![](https://stplattaprod.blob.core.windows.net/etusivu64e62prod/styles/1.5_863w_576h/azure/itakadun_perhekeskus_160822_kaisa_sunimento_10.jpg?h=51d49818&itok=b9oNDg06)
Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaista 77 prosenttia suosittelee saamaansa palvelua. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat ovat palvelukeskuksissa, sisätautien poliklinikalla ja perhekeskuksissa. Eniten palautetta saivat terveysasemien ja suun terveydenhuollon palvelut, joissa asiakkaat olivat tyytyväisiä ammattitaitoiseen henkilökuntaan ja ystävälliseen palveluun. Tyytymättömyyttä aiheuttivat pitkät odotusajat ja palveluja koskevan tiedon löydettävyys.
![](https://stplattaprod.blob.core.windows.net/etusivu64e62prod/styles/1.5_927w_618h/azure/nps-vuosi-2024-fi-netti.jpeg?h=d1cb525d&itok=kUY5XglL)
Helsinki osallistui vuonna 2024 myös THL:n joka toinen vuosi toteuttamaan terveysasemien asiakaspalautekyselyyn. Kyselyn perusteella asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä saamansa palvelun laatuun. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat asiointiajan riittävyyteen, hoidon hyödyllisyyteen sekä hoidosta saadun tiedon ymmärrettävyyteen.
Sähköistä Maisa-asiointiportaalia käyttää lähes 90 prosenttia sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjistä. Maisaa koskevien asiakaspalautteiden pohjalta selkeytettiin ajanvaraukseen ja ilmoitusasetuksiin liittyviä ohjeita ja lisättiin mahdollisuus kieltäytyä paperikirjeistä.
Perhekeskukset kehittävät palvelua asiakaslähtöisemmäksi
Perhekeskukset aloittivat palautteen keräämisen kansallisesti yhtenäisen mallin mukaisesti vuonna 2024. Tulokset ovat olleet erinomaisia, sillä jopa 83 % vastanneista suosittelisi perhekeskuksen palveluja läheisilleen. Asiakkaat ovat erityisesti nostaneet esiin henkilöstön ystävällisyyden, ammattitaitoisuuden ja aidon kohtaamisen. Palautteen avulla lisätään ymmärrystä perhekeskusten asiakkaiden tarpeista, odotuksista ja kokemuksista. Palautteen avulla tunnistetaan esimerkiksi kehityskohteita laadussa ja turvallisuudessa, ja kehitetään toimintaa tiedon perusteella.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelut laajenivat
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelu laajeni vuonna 2024 koskemaan myös yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluita. Sosiaali- ja potilasasiavastaaviin oltiin yhteydessä 2650 kertaa. Valtaosa yhteydenotoista koski terveys- ja päihdepalveluita. Yksityisiä sote-palveluita koskevat palautteet koskivat pääosin hoitoa, kohtelua ja potilasvahinkoepäilyä. Sosiaali- ja potilasasiavastaavaan voi olla yhteydessä, jos on tyytymätön saamaansa hoitoon, kohteluun tai palveluun tai tarvitsee neuvoja omista oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa tai varhaiskasvatuksessa.