Yhteystiedot
Apulaisrehtori
Teemu Einola
+358 40 676 4924
teemu.einola@edu.hel.fi
Apulaisrehtori
Tunja Tuominen
+358 9 310 37457
tunja.tuominen@edu.hel.fi
Hallintoassistentti
Siina Lehtola
+358 9 310 82411
siina.lehtola@hel.fi
Rehtori
Satu Viemerö
+358 9 310 82139
satu.viemero@hel.fi
Lukuvuosi 2024-2025
Kielten opetus
Painotettu opetus
Tarjolla sali
Pakilan ala-asteen koulussa on 1.–6. luokat. Oppilaita koulussa on noin 550. Koululla on kaksi toimipistettä. Pääkoululla opiskelevat 3.-6. luokkalaiset ja sivukoululla 1.-2. luokkalaiset. Samassa pääkoulun rakennuksessa toimii myös Pakilan yläasteen koulu ja nuorisotalo. Alkuopetuksen oppilaiden opetus tapahtuu samassa toimipisteessä päiväkoti Eloisan kanssa osoitteessa Elontie 35, 00660 Helsinki.
Meidän koulu
Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.
Ensimmäisellä ja toisella luokalla oppiaineita ei välttämättä opiskella erillisinä, vaan niiden sisältöä voidaan käsitellä aihekokonaisuuksina. Opetus pyritään tuomaan mahdollisimman lähelle koululaisten arkea.
Jokaisella luokalla on oma opettaja, joka opettaa pääosan tunneista. Yhdessä oman opettajan kanssa voi työskennellä erityisopettaja, resurssiopettaja tai koulunkäyntiavustaja.
Oppilaat saavat koulusta maksutta oppikirjat ja muun oppimateriaalin, jonka koulu itse valitsee.
Kieliohjelma
- 1. luokalta alkava vieras kieli (A1): englanti
- 3. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (A2): saksa, ruotsi
- 6. luokalta alkava toinen kotimainen kieli (B1): ruotsi
Painotettu opetus
Koulussamme on tarjolla musiikkipainotusta. Musiikkiluokilla (3-6) opiskellaan musiikkia 3 viikkotuntia. Muuten musiikkiluokilla on sama opetussuunnitelma kuin muillakin luokilla. Opiskelun tavoitteena on antaa oppilaalle monipuolinen ja laaja-alainen musiikin peruskoulutus. Musiikin perusteita opiskellaan musiikin tekemisen avulla ja myös sen tueksi.
Kuorotoimintaa on jokaisella musiikkiluokalla. Koulumme musiikkiluokkien suurkuoro kootaan kaikista musiikkiluokkalaisista.
Soiton opiskelun tavoitteena on monimuotoinen yhteissoitto. Soittamisen alkeisiin tutustutaan esim. sopraanonokkahuilun avulla. Vähitellen tavoitteena on monipuolisen luokkaorkesterin muodostaminen.
Bändisoiton opiskelu alkaa jo kolmannelta luokalta. Oppilaat tutustuvat kaikkien bändisoittimien (rummut, basso, kitara, koskettimet) perusteisiin. Taitojen karttuessa omien bändien muodostaminen on mahdollista
Pakilan ala-asteen koulun infotilaisuudet syyslukukaudella 2024
25.11. klo 17.30 koulutulokkaiden infoilta
2.12. klo 17.30 vapaaehtoisen A2-kielen valintainfo 2. luokkalaisten huoltajille
klo 18.00 musiikin soveltuvuuskoeinfo 2. luokkalaisten huoltajille
Kaikki koulun infoillat järjestetään pääkoulun ruokasalissa, osoitteessa Halkosuontie 88, A-ovi.
Lämpimästi tervetuloa!
Pakilan yläasteen koulu järjestää vanhempainillan 6. luokkien oppilaille ja huoltajille
torstaina 7.11.2024 klo 17:30 koulun ruokalassa osoitteessa Halkosuontie 88. Sisäänkäynti on A-ovesta.
Tilaisuudessa käydään läpi 7. luokalle siirtymisen aikataulu, koulun soveltuvuuskoepainotettuun opetukseen hakeutuminen, oppilaan ja huoltajan tehtävät uuteen kouluun hakeutumisessa.
Pakilan yläasteen koulun vuonna 1977 alkanut historia peruskoulun vuosiluokkien 7.-9. erillisenä kouluyksikkönä päättyy. Lukuvuodelle 2025-26 uusina 7. luokkalaisina aloittavat oppilaat sijoittuvat 1.8.2025 aloittavaan Pakilan peruskouluun. Uuden koulun opetussuunnitelmatyö on kesken, mutta kerromme jo nyt tulevista muutoksista opinto-ohjelmaan.
Muissa oppilaaksiottoon ja yläasteelle siirtymiseen liittyvissä asioissa lisää informaatiota löytyy myös kaupungin nettisivuilta -> Tietoa 7. luokalle siirtyvälle | Helsingin kaupunki, tai voitte tiedustella suoraan yläasteen rehtorilta sähköpostilla.
Koko koulun vanhempainillan materiaali:
Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta.
Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.
Wilma
Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.
Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.
Katso koulun lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Järjestyssäännöt
1. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Järjestyssääntöjen tarkoituksena on edistää koulun sisäistä järjestystä,
opiskelun sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Järjestyssääntöjä sovelletaan koulualueella ja kouluaikana.
2. Koulualueen ja kouluajan määrittely
Koulualueen muodostavat koulun tilat sekä piha-alueet.
Järjestyssääntöjä noudatetaan koulun työpäivänä oppi- ja välitunneilla.
Järjestyssääntöjä noudatetaan myös koulun toimintasuunnitelmaan kirjatussa koulun ulkopuolisessa toiminnassa sekä koulun puitteissa tapahtuvassa vapaa-ajan toiminnassa.
3. Lakiin perustuvat oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
Oppilaiden yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä muut oikeudet
Oppilaalla on oikeus maksuttomaan perusopetukseen ja yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja yksityiselämän suojaan.
