Yhteystiedot
Apulaisjohtaja
Jani Kiiskilä
jani.kiiskila@edu.hel.fi
Hallintoassistentti
Emilia Lindroth
+358 9 310 24610
toimistopalvelut.suomenlinnan.ala-aste@hel.fi
Koulunjohtaja
Tiina Antikainen
+358 9 310 32150
tiina.antikainen2@hel.fi
Lukuvuosi 2025-2026
Kielten opetus
Suomenlinnan saarella sijaitseva Suomenlinnan ala-asteen koulu on pieni, aktiivinen kyläkoulu, jossa on luokat 1-6. Oppilaita koulussa on noin 52.
Meidän koulu
Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.
Pienessä koulussamme kaikilla on mahdollisuus tuntea toisensa. Koulun päivittäisessä arjessa harjoitellaan taitoja toimia yhdessä yli ikäryhmien ja luokkarajojen, keskustellaan, puhutaan ja kuunnellaan toisia. Oppilaita ohjataan välittämisen ja yhteilöllisyyden ilmapiiriin. Isojen ja pienten kummiluokkamalli mahdollistaa kaksivuotisen yhteistoiminnan harjoittelun samalla kokoonpanolla.
Oppilaat saavat koulusta maksutta oppikirjat ja muun oppimateriaalin, jonka koulu itse valitsee. Sähköisiä oppimateriaaleja käytetään muun oppimateriaalin ohella.
- 1. luokalta alkava vieras kieli (A1): englanti
- 3. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (A2): ranska
- 6. luokalta alkava toinen kotimainen kieli (B1): ruotsi
Oppilashuollon aamukahvit 20.11.
Oppilashuoltoryhmän aamukahvit vanhemmille ke 20.11.2024 klo 8.00 koululla. Tervetuloa!
Joulujuhla 17.12.
Koulun joulujuhlaa vietetään tiistaina 17.12.2024 klo 18.00 koululla. Perheenjäsenet tervetuloa!
Talvisirkus 19.12.
Koko koulu tekee retken Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkukseen torstaina 19.12.2024. Lisätietoa myöhemmin.
Joulukirkko ja uskonnoton tilaisuus pe 20.12.24
Joululomaa vietetään 21.12.2024 -6.1.2025.
Kevätlukukausi 2025 alkaa 7.1.
Tiistaina 7.1.2025 aloitetaan kevätlukukausi 2025 lukujärjestyksen mukaisesti.
Jos oppilas on pois koulusta
Sairauspoissaolot ilmoitetaan Wilman kautta heti sairauspäivän aamuna.
Muihin 1-5 päivän poissaoloihin pitää hakea lupa opettajalta.
Yli 5 päivän poissaoloon pitää hakea lupa rehtorilta Wilman kautta.
Oppivelvollisuus jatkuu myös poissaolon aikana. Huoltajan velvollisuutena on valvoa, että oppilas huolehtii koulutehtävistä ja etenee opinnoissa poissaolosta huolimatta.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit
Suomenlinnan koulussa
1.6.2023
Muiden ottaminen huomioon
10
Oppilas käyttäytyy muita kohtaan erittäin ystävällisesti ja heidän oikeuksiaan kunnioittaen.
Hän toimii aktiivisesti kaikkien hyvän olon puolesta.
Hänellä on rohkeutta puolustaa hyvää ja toimia kiusaamisen vastaisesti.
Hän toimii aina rehellisesti.
9
Oppilas käyttäytyy muita kohtaan ystävällisesti ja heidän oikeuksiaan kunnioittaen.
Hän edistää kaikkien hyvää oloa.
Hän uskaltaa toimia kiusaamisen vastaisesti.
Hän toimii aina rehellisesti.
8
Oppilas käyttäytyy muita kohtaan useimmiten ystävällisesti ja heidän oikeuksiaan kunnioittaen.
Hän ei ole ollut osallinen kiusaamistilanteissa.
Hän pyrkii toimimaan rehellisesti.
7
Oppilaalla on toisinaan vaikeuksia käyttäytyä muita kohtaan ystävällisesti ja heidän oikeuksiaan kunnioittaen.
Hän on ollut osallisena kiusaamistilanteissa.
Hänellä on joskus vaikeuksia toimia rehellisesti.
6
Oppilaalla on vaikeuksia käyttäytyä muita kohtaan ystävällisesti ja heidän oikeuksiaan kunnioittaen.
Hän on toistuvasti ollut osallisena kiusaamistilanteissa.
Hänellä on vaikeuksia toimia rehellisesti.
