Ressun peruskoulu

Kampissa sijaitseva koulumme on yhtenäinen peruskoulu, jossa on vuosiluokat 1-9.
Ressun peruskoulu
Kuva: Karo Pirkkalainen

Tulevat vanhempainillat

Seiskaluokalle hakeutumisinfo
3.12. klo 18.00-19.00 Teamsissa

Koulutulokasvanhempainilta lähikoulun oppilaaksiotto, Lapinlahdenkatu 10
Keskiviikkona 11.12. klo 17 suomeksi, ja hakeutumisen info klo 18 englanniksi

Yhteystiedot

Lapinlahdenkatu 10, 00180 Helsinki Näytä esteettömyystiedot Näytä sijainti palvelukartalla
englanti suomi ruotsi
PL 18301, 00099 Helsingin kaupunki

Hallintoassistentti
Kai Vainionpää
+358 9 310 21130
kanslia.ressunpk@hel.fi

Hallintoassistentti
Sara Mashmool (Ti-Ke)
+358 9 310 33826
kanslia.ressunpk@hel.fi

Hallintoassistentti
Tina Bergman (to)
+358 9 310 84449
kanslia.ressunpk@hel.fi

Rehtori
Leena Liusvaara
+358 9 310 82101
leena.liusvaara@hel.fi

Virka-apulaisrehtori
Pia-Kristiina Forsman
+358 9 310 92437
pia-kristiina.forsman@hel.fi

Lukuvuosi 2024-2025

Kielten opetus

englanti
espanja, ranska
ruotsi
espanja, ranska, saksa

Tarjolla sali

Ressun peruskoulu on yhtenäinen peruskoulu (luokat 1-9). Koulu toteuttaa kaupungin opetussuunnitelmaa IB-ohjelmien kautta. Koulussa on suomenkieliset luokat, painotetun englannin kielen luokat sekä valmistava luokka (7-9). Suomenkielisen opetuksen oppilaille Ressun peruskoulu on lähikoulu. Meillä on noin 750 oppilasta.

Tavoitteenamme on vaalia oikeudenmukaisuutta, empatiaa, kunnioitusta, sitkeyttä ja uteliaisuutta Ressun yhteisössämme. Meille on tärkeää, että kaikki yhteisömme jäsenet tuntevat olonsa turvallisiksi ja arvostetuiksi. 
Oppilaamme lähtevät pienestä ja turvallisesta yhteisöstämme valmiina kohtaamaan suuren maailman: 

Maakuntasarjasta maailmanliigan huipulle!

Meidän koulu

Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta koulussamme ohjaa koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.

Ressun peruskoulussa opiskellaan valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden, Helsingin kaupungin linjausten ja  Ressun peruskoulun koulukohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti. IB-ohjelmat, Primary Years Programme (luokilla 1-6) ja Middle Years Programme (luokilla 7-9) antavat viitekehyksen ja lähestymistavan oppimiseen ja opettamiseen. Oppilaat saavat koulusta maksutta oppikirjat ja muun oppimateriaalin, jotka koulu itse valitsee.

Oppijan ominaisuudet

IB:n oppijan ominaisuudet asettavat yhteiset puitteet opiskelulle Ressun peruskoulussa. Pyrimme tukemaan oppijan ominaisuuksien tasapainoista kehitystä, ja siten ohjaamaan oppilaiden kasvua aktiivisiksi ja vastuuntuntoisiksi yhteisön jäseniksi.

  • tutkija
  • tiedonhaluinen
  • ajattelija
  • viestijä
  • periaatteellinen
  • avoin
  • avulias
  • rohkea
  • tasapainoinen
  • arviointikykyinen

Kieliohjelma

  • 1. luokalta alkava vieras kieli (A1): englanti
  • 3. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (A2): espanja, ranska
  • 6. luokalta alkava toinen kotimainen kieli (B1): ruotsi
  • 8. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (B2): espanja, ranska, saksa

Painotettu opetus

Ressun peruskoulun painotettu opetus on 80% englannin kielellä tapahtuvaa opetusta. Opetus on tarkoitettu kansainvälisesti liikkuvien perheiden lapsille, joilla on äidinkielenomainen englannin kielen taito. Opiskelussa eri oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt ovat samat kuin suomenkielisillä luokilla.  

Painotettuun englanninkieliseen opetukseen haetaan soveltuvuuskokeen kautta. Soveltuvuuskokeella arvioidaan oppilaan valmiuksia opiskella englannin kielellä. 8-9 vuosiluokille hakevien oppilaiden painotetun englannin kielen luokkien soveltuvuuskokeessa arvioidaan lisäksi suomen kielen taitoa.

Opiskelu Ressun peruskoulussa perustuu IB:n ja Ressun peruskoulun arvopohjaan. IB-ohjelmien tavoitteena on rohkaista opiskelijoiden kasvua kansainvälisesti ennakkoluulottomiksi, elinikäisiksi oppijoiksi.