Oppilaat ovat tasa-arvoisessa asemassa.
Oppilaalla on oikeus saada opetusta koulun työpäivinä, oikeus turvalliseen oppimisympäristöön sekä koulun järjestämiin laissa määriteltyihin palveluihin.
Oppilasta suojataan kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä.
Oppilaan velvollisuudet
Oppilaan on osallistuttava opetukseen, ellei hänelle ole myönnetty lupaa poissaoloon.
Oppilaan on hoidettava koulutyönsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.
Oppilaalla on velvollisuus korvata rikkomansa asiat ja puhdistaa tai järjestää sen, minkä on sotkenut.
4. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun sujuvuus
Hyvä käytös
- Käyttäydyn asiallisesti ja muita huomioiden
- Tervehdin, kiitän ja pyydän anteeksi
- Kunnioitan muiden mielipiteitä ja työtä
- Tulen ajoissa oppitunneille ja pidän kiinni sovituista aikatauluista
- Noudatan opettajan ohjeita
- Olen ystävällinen ja autan tarvittaessa
- Annan työrauhan ja odotan vuoroani
- Pidän hyvää huolta yhteisistä tavaroista enkä ota toisten tavaroita ilman lupaa
- Noudatan hyviä ruokailutapoja
- Pukeudun asiallisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla
- En lainaa toisten tekstiä tai kuvia luvatta tai lähdettä ilmaisematta
- En ota toisesta henkilöstä kuvaa ilman lupaa enkä julkaise kenenkään kuvaa ilman tämän lupaa internetissä, sosiaalisessa mediassa tai muussa julkisessa paikassa
Oleskelu ja liikkuminen
- Pysyn koulun alueella koulupäivän aikana
- Otan kaikki mukaan leikkeihin ja noudatan yhdessä sovittuja sääntöjä
- En roskaa tai sotke koulun alueella
- En jää luvatta koulutiloihin välitunnin ajaksi enkä koulupäivän jälkeen
-
Säilytän polkupyörää pyörätelineessä sekä muita kulkuvälineitä ja suksia ulkona
Turvallisuus
- En kiusaa tai vahingoita toisia
- En heittele lumipalloja, kiviä tai vastaavia
- En tuo kouluun vaarallisia tai vahingoittamiseen tarkoitettuja esineitä tai aineita
- Käytän tietokoneita, puhelimia ja muita mobiililaitteita opettajan ohjeiden mukaisesti koulupäivän aikana
- Ilmoitan koulun henkilökunnalle, jos huomaan jonkun vian tai turvallisuuteen vaikuttavan puutteen
Henkilökuntamme yhteystiedot
Pääkoulu 3.-6. luokat
Käyntiosoite: Halkosuontie 88, 00660 Helsinki
Postiosoite: PL 66303 (muuttunut 1.8.2022), 00099 Helsingin kaupunki
Opettajainhuone 4. ja 6. luokat puh. 09 310 28353
Opettajainhuone 3. ja 5. luokat puh. 09 310 32176
Sivukoulu 1.-2. luokat
Käyntiosoite: Elontie 35, 00660 Helsinki
Postiosoite: PL 66301, 00099 Helsingin kaupunki
Opettajainhuone 09 310 82427
Hallintoassistentti
Siina Lehtola
puh. 09 31082411
siina.lehtola@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Rehtori
Satu Viemerö
puh. 040 6637723
satu.viemero@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Apulaisrehtorit
Teemu Einola Pääkoulu
puh. 09 310 28843,
teemu.einola@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Tunja Tuominen Sivukoulu
puh. 09 3103 7457
tunja.tuominen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Iltapäivätoiminnan aluekoordinaattori
Eeva Elsinen
puh. 040 334 5825
eeva.elsinen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Koulun iltapäivätoiminta
klo 12-16 puh. 09 310 82436
Kohdevastaava
puh. 044 467 2545
Kouluravintolat
Pääkoulu
puh. 09 310 82421
Kouluravintola.Pakilan_ya@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Sivukoulu
puh. 09 310 82429
pkkeittio.eloisa@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Johtokunnan puheenjohtaja
Peppi Tervo-Hiltula
peppi@peppitervo-hiltula.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Opettajat ja ohjaajat lv 2023-2024
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), ellei toisin mainita.
TOI H Kati Rantala kati.s.rantala@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
TOI E Noora Viuhko
1-6D Satu Salsoila
1A Nina Ilme
1B Leena Martin
1C Piia Nissinen
1D Anne Tarjanne
2A Tunja Tuominen
2B Minna Sulander
2C Iines Lindberg
2D Piia Mäki
3A Sara Hanski
3B Maija Lukkari
3C Tuuli Puhakka
3D Pasi Karjalainen
4A Teemu Einola & Hannaleena Kurola
4B Tiina Kunttu
4C Esteri Martin
5A Anni Hyvönen anni.k.hyvonen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
5B Sanja Kalliojärvi
5C Nessu Marttila
6A Sini Herva-Koivula
6B Erika Hallamaa
6C Marja Pättikangas
6D Anu Westermarck
Englanti/Ruotsi, Meeri Fröjdman
Englanti/Saksa, Maria Aaltio
Tekstiilityö, Ritva Paso
Laaja-alainen erityisopetus, Päivi Kalliomaa, Marjut Luoto ja Taina Takalo
Resurssiopettajat Ville Paappanen ja Laura Laattala
Koulunkäynninohjaajat
Natalia Berkkhald
Mikaela Georgiou
Eleonora Devder
Gamar Farhat
Petteri Hallamaa
Farhia Handuleh
Markku Hilvonen
Tiina Liljeroos
Anitta Luoto
Glen Odhiambo
Jenny Rasmusson-Laitinen
Nora Rohani
Jonna Suominen
Sanni Vuoriainen sanni.a.vuoriainen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Xianhong Zhao
Terveydenhoitaja
Milla-Maria Myllymäki
puh. 050 310 5549
Psykologi
Erika Littunen
puh. 040 168 1775
erika.littunen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Kuraattori
Hanna Suvilaakso (keskiviikkoisin)
puh. 040 1908 632
hanna.suvilaakso@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Toni Piispa
puh. 050 501 5221
toni.piispa@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Tutustu, miten kouluissamme opitaan ja toimitaan
Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset
Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.