5
Oppilaalla on suuria vaikeuksia käyttäytyä muita kohtaan ystävällisesti ja heidän oikeuksiaan kunnioittaen.
Hän on jatkuvasti ollut osallisena kiusaamistilanteissa.
Hän ei juurikaan toimi rehellisesti.
4
Oppilas ei ole omaksunut koulun asettamia tavoitteita.
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
10
Oppilas tulee erittäin hyvin toimeen muiden oppilaiden, opettajien ja henkilökunnan kanssa.
Hän osallistuu yhteiseen keskusteluun rakentavasti kuunnellen.
9
Oppilas tulee hyvin toimeen muiden oppilaiden, opettajien ja henkilökunnan kanssa.
Hän osallistuu yhteiseen keskusteluun rakentavasti kuunnellen.
8
Oppilas tulee toimeen muiden oppilaiden, opettajien ja henkilökunnan kanssa.
Hän osallistuu yhteiseen keskusteluun muita kuunnellen.
7
Oppilas tulee vaihtelevasti toimeen oppilaiden, opettajien ja henkilökunnan kanssa.
Hän osallistuu kehotuksesta yhteiseen keskusteluun.
6
Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa välinpitämättömästi muita kohtaan.
Hän kieltäytyy usein yhteistyöstä.
5
Oppilas osoittaa suurta välinpitämättömyyttä koulua ja sen jäseniä kohtaan.
4
Oppilas ei ole omaksunut koulun asettamia tavoitteita.
Tehtävät, välineet ja ympäristö
10
Oppilas kantaa esimerkillisesti ja omatoimisesti vastuuta työskentelystään, kouluympäristöstä ja työvälineistä.
Hän edistää toiminnallaan ympäristön viihtyisyyttä.
9
Oppilas kantaa omatoimisesti vastuuta työskentelystään, kouluympäristöstä ja työvälineistä.
Hän edistää toiminnallaan ympäristön viihtyisyyttä.
8
Oppilas kantaa vastuuta työskentelystään, kouluympäristöstä ja työvälineistä.
Hän pyrkii edistämään toiminnallaan ympäristön viihtyisyyttä.
7
Oppilas pyrkii kantamaan vastuuta työskentelystään, kouluympäristöstä ja työvälineistä.
Hän tarvitsee toisinaan tukea edistääkseen ympäristön viihtyisyyttä.
6
Oppilas harjoittelee vastuun ottamista työskentelystään, kouluympäristöstä ja työvälineistä.
Hänellä on vaikeuksia kantaa vastuuta ympäristön viihtyisyydestä.
5
Oppilas suhtautuu piittaamattomasti työskentelyynsä, kouluympäristöön ja työvälineisiin.
Hän aiheuttaa vahinkoa ympäristölle.
4
Oppilas ei ole omaksunut koulun asettamia tavoitteita.
Sääntöjen noudattaminen
10
Oppilas noudattaa koulun sääntöjä poikkeuksetta ja osallistuu sääntöjen laatimiseen rakentavasti.
Hän käyttäytyy esimerkillisesti ja vastuuntuntoisesti sekä tilannetajuisesti ja hyvien tapojen mukaisesti.
Hän ei aiheuta työrauhaongelmia.
Hän käy säännöllisesti koulua.
9
Oppilas noudattaa koulun sääntöjä.
Hän käyttäytyy asiallisesti ja vastuuntuntoisesti sekä tilannetajuisesti ja hyvien tapojen mukaisesti.
Hän ei aiheuta työrauhaongelmia.
Hän käy säännöllisesti koulua.
8
Oppilas noudattaa useimmiten koulun sääntöjä.
Hän käyttäytyy yleensä asiallisesti, yhteistyökykyisesti ja vastuuntuntoisesti sekä tilannetajuisesti ja hyvien tapojen mukaisesti.
Hän ei yleensä aiheuta työrauhaongelmia, huomautus tehoaa.
Hän käy säännöllisesti koulua.
7
Oppilaalla on ajoittain vaikeuksia toimia sääntöjen mukaisesti.
Hänellä on toisinaan vaikeuksia käyttäytyä tilannetajuisesti ja hyvien tapojen mukaisesti.
Hän ei aina toimi luotettavasti ilman valvontaa.
Hän suhtautuu ohjeisiin vastentahtoisesti ja häiritsee oppitunteja.
Hän käy yleensä säännöllisesti koulua.
6
Oppilaalla on usein vaikeuksia toimia sääntöjen mukaisesti.
Hänellä on usein vaikeuksia käyttäytyä tilannetajuisesti ja hyvien tapojen mukaisesti.