Koulussamme toimii kaksi IB-ohjelmaa suomeksi ja englanniksi: Primary Years Programme (PYP, luokat 1-6) ja Middle Years Programme (MYP, luokat 7-9). IB-ohjelmat antavat opetukselle ja oppimiselle viitekehyksen. Molemmissa ohjelmissa oppimista lähestytään käsitteiden kautta, joiden avulla oppilas oppii jäsentämään pirstaleista tietoa. Ohjelmissa keskeisinä ovat oppijan ominaisuuksien sekä tiedon lisäksi taidot ja tavoitteena on oppilaan toiminta aktiivisena, kansainvälisenä kansalaisena. 

Primary Years Programme, PYP

Ressun peruskoulun alakoulussa PYP on lähestymistapa ja viitekehys oppimiselle ja opettamiselle. PYP-ohjelmassa opiskelu on käsitteellistä ja tutkivan lähestymistavan mukaista. Ohjelma voidaan jakaa kolmeen osioon: oppija, oppiminen ja opettaminen ja oppiva yhteisö. 

Oppija

Arvostamme oppijan osallisuutta oppimisessa. Oppilaita rohkaistaan toimimaan, ilmaisemaan itseään ja ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. Kaikkien luokkien oppilaat valitsevat keskuudestaan luokkansa oppilaskunnan edustajat. 

PYP-näyttely

Kuudennen luokan keväällä Näyttely-jaksossa oppilaat pääsevät itsenäisesti soveltamaan PYPin aikana oppimaansa omassa tutkimuksessaan. Luokanopettajat ja mentoriopettajat ohjaavat tutkimusta eteenpäin oppilaiden soveltaessa oppimiaan taitoja ja oppijan ominaisuuksia tiedon etsinnässä. Näyttelyn aikana oppilaat saavat osoittaa taitonsa koko Ressun yhteisölle. 

Oppiminen ja opettaminen

PYP kouluvuosi on jaettu kuuteen, monialaiseen tutkimusjaksoon, jotka kestävät 6-8 viikkoa ja yhdistävät kansallisen opetussuunnitelman tavoitteet PYP:in monialaisiin teemoihin. Opiskelussa hyödynnetään Ressun yhteisön laajaa osaamista sekä eri oppiaineiden tarjoamia laajoja näkökulmia. Ressun peruskoulun jaksosuunnitelma

Jokaisella luokalla on luokanopettaja ja useampi aineenopettaja. Opettajat toimivat yhteistyössä suunnitellakseen ja toteuttaakseen mielekkäitä monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Myös erillisiä, ainekohtaisia oppikokonaisuuksia opiskellaan.

Aineenopettajien määrä nousee, kun oppilaat valitsevat valinnaisaineensa. Valinnaisaineiden opiskelu tapahtuu sekaryhmissä, ja opetuskielinä ovat sekä suomi että englanti.

Kielet

Kaikki suomenkielisten luokkien oppilaat opiskelevat suomea ja englantia 1. luokalta alkaen.

Lisäksi Helsingin kaupunki tarjoaa viikoittaisia oman äidinkielen tunteja oppilaille, joiden äidinkieli ei ole suomi tai ruotsi, joiden äidinkieli on romani tai saame, tai jotka ovat paluumuuttajia maasta, jossa ovat opiskelleet maan kieltä. Näitä tunteja järjestetään iltapäivisin omien oppituntien jälkeen eri kouluissa ympäri Helsinkiä.

Middle Years Programme, MYP

MYP-ohjelmassa keskiössä ovat viestintä, kokonaisvaltainen oppiminen ja kansainvälisyyteen kasvaminen.

Tutkivan oppimisen kehä

Oppiminen ja opettaminen rakentuvat kolmen keskeisen teeman ympärille: tutkimus, toiminta ja reflektio (ajattelu).

Käsitteellisyys

Opetuksen ja oppimisen apuna käytetään IB-ohjelmasta nousevia, oppiainerajat ylittäviä käsitteitä, joihin kuuluvat kaikille oppiaineille yhteiset avainkäsitteet sekä oppiainekohtaiset käsitteet.

Globaalit asiayhteydet

Opittuja asioita pyritään kokoamaan ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi kuuden globaalin asiayhteyden kautta.
Nämä asiayhteydet ovat

  • Identiteetit ja suhteet
  • Tieteellinen ja tekninen innovaatio
  • Sijoittuminen ajassa ja paikassa
  • Kestävä kehitys ja globalisaatio
  • Oikeudenmukaisuus ja kehitys
  • Henkilökohtainen ja kulttuurinen ilmaisu.

Ilmiöt ja monialaiset opintokokonaisuudet

Koulumme seuraa kansallista opetussuunnitelmaa ja ilmiöt ovat osa koulumme arkea. Lisäksi oppilaat osallistuvat eri oppiaineita yhdistäviin monialaisiin opintokokonaisuuksiin.

Ilmiöt ja opintokokonaisuudet vaihtelevat vuosittain.

