Aurinko porottaa lämpimänä ja uudet katutöiden laaduntarkkailijat istuvat pyörän selässä Kampin Narinkkatorilla valmiina lähtöön. Edellisenä päivänä kaupungin pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmäki ja pyöräliikennettä suunnitteleva liikenneinsinööri Teppo Pasanen pitivät tarkkailijoille perehdytystä pyöräliikenteen poikkeusjärjestelyiden kehittämisestä, ja nyt on käytännön vuoro.
Ainutlaatuinen kesätyöprojekti on herättänyt myös apulaispormestari Anni Sinnemäen kiinnostuksen. Hän päätti lähteä mukaan kierrokselle katsomaan, miltä katutöiden poikkeusjärjestelyt näyttävät pyörän satulasta.
Ensimmäisenä kohteena esimerkillinen työmaa
Ryhmän matka kulkee Narinkkatorilta Töölönlahden kautta Pasilaan, jossa he pysähtyvät tarkastelemaan ensimmäistä työmaata.
”Pasilan työmaa on suunnittelultaan ja toteutukseltaan mielenkiintoinen. Pasilan sillan itäpäädyn pyöräteiden poikkeusjärjestely on hyvä esimerkki urakoitsijan omasta aktiivisuudesta. YIT:ltä itseltään tuli idea pitää pyörätie auki koko kiveystöiden ajan. Urakka-asiakirjat eivät velvoita tekemään näin.”, Oskari kertoo.
”Miten tällaisesta yhteistoiminnasta pitäisi sopia, jotta siitä tulisi rutiinia? Työmaita tulee olemaan aina, sillä kaupunki muuttuu koko ajan. Poikkeusjärjestelyt on huomioitava jatkossa entistä paremmin sopimuksissa ja käytännöissä”, pohtii apulaispormestari Anni Sinnemäki.
Työmaiden haittojen vähentämisestä vastaava projektinjohtaja Jyrki Paavilainen uskoo, että osa ratkaisua on yhteyshenkilön nimeäminen. ”Urakka-asiakirjassa tulisi jatkossa olla viestinnän vastuuhenkilön tapaan nimettynä myös poikkeusjärjestelyistä vastaava henkilö. Hyvien yhteyshenkilöiden avulla myös kulttuuri voi vähitellen muuttua.”
Kokonaisuus hahmottuu parhaiten pyörän satulasta
Pasilasta pyörällä liikkuvan ryhmän matka jatkuu Kalasataman kautta Sörnäisten rantatielle ja siitä Hakaniemeen. Matkalla Oskari havainnollistaa kokonaiskuvan merkitystä pyöräliikenteen suunnittelussa. ”Tässä palapelissä on paljon paloja. Sujuvuuden kannalta on tärkeää, että ajoratapyöräilyn, sekä yksi- ja kaksisuuntaisten pyöräteiden liittymiskohdat ovat pyöräilijöille selkeitä ja turvallisia.”
Laaduntarkkailijat ovat tyytyväisiä kierroksen antiin. ”Nyt on paljon helpompi suunnitella tulevia maastokäyntejä. Pyöräillessä hahmotti oikeasti, miten poikkeusjärjestelyt toimivat”, kuuluu ryhmän yksimielinen palaute.
Samoilla linjoilla on myös apulaispormestari Sinnemäki. ”Jos fillaristin näkökulmasta haluaa tarkkailla työmaita, on hypättävä itse pyörän selkään. Käyntejä kannattaa tehdä pienemmissä porukoissa ja itselle vieraammille seuduille, jotta järjestelyiden toimivuutta voi oikeasti arvioida. Menestystä hienoon työhönne, työmaiden laatu paranee varmasti teidän ansiostanne.”
Teksti ja kuva: Elli Pukkinen