Stadin ammatti- ja aikuisopistossa (Stadin AO), Muotoilijankadun toimipaikassa, pääsee opiskelemaan esimerkiksi pelisuunnittelua ja peligrafiikkaa. Opetus on laadukasta, mistä kertoo muun muassa menestyminen ammattitaitokilpailuissa.
– Hymyn leveys on kääntäen suoraan verrannollinen opintomenestykseen.
Opettaja Heikka Valja hauskuuttaa heitollaan, kun toimipaikassa otetaan kuvia kahdesta opiskelijasta, Mila Kuussaaresta ja Elias Ahlgrénista.
Harmaana maanantaiaamuna ei hirmuisesti hymyilytä, mutta opettajan viestille opintomenestyksestä on vankka pohja. Kumpikin opiskelija on osallistunut ammattitaitokilpailuihin ja menestynyt niissä hienosti: Taitajat 2021 -kilpailun pelituotanto-lajissa he sijoittuivat toiseksi.
Kuussaari on lisäksi voittanut WorldSkills Asia Online -kilpailun 3D-peligrafiikka-lajissa viime syksynä. Hän on kuulunut lajin maajoukkuerinkiin vuodesta 2020 ja osallistunut useisiin online-kilpailuihin.
Valja opettaa Muotoilijankadun toimipaikassa pelisuunnittelua sekä 2D- ja 3D-peligrafiikkaa. Hän on pelituotannon tiimin tiimimestari ja 3D-peligrafiikan valmentaja-tuomari. Hänen nykyisistä oppilaistaan Ahlgrén on jo saanut jalkansa peliyrityksen oven väliin. Syksyinen harjoittelujakso on saamassa jatkoa.
Kun Valja sanoo, että Muotoilijankadulla saa parasta peruskoulun jälkeistä peligrafiikan opetusta, siihen on helppo uskoa.
Hakeudu kiinnostuksiasi kohti
Kuussaari ja Ahlgrén ovat kolmannen vuoden opiskelijoita, ja heidän tarkoituksensa on valmistua kevään aikana.
Muotoilijankadun toimipaikassa opiskellaan ensin media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoa audiovisuaalisen viestinnän osaamisalalla, ja perusopintojen jälkeen voi suuntautua pelituotantoon.
Ahlgrén on tehnyt ”jonkinlaista ohjelmointia” peruskoulun ala-asteelta asti. Yläasteella kiinnostus peliohjelmointiin vain kasvoi, ja hän päätti pyrkiä opiskelemaan alaa.
Valja kertoo, että kaikille opiskelijoille ura peliyrityksessä ei aukene heti Stadin AO:n opintojen aikana, sillä työelämässä vaaditaan syvää perehtyneisyyttä. Ahlgrénille sitä oli kehittynyt jo ennen alan opintoja.
Kuussaarta sen sijaan ovat kiinnostaneet animaatiot, ja peliopintoihin hänet vei peligrafiikka.
– Olin ajatellut töitä joltakin taidealalta. Täällä on opintojen aikana selvinnyt, että ala voisi olla peliala.
Millaisia terveisiä teillä on alaa suunnitteleville nuorille? Ahlgrén kehottaa pohtimaan aluksi, mikä oikeasti kiinnostaa, ja hakeutua sitä kohti.
– Kun on tekemisestään kiinnostunut, se helpottaa oppimista, hän sanoo.
Kuussaari kertoo, että pelialalla ja sitä opiskeltaessa oma-aloitteisuus on hyväksi, lisäksi on syytä olla kiinnostusta peleistä tai ainakin grafiikan tekemisestä yleisemminkin. Kumpikaan ei osaa vielä varmaksi sanoa, hakeutuvatko he vielä jatko-opintoihin vai pyrkivätkö hakeutumaan työelämään. Kuussaarella on jo kokemusta Metropolia ammattikorkeakoulusta, sillä hän teki harjoitusprojektia yhdessä Metropolian kanssa.
Stadin AO:ssa opiskelevat
Mila Kuussaari ja Elias Ahlgrén ovat suuntautuneet media-alan opinnoissaan pelituotantoon.
Haluttu opiskelupaikka
Opintoihin Stadin AO:n Muotoilijankadun toimipaikkaan hakeudutaan peruskoulun jälkeen yhteishaussa todistuksen perusteella. Peruskoulupohjaiset opinnot kestävät 2,5–3 vuotta. Perusopinnoissa on kaikkiaan 120 aloituspaikkaa, joista 30 on pelituotannossa.
– Meille haetaan ympäri Suomen. Maine on kulkenut pitkälle, sillä opiskelijoita on Rovaniemeltä asti, Valja kertoo.
Oppilaitoksella on yhteistyöprojekteja muun muassa peliyritysten kanssa, ja opiskelijat suunnittelevat niiden kanssa uusia pelejä. Ne kaikki eivät suinkaan jää vain harjoituksiksi, sillä parhaat päätyvät julkaisuun.
Heikka Valja opettaa Muotoilijankadun toimipaikassa pelisuunnittelua sekä 2D- ja 3D-peligrafiikkaa. Hän kertoo, että toimipaikkaan on tullut opiskelijoita Rovaniemeltä asti.
Valja kertoo, että kaikki opiskelijat eivät suinkaan osaa koodata opinnot aloittaessaan. Parin vuoden aikana pelkät opinnot eivät myöskään tee valmista koodaajaa. Eri ohjelmointikielien oppimiseen tarvitaan myös omaa harrastuneisuutta. Mutta toisaalta esimerkiksi peligrafiikan tekemiseen suuntauduttaessa koodausta ei tarvitse juuri opetellakaan.
Toisaalta koodausta ei edes tarvitse opetella vaikkapa graafiseen suunnitteluun suuntauduttaessa.
– Peligrafiikan puolella apua on vahvoista kuvantekotaidoista tai kiinnostuksesta 3D-grafiikkaan, Valja kertoo.
Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnosta saa valmiudet toimia hyvin monipuolisissa media-alan tehtävissä. Pelituotannon ja animaation lisäksi töitä tarjoavat graafinen suunnittelu, valokuvaus, painotekniikat, tulostustekniikat, painotuotteiden viimeistely, liikkuva kuva, äänitekniikka, tapahtumatekniikka, webdesign ja digitaaliset julkaisut.
Pelituotantoa opiskellaan audiovisuaalisen viestinnän osaamisalalla.
Lisätietoa tutkinnosta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Teksti: Kirsi Riipinen
Kuvat: Ilkka Ranta-aho ja Adobe Stock (pääkuva)