Kallion lukion ja Stadin AO:n opiskelijat toteuttivat menestysmusikaalin osana toisen asteen kulttuuripolkua

Kallion lukiossa on tehty musikaaleja osana oppiainerajat ylittävää yhteistyötä 90-luvulta lähtien. Edellinen suurtuotanto oli Lento-musikaali keväällä 2017. Spring Awakening -musikaalin suunnittelu alkoi ennen koronapandemian puhkeamista ja projekti jäi odottamaan oikeaa esityshetkeä.
Kallion lukion ja Stadin AO:n opiskelijat toteuttivat yhdessä Spring Awakening -musikaalin. Kuva: Valeriia Ishanina
Kallion lukion ja Stadin AO:n opiskelijat toteuttivat yhdessä Spring Awakening -musikaalin. Kuva: Valeriia Ishanina

Kallion lukio ja Stadin AO toteuttivat yhteistyönä Steven Saterin käsikirjoittaman, Duncan Sheikin säveltämän ja Sami Parkkisen suomentaman teoksen, jota esitettiin Savoy-teatterissa toukokuussa.

Musikaalin tematiikka puhutteli niin nuorta tekijäjoukkoa kuin eri ikäistä yleisöäkin. Teos kuljettaa rinnakkain eri aikakausien maailmoja ja tarkastelee ympäröivän yhteisön vaikutusta yksilön valintoihin. Musikaali kertoo pohjimmiltaan rakkauden voimasta.

Kulttuuripolku lisää opiskelijoiden hyvinvointia

Kallion lukion toteuttama musikaali otettiin osaksi toisen asteen kulttuuripolkua, jonka tavoitteena on opiskelijoiden hyvinvoinnin lisääminen taiteen ja kulttuurin keinoin. Musikaalin näki Savoy-teatterissa lähes 5000 katsojaa.

  Iso voimavara koko projektissa ja myös vaikeiden teemojen käsittelemisessä oli ryhmä, jossa oli avoin ja ymmärtäväinen ilmapiiri. Meille kehittyi sellainen keskinäinen luottamus, jonka äärellä oli helppo aloittaa keskusteluita.

Tuntui aina siltä, että pystyi tukeutumaan muuhun ryhmään, sattui mitä tahansa, kertoo projektissa mukana ollut Kallion lukion opiskelija Pietari Kantonen.

Palkitseva kokemus

Musikaalin tekeminen oli suuri ja palkitseva ponnistus 135 opiskelijalle ja ohjaaville opettajille. Kallion lukiosta mukana oli teatterin, tanssin, musiikin, valo- ja äänisuunnittelun, lavastuksen ja tuotannon opiskelijoita ja Stadin AO:n puolelta puvustusassistentti-, mittatilausompelu-, modisti-, vaatturi-, hius- ja maskeerausalan opiskelijoita.

Musikaaliin osallistujien hyvinvoinnin ylläpitämiseen varauduttiin monin tavoin. Opiskelijoita ohjeistettiin jo edellisenä keväänä musikaalituotannon kuormittavuuteen. Muita opintojaksoja pyrittiin keventämään, jotta nuorille jäi tilaa keskittyä musikaalin tekemiseen.

Yleisöpalaute oli kiittävää, ja kommenteissa nostettiin esiin erityisesti näyttelijäsuoritusten ja bändin taito ja valtavan riemukas energia.

  Oma tehtäväni oli musikaalin ohjaaminen ja tuotannolliset tehtävät. Ohjausprosessi oli antoisa, sillä osaavien kollegoiden ja taitavan opiskelijajoukon kanssa pystyimme toteuttamaan aiheiltaan haastavan musikaalin turvallisessa ja positiivisessa ilmapiirissä. Projektissa mukana olleille jäi ilon ja kiitollisuuden tunne siitä, että oli saanut olla mukana osaavassa joukossa, kertoo musikaalin ohjaava opettaja Annemari Untamala.