Nätverket av cykelvägar med effektiviserat vinterunderhåll utökas återigen

Nätverket av cykel- och gångbanor med effektiviserat vinterunderhåll utökas till cirka 140 km till vintersäsongen 2024–2025. Sammanlagt kommer det att finnas cirka 35 kilometer nya leder på huvudcykelvägarna i Nordsjö, mellan Fiskehamnen och Böle samt längs Ring 1. Dessutom utökas den övervakning av vinterunderhållet som görs med cykel.
Kolme pyöräilijää talvella.
Bild: Aki Antinkaapo

Av cykellederna med effektiviserat vinterunderhåll sköts cirka 80 kilometer genom sopsaltning och cirka 60 kilometer genom effektiviserad plogning. Sopsaltning innebär att snön avlägsnas genom borstning och för halkbekämpning används en saltlösning, i stället för traditionell plogning och sandning. Cykellederna med effektiviserad plogning sandas inte under början av vintern, och sporadisk halka bekämpas med salt. När det blir vinterförhållanden övergår man till traditionellt vinterunderhåll, som utförs effektiviserat.     

Utökningen av det effektiviserade vinterunderhållet är en del av programmet för utveckling av cykeltrafiken. Syftet med att förbättra vinterunderhållet är att skapa förutsättningar för att det ska vara tryggt och smidigt att cykla även vintertid. Kraftigare snöfall och varierande väderförhållanden orsakar dock tillfälliga störningar i trafiken.  Cykellederna med effektiviserat vinterunderhåll baserar sig på huvudcykelvägarna men de betjänar delvis även fotgängare, och på vissa ställen har även de intilliggande, separata gångbanorna inkluderats i det effektiviserade vinterunderhållet.

Kvalitetskontroll från cykelsadeln 

Entreprenörer utför egenkontroll av vinterunderhållet genom att cykla på lederna som de har plogat i områdena Hertonäs, Mellungsby, Nordsjö och Staffansby. Skyldigheten att utföra egenkontroll från cykelsadeln kommer även att införas i de övriga entreprenaderna i takt med att avtalen förnyas. I vinter kommer också en av stadens tre egna övervakare att utföra sitt arbete genom att cykla inom sitt kontrollområde.

– Förra vintern testades kvalitetskontroll med cykel för första gången i Helsingfors och erfarenheterna var goda. Målet är att kvaliteten på underhållet blir bättre genom att vinterunderhållsentreprenörerna får en bättre förståelse för de rådande förhållandena på cykelvägarna och om andra faktorer som påverkar kvaliteten”, säger Antti Takkunen, projektledare inom stadsmiljösektorn. 

Under vintersäsongen 2024–2025 kommer staden också att samarbeta med cyklande stadsbor. Vinteragenterna för cykeltrafiken följer med och rapporterar om hur vinterunderhållet av cykelvägarna har lyckats. Staden använder de insamlade uppgifterna för att utveckla verksamheten.

Nya försök på platser med problem

I vinter kommer staden att testa en ny verksamhetsmodell på tre gator där kvaliteten på underhållet av gångbanor och cykelvägar inte har nått upp till en tillräckligt bra nivå. På Docksgatan, på Tavastvägen från Hagnäs till Sörnäs och på Helsingegatan mellan Karlsgatan och Tavastvägen genomförs ett försök där staden sköter underhållsskyldigheterna som hör till fastigheterna. 

– På dessa gatuavsnitt har den traditionella fördelningen av underhållsansvaret, där fastigheten ansvarar för sitt trottoaravsnitt och borttransporten av snö och staden för vinterunderhållet av cykelbanan och körbanan, inte gett tillräckligt bra kvalitet. Ett problem har till exempel varit snöhögar som lämnats på cykelbanan. Nu genomför staden ett försök där staden sköter plogningen och halkbekämpningen av trottoaren samt borttransporten av snö. Efter försöket beslutar vi hur vi ska fördela ansvaret på liknande platser i framöver, säger Takkunen.

Du kanske är intresserad av