9 ja muutospäätöksellä 14.2.2024 §12 toimialan palvelukokonaisuuksien käyttömenojen määrärahat sekä niiden vastuuhenkilöt ajalle 1.1.2024 - 31.12.2024.
Kaupunginhallitus on antanut päätöksellään 12.12.2023 talousarvion noudattamisohjeet (Intra). Määrärahojen vastuuhenkilöt ovat vastuussa talousarvion tavoitteiden saavuttamisesta, euromäärien noudattamisesta sekä tuloarvion ja tulojen perinnän toteutumisesta sekä muista tulosbudjetin toteuttamisen edellyttämistä toimenpiteistä ohjeiden mukaisesti. Perusopetusjohtaja on suomenkielisen perusopetuksen määrärahojen vastuuhenkilö. Rehtori on koulun määrärahojen vastuuhenkilö.
Toimialajohtaja päätti 30.1.2024 ja 14.2.2024 palvelukokonaisuuksien ja hallinnon käyttömenojen sekä investointien määrärahat, joiden pohjalta perusopetusjohtaja päätti 29.2.2024 kehyksen talousarviovuodeksi 2024 tulosbudjetin tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti. Tämän perusteella aluepäälliköt ovat päättäneet yksittäisten koulujen kehyksistä.
Esittelijä toteaa, että koulun talousarvion käyttösuunnitelma on valmisteltu myönnetyn kehyksen puitteissa johtokunnan hyväksyttäväksi.
Malmin peruskoulun osalta budjettikehys on yhteensä 9 003 274 euroa. Käyttösuunnitelma perustuu oppilasmäärän keskiarvoon, kevään 2024 osalta on 780 oppilasta ja syksyn ennusteen 2024 osalta 794 oppilasta.
Käyttösuunnitelmassa on varattuna määräraha kertaluonteiseen palkitsemiseen, joka on suuruudeltaan 0,955 % henkilöstön säännöllisen työajan palkkasummasta.
Päätösehdotus: Malmin peruskoulun johtokunta päättää hyväksyä talousarvion käyttösuunnitelman esittelijän ehdotuksen mukaisesti.
Lisäksi johtokunta päättää, että rehtorilla on oikeus kohdentaa johtokunnan tässä kokouksessa päättämän käyttösuunnitelman määrärahoja tiliryhmien ja toimintoalueiden välillä, jos koulun toiminta sitä vaatii. Rehtori tuo seuraavaan johtokunnan kokoukseen tiedoksi tehdyt muutokset.
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
7. LISÄTUNNIT 3-LUOKALLE LUKUVUONNA 2024 - 2025
Päätösehdotus: Lisätään lukuvuonna 2024 – 2025 opetussuunnitelman tuntijaon mahdollistamat lisätunnit 3. luokalla. Oppilaille lisätään yksi tunti viikossa äidinkieltä ja kirjallisuutta, sekä yksi tunti viikossa matematiikkaa.
Esittely: Malmin peruskoulun opetussuunnitelmassa on seuraava kirjaus:
Koulun johtokunta voi lukuvuosittain päättää, että 3. luokalle lisätään 1vvt äidinkieltä ja/tai 1vvt matematiikkaa. (opetussuunnitelman luku 1.3)
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
8. 5-6K -LUOKAN LEIRIKOULUN SEKÄ 9A-LUOKAN TUKHOLMAN OPINTORETKEN JA A-SAKSAN RYHMÄN BERLIININ OPINTORETKEN LISÄYS LUKUVUOSISUUNNITELMAAN 2023 - 2024.
LIITE 2 ja LIITE 3
Päätösehdotus: Hyväksytään leirikoulun ja opintoretkien lisäykset lukuvuosisuunnitelmaan 2023-2024.
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
9. KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN
Tämän kokouksen päätösten toimeenpanosta huolehtii rehtori, ellei johtokunta ole muuta päättänyt.
KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN
Johtokunnan puheenjohtaja päätti kokouksen klo 19.41
_________________________________ ____________________________
Pirita Laiho, puheenjohtaja Lasse Latomäki, sihteeri
_________________________________ ____________________________
Hanne-Maarit Pirinen, pöytäkirjan tarkastaja Juho Vehviläinen, pöytäkirjan tarkastaja
KOKOUSAIKA
Maanantai 27.5. 2024 klo 18.00
PAIKKA
Malmin peruskoulu / TALVELA, Talvelantie 1, Ruokala
OSALLISTUJAT
Laiho Pirita, puheenjohtaja
Kanerva Hanna
Pajunen Maria
Pirinen Hanne-Maarit
Rekimies Mikko
Tyynelä Timo
Vehviläinen Juho
Latomäki Lasse, esittelijä, sihteeri
1. KOKOUKSEN AVAUS
Puheenjohtaja avasi kokouksen 18.04
2. KOKOUKSEN LAILLISUUS JA PÄÄTÖSVALTAISUUS
Päätösehdotus: Todetaan kokous laillisesti kokoon kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti.
3. PÖYTÄKIRJANTARKASTAJIEN VALINTA
Päätösehdotus: Valitaan jäsenet Hanne-Maarit Pirinen ja Juho Vehviläinen pöytäkirjan tarkastajiksi. Samalla päätetään, että pöytäkirjantarkastajat toimivat tarvittaessa ääntenlaskijoina.
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
4. ESITYSLISTAN HYVÄKSYMINEN
Päätösehdotus: Hyväksytään esityslista
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
5. MITÄ KOULUUN KUULUU?
Päätösehdotus: Merkitään tiedoksi
Kuullaan rehtorin esitys ajankohtaisista asioista
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
6. LAUSUNTO OPPILAAKSIOTON KRITEERIEN MUUTOKSESTA
Päätösehdotus: Malmin peruskoulun johtokunta hyväksyy esitetyn oppilaaksioton kriteereiden muutoksen.
Päätös: Malmin peruskoulun johtokunta ei hyväksy esitettyä oppilaaksioton kriteereiden muutosta.
Esittely:
LAUSUNTOPYYNTÖ OPPILAAKSIOTON KRITEEREIDEN MUUTOKSESTA
Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta. Mainitun pykälän 2 momentin 2 kohdan mukaan jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää oppilaaksioton perusteista.
Oppilaaksioton lähtökohtana on edelleen lähikouluperiaate. Kaupunki osoittaa jokaiselle oppivelvolliselle hänen asuinosoitteensa mukaisen lähikoulun.
Keskeisimmät muutokset
Muutoksen myötä kaikkiin laajamittaisiin kaksikielisiin opetuksiin oppilaat valitaan ilman valintakoetta ensimmäiselle vuosiluokalle. (LIITE 1 ja LIITE 2)
7. LAUSUNTO OPETUSSUUNNITELMAN KOHDASTA 9.2 TOISEN KOTIMAISEN JA VIERAIDEN KIELTEN OPISKELUN MAHDOLLISUUDET
Päätösehdotus: Malmin peruskoulun johtokunta hyväksyy esitetyn opetussuunnitelmaan tehdyn muutoksen.
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
Esittely:
LAUSUNTOPYYNTÖ KOULUJEN JOHTOKUNNILLE OPETUSSUUNNITELMAN KOHDASTA 9.2 TOISEN KOTIMAISEN JA VIERAIDEN KIELTEN OPISKELUN MAHDOLLISUUDET
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalautakunnan jaostojen tehtävänä on päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen kunta- ja koulukohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetusjohtaja pyytää koulun johtokunnalta lausuntoa perusopetuksen kuntakohtaisen opetussuunnitelman muutoksesta kohtaan 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jossa määritellään muun muassa alkavan kielten uuden opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä.
Nykyinen Helsingin kaupungin opetussuunnitelmakirjaus
9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet
Helsingin peruskouluissa A1-kielen opetus aloitetaan ensimmäiseltä vuosiluokalta. Valinnaisen A2-kielen opetus aloitetaan viimeistään kolmannelta vuosiluokalta.
Koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa päätetään aloittavan kielen vähimmäisoppilasmäärästä 12–15 oppilaan väliltä.
Jokainen peruskoulu tarjoaa englantia A1-kielenä, mutta oppilaan opinto-ohjelmaan ei tarvitse kuulua A-englantia. Jokaisella neljällä alueella on 1–3 yhtenäistä peruskoulua, jotka tarjoavat kuudennelta luokalta alkaen B1-englantia. Nämä koulut päätetään kieliohjelmassa.
Esitetty muutos Helsingin kaupungin opetussuunnitelmaan
9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet
A1-kielen opetus aloitetaan ensimmäiseltä vuosiluokalta ja B1-kielen opetus kuudennelta vuosiluokalta. Valinnaisen A2-kielen opetus aloitetaan viimeistään kolmannelta vuosiluokalta ja B2-kielen opiskelu viimeistään kahdeksannelta vuosiluokalta.
Uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 15 oppilasta. B2-oppimäärän osalta koulut päättävät vähimmäisoppilasmäärästä 12–15 oppilaan väliltä koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa.
Jokaisen koulun kielivalikoimaan kuuluu A1-englanti. Valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti sen ei kuitenkaan tarvitse kuulua oppilaan opinto-ohjelmaan. Muilta osin koulukohtainen kielivalikoima määritellään koulun opetussuunnitelmassa.
Perustelut muutokselle
Kaupungin peruskouluissa kielten ryhmien aloituskoko vaihtelee kouluittain. Tavoitteena on yhdenmukaistaa aloituskoko samaksi kaikissa kouluissa. Aloitusryhmän koko tulee olla riittävän suuri, jotta ryhmäkoko ei pienene vuosiluokilla 7- 9 liian pieneksi. Tällä hetkellä osassa kieliryhmiä oppilasmäärän koko on alle 6 ja tämä vie koulun resursseja. Päätösesitys ei vaikuta kielipolkuihin eli missä kouluissa valittu A1 tai A2 kieli jatkuu ylemmillä vuosiluokilla.
8. MALMIN PERUSKOULUN TOIMINTAKERTOMUS LUKUVUODELTA 2023-2024
Päätösehdotus: Hyväksytään Malmin peruskoulun toimintakertomus lukuvuodelta 2023 – 2024. ( LIITE 3)
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
9. KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN
Tämän kokouksen päätösten toimeenpanosta huolehtii rehtori, ellei johtokunta ole muuta päättänyt.
KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN
Johtokunnan puheenjohtaja päätti kokouksen klo 20.21
___________________________________ ___________________________________
Pirita Laiho, johtokunnan puheenjohtaja Lasse Latomäki, sihteeri
___________________________________ ___________________________________
Hanne-Maarit Pirinen, pöytäkirjan tarkastaja Juho Vehviläinen, pöytäkirjan tarkastaja
KOKOUSAIKA
Maanantaina 30.9.2024 kello 18.00
PAIKKA
Malmin peruskoulu / TALVELA, Talvelantie 1, Ruokala
OSALLISTUJAT
Laiho Pirita, puheenjohtaja
Kanerva Hanna
Laiho Harri
Rekimies Mikko
Pirinen Hanne-Maarit
Tyynelä Timo
Latomäki Lasse, esittelijä, sihteeri
1. KOKOUKSEN AVAUS
Puheenjohtaja avasi kokouksen 18.05
2. KOKOUKSEN LAILLISUUS JA PÄÄTÖSVALTAISUUS
Päätösehdotus: Todetaan kokous laillisesti kokoon kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti.
3. PÖYTÄKIRJANTARKASTAJIEN VALINTA
Päätösehdotus: Valitaan jäsenet Hanne-Maarit Pirinen ja Mikko Rekimies pöytäkirjan tarkastajiksi. Samalla päätetään, että pöytäkirjantarkastajat toimivat tarvittaessa ääntenlaskijoina.
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
4. MITÄ KOULUUN KUULUU?
Päätösehdotus: Merkitään tiedoksi
Kuullaan rehtorin esitys ajankohtaisista asioista
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
5. LAUSUNTO LUKUVUODEN 2025 - 2026 TYÖ- JA LOMA-AJOISTA
Päätösehdotus: Malmin peruskoulun johtokunta esittää lukuvuoden 2025 -2026 työ- ja loma-ajoiksi vaihtoehtoa 1, jossa koulutyö alkaa 7.8.2025, joululoma on ajalla 22.12.2025 - 6.1.2026.
Päätösehdotus: Hyväksytään esityslista
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
Esittely:
LAUSUNTOPYYNTÖ HELSINGIN KAUPUNGIN SUOMENKIELISTEN PERUSKOULUJEN TYÖ- JA LOMA-AJOISTA LUKUVUONNA 2025–2026
Perusopetuksessa lukuvuosi alkaa 1. päivänä elokuuta ja päättyy 31. päivänä heinäkuuta. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä (perusopetuslain 23 §).
