EdTech Hautomo Helsinki on ensimmäinen oppimisteknologian alkuvaiheen yritysten tukemiseen keskittyvä yrityshautomo-ohjelma Suomessa. Siihen valitut yritykset kasvattavat ideoistaan kaupallistettavan, skaalautuvan ja kansainvälisen liiketoimintakonseptin yhdessä Helsingin kaupungin asiantuntijoiden sekä koulutusalan ammattilaisten kanssa. Maksuton hautomo-ohjelma kestää 18 viikkoa.
EdTech Hautomo Helsingin ensimmäinen hautomo-ohjelma huipentui viime maaliskuun lopulla järjestettyyn gaalatilaisuuteen, jossa hautomon yhdeksän ensimmäistä alkuvaiheen oppimisteknologia-alan tiimiä esitteli ohjelman aikana edistämiään ratkaisuja sijoittajille, päättäjille sekä EdTech-alan vaikuttajille.
Verkostojen rakentaminen on iso osa hautomo-ohjelman tavoitteita, ja vastaavien tapahtumien kautta yrittäjät pääsevät henkilökohtaisesti tutustumaan alan tärkeisiin vaikuttajiin. Hautomo-ohjelma on myös ainutlaatuinen mahdollisuus päästä esittelemään ratkaisuja kansainväliselle yleisölle ja tarkoin valituille sijoittajille. EdTech Hautomo Helsingin gaalatilaisuudessa mukana olleet oppimisteknologia-alaan erikoistuneet sijoitusyhtiöt Sparkmind ja Oppiva Invest arvioivat samalla yritysten tuotteita laajemmasta näkökulmasta.
”Kokonaisuudessaan yhdeksän eri pitchiä ja yritysideaa ylittivät odotukseni: kehitystä on selkeästi tapahtunut ohjelman aikana,” summasi Sparkmind -sijoitusyhtiön osakas Marko Kyyrönen gaalan annin.
”Ohjelmassa on tehty hyvää työtä ja se näkyy startupien tuotteissa ja esiintymisessä. Mielestäni hautomoon osallistuvat yrittäjät ovat monipuolinen joukko ihmisiä ja on hienoa nähdä kansainvälistä meininkiä. Täytyy pitää silti realiteetit mielessä. Startup-maailmassa harva menestyy oikeasti ja on mahdoton sanoa, syntyykö hautomon osallistujista kymmenien miljoonien arvioisia yrityksiä. Mutta ei sitä ainakaan voi nähdyn perusteella sulkea pois,” visioi Kyyrönen.
Hautomo tarjoaa käytännön valmiuksia ja tukea
Alkuvaiheen yrityksissä toivotaan usein nopeaa menestystä, mutta todellisuudessa startupeilla kestää yleensä useita vuosia saada liiketoimintansa kannattavaksi. EdTech Hautomo Helsinki on suunnattu alkuvaiheen startup-yrityksille ja yksi tavoitteista on edistää liiketoimintasuunnitelman kehitystä ja konkreettisia ensiaskeleita matkalla skaalausvaiheeseen. Tästä hyvänä käytännön esimerkkinä toimii vaikkapa MusicUs, joka oli yksi hautomoon osallistuneista musiikkioppimisen yrityksistä. MusicUs on hautomo-ohjelman aikana perustanut yrityksen, löytänyt kolmannen perustajajäsenen, rakentanut itselleen liiketoiminta- ja tuotesuunnitelman, koostanut pitch deckin esitelläkseen yritystä sekä luonut tiekartan seuraavalle vuodelle.
Hyvin konkreettisten edistysaskelten lisäksi ohjelma auttaa myös löytämään yritykselle hyödyllisiä kumppaneita ja saamaan liiketoiminnallista ohjausta. Näitä ainutlaatuisia mahdollisuuksia hautomoon osallistuneen seksuaalikasvatukseen erikoistuneen Beeshin perustaja ja toimitusjohtaja
Yazeed Maswadeh tahtoo korostaa.
”Ohjelman avulla pystyimme yhteiskehittämään ratkaisuamme suomalaisen pedagogisen menettelytavan mukaisesti. Neljässä kuukaudessa saimme käsiimme valmiin tuotteen, joka ei ole ainoastaan oppimisen alusta, vaan erityisesti oppimisen alusta korkealla pedagogisella vaikuttavuudella,” kuvailee Maswadeh.
”Nyt hautomo-ohjelman päätyttyä, seuraava askeleemme on ratkaisun pilotointi Helsingin kaupungin tarjoaman Testbed-testialustan(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta,” Maswadeh jatkaa.
Beesh ja sen toimitusjohtaja Maswadeh ovat oiva esimerkki Suomen ja Helsingin vetovoimasta ja startup-infrastruktuurista. Maswadeh on itse Jordaniasta kotoisin, mutta opiskellessaan Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa Helsingissä, hän tutustui suomalaiseen lääkäriin, jonka kanssa ajatus seksuaalikasvatuksen palvelusta konkretisoitui. Maswadeh tavoittelee kunnianhimoisesti suurta kansainvälistä menestystä kansainvälisen tiimin kanssa, joka koostuu muun muassa suomalaisista, jordanialaisista, venäläisistä ja amerikkalaisista työntekijöistä.
”Maailmassa on noin 200 maata ja ainoastaan 48 näistä käyttää tieteellistä seksuaalikasvatusta. Eli 150 maassa opettajilla on valta päättää itse minkälaista tietoa he jakavat, eivätkä hekään välttämättä ole saaneet kunnollista seksuaalikasvatusta. Tämän ongelman tahdomme ratkaista,” Maswadeh linjaa.
”Kuin Silicon Valley, mutta Suomessa”
Hautomo-ohjelmasta kiinnostuneille Maswadeh kehuu Helsinkiä mahtavaksi paikaksi alkuvaiheen yrityksille. Mikäli tavoitteena on perustaa yritys, Helsingissä kaupunki antaa yrittäjälle siihen kaikki oikeat työkalut ja neuvot.
”Tämä on kuin Silicon Valley, mutta Suomessa. Helsingistä löytyy saman tason asiantuntijuus ja tuki yrityksille, mutta kaikki on enemmän yritysystävällistä ja meihin todella keskitytään henkilökohtaisella tasolla.”
Tuleville hautomoon osallistujille Maswadeh toivoo varsinkin maailmanlaajuisen pandemian helpottamista. Ohjelmaan on voinut osallistua kätevästi etäyhteyksin, mutta mikään ei korvaa aitoa kanssakäymistä.
”Helsinki Education Hubilla tapaa joka kerta uusia ihmisiä ja paikan päällä olo vahvistaa yhteisöllisyyttä.”
Seuraava haku EdTech Hautomo Helsinkiin käynnistyy jo loppukeväästä. Ajankohtaista tietoa tästä saat seuraamalla Helsinki Education Hubin sosiaalisen median tilejä tai olemalla yhteydessä projektin asiantuntijoihin(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Ensimmäiseen EdTech Hautomo Helsingin ohjelmaan osallistuivat: Alfons Education(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), Beesh(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), Big Ear Games(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), Language Clubhouse(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), Loru Games(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), MusicUs(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), Onni Education(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), Oppi AI(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja XR Tutor(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Uutisen kuva: Andi Balogh