Crusellinsillan autoliikenne palaa pian takaisin ajoradalle – myös Lapinlahdenkadun ylikulkusillan urakka etenee suunnitellusti

Ruoholahden ja Jätkäsaaren yhdistävän Crusellinsillan sekä Lapinlahdenkadun ylikulkusillan peruskorjaustyöt ovat edenneet aikataulussa. Crusellinsillan autoliikenne siirretään takaisin ajoradalle heinäkuun alussa.
Crusellinsillan korjaustyöt on ajoitettu tehtäväksi raitiolinja 8:n kulkutaon aikana. Töitä on tehty katoksen alla. Kuva: Minna Keinänen
Crusellinsillan korjaustyöt on ajoitettu tehtäväksi raitiolinja 8:n kulkutaon aikana. Töitä on tehty katoksen alla. Kuva: Minna Keinänen

Ruoholahden ja Jätkäsaaren yhdistävän Crusellinsillan korjaustyöt sekä Lapinlahdenkadun ylikulkusillan peruskorjaustyöt ovat edenneet aikataulussa. 

Crusellinsillalla on viime viikkojen aikana tehty eristystöitä. Lapinlahden ylikulkusillalla puolestaan injektoidaan halkeamia.

Crusellinsillalla asfaltoidaan ja asennetaan kaiteita

Toukokuun alussa alkaneessa Crusellinsillan urakassa on seuraavaksi vuorossa asfaltointi sekä sillan kaiteiden asennus.

Autoliikenteen on määrä palata takaisin ajoradalle heinäkuun alussa, kun työt siirtyvät raitiovaunukiskoalueelle. Raitiolinjan pinnat ja kiskot puretaan, minkä jälkeen tehdään eristys- ja suojavalutöitä. Lopuksi Helsingin kaupungin liikennelaitos asentaa kiskot takaisin sekä tekee rakennevalun. 

Urakan aikana huomioidaan myös Crusellinsillan ali kulkeva veneliikenne.

Lapinlahden ylikulkusillalla tehdään halkeamien injektointia

Injektointi eli sillan halkeamien paikkaus kestää noin kaksi viikkoa, minkä jälkeen sillalla muun muassa piikataan. Halkeamia injektoidaan sillan kannella ja etumuurilla. Työvaiheiden jälkeen timpuri rakentaa sillan etumuurin ja reunapalkkien muotit.

Sillasta on otettu kenttävetokokeet, joiden pohjalta sillan betonin lujuutta testataan parhaillaan laboratoriossa. Testeillä pyritään varmistamaan sillan kestävyys ja käytettävyys pitkälle tulevaisuuteen. Betonin kestävyyden toteamisen jälkeen vuorossa on palkinvalu- sekä eristystyöt.