Toiveikkuutta ja tulevaisuuden tekemistä
− Kestävä tulevaisuus tarkoittaa sitä, että kaikki hyvä säilyy hyvänä myös tulevaisuudessa – näin hienosti tiivistivät Paloheinän ala-asteen koulun ekaluokkalaiset Venla, Ellen, Peppi ja Saana sen, mistä kestävässä tulevaisuudessa on kyse.
Jasmine Gustafsson kertoo, että Kettu-kirja ja koko kestävän tulevaisuuden kasvatuksen malli perustuvat toivon pedagogiikkaan. Se muistuttaa siitä, että jokainen meistä on tulevaisuudentekijä.
− Kestävän tulevaisuuden kasvatuksella on valtava potentiaali saada aikaan näkyviä, todellisia vaikutuksia tulevaan. Kokemukset toiminnasta kestävän tulevaisuuden hyväksi mahdollistavat kasvun aktiivisiksi kansalaisiksi, joilla on toiveikkuutta, rohkeutta ja valmiuksia pyrkiä yhdessä kohti parempaa tulevaisuutta, hän jatkaa.
−Toiveikkuuden vahvistaminen on erityisen merkityksellistä ajassa, jossa lapset ja nuoret joutuvat kohtaamaan arjessaan lukuisia tulevaisuuden uhkakuvia. Siksi työ kestävän tulevaisuuden kasvatuksen parissa on ensiarvoisen tärkeää, Gustafsson summaa.
Jokainen meistä on tulevaisuudentekijä.