Helsingin kesäyrittäjyysohjelmista hyvät tulokset – valtaosa nuorista aikoo jatkaa liiketoimintaansa

45 yrittämisestä kiinnostunutta nuorta pääsi kesällä testaamaan liikeideaansa Helsingin kesäyrittäjyysohjelmissa.
Keksitaikinakärry oli tuttu näky Esplanadilla kesällä 2022. Kuva: Sanna Wallenius

45 yrittämisestä kiinnostunutta nuorta pääsi testaamaan liikeideaansa Helsingin kesäyrittäjyysohjelmissa. Osallistujat kertoivat saaneensa tarpeellista kokemusta erityisesti myynnistä, markkinoinnista ja asiakaspalvelusta.

15-29-vuotiailla nuorilla oli tänäkin kesänä mahdollisuus kokeilla siipiään itsensätyöllistäjinä.  Helsingin kaupunki mahdollisti 45 osallistujalle paikan kesäyrittäjyysohjelmissa ja tuki nuoria 300 euron arvoisella kesäyrittäjyyssetelillä. Nuorten ohjaamisesta ja kesäyrittäjyysohjelmien toteutuksesta vastasivat Talous ja nuoret TAT ja pääkaupunkiseudun 4H.

Valtaosa kesäyrittäjistä oli 17-19-vuotiaita toisen asteen opiskelijoita. Osa perusti kesää varten toiminimen, toiset toimivat kevytyrittäjinä tai verokortilla. Pks4H:n kehityspäällikkö Joni Nissilä kertoo, että jokainen ohjelmaan osallistunut nuori sai myyntiä kesän aikana.

– Alkukesästä monet liikeideat olivat vielä raakileita, mutta kehittyivät yrityskurssin ja liiketoimintasuunnitelman myötä. Autoimme nuoria myös verotuksen, lupa-asioiden ja laskutuksen kanssa, sillä moni kokee ne vaikeaselkoisiksi.

Käytännön ongelmatilanteita ja onnistumisen elämyksiä nuoret pääsivät jakamaan mentoriensa kanssa. TATin mentorina toiminut Inka Salminen pani merkille, että vaikka nuorilla on lähtökohtaisesti hyvät digitaidot, monella on haasteita markkinoinnin kanssa.

– Laajat someverkostot eivät yksistään riitä, vaan pitää miettiä, kuinka tavoittaa juuri se oikea kohderyhmä omille palveluille ja tuotteille.

Nuoret yrittäjät pääsivät harjoittelemaan asiakaspalvelutilanteita myös käytännössä, kun Helsingin kaupunki antoi osallistujien käyttöön heinäkuussa myyntitilat Hakaniemen kauppahallista.

– Palautekyselyssä nuoret kertoivat, että kesäyrittäjyys kartutti rohkeutta ja itseluottamusta. Tekemisen myötä moni on kokenut itseohjautuvuutensa sekä oma-aloitteisuutensa kehittyneen, TATin Kesäyrittäjä-ohjelman projektipäällikkö Tella Krigsman toteaa.

TATin Helsingin Kesäyrittäjä-ohjelman loppukyselyyn vastanneista kaikki ilmoittivat jatkavansa yritystoimintaa kesän jälkeen. Pks4H:n Yrityskesän nuorista 75 prosenttia arveli päätyvänsä samaan ratkaisuun.

Kiinnostus kauppatieteisiin heräsi

Viola Igbinidulle, 17, TATin Kesäyrittäjä-ohjelma oli niin onnistunut kokemus, että se sai lukiolaisen pohtimaan myös tulevaisuuden suunnitelmia uudelta kantilta.

– Tähän saakka olen ajatellut, että haen opiskelemaan yliopistoon valtiotiedettä, mutta yrittäjyyskokemuksen myötä kauppatieteetkin alkoivat kiinnostaa, Viola arvioi.

Violan Helianthus-yrityksen päätuotteena ovat avainkaulanauhat, jotka hän on itse suunnitellut ja valmistanut. Kesän aikana Igbinidu sai myyntiä yli viisisataa euroa. Hakaniemen kauppahallin lisäksi tuottoisaksi myyntipaikaksi osoittautuivat Nurmeksen ja Lieksan torit.

– Mummoni asuu Pohjois-Karjalassa ja varasi minulle toreilta myyntipöydät. Kesän aikana myin melkein kaikki avainkaulanauhat ja avaimenperiäkin vielä lisäksi.

Tuotteitaan Viola esittelee Helianthus-nimisellä Instagram-tilillään, jonne hän aikoo tehdä uusia koruja aina, kun opiskelulta ja harrastuksiltaan ehtii.

