Helsingfors föreslås få ett trevligare gångcentrum och förbättringar i kollektivtrafiken

Helsingfors vill förbättra trivseln i stadskärnan, stadskärnans livskraft och tillgänglighet. I trafiksystemplanen för stadskärnan betraktas centrum som en helhet. I den nya planen föreslås betydande reformer av områdets trafikarrangemang, speciellt för att förbättra gångmiljön. En central ändring jämfört med nuläget är reservering av Brunnsgatan för kollektivtrafik, gångtrafik och vistelse.
Utsikt till Brunsgatan. Bild: Masu Planning
Utsikt till Brunsgatan. Bild: Masu Planning

I höst fattar Helsingfors beslut om riktlinjer för om Brunnsgatan fredas för kollektiv- och ledsagartrafik, gångtrafik och vistelse. Detta föreslås i trafiksystemplanen för stadskärnan som stadsmiljönämnden behandlar på sitt möte den 17 september.

Enligt förslaget utvecklas omgivningen av centralstationen i Helsingfors till en trivsammare gatumiljö med nya tjänster, planteringar och terrasser. Efter ändringarna blir omgivningen av järnvägsstationen en tätare del av promenadcentrumet. Genomfart av personbilar förbjuds på Brunnsgatan och därefter kan man köra bli genom centrum längs Esplanaderna. Både Norra och Södra Esplanaden skulle ha två körfält.

Trafiksystemplanen föreslår också mer omfattande förbättringar av stadskärnans lokala gatunät, gångbarhet samt de offentliga utrymmens komfort. Syftet med utvecklingen är att förbättra gångbarheten på lugna gator och att utveckla affärslokalernas attraktivitet i positiv riktning.

”Helsingfors utvecklar stadskärnan till en upplevelserik vistelseort. Så att stadskärnan bevarar sin livskraft och kan erbjuda ett större utbud av tjänster än tidigare, ska den locka besökare till att trivas. Vi vill vara en internationellt konkurrenskraftig storstad även i detta avseende”, förklarar Ville Lehmuskoski, sektorchef för Helsingfors stadsmiljösektor.

 

Utsikt till Brunsgatan på vintern. Bild: Masu Planning
Utsikt till Brunsgatan på vintern. Bild: Masu Planning

Den nya omgivningen av Brunnsgatan färdigställs på 2030-talet

Helsingfors stadsfullmäktige fattade 2021 beslut om att ambitiöst utvidga promenadcentrumet och stadskärnan där man kan promenera. Trafiksystemplanen och miljöplanen som stöder den har utarbetats för att främja målet.

Vid planeringen har staden ägnat särskild uppmärksamhet åt att trafikreformerna bidrar till stadskärnans livskraft och att man ännu bättre kan nå tjänsterna i området med kollektivtrafik och till fots. Avsikten är att förbättra förbindelserna för byten i kollektivtrafiken särskilt i närhet av centralstationen och Kampens terminal.

Goda körförbindelser till alla fastigheter i centrum bevaras när planen genomförs. En stor reform är att man i fortsättningen kunde köra via alla infarter till underjordiska parkeringsanläggningar som anknyter till centrums servicetunnel. Möjligheten till detta utreds just nu.

De mest negativa följderna av de nya trafikarrangemangen riktas trots detta till service- och godstrafiken samt de personer som vill köra personbil genom stadskärnan. För dessa personer syns ändringarna som längre restider.

”Bedömningen visar att genomförandet av planen dock medför fler positiva än negativa följder för Helsingfors livskraft. För de flesta blir restider kortare, och helheten förstärker centrumets livskraft. Konsekvenserna av genomförandet av trafiksystemplanen har bedömts i omfattande grad med olika intressenter och med hjälp av olika undersökningar”, berättar Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplanering.

Om stadsmiljönämnden godkänner trafiksystemplanen för stadskärnan, förs planen vidare till stadsstyrelsen för beslutsfattande under hösten.

Efter detta kräver reformerna ännu mycket plan-, trafik-, gatuplanering och annan detaljerad planering för att genomföras. Reformerna kan i huvudsak träda i kraft i början av 2030-talet. Före detta är avsikten att på Brunnsgatan reparera metrostationens tak som är i dåligt skick och genomföra arrangemangen för en snabbspårväg som planeras för området.

Utsikt till Järnvägstation. Bild: Masu Planning
Utsikt till Järnvägstation. Bild: Masu Planning