Ennen oppitunteja järjestettävä aamupäivätoiminta on maksutonta. Se on tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille sekä 3. ja 4. vuosiluokan erityisen tuen oppilaille.
Järjestämme aamupäivätoimintaa jokaisena koulupäivänä 8.15–9.00. Toimintaa järjestetään sään salliessa ulkona. Voit kysyä lisätietoa koulun aamupäivätoiminnasta rehtorilta.
Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät perusopetuksen sivuiltamme.
Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.
Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.
Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat (Elontien toimipiste).
Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Voit palvelukartalla syöttää kotiosoitteesi sille varattuun kenttään.
Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta.
Alla on tietoa meidän koulumme kerhoista ja harrastuksista.
Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Ilmoittautuminen on sitova. Harrastukset toteutuvat, jos osallistujia on riittävästi. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen ajan.
Koulun kerhotoiminta lukuvuonna 2024-2025
Helsinkiläisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa. Oppilaat voivat osallistua kerhotoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen muun muassa koulujen oppilaskuntien kautta. Koulun kerhotoimintaa voidaan järjestää joko omalla henkilökunnalla tai ostettuna ulkopuoliselta toimijalta (osallistujille maksutonta). Tämän lisäksi koululla voi olla muutakin kaupungin ulkopuolisen toimijan järjestämää kerhotoimintaa (kohtuulliset osallistumiskustannukset).
Harrastamisen Suomen mallin harrastukset lukuvuonna 2024–2025
Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.
Uusi harrastuskausi alkaa 2.9.2024. Lukuvuoden 2024–2025 harrastukset julkaistaan Harrastukset-sivustolla osoitteessa harrastukset.hel.fi sekä tällä sivulla elokuun loppupuolella. Siirry Harrastukset-sivustolle (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.
Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Harrastusryhmät täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Olet tervetullut tutustumaan harrastukseen ilman ilmoittautumista, jos ryhmässä on tilaa. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä.
Maksuttomia harrastuksia omalla koululla ja lähiympäristössä
Tule mukaan harrastamaan!
Harrastamisen Suomen mallin maksuttomat harrastukset jatkuvat 2.9.2024 alkaen. Ilmoittautuminen alkaa 26.8.2024 klo 12. Harrastusryhmät täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä.
Listan harrastuksista löydät Harrastukset-sivustolta osoitteesta harrastukset.hel.fi/suomenmalli (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)ja koulujen verkkosivuilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Voit osallistua myös muilla kouluilla järjestettäviin harrastuksiin. Koulun kerhoista kerrotaan erillisessä viestissä.
Tiistai
Elokuva (3.-6.lk)
Aika: Tiistai klo 14.30-16
Paikka: luokat E213 ja E217
Harrastuksessa tutustaan elokuvan perusteisiin. Opetellaan muun muassa käsikirjoittamista, kuvaamista ja editointia. Tunneilla voidaan katsoa elokuvia opiskellen aihetta niiden kautta.
Lisätietoja: Arja Tiili p. 050 375 6728, puhelinajat ma, ke ja pe klo 10-12,koordinaattori@breakthefight.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Ilmoittautuminen: ilmoittaudu elokuvaan tästä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Järjestäjä: Break the Fight / Harrastamisen Suomen malli
Keskiviikko
Pokemon Go – Taskuhirviöiden metsästäjät, 3.-6.lk
Aika: Keskiviikkoisin klo 14.30-16
Paikka: Luokka E229
Tervetuloa mukaan meidän liikunnalliseen peli- ja digiharrastukseen! Taskuhirviöiden metsästäjissä lähdemme Pokemon Go pelin johdattamana reippailemaan ulkoilmaan ja samalla kehitämme niin omaa kuin omien Pokemonien fyysistä hyvinvointia! Ryhmän tarkoituksena on tuoda liikunnallisuus mukaan pelitoimintaan ja Pokemon Go:han on siihen juuri tehty!
Ilmoittautuminen:Ilmoittaudu Pokemon Gohun tästä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoja:harrastuskoordinaattori@xroc.gg (Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: Xroc/Harrastamisen Suomen malli Helsingissä
Ilmoittaudu suoraan harrastuksen järjestäjälle. Olet myös tervetullut tutustumaan harrastukseen ilman ilmoittautumista, jos ryhmässä on tilaa. Jos et pääse osallistumaan, muistathan perua ilmoittautumisen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.
Lisää Helsingin kaupungin tarjoamia maksuttomia harrastuksia löydät Harrastukset-sivustolta osoitteesta harrastukset.hel.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Tervetuloa harrastamaan ja ota kaverisikin mukaan!
Terveisin,
Susan Demirtas
Harrastamisen Suomen mallin koordinaattori
susan.demirtas@hel.fi (Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Harrastuspuhelin: 09 31027201
harrastukset.hel.fi/suomenmalli(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
nuorten.hel.fi/suomenmalli(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kouluun ilmoittautuminen ja hakeminen
Sinua saattaisi kiinnostaa
Koulumme johtokunta
Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman.
Johtokunnan jäsenet 2021 - 2024
Peppi Tervo-Hiltula pj.