Lukuvuonna 2025–2026 loppiainen ja vapunpäivä sattuvat muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi, joten ne vähentävät kaksi työpäivää. Koulutyötä tulee siis tehdä 188 työpäivää.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyytää johtokunnan lausuntoa alla olevista vaihtoehdoista liittyen suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-aikoihin lukuvuonna 2025–2026:
1. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 7.8.2025 (to) ja päättyy 20.12.2025 (la).
Syysloma on viikolla 42 eli 13.10.2025 (ma) - 17.10.2025 (pe).
Joululoma on 22.12.2025 (ma) - 6.1.2026 (ti).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2026 (ke) ja päättyy 30.5.2026 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 16.2.2026 (ma) - 20.2.2026 (pe).
Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi aikaisemmin elokuussa. Joululoma olisi hieman yli kaksi viikkoa niin, että opiskelu alkaisi loppiaisen jälkeen. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.
2. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 12.8.2025 (ti) ja päättyy 20.12.2025 (la).
Syysloma on viikolla 42 eli 16.10.2025 (to) - 17.10.2025 (pe).
Joululoma on 22.12.2025 (ma) - 6.1.2026 (ti).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2026 (ke) ja päättyy 30.5.2026 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 16.2.2026 (ma) - 20.2.2026 (pe).
Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi hieman myöhemmin elokuussa, mutta syysloma olisi kaksi päivää. Muuten sama kuin vaihtoehto 1.
Ennen johtokunnan kokousta asia tulee käsitellä opettajien ja muun henkilökunnan keskuudessa näiden mielipiteen selvittämiseksi. Oppilaskunnalta pyydetään oma lausunto, joka liitetään johtokunnan lausuntoon.
Lisäksi perusopetuslain 47 a §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä heidän asemaansa liittyvistä asioista. Tämä tarkoittaa, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä edellä olevista vaihtoehdoista esim. äänestämällä. Yhteenveto oppilaiden mielipiteistä tulee toimittaa edellä tarkoitettujen lausuntojen mukana.
Sekä suomenkielisille että ruotsinkielisille kouluille on lähetetty lausunnoille samat vaihtoehdot työ- ja loma-ajoiksi.
Asiakirjat toimitetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle Henrik Hirviniemelle sähköisesti osoitteeseen henrik.hirviniemi@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 4.10.2024 (pe) mennessä.
Lisätiedot:
Henrik Hirviniemi, lakimies, puhelin (09) 310 26086 tai henrik.hirviniemi@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Malmin peruskoulun rehtori pyysi lausunnon taulukossa näkyviltä ryhmiltä.
Äänestänyt ryhmä | Äänestyspäätös |
---|---|
Oppilaskuntien äänestys | Päätös: vaihtoehto 1 |
Opettajat |
Lausunto lukuvuoden 2025-2026 työ- ja loma-ajoista: Äänestyksen tulos on, että kannatamme vaihtoehtoa 1. |
Koulunkäynninohjaajat | vaihtoehto 1 |
Johtokunta | vaihtoehto 1 |
6. TOIMINTASUUNNITELMA LUKUVUODELLE 2024-2025
Päätösehdotus: Johtokunta hyväksyy Malmin peruskoulun toimintasuunnitelman lukuvuodelle 2024-2025 3.6 tapahtumakalenterin korjauksin.
Päätös: Ehdotuksen mukaisesti
7. KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN
Tämän kokouksen päätösten toimeenpanosta huolehtii rehtori, ellei johtokunta ole muuta päättänyt.
KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN
Johtokunnan puheenjohtaja päätti kokouksen klo 19.55
_________________________________ ____________________________
Pirita Laiho, puheenjohtaja Lasse Latomäki, sihteeri
_________________________________ ____________________________
Hanne-Maarit Pirinen, pöytäkirjan tarkastaja Mikko Rekimies, pöytäkirjan tarkastaja
Koulumme sosiaalisessa mediassa
Kerromme koulun arjesta myös Facebookissa, otathan meidät seurantaan.
Malmin peruskoulu Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Sijainti
Reitti pääsisäänkäynnille
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä).
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Kulkureitillä on jyrkkä mäki.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu.
- Sisäänkäynnin ovet ovat vaikeasti havaittavat ja lasiovissa on kontrastimerkinnät. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
Sisätilat
- Toimipisteessä on 2 kerrosta.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa kulunvalvonta-avaimella. Hissin kerrosnumerot eivät ole sormin tunnusteltavissa. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Sisätilojen ovet eivät erotu selkeästi seinästä.
- Toimipisteessä on esteetön wc kerroksessa 2.