Pyöräilyn tehostetun talvihoidon verkosto kasvaa jälleen

Tehostetusti hoidettujen pyörä- ja kävelyreittien verkosto laajenee noin 140 kilometriin talvikaudeksi 2024–2025. Uusia reittejä tulee yhteensä noin 35 kilometriä pyöräliikenteen pääreiteille Vuosaareen, Kalasataman ja Pasilan välille sekä Kehä 1 varrelle. Myös pyöräillen tehtävä talvihoidon valvonta lisääntyy.
Kolme pyöräilijää talvella.
Kuva: Aki Antinkaapo

Tehostetun talvihoidon reiteistä noin 80 kilometriä hoidetaan harjasuolaamalla ja noin 60 kilometriä aurausta tehostamalla. Harjasuolaus tarkoittaa, että lumi poistetaan harjaamalla ja liukkaudentorjuntaan käytetään liuossuolaa perinteisen aurauksen ja hiekoituksen sijaan.  Tehostetun aurauksen reitit pidetään alkutalvena hiekattomina, ja satunnainen liukkaus torjutaan suolalla. Talviolosuhteissa siirrytään perinteiseen talvihoitoon, jota tehdään tehostetusti.     

Tehostetun talvihoidon laajentaminen on osa pyöräliikenteen kehittämisohjelmaa. Talvihoitoa parantamalla pyritään luomaan edellytykset turvalliseen ja sujuvaan pyöräilyyn myös talvella. Runsaammat lumisateet ja kelien vaihtelu aiheuttavat kuitenkin liikkumiseen väliaikaista häiriötä.  Tehostetun talvihoidon reitit perustuvat pyöräliikenteen pääreitteihin, mutta ne palvelevat osin myös kävelijöitä, ja paikoin myös viereiset erotellut jalkakäytävät on otettu tehostettuun talvihoitoon.

Laadunvalvontaa pyörän selästä

Urakoitsijat tekevät talvihoidon omavalvontaa pyöräilemällä auraamillaan reiteillä Herttoniemen, Mellunkylän, Vuosaaren ja Tapaninkylän alueilla. Velvollisuus pyörän selästä tehtävään omavalvontaan tulee muihinkin urakoihin sitä mukaan, kun sopimukset uusitaan. Tänä talvena myös yksi kaupungin kolmesta omasta valvojasta tekee työtään pyöräillen valvonta-alueellaan.

– Viime talvena pyöräillen tehtävää laadunvalvontaa kokeiltiin Helsingissä ensimmäistä kertaa ja kokemukset siitä olivat hyvät. Tavoitteena on, että kunnossapidon laatu paranee, kun talvihoidon urakoitsija saa paremman ymmärryksen pyöräväylien senhetkisistä olosuhteista ja muista laatuun vaikuttavista tekijöistä, kertoo projektinjohtaja Antti Takkunen kaupunkiympäristön toimialalta. 

Talvikaudella 2024–2025 kaupunki tekee yhteistyötä myös pyöräilevien kaupunkilaisten kanssa. Pyöräliikenteen talviagentit seuraavat ja raportoivat pyöräteiden talvihoidon onnistumisesta. Kaupunki käyttää koottuja tietoja toiminnan kehittämiseen.

Uusia kokeiluja ongelmakohteisiin

Kaupunki kokeilee tänä talvena uutta toimintamallia kolmella kadulla, joilla jalkakäytävien ja pyöräväylien kunnossapidon laatu ei ole yltänyt riittävän hyvälle tasolle. Telakkakadulla, Hämeentiellä Hakaniemestä Sörnäisiin sekä Helsinginkadulla Kaarlenkadun ja Hämeentien välillä kaupunki ottaa kokeiluna hoitaakseen kiinteistöille kuuluvia kunnossapitovelvoitteita. 

– Näillä katuosuuksilla perinteinen kunnossapidon vastuujako, jossa kiinteistö vastaa kohdallaan olevasta jalkakäytävästä sekä lumen poiskuljetuksesta ja kaupunki pyöräväylän sekä ajoradan talvihoidosta, ei ole tuottanut riittävän hyvää laatua. Ongelmana ovat olleet esimerkiksi pyöräväylälle jääneet lumikasat. Nyt kaupunki ottaa kokeiluna hoitaakseen jalkakäytävän aurauksen, liukkaudentorjunnan sekä lumen poiskuljetuksen. Kokeilun jälkeen päätämme, miten vastuut jatkossa jakautuvat vastaavissa kohteissa, Takkunen sanoo.