– Haluaisin oppia lisää varsinaisista myyntitilanteista. Kuten sen, miten saisin asiakkaan tekemään ostopäätöksen.

”Aluksi jännitti lähestyä asiakkaita”

16-vuotiaiden Sabi Turkin, Kate Mwasin ja Ronja
Tuomisen Doh Doh -keksitaikinakärry oli kesällä tuttu näky Helsingin keskustassa. Lukiolaiset 4H-yrittäjät kehittivät vegaanisen tuotteen keväällä ja opettelivat valmistamaan sitä myyntiin niin, että hävikki jäisi mahdollisimman pieneksi. Kärrynsä sijainnista he ilmoittivat aina Instagramissa kookiedohdoh-tilillään.

– Aluksi myimme Doh Dohia kolmen euron annoshintaan, mutta nostimme hintaa sitten 3,5 euroon, jotta saisimme paremman katteen, Ronja sanoo.

Sabi arvioi, että he myivät parin viikon aikana keksitaikinaa reilun parin sadan euron edestä.

– Aluksi jännitti lähestyä asiakkaita ja huhuilla heitä kärrymme luokse, mutta lopulta siihenkin alkoi tottua. Ulkomaiset turistit olivat suurin kohderyhmämme.

Ensi kesää varten yrittäjäkolmikko aikoo kehitellä Doh Dohiin uusia makuja ja kartoittaa jäätelömyynnin mahdollisuutta.

Lisämyyntiä verkkokurssista

Artturi Huhtakangas, 19, oli mukana 4H:n Yrityskesä-ohjelmassa ja myi kitaransoittotunteja. Kitarallaa-tilillään Instagramissa Huhtakangas lupaa asiakkaille puolen tunnin tutustumiskerran ilmaiseksi. Kesä opetti Artturille soittotuntien pituuden ja hinnan optimoimisesta sekä laskutuksesta.  

– Muutaman opetuskerran jälkeen huomasin, että kolme varttia on liian lyhyt aika, joten pidensin soittotunnin 60 minuuttiin. Kuuden kerran paketin hintaa nostin 99 eurosta 149 euroon, Artturi sanoo.

Kitaratunneilleen hän ehti kesän aikana saada viisi oppilasta. Vaikeimmaksi osoittautui asiakkaiden sitouttaminen useampaan soittotuntikertaan.

– Kesällä monet ovat matkoilla ja mökeillään, joten he haluavat pitää kalenterinsa tyhjänä.

Artturi ei aio silti lannistua, vaan jatkaa liiketoimintansa kehittämistä. Mielessä on jo käynyt soittotuntien varioiminen verkossa myytäväksi kurssiksi.

– Kitaransoiton opettaminen on todella hauskaa. Paras palkinto on, kun huomaan, että asiakkaani innostuvat. Kunhan saan ylioppilaskirjoitukset päätökseen, alan satsata myyntiin ja markkinointiin enemmän.

Kuva:
Artturi Huhtakangas myi kesäyrittäjyysohjelmassa kitaransoittotunteja. (Sanna
Wallenius)

NewCo Helsinki tukee nuoria

Helsingin kaupunki on tukenut kesäyrittäjyysohjelmia nyt kolmena kesänä. NewCo Helsingin palvelupäällikkö Hannele Kostiainen kertoo, että kyse on laajasta yhteistyöstä kaupungin eri yksiköiden sekä TATin ja pääkaupunkiseudun 4H:n välillä.

– Kesäyrittäjyysohjelmat antavat nuorille käytönnönläheisen mahdollisuuden tutustua yrittäjyyteen ja sen antamiin mahdollisuuksiin. Varsinkin kauppahallin myyntipiste osoittautui tänä vuonna menestykseksi.

Nuorten kiinnostus näkyy tasaisena virtana myös NewCo Helsingissä, jossa kolmannes yritysneuvonnan palveluja käyttävistä asiakkaista on alle 30-vuotiaita.

NewCo Helsinki tekee monipuolista yhteistyötä Helsingissä eri oppilaitosten kanssa ja tukee sitä kautta niiden tärkeää yrittäjyyskasvatustyötä.

– Tänä vuonna olemme tavoittaneet yhteistyökumppaneidemme järjestämissä tilaisuuksissa kaikkiaan 1500 yrittäjyydestä kiinnostunutta, Kostiainen sanoo.

Lisätietoa NewCo Helsingin tarjoamista palveluista osoitteesta
https://newcohelsinki.fi/fi/palvelut/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Uutisen pääkuva: Sabi Turkin, Kate Mwasin ja Ronja Tuomisen Doh Doh
-keksitaikinakärry oli kesällä tuttu näky Helsingin keskustassa. (Sanna
Wallenius)