Pääkaupunkiseudun tulevien kesien kuumuutta ja talvien liukkautta voi tutkia karttapalvelussa

Ilmatieteen laitoksen tutkijat mallinsivat pääkaupunkiseudun tulevaisuuden olosuhteita. Tietoja voi nyt tarkastella HSY:n (Helsingin seudun ympäristöpalvelut) ka
Kuumuuskartta pääkaupunkiseudulta.

Kun ilmasto muuttuu ja kaupungit kasvavat sekä tiivistyvät, kesät muuttuvat entistä tukalammiksi pääkaupunkiseudulla. Liukkaat kelit puolestaan harvinaistuvat. Ilmatieteen laitoksen tutkijat mallinsivat pääkaupunkiseudun tulevaisuuden olosuhteita. Tietoja voi nyt tarkastella HSY:n (Helsingin seudun ympäristöpalvelut) karttapalvelussa.

Ilmatieteen laitoksen tutkijat selvittivät, millaisissa lämpöolosuhteissa pääkaupunkiseudulla vietetään kesiä nykyilmastossa, 2030-luvulla ja 2050-luvulla. Lisäksi tutkijat selvittivät, miten talvien keliolosuhteet muuttuvat vastaavina ajankohtina.

Aineistot ovat saatavilla HSY:n avoimessa karttapalvelussa. Aineistoissa kuvataan keskimääräistä kesälämpötilaa, kesäistä kuumarasitusta sekä talven liukkaita keliolosuhteita. Tietoja voi tarkastella suhteessa kaupungin kasvun kehitykseen.

Kesän kuumarasitus pahenee

Tulevaisuudessa pääkaupunkiseudulla on enemmän ja pidempiä hellejaksoja kuin nykyilmastossa. Ilmastonmuutos on siinä keskeinen tekijä, mutta tiiviimpi kaupunkirakenne lisää kuumarasitusta. Kuumarasitusta voidaan vähentää esimerkiksi puistikoiden ja viherkattojen avulla sekä suuntaamalla uudet rakennukset oikein ja rakentamalla taloja erikorkuisiksi.

- Nopean ilmastonmuutoksen ja tiivistyvän kaupungin vaikutuksesta kohtalaisen kuumarasituksen tunnit kesällä lähes kaksinkertaistuvat ja ankaran yli kolminkertaistuvat 2050-luvulle mennessä, kuvaa Ilmatieteen laitoksen tutkimusprofessori Adriaan Perrels.

Talven liukkaus helpottaa

Liukkaat keliolosuhteet sen sijaan helpottuvat, kun ilmasto lämpenee. Liikenteen kannalta vaikeat talvikelit ovat mallin mukaan harvinaisempia tiiviillä kaupunkialueella kuin esimerkiksi harvaan rakennetulla pientaloalueella. Erot kaupunkikehitysskenaarioiden välillä eivät kuitenkaan ole kovin merkittäviä.

Jalankulun liukkaiden tilanteiden määrään vaikuttaa kaupunkityypin lisäksi myös muu ympäristö. Nykyilmastossa etäisyys merestä vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka usein jään päällä on lunta ja vettä. Lämpimämmissä tulevaisuuden ilmastoissa meren vaikutus näkyy heikommin, mutta on edelleen havaittavissa.

Lisää aiheesta:

HSY:n uutinen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)