Päivi Bom-Rajala
Leena Hauhio
Tomi Salo
Tomi Tario
Tiina Liljeroos, henkilökunnan edustaja
Minna Sulander, opettajakunnan edustaja
Iina Simola, esittelijä, sihteeri
Kokousaika maanantai 2.10.2023 klo 17.30
Kokouspaikka pääkoulu, opetustila B107, Halkosuontie 88
Läsnä
Jäsenet Tervo-Hiltula, Peppi puheenjohtaja
Sulander, Minna opettajia edustava jäsen
Liljeroos, Tiina muuta henkilökuntaa edustava jäsen
Salo, Tomi huoltajia edustava jäsen
Löfgren, Kaius huoltajia edustava jäsen
Bom-Rajala, Päivi huoltajia edustava jäsen
Löfgren, Kaius huoltajia edustava jäsen
Hauhio, Leena huoltajia edustava jäsen
Simola, Iina rehtori, esittelijä, pöytäkirjanpitäjä
Muut oppilaiden edustajat
§
7 Asia
Asia/1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
8 Asia/2 Läsnäolo- ja puheoikeuden antaminen alaikäisille oppilasjäsenille
9 Asia/3 Pakilan ala-asteen koulun toimintasuunnitelman hyväksyminen lukuvuodelle 2023-2024
10 Asia/4 Pakilan ala-asteen koulun johtokunnan lausunto Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-ajoista lukuvuonna 2024-2025
11 Asia/5 6A:n leirikoulun hyväksyminen osaksi koulutyötä
12 Asia/6 Muut asiat
13 Asia/7 Johtokunnan kokoontuminen keväällä 2024
§ 7
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan
tarkastajien valinta
Päätös
Pakilan ala-asteen koulun johtokunnan puheenjohtaja avasi kokouksen klo 17.39 sekä totesi kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Kokouksen pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Minna Sulander ja Kaius Löfgren.
§ 8
Läsnäolo- ja puheoikeuden antaminen alaikäisille oppilaiden edustajille
Päätös
Johtokunta päätti, että oppilaskunnan nimeämillä oppilaiden edustajilla on läsnäolo- ja puheoikeus johtokunnan kokouksissa lukuvuonna 2023-2024.
Oppilailla ei ole oikeutta ottaa osaa päätöksentekoon eikä läsnäolo-oikeutta silloin, kun käsitellään henkilökuntaa tai oppilaiden kurinpitoa koskevia asioita.
Esittelijän perustelut
Hallintosäännön 29 luvun 7 §:n mukaan muiden toimielinten kokouksissa on läsnäolo- ja puheoikeus esittelijöillä ja sen lisäksi pormestarilla, kaupunginhallituksen määräämällä edustajalla, kansliapäälliköllä sekä asianomaisen toimialan apulaispormestarilla ja toimialajohtajalla. Muiden henkilöiden läsnäolo- ja puheoikeudesta päättää muiden toimielinten osalta toimielin tai toimielimen asettava viranomainen.
Oppilaskunnan hallitus nimeää keskuudestaan oppilaiden edustajat johtokuntaan. Johtokunta antaa heille läsnäolo- ja puheoikeuden ensimmäisen kokouksessaan.
Toimielimen kokouksissa päätöksentekoon osallistuvat vain toimielimen jäsenet ja tarvittaessa esteellisten tai estyneiden jäsenten varajäsenet. Muilla kuin toimielimen jäsenillä on oikeus ottaa osaa vain keskusteluun.
§ 9
Pakilan ala-asteen koulun toimintasuunnitelman hyväksyminen lukuvuodelle 2023-2024
Päätös
Johtokunta hyväksyi koulun toimintasuunnitelman lukuvuodelle 2023-2024.
Liitteet
1. Toimintasuunnitelma
Esittelijän perustelut
Toimintasuunnitelma on laadittu yhteistyössä koulun henkilökunnan kanssa. Toimintasuunnitelmassa on huomioitu Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan strategiset tavoitteet.
Toimintasuunnitelma on käsitelty henkilöstön kanssa ke 20.9. kokousajalla.
§ 10
Pakilan ala-asteen koulun johtokunnan lausunto Helsingin kaupungin suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-ajoista lukuvuonna 2024-2025
Päätös
Pakilan ala-asteen johtokunta kannattaa yksimielisesti vaihtoehtoa 1.
Esittelijän perustelut
Opettajakunta ja muu henkilökunta on käsitellyt lukuvuoden 2024-2025 työ- ja loma-aikoja kokouksessaan 13.9.2023 ja kannattaa vaihtoehtoa 1 enemmistöäänin. Oppilaskunnan hallitus on käsitellyt lukuvuoden 2024-2025 työ- ja loma-aikoja kokouksessaan 21.9.2023 ja kuullut koko oppilaskuntaa työ- ja loma-aikojen osalta. Myös oppilaskunta kannattaa vaihtoehtoa 1 enemmistöäänin.
Perusopetuksessa lukuvuosi alkaa 1. päivänä elokuuta ja päättyy 31. päivänä heinäkuuta. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä (perusopetuslain 23 §).
Lukuvuonna 2024–2025 itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä sattuvat muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi, joten ne vähentävät kolme työpäivää. Koulutyötä tulee siis tehdä 187 työpäivää.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyytää johtokunnan lausuntoa alla olevista vaihtoehdoista liittyen suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-aikoihin lukuvuonna 2024–2025:
1. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 8.8.2024 (to) ja päättyy 20.12.2024 (pe).
Syysloma on viikolla 42 eli 14.10.2024 (ma) - 18.10.2024 (pe).
Joululoma on 21.12.2024 (la) - 6.1.2025 (ma).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2025 (ti) ja päättyy 31.5.2025 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 17.2.2025 (ma) - 21.2.2025 (pe).
Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi aikaisemmin elokuussa. Joululoma olisi hieman yli kaksi viikkoa niin, että opiskelu alkaisi loppiaisen jälkeen. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.
Ennen johtokunnan kokousta asia tulee käsitellä opettajien ja muun henkilökunnan keskuudessa näiden mielipiteen selvittämiseksi. Oppilaskunnalta pyydetään oma lausunto, joka liitetään johtokunnan lausuntoon.
Lisäksi perusopetuslain 47 a §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä heidän asemaansa liittyvistä asioista. Tämä tarkoittaa, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä edellä olevista vaihtoehdoista esim. äänestämällä. Yhteenveto oppilaiden mielipiteistä tulee toimittaa edellä tarkoitettujen lausuntojen mukana.
Tässä mallissa olisi kaikilla kouluilla ja lukioilla viikon syysloma, eikä mitään muita lauantaityöpäiviä kuin lukuvuoden viimeinen. Lukuvuosi alkaisi 10.8. torstaina ja syksy päättyisi 22.12. perjantaina. Tässä mallissa kevään aloitus olisi 8.1. maanantaina.