Hän suhtautuu kielteisesti tehtäviin ja ohjeisiin sekä häiritsee oppitunteja estäen käyttäytymisellään työskentelyä.
Hän on ollut luvattomasti poissa koulusta.
5
Oppilaalla on suuria vaikeuksia toimia sääntöjen mukaisesti.
Hän ei juurikaan käyttäydy tilannetajuisesti ja hyvien tapojen mukaisesti.
Hän aiheuttaa suuria vaikeuksia koko ryhmän työskentelylle.
Hän on usein luvattomasti poissa koulusta.
4
Oppilas ei ole omaksunut koulun asettamia tavoitteita.
Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta.
Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.
Wilma
Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.
Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.
Syksyllä 2022 oppilaskunnan hallitus laati järjestyssäännnöistä lyhyen version.
Järjestyssäännöt lyhyesti:
1. Huolehdin itsestäni ja tavaroistani.
2. Otan toiminnassani muut huomioon.
3. Kunnioitan ympäristöäni ja huolehdin siitä.
Henkilökuntamme yhteystiedot
Hallintoassistentti
Emilia Lindroth
+358 9 310 21460(Linkki aloittaa puhelun)
toimistopalvelut.suomenlinnan.ala-aste@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Koulunjohtaja
Tiina Antikainen
+358 9 3103 2150(Linkki aloittaa puhelun), +358 40 688 7458(Linkki aloittaa puhelun)
tiina.antikainen2@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Varajohtaja
Jani Kiiskilä
jani.kiiskila@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Johtokunnan puheenjohtaja
Sanni Puikkonen
Iltapäivätoiminta
Liikkis Sari Wicklund
+358 400 467 128(Linkki aloittaa puhelun)
sari.wicklund@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Iltapäivätoiminnan ohjaajat / Liikkis
Petteri Heikkilä
+358 40 777 6802(Linkki aloittaa puhelun)
Kohdevastaava
Noora Miettinen
+358 50 436 8512(Linkki aloittaa puhelun)
kv.suomenlinna@sol.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Kouluruokailu
Anne Sorvali
+358 9 310 78934(Linkki aloittaa puhelun)
Opettajat lukuvuonna 2023-2024
- Tiina Antikainen, koulunjohtaja, 1. ja 2. luokka
- Jani Kiiskilä, varajohtaja, 5. ja 6. luokka
- Mervi Miettinen, 3. ja 4. luokka
- Leila Uosukainen, EN, RA, RU
- Laura Kairamo, erityisopettaja, MU, ET, DRAAMA, LI
Opettajien sähköpostiosoitteet ovat pääsääntöisesti muotoa etunimi.sukunimi@)edu.hel.fi.
Yhteydet opettajiin saa Wilman(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta, sähköpostitse tai puhelimitse.
Psykologi Laura Huhta
+358 40 847 8880(Linkki aloittaa puhelun)
laura.s.huhta@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Kuraattori Pilvi Merikallio
+358 9 310 60097(Linkki aloittaa puhelun)
+358 40 662 1171(Linkki aloittaa puhelun)
pilvi.merikallio2@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Terveydenhoitaja Laura Anttila
+358 9 310 52061(Linkki aloittaa puhelun)
laura.anttila@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Tutustu, miten kouluissamme opitaan ja toimitaan
Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset
Oppilaille on tarjolla vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän.
Ennen oppitunteja järjestettävä aamupäivätoiminta on maksutonta. Se on tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille sekä 3. ja 4. vuosiluokan erityisen tuen oppilaille.
Järjestämme aamupäivätoimintaa jokaisena koulupäivänä 8.00-8.45. Toimintaa järjestetään sään salliessa ulkona. Voit kysyä lisätietoa koulun aamupäivätoiminnasta koulunjohtajalta.
Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät perusopetuksen sivuiltamme.
Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.
Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.
Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat.
Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat myös palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Kirjoita palvelukartalla osoite sille varattuun kenttään.
Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta.
Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Ilmoittautuminen on sitova. Harrastukset toteutuvat, jos osallistujia on riittävästi. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen ajan.
Koulun kerhotoiminta lukuvuonna 2024-2025
Tietoa koulumme kerhoista ja harrastuksista päivitetään myöhemmin.
Harrastamisen Suomen mallin harrastukset lukuvuonna 2024–2025
Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.
Uusi harrastuskausi alkaa 2.9.2024. Lukuvuoden 2024–2025 harrastukset löydät Harrastukset-sivustolta osoitteesta harrastukset.hel.fi/suomenmalli. Siirry Harrastukset-sivustolle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana.
