Sosiaali- ja terveyspalvelujen laskut

Tältä sivulta löydät sosiaali- ja terveyspalvelujen laskutuksen asiakaspalvelun yhteystiedot ja tietoa maksukatosta.

Osa Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluista on maksullisia. Maksuja on kahdenlaisia:

  1. Tasamaksut ovat samansuuruisia kaikille. Tasamaksu on esimerkiksi lääkärillä käynnistä perittävä poliklinikkamaksu.
  2. Tulosidonnaiset maksut määräytyvät maksukyvyn mukaan. Ne perustuvat sinun tai sinun ja puolisosi yhteenlaskettuihin tuloihin. Tulosidonnaisia maksuja peritään esimerkiksi pitkäaikaisesta palveluasumisesta tai säännöllisestä kotihoidosta.

Lue lisää asiakasmaksuista

Maksukatto on summa, jonka korkeintaan maksat julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista vuosittain. Saamassasi laskussa lukee, jos maksu kuuluu maksukaton piiriin. Sinun tulee itse seurata maksukaton ylittymistä.

Usein kysyttyä maksukatosta

Laskutuksen asiakaspalvelu

Jos haluat muuttaa laskun eräpäivää, jos sinulla on kysyttävää laskusta tai maksukatosta tai jos saamasi lasku on mielestäsi virheellinen, ota yhteyttä Talpaan asiointipalvelun kautta. Asiointipalvelun osoite on https://talpa.hel.fi/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)  

Palveluun kirjaudutaan vahvasti tunnistautumalla.

Talpan asiointipalveluun(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Talpan asiakaspalvelunumerossa puh. 09 310 25300 (Linkki aloittaa puhelun)(Linkki aloittaa puhelun) palvellaan arkisin kello 9.00–15.00. Katso mahdolliset poikkeusajat Talpan sivuilta, osoitteessa  taloushallintopalvelu.hel.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)