Oppijan ominaisuudet

IB-ohjelmien tavoitteena on tukea oppilaan kasvua kansainvälisesti ennakkoluulottomaksi, aktiiviseksi ja vastuuntuntoiseksi kansalaiseksi. Koulussamme tähän pyritään ohjaamalla oppilasta kehittymään oppijan ominaisuuksien mukaisesti. IB-ohjelman mukaisia oppijan ominaisuuksia ovat tutkija, periaatteellinen, avulias, tasapainoinen, reflektoiva, viestijä, ajattelija, tiedonhaluinen, avoin sekä rohkea. Oppijaa ohjataan kehittämään näitä taitoja läpi koulupolun.

Arviointi

Oppilaat saavat todistukseen kansalliset arvosanat asteikolla 4 (hylätty) – 10 (erinomainen). Lisäksi arvioinnissa apuna käytetään MYP-ohjelman arviointikriteereitä, jotka lisäävät arvioinnin läpinäkyvyyttä koko oppimisprosessin aikana.

Arviointikriteereiden taitotasot ovat asteikolla
0 (ei saavuttanut tavoitteita) – 8 (saavutti tavoitteet erinomaisesti). MYP-ohjelman arviointikriteerit tukevat tutkivaa opettamista ja oppimista. Aineryhmäkohtaisia kriteerejä avataan oppilaille lukuvuoden alussa ja arvioitavien tehtävien yhteydessä.

Oppimisen taidot ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteet

Ressun peruskoulussa on 1-9 luokat kattava oppimisen taitopolku: oppilaita ohjataan kehittymään oppimisen taidoissa (viestintätaidot, sosiaaliset taidot, itseohjautuvuus, tutkimustaidot sekä ajattelun taidot). Taitopolussa IB:n oppimisen taidot yhdistyvät kansallisen opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin.

Projektityö

Jokainen 9.luokkalainen tekee viimeisen vuoden aikana henkilökohtaisen projektityön, johon hänen odotetaan käyttävän omaa aikaa noin 25 tuntia. Projektityössä oppilas suunnittelee ja toteuttaa oman kiinnostuksensa pohjalta luovan tai tutkimukseen perustuvan kokonaisuuden. Tärkeä osa projektia on myös jatkuva itsearviointi ja oppimisen pohdinta.

Kunkin oppilaan projektityötä ohjaa yksi koulun opettajista. Projektityön vaiheet kootaan arvioitavaan raporttiin. Kevään aikana projektityö sekä raportti esitellään koko kouluyhteisölle projektityönäyttelyssä. Hyväksytysti suoritetusta projektityöstä oppilas saa erillisen liitteen päättötodistukseen.

Toiminta yhteisön hyväksi

MYP-ohjelman tavoitteena on kehittää oppilaan käsitystä vastuustaan yhteisöä kohtaan ja halua toimia yhteisön hyväksi. Oppilaita kannustetaan osallistumaan oppilaskunnan hallituksen toimintaan, olemaan järjestämässä koulun yhteisöllisiä tapahtumia sekä kehittämään koulun yhteishenkeä. Lisäksi oppilaat osallistuvat koulun arkisiin askareisiin, kuten ruokalasiivouksiin sekä välituntikioskitoimintaan.

Sekä 8. että 9. luokalla oppilas osallistuu viikon kestävään Työelämään tutustuminen-jaksoon. Oppilas itse etsii itselleen työpaikan, jossa suorittaa jakson. Lisätietoja TET-viikosta opinto-ohjaaja Jenni Soljasalolta.

Lisätietoja MYP-ohjelmasta

IB MYP-ohjelman koordinaattori Emmi Kuosmanen ja koulun rehtori Leena Liusvaara vastaavat mielellään lisäkysymyksiin koskien MYP-ohjelmaa.
Aineryhmäkohtaiset kysymykset voi myös ohjata aineryhmäkoordinaattoreille, joiden yhteystiedot saat aineenopettajalta tai koordinaattorilta.
Halutessasi voit myös tutustua IBO:n nettisivuihin(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Lue lisää englanninkieliseen perusopetukseen hakeutumisesta: 
Helsingin kaupunki | Englanninkielinen opetus

Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, oppimiskeskustelut sekä yhteydenpito sähköisen Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)kautta. 

Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.

Wilma

Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.

Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla:

Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.

Katso peruskoulun lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Katso koulun lounaslista, lukion lisätilat(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

  1. Kaikki oppilaat ovat yhdenvertaisia.
  2. Ressun peruskoulun oppilaat edistävät omalla käytöksellään opiskelurauhaa, noudattavat annettuja ohjeita ja käyttäytyvät hyvien tapojen mukaisesti.
  3. Huppuja ja muita päähineitä ei pidetä oppitunneilla eikä ruokaillessa (pois lukien uskonnolliset tai terveydelliset syyt).
  4. Kouluun ja oppitunneille tullaan ajoissa.
  5. Jokainen huolehtii koulun omaisuudesta ja oppimateriaaleista.
  6. Välitunnilla oleskellaan välituntialueella ja noudatetaan välituntivalvojan ohjeita.
  7. Mobiililaitteita ei saa luvatta käyttää tai pitää esillä oppituntien ja ruokailun aikana. Oppilas pitää huolen siitä, etteivät mobiililaitteet häiritse koulupäivän aikana.
  8. Lailla kiellettyjen, vaarallisten tai omaisuuden vahingoittamiseen tarkoitettujen esineiden ja aineiden tuominen Ressun peruskouluun on kielletty.
  9. Jatkuvasta ja vakavasta järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa kurinpito- ja rangaistusmenettelyn aloittaminen.