Maanantai
Oma pelistudio (3.–6.lk)
Aika: Maanantaisin klo 14.30–16.00 (2.9. alkaen)
Paikka: Luokka ilmoitetaan myöhemmin
Oletko joskus halunnut tehdä oman pelin? Nyt se on mahdollista! School of Gamingin Oma Pelistudio -harrastuksessa voi ottaa roolin pelisuunnittelijana, ohjelmoijana tai vaikka tasodesignerina. Harrastuksessa voi kokeilla monia rooleja ja panostaa siihen, mikä tuntuu kaikista mukavimmalta. Tule mukaan perustamaan oma pelistudio! (Tsekkaa video: Oma pelistudio)
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu peliharrastukseen täältä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa: Timo Kaski, harrastuskoordinaattori@sog.gg (Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Järjestäjä: School of Gaming / Harrastamisen Suomen malli
Helsingin kaupungin tarjoamia maksuttomia harrastuksia löydät myös seuraavilta verkkosivuilta:
- Maksutonta harrasteliikuntaa 3.–6.luokkalaisille: EasySport(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Maksutonta harrasteliikuntaa nuorille(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Operaatio Pulssi! Maksuttomia harrastuksia, tapahtumia ja retkiä 12–18-vuotiaille: OperaatioPulssi! länsi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), OperaatioPulssi! itä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja OperaatioPulssi! pohjoinen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Nuorten Helsinki(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kouluun ilmoittautuminen ja hakeminen
Sinua saattaisi kiinnostaa
Koulumme johtokunta
Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman.
Huoltajat:
Sanni Puikkonen, puheenjohtaja
Mari Wainio, varapuheenjohtaja
Antti Kangas
Miikka Lemström
Mirkka Kivilehto
Opettajat:
Jani Kiiskilä
Henkilökunta:
Susanne Weckman
Kokousaika: keskiviikkona 29.5.2024 klo 17.45
Kokouspaikka: Suomenlinnan ala-asteen koulu
Paikalla: Sanni Puikkonen, pj.
Antti Kangas
Mirkka Kivilehto
Sofia Koski
Jani Kiiskilä
Susanne Weckman
Emma Heikkilä, oppilaskunnan edustaja
Marjo Latvala, esittelijä ja sihteeri
1§ Kokouksen avaus
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 17. 52
2§ Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
3§ Pöytäkirjantarkastajien valinta
Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Susanne Weckman ja Jani Kiiskilä.
4§ Esityslistan hyväksyminen
Johtokunta hyväksyi esityslistan.
5§ Suomenlinnan ala-asteen koulun vuoden 2023–24 toimintakertomuksen esittely
Koulunjohtaja Marjo Latvala esitteli lukuvuoden 2023–24 toimintakertomuksen. Toimintakalenteriin lisättiin Merimelu-esitykset Viapori Jazzissa elokuussa ja Suomenlinnan Hoitokunnan verkostoitumispäivänä marraskuussa 2023. Johtokunta hyväksyi toimintakertomuksen.
6§ Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille opetussuunnitelman kohdasta 9.2 toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet
Johtokunnan lausunto liitteenä 1.
7§ Lisäys Suomenlinnan ala-asteen koulun järjestyssääntöihin
Suomenlinnan ala-asteen koulun järjestyssääntöihin lisätään kohta 4, jossa määritellään koulun linjaus mobiililaitteisiin. Asia on käsitelty opettajankokouksessa ja oppilaskunnan hallituksen kanssa 29.5.2024.
Kohta 4. Käytän mobiililaitteita oppitunnilla vain opettajan antamien ohjeiden mukaan. Puhelimien ja mobiililaitteiden käyttö on välitunneilla kielletty.
8§ Muut asiat
Muita asioita ei ollut.
9§ Kokouksen päättäminen
Kokous päätettiin klo 18.51.
Liite 1
KASVATUS- JA KOULUTUSLAUTAKUNNAN SUOMENKIELISELLE JAOSTOLLE
Suomenlinnan koulun johtokunta kiittää mahdollisuudesta lausua perusopetuksen kuntakohtaisen opetussuunnitelman muutoksesta kohtaan 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, ja lausuu esitetystä muutoksesta uuden aloittavan A1- tai A2 -oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärän osalta.
Ehdotetun muutoksen mukaan uuden aloittavan A1- tai A2 -oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä olisi 15 oppilasta, kun tähän saakka se on ollut koulukohtaisesti 12–15 oppilaan väliltä.
