Redan under flera års tid har de sympatiska rävarna, som Vandrande Räven, Kock-Räven och Uppfinnar-Räven, hjälpt barn på Helsingfors daghem att lära sig om en hållbar framtid. Nu fortsätter rävarna sitt arbete i stadens grundskolor.
Skolorna kommer att kunna använda sig av den nyskrivna Boken om rävarna, som följer läsårets rytm. Uppgifterna och berättelserna i boken hjälper klasserna att undersöka och fundera över fenomen relaterade till hållbarhet, sitt eget beteende och sina egna val.
− Rävarna ger inga färdiga svar. Barnen får själva fundera ut och testa olika lösningar genom att hitta på, utforska och leka. Samtidigt funderar de över hur de själva kan agera hållbart i sin vardag, säger Jasmine Gustafsson, en av författarna till boken och lärare i lågstadieskolan Roihuvuoren ala-asteen koulu.
Hoppfullhet och framtidsfostran
– En hållbar framtid betyder att allt bra förblir bra, även i framtiden. Så sammanfattar ettorna Venla, Ellen, Peppi och Saana på lågstadieskolan Paloheinän ala-asteen koulu vad en hållbar framtid innebär.
Jasmine Gustafsson berättar att Boken om rävarna och hela modellen för hållbar framtidsfostran är baserad på hoppfull pedagogik. Den påminner oss om att var och en av oss är med och skapar framtiden.
− Hållbar framtidsfostran har en enorm potential att påverka framtiden på ett synligt och verkligt sätt. Erfarenhet av att göra något konkret till förmån för en hållbar framtid gör det möjligt för barnen att växa upp och bli aktiva medborgare som har hoppfullhet, mod och färdigheter att tillsammans arbeta för en bättre framtid, fortsätter hon.
− Att stärka hoppfullheten är särskilt viktigt i en tid då barn och unga tvingas bemöta otaliga framtida hotbilder i sin vardag. Därför är arbetet med hållbar framtidsfostran av största vikt, säger Gustafsson.
Var och en av oss är med och skapar framtiden.