Henkilökuntamme yhteystiedot

Ressun peruskoulu

Lapinlahdenkatu 10, 00180 Helsinki
PL 18301, 00099 Helsingin kaupunki

ja

Ruoholahdenkatu 23, 00180 Helsinki
PL 18303, 00099 Helsingin Kaupunki

Kanslian aukioloajat ma-pe 9-12

Koulusihteerit

Kai Vainionpää
09 310 21130
kanslia.ressunpk@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 

Sara Mashmool
09 310 33826
kanslia.ressunpk@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 

Tina Bergman
09 310 72077
tina.bergman@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 

Koulusihteeri huolehtii ja neuvoo oppilasrekisteriin ja oppilaan yleiseen koulunkäyntiin liittyvistä asioista. Kaikki oppilaaksiottoa ja kouluun hakemista koskevat kyselyt tulee lähettää rehtorille. Valitettavasti emme voi järjestää yksittäisiä tutustumiskierroksia koululla. Voitte kysyä mitä vain kouluun liittyvää sähköpostitse tai puhelimitse. Koulusihteerille ilmoitetaan nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja henkikirjoitustietojen muutoksista.

Rehtori

Leena Liusvaara
puh. 09 310 82101
leena.liusvaara@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 

Virka-apulaisrehtori

Pia-Kristiina Forsman
puh. 09 310 82031 / 040 6672208
pia-kristiina.forsman@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 
Oppilaaksiottoon liittyvät asiat

Vararehtori

Veijo Karhinen
puh. 040 865 3288 (yhteydenotot ainoastaan sijaisasioissa, mieluiten sähköpostilla)
veijo.karhinen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 

PYP koordinaattori

Lalla Pohjanpalo
lalla.pohjanpalo@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 

MYP koordinaattori

Emmi Kuosmanen
emmi.kuosmanen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 

Johtokunnan puheenjohtaja

Marjo Rintamäki

Opettajainhuone Lapinlahdenkatu

puh. 09 310 82108 

Iltapäivätoiminnan vastaava

Silva Kutinlahti
puh. 040 660 8795

Valmistava luokka

Annika Hovinen
annika.hovinen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 
09 310 396 51 /040 5861568

Kouluisäntä (Lapinlahdenkatu)

Nesto Mattila
+358 50 401 3922, nesto.mattila@palmia.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 

Kohdevastaava (Ruoholahdenkatu)

Kenneth Eklund
+358 50 401 3827, kenneth.eklund@palmia.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)  
Vahtimestaripalvelut, kiinteistöhuolto, löytötavarat

Iltavahtimestari päivystää Lapinlahdenkadun rakennuksessa kello 16.30 alkaen.