Suomenlinnan koulun johtokunta vastustaa ehdotettua muutosta ja lausuu perusteluissaan seuraavaa:
1. Ehdotettu muutos ei ota huomioon alueellisia eroja oppilasmäärien osalta eikä näin huomioi pienten oppilasmäärien koulujen kieltenopetusta. Suomenlinnan koulussa aloittavan luokan oppilasmäärä voi olla vuodesta riippuen jopa alle 12 oppilasta. Sanamuotonsa mukaan toteutettu ehdotettu muutos johtaisi siihen, että tällaisen ikäluokan osalta kieltenopetusta ei voitaisi järjestää alueen lähikoulussa lainkaan. Käytännössä tämä johtaisi opetuksen kannalta ajankäytöllisesti mahdottomaan ja kokonaisuudessaan täysin kohtuuttomaan tilanteeseen, jossa pakolliset kieliopinnot tulisi järjestää jo ensimmäisestä kouluvuodesta alkaen asuinpaikan ulkopuolella kantakaupungissa lauttamatkan päässä.
2. Esitys ei kohtele tältä osin yhdenvertaisesti oppilaita asuinpaikasta riippumatta. Perusopetuslain (628/1998) 1 luvun 2 §:n mukaan opetuksen tavoitteena on turvata riittävä yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella.
3. Esitys on ristiriidassa Helsingin pormestarin esittämän kaupunkistrategian 2021–2025 (https://www.hel.fi/static/helsinki/Kaupunkistrategiaesitys29092021.pdf) kanssa, eikä vastaa siinä esitettyjä tavoitteita. Strategian tavoitteena on olla “maailman paras ja yhdenvertaisen paikka oppia”.
Strategian mukaan ”Helsingin tavoitteena on, että kaikki koulut ovat hyviä kouluja ja sujuva polku varhaiskasvatuksesta perusopetukseen ja toiselle asteelle toimii. Myös erikoistumiselle, erilaisuudelle ja painotetulle opetukselle annetaan tilaa”.
”Koulujen perusrahoitus turvataan ja toimialalla käyttöönotettujen rahoituskriteerien vaikuttavuutta seurataan. Varmistamme, että jokainen oppilas saa tarvitsemansa tuen koulunkäyntiin ja kohdennamme tukea erityisesti sinne missä sitä tarvitaan myönteistä erityiskohtelua vahvistamalla ja kehittämällä. Vahvistamme lähikoulujen vetovoimaa.”
Esitetty muutos johtaisi siihen, että pienten oppilasmäärien lähikouluissa kieltenopetus lakkaisi todennäköisesti suurelta osin kokonaan. Kielenopetuksen puuttuminen lähikoulun tarjonnasta ja sen käytännössä hyvin hankala järjestäminen ei tue perusopetuslain eikä kaupunkistrategian tavoitteita. Esitys on täysin vastoin lähikoulujen vetovoiman vahvistamista. Oppilaiden näkökulmasta on valtavan suuri etu, että koulussa opetetaan englannin lisäksi myös valinnaista kieltä, koska silloin koulussa saadaan pidettyä pätevä kieltenopettaja, mikä puolestaan entisestään lisää kielten opiskelua ja koulun vetovoimaa.
4. Kaupunkistrategian tavoitteena on yhdenvertainen ja kansainvälinen Helsinki. ”Helsinki on sitoutunut edistämään yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia kaikessa toiminnassaan.”
Strategiassa todetaan, että ”Helsingin kaupunginosien omaleimaisuutta ja turvallisuutta vaalitaan. Helsingin tavoitteena on olla kaupunki, jossa asuinalueet eivät eriydy ja kaikkialla on mahdollista elää turvallista viihtyisää elämää positiivisesti omaleimaisissa kaupunginosissa. Eriytymisen uhkaan tullaan määrätietoisesti puuttumaan kaupunkilaisia kuunnellen ja tutkimusyhteisöä hyödyntäen.”
Strategian esipuheessa todetaan, että ”meidän on varmistettava, ettei kaupunginosien välinen eriarvoistuminen Helsingissä syvene ja työskentelemme aktiivisesti sen puolesta, että erot tasaantuvat. Yhteisen todellisuuden jakaminen kaupungissa on arvo sinänsä.[…] Tavoittelemme vartin kaupunkia, jossa lähipalvelut löytyvät viidentoista minuutin kävelyn, pyöräilyn tai julkisen liikenteen matkan päästä. […] Tulevat vuosikymmenet tekevät kaupungistamme kansallisuuksien ja kielten suhteen moninaisemman kuin aikaisemmin.”