2.vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 12.8.2024 (ma) ja päättyy 20.12.2024 (pe).
Syysloma on viikolla 42 eli 14.10.2024 (ma) - 18.10.2024 (pe).
Joululoma on 21.12.2024 (la) - 1.1.2025 (ke).
Työaika alkaa keväällä 2.1.2025 (to) ja päättyy 31.5.2025 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 17.2.2025 (ma) - 21.2.2025 (pe).
Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi hieman myöhemmin elokuussa. Joululoma olisi vastaavasti lyhempi niin, että opiskelu alkaisi tammikuun toisena päivänä. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.
Ennen johtokunnan kokousta asia tulee käsitellä opettajien ja muun henkilökunnan keskuudessa näiden mielipiteen selvittämiseksi. Oppilaskunnalta pyydetään oma lausunto, joka liitetään johtokunnan lausuntoon.
Lisäksi perusopetuslain 47 a §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä heidän asemaansa liittyvistä asioista. Tämä tarkoittaa, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä edellä olevista vaihtoehdoista esim. äänestämällä. Yhteenveto oppilaiden mielipiteistä tulee toimittaa edellä tarkoitettujen lausuntojen mukana.
§ 11
6A:n leirikoulun hyväksyminen osaksi koulutyötä
Päätös Johtokunta hyväksyi 6A:n leirikoulun osaksi koulutyötä.
§ 12
Pakilan ala-asteen koulun johtokunnan kokoontuminen keväällä 2023
Päätös
Johtokunta kokoontuu seuraavan kerran 18.3.2024 klo 17.30 pääkoulun opettajainhuoneessa.
Samalla johtokunta esittänee, että johtokunnan kokouksista kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta.
Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä (2 §:n 3 mom.). Jos puheenjohtaja muuttaa kokousaikaa edellä tarkoitetulla tavalla, muutoksista on ilmoitettava vähintään viikkoa ennen kokousta (3 §:n 3 mom.).
Kokouskutsu on lähettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä (3 §:n 2 mom.). Kuntalain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
§ 12
Muut asiat
Johtokunta on keskustellut kokouksessaan pääkoulun naulakko- ja lokerotilanteesta sekä ala- ja yläkoulujen yhdistymisestä.
§ 13
Kokouksen päättäminen
Kokous päätettiin klo 18.41.
Pöytäkirjan teksti
Kokousaika
Kokouspaikka
Läsnä
1. Kokouksen avaus
2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen
5. Käsiteltävät asiat
6. Mahdolliset muut asiat
7. Kokouksen päättäminen
Kokousaika
Kokouspaikka
Läsnä
1. Kokouksen avaus
2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen
5. Käsiteltävät asiat
6. Mahdolliset muut asiat
7. Kokouksen päättäminen
Kokousaika
Kokouspaikka
Läsnä
1. Kokouksen avaus
2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen
5. Käsiteltävät asiat
6. Mahdolliset muut asiat
7. Kokouksen päättäminen
Kokousaika maanantai 25.3.2024 klo 17.30
Kokouspaikka
pääkoulu, opettajainhuone, Halkosuontie 88 (sisäänkäynti nuorisotalon ovesta, F-ovi)
Jäsenet
Tervo-Hiltula, Peppi puheenjohtaja
Salo, Tomi huoltajia edustava jäsen
Löfgren, Kaius huoltajia edustava jäsen
Bom-Rajala, Päivi huoltajia edustava jäsen
Löfgren, Kaius huoltajia edustava jäsen
Hauhio, Leena huoltajia edustava jäsen, poissa
Sulander, Minna opettajia edustava jäsen
Liljeroos, Tiina muuta henkilökuntaa edustava jäsen
Viemerö, Satu rehtori, esittelijä, pöytäkirjanpitäjä
Muut oppilaiden edustajat
§ Asia
8 Asia/1
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuudentoteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
9 Asia/2
Pakilan ala-asteen koulun vuoden 2024 talousarvion käyttösuunnitelman vahvistaminen
10 Asia/3
5B:n leirikoulun hyväksyminen osaksi koulutyötä
11 Asia/4
Muut asiat
12 Asia/5
Johtokunnan seuraava kokous
§ 8
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätös
Pakilan ala-asteen koulun johtokunnan puheenjohtaja avasi kokouksen klo 17.33 sekä totesi kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Kokous valitsi pöytäkirjantarkastajiksi Tomi Salo ja Minna Sulander.
§ 9
Pakilan ala-asteen koulun vuoden 2024 talousarvion käyttösuunnitelman vahvistaminen
Päätös
Pakilan ala-asteen koulun johtokunta hyväksyi talousarvion käyttösuunnitelman esittelijän ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi johtokunta päätti, että rehtorilla on oikeus kohdentaa johtokunnan tässä kokouksessa päättämän käyttösuunnitelman määrärahoja tiliryhmien ja toimintoalueiden välillä, jos koulun toiminta sitä vaatii. Rehtori tuo seuraavaan johtokunnan kokoukseen tiedoksi tehdyt muutokset.
Esittelijän perustelut
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 12.12.2023 §275 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2024 tulosbudjetin ja oikeutti toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Toimialajohtaja päätti 30.1.2024 §9 ja muutospäätöksellä 14.2.2024 §12 toimialan palvelukokonaisuuksien käyttömenojen määrärahat sekä niiden vastuuhenkilöt ajalle 1.1.2024 - 31.12.2024.
Kaupunginhallitus on antanut päätöksellään 12.12.2023 talousarvion noudattamisohjeet (Intra). Määrärahojen vastuuhenkilöt ovat vastuussa talousarvion tavoitteiden saavuttamisesta, euromäärien noudattamisesta sekä tuloarvion ja tulojen perinnän toteutumisesta sekä muista tulosbudjetin toteuttamisen edellyttämistä toimenpiteistä ohjeiden mukaisesti. Perusopetusjohtaja on suomenkielisen perusopetuksen määrärahojen vastuuhenkilö. Rehtori on koulun määrärahojen vastuuhenkilö.