Kouluravintolat

Lapinlahdenkatu, puh. 09 310 82111
Ruoholahdenkatu, puh. 09 310 31059

  • Aho-Penttilä Petra, laaja-alainen erityisopettaja, englanninkieliset 1-7 luokat (virkavapaalla)
  • Andersson Svetlana, oman äidinkielen opettaja, venäjä
  • Antman Anna, ruotsi, luokanvalvoja 8BD 1
  • Atieno Clarice, luokanopettaja 3BD
  • Autinen Helka, erityisopettaja
  • Cavernelis Noel, luokanopettaja 5BD, vanhempainyhdistyksen yhteysopettaja
  • Chua Poh Yi, luokanopettaja 5BD
  • DAmato Mario, oman äidinkielen opettaja, italia
  • Gundersen Tuula, äidinkieli englanti, luokanvalvoja 9BD 3
  • Haapasalo Hanna, äidinkieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
  • Hallikainen Jenni, käsityö
  • Hautaniemi Olavi, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
  • Heiskanen Kati, ranska
  • Holttinen Olli-Pekka, liikunta, terveystieto, luokanvalvoja 9C
  • Hovinen Annika, luokanopettaja, valmistava luokka
  • Hämäläinen Anni, luokanopettaja, valmistava luokka
  • Jibril Sofia, resurssiopettaja 4BD
  • Joronen Iiris, suomen kieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus, luokanvalvoja 7A
  • Kaljunen Katri, luokanopettaja 2BD
  • Karhinen Veijo, luokanopettaja 6AC, kirjastonhoitaja, vararehtori
  • Kasierska-Szura Katarzyna, katollinen uskonto
  • Kekkonen Tiia, luokanopettaja 6BD
  • Keski-Rauska Tiina, äidinkieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
  • Keskitalo Sanna, kotitalous, luokanvalvoja 9A
  • Keskiväli Aija, luokanopettaja, 2AC, kirjastonhoitaja
  • Koponen Veera, käsityö, (virkavapaalla)
  • Kukkonen Anu, äidinkieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus 
  • Kuokka Elisa, matematiikka, fysiikka, kemia
  • Kuosmanen Emmi, historia, yhteiskuntaoppi, ekonomia, luokanvalvoja 8BD 2
  • Käkelä Riina, englanti, ruotsi, luokanvalvoja 9BD 2
  • Kätkä Niina, opinto-ohjaaja
  • Laine Veera, luokanopettaja 1BD
  • Laitala Katja, englanti
  • Lankinen Marika, biologia, maantieto
  • Lindén Wilma, liikunta
  • Malinen Marjo, käsityö 
  • Marin-Nuutinen Anne, laaja-alainen erityisopettaja suomenkielisillä luokilla 1-6
  • Marjanen Aapo, luokanopettaja 5AC
  • Martinez Madrid Diego, espanja
  • Neva-aho-Honkanen Raisa, kuvataide 
  • Nikkari Meri, luokanopettaja 3AC, biologia, maantieto, terveystieto
  • Nordgren Ulla, ruotsi, luokanvalvoja 9BD 1
  • Nuorteva Johanna, erityisopettaja luokilla 7AC, 8-9 ja valmistava luokka
  • Pajakoski Tiina, historia, yhteiskuntaoppi, ekonomia, luokanvalvoja 8BD 3
  • Pakula Anssi, luokanopettaja 4AC
  • Parkkinen Helene, luokanopettaja 3AC
  • Pesu Mari, luokanopettaja, 1AC
  • Pohjanpalo Lalla, luokanopettaja 6AC, PYP-koordinaattori
  • Porrassalmi Arttu, luokanopettaja 3A
  • Purovaara Selja, katsomusaineet, 9. luokan projektityö, luokanvalvoja 7D
  • Rautajoki Heidi, liikunta
  • Ruhanen Maiju, luokanopettaja 5AC, historia, ekonomia
  • Ryan-Kraujale Johanna, luokanopettaja (virkavapaalla)
  • Saarikoski Ilona, musiikki, luokanvalvoja 8A
  • Sandberg Miro, fysiikka, kemia
  • Simola Jesper, luokanopettaja 2BD, englanti
  • Sivananthan Nirojan, oman äidinkielen opettaja, tamili
  • Smith Meghan, espanja, englanti (väittely)
  • Soljasalo Jenni, opinto-ohjaaja
  • Strandén Miia, luokanopettaja 1BD
  • Sullivan Katri, luokanopettaja 6BD
  • Suominen Markku, matematiikka, fysiikka, kemia, luokanvalvoja 7B
  • Sytelä Jyrki, matematiikka, fysiikka, kemia
  • Tolvanen Tuuli,  matematiikka, fysiikka, kemia,  luokanvalvoja 8C
  • Torchia Felice, resurssiopettaja
  • Tripathi Sam Jyoti, Krishna-opettaja
  • Tuovinen Anna-Stiina, luokanopettaja 2AC
  • Viitakangas Vivian, luokanopettaja 3BD, erityisopettaja
  • Väliahde Anni, luokanopettaja 1AC, kotitalous
  • Väliahde Maija, luokanopettaja (virkavapaalla)
  • Väyrynen Sanna, äidinkieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus, luokanvalvoja 7C
  • Zayat Habash Nili, luokanopettaja 4BD

Kutinlahti Silva, 1AC ja 1BD, iltapäivätoiminnan vastuuohjaaja
Kilpiäinen Hannamari, valmistava luokka, iltapäivätoiminta
Linnanvuo Ulla, 1AC ja 2AC, iltapäivätoiminta
Ruottunen Mira, iltapäivätoiminta

Autinen Helka, erityisopettaja, luokat 5AC, 5BD,7A,7C, 8A, 8B, 8C ja 8D. Wilma, p. 0931038163

Forsman Pia-Kristiina, virka-apulaisrehtori, oppilashuolto ja oppilaaksiotto p. 0931082031/ 0406672208, pia-kristiina.forsman(at)hel.fi

Hakanen Iina, kouluvalmentaja, luokat 6-9, ma-pe, yhteydenotot mieluiten Wilman kautta, iina.hakanen(at)edu.hel.fi / 040-5464030.

Hartman Katjamari, koulukuraattori, luokat 7-9, ma-ti, RK 6.krs.
Katjamari.hartman(at)hel.fi / 09 31082020/ 0403583056, Wilma.

Kuikka Laura, koulupsykologi, 6-9-luokat, ma, ke ja joka toinen perjantai (parilliset viikot). Parhaiten tavoittaa Wilman kautta tai puhelimitse 040 1686501/ 0931037599.

Kätkä Niina, opinto-ohjaaja, luokat 8B, 8BD, 9A ja 9B. RK 6 krs, ma, ke ja to. 
niina.katka(at)edu.hel.fi, Wilma, 09 31039653

Laitinen Leila, koulukuraattori, luokat 1-6, ma-pe Lapinlahdenkadulla.
leila.laitinen2(at)hel.fi, 050 401 3296/ 09 31071858

Lenart Reka, koulupsykologi, luokat 1-5. Ma-ti ja joka toinen torstai.  Lapinlahdenkatu 10. reka.lenart(at)hel.fi, Wilma ja puh: 0931071869/ 0504013316

Liukkonen Heini, terveydenhoitaja, 1-6 luokat.
Paikalla ma-pe Lapinlahdenkatu 10, huone 115.
Ilman ajanvarausta aika klo 12.10-12.40. Sairaanhoidolliset asiat oma terveysasema.
Yhteydenotto Wilman ( vain ajanvaraukset), Maisan tai puhelimen kautta.
Puh. 050-3105575

Marin-Nuutinen Anne, erityisopettaja, luokat 1AC, 2AC, 3AC, 4AC, 6AC.
Yhteydenotot Wilman kautta ja puhelimitse: 040 678 2369.