Nyt opetussuunnitelmaan esitetyn muutoksen vaikutukset olisivat pienten oppilasmäärien koulujen, kuten Suomenlinnan koulun, kannalta päinvastaiset. Paikallisen lähikoulun perusopetustarjonnan supistaminen johtaa automaattisesti koulun eriarvoistumiseen ja sen käytännön toimien hankaloitumiseen ja sitä kautta alueen houkuttelevuuteen asuinalueena, sen yhteiskuntarakenteeseen ja peruspalveluihin kokonaisuutena.
5. Ehdotettua muutosta perustellaan mm. sillä, että "aloitusryhmän koko tulee olla riittävän suuri, jotta ryhmäkoko ei pienene vuosiluokissa 7-9 liian pieneksi". Suomenlinnan koulussa A1-kielenä opiskellaan englantia ja A2-kielenä ranskaa. Opetushallituksen vuonna 2019 laatiman dokumentin mukaan englanti on suosituin ja ranskakin yksi suosituimmista vieraista kielistä Helsingissä (factsexpress1c_2019.pdf (oph.fi). Näin ollen riski mainittujen kielten ryhmäkoon pienenemisestä liian pieneksi yläkouluun tultaessa on olematon.
Esitämme, että perusopetuksen kuntakohtaisessa opetussuunnitelmassa kohdassa 9.2. tulee huomioida myös ne asuinalueet, joiden lähikouluissa on poikkeuksellisen pieni oppilasmäärä. Opetussuunnitelmaan kohtaan 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet tulee kirjata, että vaihtoehtoisesti uuden aloittavan kielen opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 80 % koko ikäluokan oppilasmäärästä.
Helsingissä 4.6.2024
Suomenlinnan koulun johtokunta
Kokouspaikka: Suomenlinnan ala-asteen koulu
Kokousaika: keskiviikko 9.10.2024 klo 17.30
Paikalla: Mari Wainio, pj, Kaisa Kangas, Mirkka Kivilehto, Susanne Weckman, Tiina Antikainen, esittelijä ja sihteeri
Käsiteltävät asiat
1§ Kokouksen avaus
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 17.58
2§ Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Puheenjohtaja totesi kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
3§ Pöytäkirjantarkastajien valinta
Johtokunta valitsi pöytäkirjan tarkastajiksi Susanne Weckman ja Kaisa Kangas.
4§ Esityslistan hyväksyminen
Johtokunta hyväksyi esityslistan työjärjestykseksi.
5§ Läsnäolo- ja puheoikeuden myöntäminen oppilaskunnan edustajille
Johtokunta myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden oppilaskunnan edustajille.
6§ Asia: Suomenlinnan ala-asteen koulun lukuvuoden 2024–2025 toimintasuunnitelman vahvistaminen
Päätös: Johtokunta vahvisti lukuvuoden 2024–2025 toimintasuunnitelman.
7§ Asia: Lausunnon antaminen lukuvuoden 2025–2026 työ- ja loma-ajoista
Kaikilla koulun oppilailla on ollut mahdollisuus ilmaista mielipiteensä lukuvuoden
2025–2026 työ- ja loma-ajoista luokassa keskustellen ja äänestäen.
Oppilaiden yksimielinen valinta oli vaihtoehto 1.
Oppilaskunnan hallitus vahvisti valinnan kokouksessaan 2.10.2024.
Opettajat keskustelivat opettajakokouksessa 9.10.2024 loma-ajoista ja esittivät yhtenevän toiveen pitkästä syyslomasta.
Suomenlinnan ala-asteen koulun johtokunta päätti lausunnossaan kannattaa lukuvuoden 2025–2026 työ- ja loma-aikojen vaihtoehtoa 1.
8§ Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 18.05
Pöytäkirjan ote
7 §
Suomenlinnan ala-asteen koulun johtokunta on käsitellyt 9.10.2024 kokouksessaan lukuvuoden 2025–2026 koulujen työ- ja loma-aikoja sekä kuullut oppilaskunnan ja henkilökunnan kannan ensi lukuvuoden työ- ja loma-ajoista.
1. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 7.8.2025 (to) ja päättyy 20.12.2025 (la).
Syysloma on viikolla 42 eli 13.10.2025 (ma) - 17.10.2025 (pe).
Joululoma on 22.12.2025 (ma) - 6.1.2026 (ti).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2026 (ke) ja päättyy 30.5.2026 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 16.2.2026 (ma) - 20.2.2026 (pe).
2. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 12.8.2025 (ti) ja päättyy 20.12.2025 (la).
Syysloma on viikolla 42 eli 16.10.2025 (to) - 17.10.2025 (pe).
Joululoma on 22.12.2025 (ma) - 6.1.2026 (ti).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2026 (ke) ja päättyy 30.5.2026 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 16.2.2026 (ma) - 20.2.2026 (pe).