Toimialajohtaja päätti 30.1.2024 ja 14.2.2024 palvelukokonaisuuksien ja hallinnon käyttömenojen sekä investointien määrärahat, joiden pohjalta perusopetusjohtaja päätti 29.2.2024 kehyksen talousarviovuodeksi 2024 tulosbudjetin tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti. Tämän perusteella aluepäälliköt ovat päättäneet yksittäisten koulujen kehyksistä.
Esittelijä toteaa, että koulun talousarvion käyttösuunnitelma on valmisteltu myönnetyn kehyksen puitteissa johtokunnan hyväksyttäväksi.
Pakilan ala-asteen koulun osalta budjettikehys on yhteensä 4 732 133,00 euroa. Käyttösuunnitelma perustuu oppilasmäärän keskiarvoon, kevään 2024 osalta on 525 oppilasta ja syksyn ennusteen 2024 osalta 543 oppilasta.
Käyttösuunnitelmassa on varattuna määräraha kertaluonteiseen palkitsemiseen, joka on suuruudeltaan 0,955 % henkilöstön säännöllisen työajan palkkasummasta.
§ 10
5B:n leirikoulun hyväksyminen osaksi koulutyötä
Päätös Johtokunta hyväksyi 5B:n leirikoulun osaksi koulutyötä.
Esittelijän perustelut
5B suunnittelee leirikoulua Pajulahteen ajalle 22.-24.5.2024. Leirikoulun ohjelmasta vastaa leirikoulukeskus ja leirikouluun osallistuvien osallistujalista on esityslistan liitteenä. Leirikouluun lähtee lisäksi kaksi aikuista.
§ 11
Muut asiat
Oppilaskunnan hallituksen edustajat toivat esille ajankohtaisia kuulumisia. Oppilaat toivat esille hyviä havaintoja yleistyneistä älykelloista ja niiden vaikutuksesta oppitunteihin. Lisäksi he esittivät huomioita ja toiveita liittyen kouluruokailuihin. Myös sallittuihin välipaloihin toivottiin tarkennuksia.
Johtokunta keskusteli vielä lopuksi koulujen yhdistymiseen liittyvistä ajankohtaisista asioista.
§ 12
Pakilan ala-asteen koulun johtokunnan kokoontuminen keväällä 2024
Päätös
Johtokunta kokoontuu seuraavan kerran 27.5.2024 klo 17.30 pääkoulun rakennuksessa.
Samalla johtokunta päätti, että johtokunnan kokouksista kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupungin hallintosäännön 29 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan toimielin kokoontuu päättäminään aikoina sekä lisäksi puheenjohtajan kutsusta.
Toimielimen puheenjohtaja voi asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn vuoksi peruuttaa kokouksen tai muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä (2 §:n 3 mom.). Jos puheenjohtaja muuttaa kokousaikaa edellä tarkoitetulla tavalla, muutoksista on ilmoitettava vähintään viikkoa ennen kokousta (3 §:n 3 mom.).
Kokouskutsu on lähettävä vähintään neljä päivää ennen kokousta, jollei toimielin toisin päätä (3 §:n 2 mom.). Kuntalain 140 §:n mukaan valtuuston, kunnanhallituksen ja lautakunnan sekä kuntayhtymän 58 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
§ 13
Kokouksen päättäminen
Kokous päätettiin klo 18.50.
Kokousaika 31.1.2024 klo 17.36 –
Kokouspaikka Halkosuontie 88, opettajahuone
Läsnä
Jäsenet
Tervo-Hiltula, Peppi puheenjohtaja
Sulander, Minna opettajia edustava jäsen
Liljeroos, Tiina muuta henkilökuntaa edustava jäsen
Salo, Tomi huoltajia edustava jäsen
Bom-Rajala, Päivi huoltajia edustava jäsen
Löfgren, Kaius huoltajia edustava jäsen
Hauhio, Leena huoltajia edustava jäsen
Simola, Iina rehtori, esittelijä, pöytäkirjanpitäjä
1§ KOKOUKSEN AVAUS
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 17.36.
2§ KOKOUKSEN LAILLISUUS JA PÄÄTÖSVALTAISUUS
Kokous todettiin laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
3§ ILMOITUSASIAT
Ei ilmoitusasioita.
4§ LAUSUNTOPYYNTÖ PAKILAN ALA-ASTEEN KOULUN JA PAKILAN YLÄASTEEN KOULUN YHDISTYMISESTÄ JA KOULUN NIMESTÄ 1.8.2025 ALKAEN
Johtokunta kannattaa Pakilan ala-asteen ja yläasteen yhdistymistä peruskouluksi.
5§ KESKUSTELUASIAT
Johtokunta keskusteli alueen päihdetilanteesta.
6§ Pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.
7§KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN
Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 19.34
Kokousaika maanantai 27.5.2024 klo 17.30-19.00
Kokouspaikka pääkoulu, opettajainhuone, Halkosuontie 88 (sisäänkäynti nuorisotalon ovesta, F-ovi)
Jäsenet Tervo-Hiltula, Peppi puheenjohtaja
Salo, Tomi huoltajia edustava jäsen
Bom-Rajala, Päivi huoltajia edustava jäsen
Löfgren, Kaius huoltajia edustava jäsen
Hauhio, Leena huoltajia edustava jäsen
Sulander, Minna opettajia edustava jäsen
Liljeroos, Tiina muuta henkilökuntaa edustava jäsen
Viemerö, Satu rehtori, esittelijä, pöytäkirjanpitäjä
Muut oppilaiden edustaja (poistui § 18 kohdalla)
oppilaiden edustaja (poistui § 18 kohdalla)
§ 14 |
Asia Asia/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
15 | Asia/2 | Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille opetussuunnitelman kohdasta 9.2 toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet |
16 | Asia/3 | Koulun toimintakertomuksen hyväksyminen lukuvuoden 2023-2024 osalta |
17 | Asia/4 | Leirikoulujen hyväksyminen osaksi koulutyötä |
18 | Asia/5 | Muut asiat |
19 | Asia/6 | Johtokunnan seuraava kokous |
20 | Asia/7 | Kokouksen päättäminen |
§ 14
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan
tarkastajien valinta
Päätös
Pakilan ala-asteen koulun johtokunnan puheenjohtaja avasi kokouksen klo 17.34 sekä totesi kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Kokous valitsi pöytäkirjantarkastajiksi Leena Hauhion sekä Tiina Liljeroosin.