Nuorteva Johanna, erityisopettaja, luokat 6BD, 7BD, 9ABCD, VALO.
Yhteydenotot Wilman kautta ja puhelimitse: 040 849 3336.

Soljasalo Jenni, opinto-ohjaaja, luokat 8A, 8C, 8BD sekä 9C, 9BD ja 9D, 7.lk ja 7-9V.
RK 6.krs.ma-pe, jenni.soljasalo(at)edu.hel.fi, Wilma, 09 31082105

Taponen Anna-Kaisa, terveydenhoitaja, luokat 7-9.
Paikalla ma-ti Ruoholahdenkatu 23, 6.krs terveydenhoitajan huone. Ke Lapinlahdenkatu 10, terveydenhoitajan huone115.
Ilman ajanvarausta aika klo 12.10-12.40. Sairaanhoidolliset asiat oma terveysasema.
Yhteydenotto Wilman (vain ajanvaraukset), Maisan tai puhelimen kautta.
Puh. 040-6814011

Viitakangas Vivian, erityisopettaja, luokat 1BD, 2BD, 3BD, 4BD.
Yhteydenotot Wilman kautta ja puhelimitse: 040 6487322 

Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset

Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.

Ennen oppitunteja järjestettävä aamupäivätoiminta on maksutonta. Se on tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille sekä 3. ja 4. vuosiluokan erityisen tuen oppilaille.

Järjestämme  aamupäivätoimintaa jokaisena koulupäivänä 8.15–9.50. Toimintaa järjestetään sään salliessa ulkona. Voit kysyä lisätietoa koulun aamupäivätoiminnasta rehtorilta.

Lue lisää koulujen aamupäivätoiminnasta perusopetuksen sivuiltamme.

Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.

Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.

Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat.

Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat myös palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Kirjoita palvelukartalla osoite sille varattuun kenttään.  

Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta. 

Alla on tietoa meidän koulumme kerhoista ja harrastuksista.

Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Ilmoittautuminen on sitova. Harrastukset toteutuvat, jos osallistujia on riittävästi. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.

Koulun kerhotoiminta lukuvuonna 2022-2023

Maahockey luokille 1-5, keskiviikko 16-17 Alasali, lisätietoja ja ilmoittautuminen ks wilmaviesti (Noel Cavernelis)

Maahockey luokille 6-9, keskiviikko 17-18, Alasali, lisätietoja ja ilmoittautuminen ks wilmaviesti (Noel Cavernelis)

Esiintymisklubi, soololaulua, duot ja triot. Pidämme minikonsertin jokaisen lukukauden lopussa. Lisätietoja ja ilmoittautuminen ks wilmaviesti (Noel Cavernelis)

Lastenliiton showtanssi 1-2 luokkalaisille ma 16.00-16.45 Alasali, 5.9. alkaen, lisätietoa ja ilmoittautuminen RessuPTA:n kautta

PPJ jalkapalloseura 1-2 luokkalaisille. Keskiviikkona 14.30-15.30, Alasali 7.9. alkaen, lisätietoa ja ilmoittautuminen RessuPTA:n kautta

Lastenliiton taidekerhot 1-4 luokkalaisille:
tiistaina 14.30-15.45
tiistaina 15.45-17.00
keskiviikkona 14.45-16.00

Lisätietoa ja ilmoittautuminen RessuPTA:n kautta.

Koulun kerhotoiminta lukuvuonna 2023-2024

Helsinkiläisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa. Oppilaat voivat osallistua kerhotoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen muun muassa koulujen oppilaskuntien kautta. Koulun kerhotoimintaa voidaan järjestää joko omalla henkilökunnalla tai ostettuna ulkopuoliselta toimijalta (osallistujille maksutonta). Tämän lisäksi koululla voi olla muutakin kaupungin ulkopuolisen toimijan järjestämää kerhotoimintaa (kohtuulliset osallistumiskustannukset).

Tulevan lukuvuoden kerhotoiminta päivitetään sivulle koulun alkaessa elokuussa 2023.

Harrastamisen Suomen mallin harrastukset lukuvuonna 2024–2025

Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.  

Uusi harrastuskausi alkaa 2.9.2024. Lukuvuoden 2024–2025 harrastukset löydät Harrastukset-sivustolta osoitteesta harrastukset.hel.fi/suomenmalli. Siirry Harrastukset-sivustolle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana. 