Kaikilla koulun oppilailla on ollut mahdollisuus ilmaista mielipiteensä lukuvuoden 2025–2026 työ- ja loma-ajoista luokassa keskustellen ja äänestäen. Oppilaiden yksimielinen valinta oli vaihtoehto 1. Oppilaskunnan hallitus vahvisti valinnan kokouksessaan 2.10.2024.
Henkilökunta sai opettajakokouksessa 9.10.2024 sanoa mielipiteensä lukuvuoden 2025–2026 koulujen työ- ja loma-ajoista. Yleinen mielipide oli pitkä syysloma eli vaihtoehto 1.
Johtokunta päätti lausua, että kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ehdotuksista vaihtoehto on 1 hyvä.
Kokousaika: keskiviikkona 27.9.2023 klo 17.45
Kokouspaikka: Suomenlinnan ala-asteen koulu
Paikalla: Mari Wainio, pj.
Kaisa Luodekari
Miikka Lemström
Mirkka Kivilehto
Jani Kiiskilä
Susanne Weckmann
Kukka Pallasmaa, oppilaskunnan edustaja
Emma Heikkilä, oppilaskunnan edustaja
Marjo Latvala, esittelijä ja sihteeri
1§ Kokouksen avaus
Puheenjohtaja avasi kokouksen 17.51.
2§ Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Puheenjohtaja totesi kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
3§ Pöytäkirjantarkastajien valinta
Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Susanne Weckman ja Jani Kiiskilä.
4§ Kokouksen esityslista
Johtokunta hyväksyi esityslistan.
5§ Läsnäolo- ja puheoikeuden myöntäminen johtokunnan oppilasedustajille
Johtokunta myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtokunnan oppilasedustajille.
6§ Lukuvuoden 2023–24 toimintasuunnitelman esittely
Vs. koulunjohtaja Marjo Latvala esitteli lukuvuoden 2023–24 toimintasuunnitelman.
Johtokunta hyväksyi toimintasuunnitelman.
7§ LAUSUNTOPYYNTÖ HELSINGIN KAUPUNGIN SUOMENKIELISTEN PERUSKOULUJEN TYÖ- JA LOMA-AJOISTA LUKUVUONNA 2024–2025
Perusopetuksessa lukuvuosi alkaa 1. päivänä elokuuta ja päättyy 31. päivänä heinäkuuta. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä (perusopetuslain 23 §).
Lukuvuonna 2024–2025 itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä sattuvat muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi, joten ne vähentävät kolme työpäivää. Koulutyötä tulee siis tehdä 187 työpäivää.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyytää johtokunnan lausuntoa alla olevista vaihtoehdoista liittyen suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-aikoihin lukuvuonna 2024–2025:
1. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 8.8.2024 (to) ja päättyy 20.12.2024 (pe).
Syysloma on viikolla 42 eli 14.10.2024 (ma) - 18.10.2024 (pe).
Joululoma on 21.12.2024 (la) - 6.1.2025 (ma).
Työaika alkaa keväällä 7.1.2025 (ti) ja päättyy 31.5.2025 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 17.2.2025 (ma) - 21.2.2025 (pe).
Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi aikaisemmin elokuussa. Joululoma olisi hieman yli kaksi viikkoa niin, että opiskelu alkaisi loppiaisen jälkeen. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.
2. vaihtoehto
Työaika alkaa syksyllä 12.8.2024 (ma) ja päättyy 20.12.2024 (pe).
Syysloma on viikolla 42 eli 14.10.2024 (ma) - 18.10.2024 (pe).
Joululoma on 21.12.2024 (la) - 1.1.2025 (ke).
Työaika alkaa keväällä 2.1.2025 (to) ja päättyy 31.5.2025 (la).
Talviloma on viikolla 8 eli 17.2.2025 (ma) - 21.2.2025 (pe).
Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi hieman myöhemmin elokuussa. Joululoma olisi vastaavasti lyhempi niin, että opiskelu alkaisi tammikuun toisena päivänä. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.
Oppilaat äänestivät luokissa vaihtoehdoista ja vaihtoehto 1 sai eniten ääniä oppilailta. Oppilaskunnan hallitus vahvisti äänestystuloksen kokouksessaan 26.9.2023.
Johtokunta kannattaa vaihtoehtoa 1.
7§ Muut asiat
Johtokunnan varsinainen jäsen Mari Wainio ja varajäsen Santtu Parkkonen jättävät paikkansa johtokunnan huoltajajäseninä. Heidän tilalleen johtokunnan varsinaiseksi jäseneksi tulee Sofia Koski ja varajäseneksi Jussi Kaisjoki.