§ 15
Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille opetussuunnitelman kohdasta 9.2 toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet
Päätös
Kieliryhmän koosta tuotiin esille monipuolisesti eri näkökulmia.
Johtokunta toivoo alueella selvitettävän mahdollisuutta yhdistää tulevan
yhtenäisen peruskoulun kieliohjelmaa, jotta kieliryhmien koko ei pienisi yläluokille siirryttäessä. Tällä tavoin 15 oppilaan aloituskoko ei vaarantaisi kieliryhmien toteutumista. Kielivalikoimaa on tärkeä tulevaisuudessa laajentaa, mutta resursseja kuitenkin säästäen.
Esittelijän perustelut
Kaupungin peruskouluissa kielten ryhmien aloituskoko vaihtelee kouluittain. Tavoitteena on yhdenmukaistaa aloituskoko samaksi kaikissa kouluissa. Aloitusryhmän koko tulee olla riittävän suuri, jotta ryhmäkoko ei pienene vuosiluokilla 7- 9 liian pieneksi. Tällä hetkellä osassa kieliryhmiä oppilasmäärän koko on alle 6 ja tämä vie koulun resursseja. Päätösesitys ei vaikuta kielipolkuihin eli missä kouluissa valittu A1 tai A2 kieli jatkuu ylemmillä vuosiluokilla.
§ 16
Koulun toimintakertomuksen hyväksyminen lukuvuoden 2023-2024 osalta
Päätös
Johtokunta hyväksyi koulun toimintakertomuksen lukuvuoden 2023-2024 osalta.
§ 17
Tulevien kuudensien luokkien leirikoulujen hyväksyminen osaksi koulutyötä
Päätös
Johtokunta hyväksyi 6A, 6C ja 6D leirikoulut osaksi koulutyötä syksylle 2024.
§ 18
Muut asiat
Johtokunta kuuli oppilaskunnan hallituksen edustajia ajankohtaisista asioista, jonka jälkeen johtokunnan puheenjohtaja kiitti oppilaskunnan hallituksen edustajia erinomaisesta yhteistyöstä ja oppilaiden äänen tuomisesta johtokunnan kokouksiin. Lisäksi johtokunta kävi keskustelua alueen nuorten ilmiöistä ja mahdollisuuksista vaikuttaa niihin.
§ 19
Pakilan ala-asteen koulun johtokunnan kokoontuminen syksyllä 2024
Päätös
Johtokunnan seuraava kokoontuminen sovitaan syyslukukauden alussa.
§ 20
Kokouksen päättäminen
Päätös
Johtokunnan puheenjohtaja päätti kokouksen klo 18.58.
Kokousaika maanantai 30.9.2024 klo 17.30-19.00
Kokouspaikka pääkoulu, opettajainhuone, Halkosuontie 88 (sisäänkäynti nuorisotalon ovesta, F-ovi)
Jäsenet Tervo-Hiltula, Peppi puheenjohtaja
Salo, Tomi huoltajia edustava jäsen, poissa
Bom-Rajala, Päivi huoltajia edustava jäsen
Löfgren, Kaius huoltajia edustava jäsen
Hauhio, Leena huoltajia edustava jäsen
Sulander, Minna opettajia edustava jäsen
Liljeroos, Tiina muuta henkilökuntaa edustava jäsen
Viemerö, Satu rehtori, esittelijä, pöytäkirjanpitäjä
Muut oppilaiden edustaja
oppilaiden edustaja
§ 21 |
Asia Asia/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuudentoteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
22 | Asia/2 | Läsnäolo- ja puheoikeuden antaminen alaikäisille oppilaiden edustajille |
23 | Asia/3 | Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille työ- ja loma-ajoista lukuvuonna 2025-2026 |
24 | Asia/4 | Lausuminen Pakilan peruskoulun kieliohjelmasta 1.8.2025 alkaen |
25 | Asia/5 | Koulun toimintasuunnitelman hyväksyminen lukuvuodelle 2024-2025 |
26 | Asia/6 | Muut asiat |
27 | Asia/7 | Johtokunnan seuraava kokous |
28 | Asia/8 | Kokouksen päättäminen |
§ 21
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan
tarkastajien valinta
Päätös
Pakilan ala-asteen koulun johtokunnan puheenjohtaja avasi kokouksen klo 17.33 sekä totesi kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Kokous valitsi pöytäkirjantarkastajiksi Minna Sulander ja Päivi Bom-Rajala.
§ 22
Läsnäolo- ja puheoikeuden antaminen alaikäisille oppilaiden edustajille
Päätös
Oppilaskunnan nimeämillä oppilaiden edustajilla on sekä läsnäolo- että puheoikeus johtokunnan kokouksissa lukuvuonna 2024-2025.
Oppilailla ei ole oikeutta ottaa osaa päätöksentekoon eikä läsnäolo-oikeutta silloin, kun käsitellään henkilökuntaa tai oppilaiden kurinpitoa koskevia asioita.
Esittelijän perustelut
Hallintosäännön 29 luvun 7 §:n mukaan muiden toimielinten kokouksissa on läsnäolo- ja puheoikeus esittelijöillä ja sen lisäksi pormestarilla, kaupunginhallituksen määräämällä edustajalla, kansliapäälliköllä sekä asianomaisen toimialan apulaispormestarilla ja toimialajohtajalla. Muiden henkilöiden läsnäolo- ja puheoikeudesta päättää muiden toimielinten osalta toimielin tai toimielimen asettava viranomainen.
