Lausuntokierrokselle etenevä MAL 2023 -suunnitelma tähtää Helsingin seudun kestävään kasvuun

Helsingin seutu kasvaa ja tiivistyy. Kasvu toteutetaan olemassa olevaan yhdyskuntarakenteeseen ja kestävään liikennejärjestelmään tukeutuen. Muun muassa nämä periaatteet sisältyvät maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2023 -suunnitelmaluonnokseen, jonka Helsingin seudun yhteistyökokous päätti lähettää lausunnoille kokouksessaan 29.3.2023.
Rautatieasema Helsingin Pasilassa
Olennaisessa osassa MAL 2023 -suunnitelmaa on kestävä liikennejärjestelmä ja siihen kohdentuvat toimenpiteet. Kuva: Jussi Hellsten

MAL 2023 -suunnittelussa päätavoitteena on hiilineutraali, hyvinvoiva ja menestyvä Helsingin seutu. MAL 2023 -suunnitelmalla rakennetaan seutua, jossa nykyiset ja tulevat asukkaat voivat elää hyvää elämää ja päästä arjessaan sujuvasti liikkumaan. Samalla vastataan seudun kasvuun kestävällä tavalla sekä taataan hyvät olosuhteet elinkeinoelämälle ja muille toimijoille. Olennaisessa osassa suunnitelmaa on myös kestävä liikennejärjestelmä ja siihen kohdentuvat toimenpiteet. 

MAL 2023 -työtä on tehty isojen maailmanlaajuisten mullistusten keskellä. Koronapandemia, Ukrainan sota ja inflaatiokehitys ovat kaikki osaltaan vaikeuttaneet tulevaisuuden ennakointia.

MAL2023-suunnitelmaluonnoksen lausuntokierros alkaa 3. huhtikuuta ja päättyy 25. toukokuuta. Lausuttavana on myös vaikutustenarviointiselostus, jonka päivitetty versio on saatavilla 17. huhtikuuta jälkeen. HSL:n hallitus käsitteli asiaa osaltaan kokouksessaan 28. maaliskuuta ja päätti niin ikään suunnitelman lausuntokierrokselle lähettämisestä.

MAL-suunnittelu ja Helsingin seudun yhteistyökokous

Helsingin seudun maankäytön (M), asumisen (A) ja liikenteen (L) MAL 2023 -suunnitelma on strateginen, Helsingin seudun 14 kuntaa kattava suunnitelma. Suunnitelma ilmaisee seudun kuntien yhteisen tavoitetilan seudun kehityksestä vuoteen 2040 ja luo näkemystä vuoteen 2060 asti. Suunnitelmakokonaisuus kattaa myös lakisääteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman.

  • Tärkeä osa MAL 2023 -suunnittelua on vaikutusten arviointi, jonka avulla varmistetaan, että suunnitellut keinot ovat vaikutuksiltaan tehokkaita ja vievät Helsingin seutua haluttuun suuntaan. 
  • MAL-suunnittelua tehdään neljän vuoden syklillä. Kunnat vastaavat maankäytön ja asumisen suunnittelusta, HSL vastaa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnittelusta ja suunnitelman vaikutusten arvioinnista.
  • Maankäytön ja asumisen osalta MAL-suunnitelmasta päättää Helsingin seudun yhteistyökokous HSYK ja seudun kunnat. Liikennejärjestelmäosion hyväksyy HSL:n hallitus jäsenkuntiensa osalta ja muiden kuntien osalta KUUMA-johtokunta ja asianomaiset kunnat.
  • Helsingin seudun yhteistyökokous HSYK on Helsingin seudun kuntien yhteistyöelin, jonka jäseniä ovat kuntien johtavat luottamushenkilöt. Yhteistyön kohteena ovat erityisesti maankäyttö, asuminen ja liikenne sekä seudun yhteinen edunvalvonta. Yhteistyökokouksen puheenjohtajana toimii Helsingin pormestari Juhana Vartiainen