Maanantai  
Oksa Art (grades 3–6)

Time: Mondays 2.15. p.m. – 3.45. p.m. (start: 2 September)

Place: To be announced  

In the hobby you get to practice, for example drawing a human figure, expressions and faces with different exercises. You get to learn about different artistic styles and try different techniques. During our classes you can participate in playful competitions which are designed to train your attention to detail and overall perception (of an image). You will have the opportunity to use your imagination and develop your creative self-expression with the flow exercise.  

More information: milla.manualproductions@gmail.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)  

Enroll here(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (Registration starts on 26.8.2024 at 12)

Organizers: Manual Productions / Finnish Model for Leisure Activities  

Kiipeily (3.–6.lk)  

Aika: Maanantaisin klo 14.50–15.50 (2.9. alkaen)  

Paikka: Salmisaaren Liikuntakeskus (K1-kerros)

Kiipeily on monipuolinen laji, jossa koko keho saa tehdä töitä. Ohjaustunneilla aloitetaan kiipeilyn perusteista ja osallistujien kehittyessä opetetaan myös edistyneempiä tekniikoita. Kiipeily tuottaa hyvin helposti onnistumisen tunteita, sillä kehittyminen on varsinkin alkuvaiheessa hyvin nopeaa. Sisäkiipeily edistää fyysistä kuntoa, voimaa ja joustavuutta sekä parantaa ongelmanratkaisu- ja keskittymiskykyjä.

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu kiipeilyharrastukseen täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (Ilmoittautuminen alkaa 26.8.2024 klo 12)

Lisätietoa: katja.kettunen@kiipeilyareena.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Kiipeilyvisio / Harrastamisen Suomen malli  

Kiipeily (6.–9.lk)  

Aika: Maanantaisin klo 16–17 (2.9. alkaen)  

Paikka: Salmisaaren Liikuntakeskus (K1-kerros)

Kiipeily on monipuolinen laji, jossa koko keho saa tehdä töitä. Ohjaustunneilla aloitetaan kiipeilyn perusteista ja osallistujien kehittyessä opetetaan myös edistyneempiä tekniikoita. Kiipeily tuottaa hyvin helposti onnistumisen tunteita, sillä kehittyminen on varsinkin alkuvaiheessa hyvin nopeaa. Sisäkiipeily edistää fyysistä kuntoa, voimaa ja joustavuutta sekä parantaa ongelmanratkaisu- ja keskittymiskykyjä.

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu kiipeilyharrastukseen täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)(Ilmoittautuminen alkaa 26.8.2024 klo 12) 

Lisätietoa: katja.kettunen@kiipeilyareena.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Kiipeilyvisio / Harrastamisen Suomen malli  

Keskiviikko
Kiipeily (3.–6.lk)  

Aika: Keskiviikkoisin klo 14.50–15.50 (4.9. alkaen)  

Paikka: Salmisaaren Liikuntakeskus (K1-kerros)

Kiipeily on monipuolinen laji, jossa koko keho saa tehdä töitä. Ohjaustunneilla aloitetaan kiipeilyn perusteista ja osallistujien kehittyessä opetetaan myös edistyneempiä tekniikoita. Kiipeily tuottaa hyvin helposti onnistumisen tunteita, sillä kehittyminen on varsinkin alkuvaiheessa hyvin nopeaa. Sisäkiipeily edistää fyysistä kuntoa, voimaa ja joustavuutta sekä parantaa ongelmanratkaisu- ja keskittymiskykyjä.

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu kiipeilyharrastukseen täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (Ilmoittautuminen alkaa 26.8.2024 klo 12)

Lisätietoa: katja.kettunen@kiipeilyareena.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Kiipeilyvisio / Harrastamisen Suomen malli  

Parkour (3.–6.lk)  

Aika: Keskiviikkoisin klo 14.30–15.30 (4.9. alkaen)  

Paikka: Liikuntasali

Parkour on innostavaa ja monipuolista toiminnallista treeniä, jossa pyritään liikkumaan mahdollisimman ketterästi, sulavasti tai nopeasti paikasta toiseen hyödyntämällä ympäristön rakenteita ja välineitä. Harjoituksissa jokainen liikkuu omalla tahdillaan ja tyylillään - pääasia, että on hauskaa! Parkourissa ei oteta turhia riskejä ja harjoittelussa keskitytään vahvasti turvallisuuteen ja liikunnaniloon. 

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu parkouriin täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: Olli Väätäinen (olli@jalkipoltto.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) / 0440755664) & Anna Mäkelä (0505477224)

Järjestäjä: Jälkipoltto / Harrastamisen Suomen malli  

Torstai

Käsikirjoittaminen (6.–9.lk) 
Aika: Torstaisin klo 15.30–17 
Paikka: Keskustakirjasto Oodi, oppimistila 3 (2. krs)
Opi luomaan oma näytelmä-, lyhytelokuva-, manga- tai pelikäsikirjoitus. Opi kirjoittamaan vuorosanat, juoni ja draaman kaari. Ehkäpä juuri sinun käsikirjoituksesi tehdään näyttämölle, elokuvasi tai peliksi! 
Harrastus alkaa torstaina 24.10. Maksuton.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: elisa.gylling@taidekoulut.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 
Järjestäjä: Pukinmäen taidekoulut / Harrastamisen Suomen malli
 