Oppilaskunnan hallitus nimeää keskuudestaan oppilaiden edustajat johtokuntaan. Johtokunta antaa heille läsnäolo- ja puheoikeuden ensimmäisen kokouksessaan.
§ 23
Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille työ- ja loma-ajoista lukuvuonna 2025-2026
Päätös
Pakilan ala-asteen johtokunta esittää yhdessä Pakilan yläasteen koulun johtokunnan kanssa Pakilan peruskoulun työ- ja loma-ajoiksi vaihtoehtoa 1. Lausuntoa varten on kuultu sekä Pakilan ala-asteen että Pakilan yläasteen koulua, sillä koulut yhdistyvät yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2025 alkaen.
Esittelijän perustelut
Opettajakuntaa ja muuta henkilökuntaa on kuultu lukuvuoden 2025-2026 työ- ja loma-ajoista infoajalla 9.9.2024. He kannattavat vaihtoehtoa 1 enemmistöäänin.
Oppilaskunnan hallitus on käsitellyt lukuvuoden 2024-2025 työ- ja loma-aikoja kokouksessaan 19.9.2024 ja kuullut ennen päätöksentekoaan koko oppilaskuntaa. Oppilaskunnan hallitus kannattaa vaihtoehtoa 1 yksimielisesti.
Esityksessä on kuultu myös Pakilan yläasteen koulua, jonka oppilaskunta sekä henkilökunta on yksimielisesti äänestäneet vaihtoehtoa 1.
§ 24
Lausuminen Pakilan peruskoulun kieliohjelmasta 1.8.2025 alkaen
Päätös
Pakilan ala-asteen koulun johtokunta esittää Pakilan peruskoulun kieliohjelmaan muutosta lukuvuodesta 2025-2026 alkaen seuraavasti.
Kieliohjelmaan esitetään seuraavia kieliä:
A1-kielet englanti, saksa, ranska
A2-kielet englanti, saksa, ruotsi
Esittelijän perustelut
Pakilan ala-asteen nykyisessä kieliohjelmassa nykyisin A1-kielenä kaikki opiskelevat englantia. A2-kieleksi on valittavissa saksa tai ruotsi. Kieliohjelman muutoksella on tavoitteena lisätä A-kielten kielivalikoimaa ennen kaikkea A1-kielen näkökulmasta.
Tulevan Pakilan peruskoulun oppilaaksiottorajojen mukaisesti osa Paloheinän ala-asteen oppilaista siirtyy Pakilan peruskoulun oppilaiksi. Tästä syystä myös Paloheinän ala-asteen kieliohjelma tulee olla yhteydessä Pakilan peruskoulun kieliohjelmaan. Paloheinän kieliohjelmassa A1-kielinä on valittavissa englanti tai ranska, ja A2-kielinä englanti tai ruotsi.
Pakilan peruskoulun kieliohjelmasta on kuultu päiväkoti Eloisan sekä Pakilan ala-asteen koulun vuosiluokkien 1 ja 2 huoltajia, sillä kieliohjelman muutokset koskevat A1-kielen osalta koulutulokkaita ja A2-kielen osalta nykyisiä alkuopetusikäisiä. Huoltajien äänet jakautuivat seuraavasti:
A1 saksa 38%, ranska 32%, ruotsi 30%
A2 saksa 40%, ranska 35%, ruotsi 25%
Kyselyyn valittiin vaihtoehdoiksi niitä kieliä, joihin koululla on jo olemassa oleva henkilöstöresurssi, ja kieliohjelman kielet ovat täydentäviä Paloheinän kielivalikoimaan, josta yläkouluvaiheessa Pakilan peruskouluun tulee täydentävää oppilaaksiottoa oppilaaksiottorajojen mukaisesti.
Rehtorit ovat kuulleet kieliohjelman muutoksesta myös kummankin koulun kielenopettajia, jotka tukevat esitystä.
Jotta kielipolku saadaan toteutumaan Pakilan peruskoulun sekä Paloheinän ala-asteen koulun osalta ja kahden koulun kieliohjelmat tukevat yläkoulun kieliryhmien muodostamista, esitämme esityksen mukaista kieliohjelmaa, jolloin kieliryhmiä on mahdollista täydentää Paloheinän yläkouluikäisillä oppilailla.
§ 25
Koulun toimintasuunnitelman hyväksyminen lukuvuodelle 2024-2025
Päätös
Johtokunta hyväksyi koulun toimintasuunnitelman lukuvuodelle 2024-2025.
Esittelijän perustelut
Toimintasuunnitelma on laadittu yhteistyössä koulun henkilökunnan kanssa. Toimintasuunnitelmassa on huomioitu Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan strategiset tavoitteet sekä koulun omat tavoitteet.
Toimintasuunnitelma on käsitelty henkilöstön kanssa ke 18.9.2024 kokousajalla.
§ 26
Muut asiat
§ 27
Pakilan ala-asteen koulun johtokunnan kokoontuminen syksyllä 2024
Päätös
Johtokunta kokoontuu syyslukukaudella 2024 ylimääräiseen kokoukseen lausumaan tuntijaosta. Rehtori tiedottaa kokouksen ajankohdasta myöhemmin.
§ 28
Kokouksen päättäminen
Päätös
Johtokunnan puheenjohtaja päätti kokouksen klo 18.56.
Koulumme sosiaalisessa mediassa
Kerromme koulun arjesta myös Facebookissa, otathan meidät seurantaan.
Pakilan ala-aste Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Sijainti
Reitti pääsisäänkäynnille
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Kulkureitillä on 3 peräkkäistä porrasaskelmaa.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on 3 peräkkäistä porrasaskelmaa.
- Sisäänkäynnin ovet ovat vaikeasti havaittavat. Ovi on raskas tai muuten vaikeasti avattavissa.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Tuulikaappi on ahdas.
Sisätilat
- Toimipisteessä on 4 kerrosta.
- Tilassa on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Tilan keskeisillä kulkureiteillä on kierreportaat, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
- Toimipisteessä on kiinteä induktiosilmukka juhlasalissa.