Studerande på gymnasiet Kallion lukio och yrkes- och vuxeninstitutet Stadin AO satte upp en framgångsrik musikal som en del av kulturstigen för andra stadiet

På Kallion lukio har musikaler satts upp som en del av ämnesöverskridande samarbete sedan 90-talet. Den senaste större produktionen var musikalen Lento våren 2017. Planeringen av musikalen Spring Awakening påbörjades innan coronapandemin bröt ut och projektet fick vänta till rätt tillfälle för att framföra den.
Spring Awakening -musikaalin esiintyjiä-
Bild: Valeriia Ishanina

Samarbetet mellan Kallion lukio och Stadin AO gick ut på att sätta upp ett verk skrivet av Steven Sater, komponerat av Duncan Sheik och översatt till finska av Sami Parkkinen, som visades på Savoy-teatern i maj.

Musikalens tema tilltalade både de unga medlemmarna i projektet och publiken bestående av personer i olika åldrar. I verket ställs världar från olika tidsperioder mot varandra och det omgivande samhällets inflytande på individuella val utforskas. I grund och botten handlar musikalen om kärlekens kraft.

Kulturstigen ökar elevernas välbefinnande

Musikalen, som sattes upp av Kallion lukio, var en del av kulturstigen för andra stadiet, som syftar till att öka elevernas välbefinnande genom konst och kultur. Musikalen sågs av nästan 5000 åskådare på Savoy-teatern.

– En stor tillgång under hela projektet, och även när det gällde att hantera svåra ämnen, var den öppna och förstående atmosfären i gruppen. Vi byggde upp ett ömsesidigt förtroende som gjorde det lätt att föra saker på tal.

Det kändes alltid som att man kunde ta stöd av resten av gruppen oavsett vad som hände, säger Pietari Kantonen, studerande vid Kallion lukio som deltog i projektet.

En givande upplevelse

Att sätta upp musikalen var en stor och givande insats för de 135 studerandena och de lärare som handledde dem. Från Kallion lukio deltog studerande inom teater, dans, musik, ljus- och ljuddesign, scenografi och produktion, och från Stadin AO deltog blivande kostymassistenter, sömmare, modister, skräddare, frisörer och maskörer.

Välbefinnandet hos dem som deltog i musikalen säkerställdes på flera sätt. Studenterna hade redan våren innan blivit informerade om de påfrestningar som en musikalproduktion innebär. Man försökte underlätta andra studieavsnitt för att ge ungdomarna mer tid att koncentrera sig på musikalen.

Publikens respons var mycket positiv, och kommentarerna lyfte i synnerhet fram skådespelarnas prestation och bandets skicklighet och enormt glada energi.

– Min roll var att regissera musikalen och utföra produktionsuppgifter. Regiarbetet var givande eftersom vi lyckades skapa en tematiskt sett utmanande musikal i en trygg och positiv miljö tillsammans med kompetenta kollegor och skickliga studerande. De som deltog i projektet fick en känsla av glädje och tacksamhet över att ha fått vara en del av en kompetent grupp, säger Annemari Untamala, läraren som regisserade musikalen.