Show-tanssi (3.–6.lk)  

Aika: Torstaisin klo 15–16.30 (5.9. alkaen)  

Paikka: Annantalo, tanssisali

Ihanaa päästä jakamaan tanssin saloja uusille oppilaille - tervetuloa mukaan! Show-tanssitunneilla pääset opettelemaan koreografiaa, tekniikkaa, temppuja sekä improvisaatiota. Opettajana haluan luoda tunneille turvallisen ja lempeän ilmapiirin sekä tukea ja kannustaa jokaista oman tyylinsä löytämisessä. On tärkeää ottaa kaikkien oppilaiden toiveet huomioon, jotta voimme ryhmänä luoda mahdollisimman meidän näköisiä tanssitunteja! Tavoitteena on, että tunnin jälkeen jää kaikille fiilis ”Onpa tanssi kivaa!” Opettaja: Kadi-Ly Pund  

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu tanssiharrastukseen täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (Ilmoittautuminen alkaa 26.8.2024 klo 12)

Lisätietoa: siltamaki@nuorisoseurat.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Siltamäen nuorisoseurat / Harrastamisen Suomen malli  

Digital Art (3.–6.lk)  

Time: Thursdays 2.30 p.m.- 4 p.m. (start: 5 September)  

Place: Helsinki Central Library Oodi, Koneluokka, 2nd floor.

Welcome to the world of digital art! At the digital art club we will learn the basics of digital painting and image processing. In weekly classes we use iPad and Apple Pencil together with Adobe Fresco application to create the artworks.  

Enroll here(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (Registration starts on 26.8.2024 at 12)

More information: toimisto@kuviskoulu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), tel. 045 1243 586  

Organizers: Pohjois-Helsingin kuvataidekoulu / Finnish Model for Leisure Activities  

Digital Art (6.–9.lk)  

Time: Thursdays 4 p.m. – 5.30 p.m. (start: 5 September)

Place: Helsinki Central Library Oodi, Koneluokka, 2nd floor.

Welcome to the world of digital art! At the digital art club we will learn the basics of digital painting and image processing. In weekly classes we use iPad and Apple Pencil together with Adobe Fresco application to create the artworks.  

Enroll here (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (Registration starts on 26.8.2024 at 12)

More information: toimisto@kuviskoulu.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), tel. 045 1243 586

Organizers: Pohjois-Helsingin kuvataidekoulu / Finnish Model for Leisure Activities  

Perjantai
Kepparit (3.–6.lk)  

Aika: Perjantaisin klo 14.15–15.45 (6.9. alkaen)  

Paikka: Käsityöluokka 902

Keppihevosharrastuksessa ommellaan ja askarrellaan varusteet ja opetellaan niiden kanssa liikkumista ja lajin toimintaa. Keppihevosilla harjoitellaan erilaisia hevosurheilulajeja kuten koulu- ja esteratsastusta. Harrastukseen voi urheilun ja käsitöiden lisäksi liittyä oman keppihevostallin pitämistä, valokuvaamista, videointia ja oman harrastuksensa jakamista eri sosiaalisen median alustoilla. Laukataan yhdessä hauskan ja iloisen keppihevosharrastamisen pariin!  

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu keppariharrastukseen täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (Ilmoittautuminen alkaa 26.8.2024 klo 12)

Lisätietoa: Arja Tiili, koordinaattori@breakthefight.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman), p. 050-375 67 28. Soittoajat: ma, ke ja pe klo 10–12  

Järjestäjä: Break the Fight Oy / Harrastamisen Suomen malli 

Helsingin kaupungin tarjoamia maksuttomia harrastuksia löydät myös seuraavilta verkkosivuilta:

Koulumme johtokunta

Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman. 

Pöytäkirjan teksti suoraan tähän tai linkki saavutettavaan pdf-tiedostoon.

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Pöytäkirjan teksti

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Koulumme sosiaalisessa mediassa

Kerromme koulun arjesta myös Facebookissa, otathan meidät seurantaan.

Ressun peruskoulu Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Sijainti

Lapinlahdenkatu 10, 00180 Helsinki
Sijainti kartalla - Avaa kartta suurempana(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Reitti pääsisäänkäynnille

  • Kulkureitti sisäänkäynnille on opastettu, epätasainen sekä valaistu.
  • Kulkureitillä on 3 peräkkäistä porrasaskelmaa.

Sisäänkäynti "vaihtoehtoinen sisäänkäynti"

  • Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu.
  • Sisäänkäynnin yhteydessä on 3 peräkkäistä porrasaskelmaa.
  • Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi on raskas tai muuten vaikeasti avattavissa.
  • Tuulikaappi on ahdas.

Sisätilat

  • Toimipisteessä on 4 kerrosta.
  • Tilassa on pyörätuolin kannalta ahdas vaikeasti havaittava hissi, jonka ovi aukeaa kulunvalvonta-avaimella. Hissin kerrosnumerot eivät ole sormin tunnusteltavissa. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
  • Tilassa on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
  • Tilan keskeisillä kulkureiteillä on vähintään 4 porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
  • Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.