MBL 2023 -planen som skickas på remiss siktar mot hållbar tillväxt av Helsingforsregionen

Helsingforsregionen växer och förtätas. Tillväxten genomförs genom att ta stöd av den befintliga samhällsstrukturen och ett hållbart trafiksystem. Bland annat dessa principer ingår i MBL 2023-planutkastet om markanvändningen, boendet och trafiken som Helsingforsregionens samarbetsmöte beslutade att skicka på remiss på sitt sammanträde 29.3.2023.
Böle järnvägsstation
En väsentlig del av MBL-planen utgörs av ett hållbart trafiksystem och de åtgärder som riktas mot detta.  Bild: Jussi Hellsten

Huvudmålet för MBL 2023-planeringen är en kolneutral, välmående och framgångsrik Helsingforsregion. Med MBL 2023-planen byggs en region där nuvarande och kommande invånare kan leva ett gott liv och röra sig smidigt i vardagen. Samtidigt tar man sig an regionens tillväxt på ett hållbart sätt och garanterar goda förhållanden för näringslivet och andra aktörer. En väsentlig del av planen utgörs av ett hållbart trafiksystem och de åtgärder som riktas mot detta. 

MBL 2023-arbetet har utförts mitt i omvälvande världshändelser. Coronapandemin, kriget i Ukraina och inflationens utveckling har alla för egen del gjort det svårare att prognostisera framtiden.

Remissrundan för MBL 2023-planutkastet inleds 3 april och avslutas 25 maj. Också beskrivningen av konsekvensbedömningen, vars uppdaterade version kommer att vara tillgänglig efter 17 april, är på remiss. HRT:s styrelse behandlade ärendet för egen del på sitt sammanträde 28 mars och beslutade likaså att skicka planen på remiss.

MBT-planering och Helsingforsregionens samarbetsmöte

  • MBT 2023-planen för markanvändningen, boendet och trafiken är en strategisk plan som omfattar 14 kommuner i Helsingforsregionen. Planen är kommunernas viljeförklaring avseende utvecklingen av regionen till år 2040 och den lägger fram en vision fram till år 2060. Planhelheten omfattar också den lagstadgade trafiksystemplanen.
  • En viktig del av MBL 2023-planeringen är konsekvensbedömningen, med vilken man säkerställer att de medel som planeras är effektiva och för Helsingforsregionen i den önskade riktningen. 
  • MBL-planeringen görs i fyraåriga cykler. Kommunerna ansvarar för planeringen av markanvändningen och boendet, HRT för planeringen av Helsingforsregionens trafiksystem och för konsekvensbedömningen av planen.
  • Beslut om MBL-planens innehåll om markanvändningen och boendet fattas av Helsingforsregionens samarbetsmöte HRSM och kommunerna i regionen. Avsnittet med trafikplanen godkänns för HRT:s medlemskommuners räkning av HRT:s styrelse och för de övriga kommunernas räkning av KUUMA-direktionen och de berörda kommunerna.
  • Helsingforsregionens samarbetsmöte HRSM är ett samarbetsorgan för kommunerna i Helsingforsregionen, vars medlemmar är kommunernas ledande förtroendevalda. Samarbetet gäller framför allt markanvändningen, boendet och trafiken samt regionens gemensamma intressebevakning. Ordförande för samarbetsmötet är Helsingfors borgmästare Juhana Vartiainen.