— Työmme kärkenä ovat lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat sekä Helsingin kaupunkistrategian 2021–2025 teemat, mutta uusia ideoita ja innovaatioita syntyy koko ajan myös lukioissa. Monet niistä ovat lähteneet käytännön tarpeesta, kertoi pedagogisena asiantuntijana työskentelevä Elli-Noora Lassy.
Nuorten yksinäisyys on yksi viime vuosina vahvistuneista ilmiöistä. Ulkopuolisuuden tunteet koskettavat usein esimerkiksi introvertteja nuoria tai lukioiden uusia opiskelijoita.
Helsinki Mission School to belong -ohjelma auttaa opiskelijoita ja opettajia tunnistamaan yksinäisyyttä. Se antaa myös työkaluja nuorten auttamiseksi.
Oppilaitospsykologi Mirja Färkkilä-Järvisen, Anna Takkusen ja Jenna Rintaluoman mukaan positiivisia merkkejä on jo nähtävissä.
— Niissä Helsingin kouluissa, joissa yksinäisyyden kitkemiseksi on alettu tehdä työtä tavoitteellisesti, haasteet ovat selvästi vähentyneet.
Tunteiden käsittelyä kuvien kautta
Helsingin lukioiden PhotoVoice -projektissa opiskelijat saivat ilmaista turvattomuuden tai ulkopuolisuuden kokemuksia valokuvaamalla. Kuvat ja kertomukset painetaan kirjaksi, joka toteutetaan yhteistyössä Stadin AO:n kanssa.
Kallion lukiota käyvä Kide Rinne esitteli Oodissa järjestetyssä lukiokoulutuksen tapahtumassa kuviaan, jotka hän oli ottanut purettavana olevasta Vartiokylän koulusta.
— Olen tykännyt aina kuvata arkea ja käsitellä tunteita valokuvien kautta. Kuvillani haluan kertoa, että monille opiskelijoille koulu voi olla ahdistava ja karu möykky.
Helsingin kuvataidelukion Nova Virkkala havainnollisti ulkopuolisuuden tunnetta kuvalla metron erillisistä istuinryhmistä. Samaa kuppikuntaisuutta Nova näkee välillä lukioissakin.
— Valokuvaus on hyvä tapa saada äänensä kuuluviin ja sanoittaa vaikeitakin aiheita. PhotoVoice-metodia voisi hyödyntää laajemminkin kouluissa, Nova pohti.
Hyvinvointia liikunnalla ja kahviloilla
Yhteisöllisyyden tarpeeseen on vastattu myös hyvinvointikahviloilla, jotka yleistyivät Helsingin kaupungin lukioissa vuonna 2021. Kuraattori Sirkku Selkosmaa kertoi Oodissa kokemuksiaan Etu-Töölön lukiosta.
— Yhteiset kahvihetket ovat lisänneet selvästi vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajien välillä. Meillä on ollut vaihtuvia keskusteluteemoja, opiskelijoiden bändikeikkoja ja bingoa.
Liikkumisen edistäminen on yksi Helsingin kaupungin kärkihankkeita, jota on tuettu liikuntacoach-hankkeella. Tänä vuonna Helsingissä toimii 11 liikuntacoachia, jotka innostavat nuoria liikkumaan 13 lukiossa ja neljässä Stadin AO:n pisteessä. Toiminta on tavoittanut jo 7000 opiskelijaa.
— Oleellista on saada mukaan ne nuoret, jotka ovat harrastusten ulkopuolella, eivätkä ole löytäneet itselleen sopivaa liikkumisen muotoa. Sekin pitää ottaa huomioon, että eri kouluissa toimivat eri jutut, vastaava liikuntacoach Lilli Grönroos muistutti.
Uusi lukio valmentaa työelämään
Helsingin kaupunki panostaa näkyvästi lukioiden koulutustarjonnan monipuolistamiseen ja erikoistamiseen. Omaa opintopolkuaan vielä etsiville nuorille järjestetään Helsingissä tutkintokoulutukseen valmentavaa TUVA-koulutusta. Helsingin verkkolukio tarjoaa puolestaan mahdollisuuden yhdistää lähiopintoihin myös verkko- ja etäopintoja.
Yksi mielenkiintoisista uusista hankkeista on Vallilassa ensi syksynä aloittava Konepajan lukio, jossa opinnot on rakennettu vahvistamaan nuorten työelämätaitoja. Konepajan lukio tekee yhteistyötä muun muassa Kaupan liiton ja kumppaniyritysten kanssa.
— Hyödynnämme opiskelussa tiimiajattelua, joka opettaa nuorille yhdessä toimimista ja vastuunkantoa. Keskiviikoista tulee koulussa verkostopäiviä, jolloin oppilaat suorittavat ennalta sovittuja tehtäviä ja projekteja yrityksille, havainnollisti Konepajan lukion kumppanuusvastaava Eeva Korhonen.
Korhonen ja rehtori Katri Hyrsky ovat kiertäneet kertomassa uudesta lukiosta yrityksille ja sadoille peruskoulun ysiluokkalaisille.
—Vastaanotto on ollut todella innostunutta.
Kallion lukion kansainvälinen elokuvakurssi
Yhdessä tekeminen on ollut keskiössä myös Kallion lukiossa, jossa toteutettiin viime vuonna lyhytelokuva Together berliiniläisten opiskelijoiden ja amerikkalaisen ohjaajan, Peter Allen Stonen kanssa. Von Der Kamera -opintojaksoon kuului matka Berliiniin tutustumaan sikäläiseen elokuva-alan korkeakouluun ja lukioon.
— Tämä oli äärettömän hieno kokemus ja avasi minullekin monia ovia. Innostuin maskeerauksesta niin, että jatkoin opintoja esitys- ja teatteritekniikan puolelle, kertoi Stadin AO:sta mukana ollut Leo Hult.
Kansainvälinen kurssi on saanut jatkoa: Peter Allen Stone on parhaillaan Suomessa kuvaamassa uutta lyhytelokuvaa. Kallion lukiossa opiskeleva Saara Katainen on yksi opintojaksolle tänä vuonna osallistuvista.
— On ollut mahtavaa päästä tutustumaan uusiin ihmisiin ja nähdä Peterin kaltaisen ammattilaisen työskentelyä käytännössä. Olen oppinut jo nyt valtavasti.