8§ Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja päätti kokouksen 18. 35
JOHTOKUNNAN PÖYTÄKIRJA
Kokouspaikka: Suomenlinnan ala-asteen koulu
Kokousaika: torstai 21.3.2024 klo 17.45
Paikalla:
Sanni Puikkonen, pj.
Jussi Kaisjoki
Mirkka Kivilehto
Miikka Lemström
Kaisa Luodekari
Jani Kiiskilä
Susanne Weckman
Emma Heikkilä, oppilaskunnan edustaja
Kukka Pallasmaa, oppilaskunnan edustaja
Marjo Latvala, esittelijä ja sihteeri
1§ Kokouksen avaus
Puheenjohtaja avasi kokouksen 17. 52
2§ Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Puheenjohtaja totesi kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
3§ Pöytäkirjantarkastajien valinta
Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Susanne Weckman ja Jani Kiiskilä.
4§ Esityslistan hyväksyminen
Johtokunta hyväksyi esityslistan.
5§ Suomenlinnan ala-asteen koulun vuoden 2024 talousarvion käyttösuunnitelman esittely ja vahvistaminen.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 12.12. 2023 §275 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2024 tulosbudjetin ja oikeutti toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Toimialajohtaja päätti 30.1.2024 §9 ja muutospäätöksellä 14.2.2024 §12 toimialan palvelukokonaisuuksien käyttömenojen määrärahat sekä niiden vastuuhenkilöt ajalle 1.1.2024-31.12.2024.
Kaupunginhallitus on antanut päätöksellään 12.12.2024 talousarvion noudattamisohjeet (Intra). Määrärahojen vastuuhenkilöt ovat vastuussa talousarvion tavoitteiden saavuttamisesta, euromäärien noudattamisesta sekä tuloarvion ja tulojen perinnän toteutumisesta sekä muista tulosbudjetin toteuttamisen edellyttämistä toimenpiteistä ohjeiden mukaisesti. Perusopetusjohtaja on suomenkielisen perusopetuksen määrärahojen vastuuhenkilö. Rehtori on koulun määrärahojen vastuuhenkilö.
Toimialajohtaja päätti 30.1.2024 ja 14.2.2024 palvelukokonaisuuksien ja hallinnon käyttömenojen sekä investointien määrärahat, joiden pohjalta perusopetusjohtaja päätti 29.2.2024 kehyksen talousarviovuodeksi 2024 tulosbudjetin tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti. Tämän perusteella aluepäälliköt ovat päättäneet yksittäisten koulujen kehyksistä.
Esittelijä toteaa, että koulun talousarvion käyttösuunnitelma on valmisteltu myönnetyn kehyksen puitteissa johtokunnan hyväksyttäväksi.
Suomenlinnan ala-asteen koulun osalta budjettikehys on yhteensä 739 916. Käyttösuunnitelma perustuu oppilasmäärän keskiarvoon, joka kevään 2024 osalta on 58 oppilasta ja syksyn ennusteen2024 osalta 51 oppilasta.
Esityslistan liitteenä on koulun käyttösuunnitelma, tulo- ja menoerittely menolajiryhmittäin ja toiminnoittain.
Käyttösuunnitelmassa on varattuna määräraha kertaluonteiseen palkitsemiseen, joka on suuruudeltaan 0, 955% henkilöstön säännöllisen työajan palkkasummasta.
Ehdotus: Suomenlinnan ala-asteen koulun johtokunta päättää hyväksyä talousarvion käyttösuunnitelman esittelijän ehdotuksen mukaisesti.
Lisäksi johtokunta päättää, että rehtorilla on oikeus kohdentaa johtokunnan tässä kokouksessa päättämän käyttösuunnitelman määrärahoja tiliryhmien välillä, jos koulun toiminta sitä vaatii. Rehtori tuo seuraavaan johtokunnan kokoukseen tiedoksi tehdyt muutokset.
6§ Muut asiat
Johtokunnan varapuheenjohtajaksi valittiin Mirkka Kivilehto.
7§ Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja päätti kokouksen 18. 35
Koulumme sosiaalisessa mediassa
Kerromme koulun arjesta myös Facebookissa, otathan meidät seurantaan.
Suomenlinnan ala-asteen koulu Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Sijainti
Reitti pääsisäänkäynnille
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu ja siinä on liikkumista ohjaavaa pintamateriaalia.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi on raskas tai muuten vaikeasti avattavissa.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
Sisätilat
- Toimipiste sijaitsee samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.