Du kontaktar väl bara via en kanal så att det inte blir rusning i alla kanaler, vilket fördröjer betjäningen. I nödfall ring 112.
Gör så här i nödsituationer eller akuta situationer när hälsostationen är stängd
Om du eller någon annan lider av t. ex. bröstsmärtor, andningssvårigheter, förlamning, medvetslöshet, kraftig blödning eller kramper är det frågan om en nödsituation. Kontakta då nödcentralen antingen genom att ringa, använda mobilappen eller skicka SMS. Nödcentralen besvarar samtal dygnet runt.
-
Ring nummer 112
- Du kan ringa från vilken telefon som helst, även utan SIM-kort.
- Vänta i lugn och ro och lägg inte på om det är upptaget.
- Svara på frågor och följ instruktionerna.
-
Eller, använd mobilappen 112 Finland
- Om du använder 112 Finland-appen överförs dina lokaliseringsuppgifter automatiskt till nödcentralen.
- Se anvisningarna för att ladda ner appen(Länk leder till extern tjänst)
-
ELLER, skicka ett nödtextmeddelande
Om du inte kan prata eller höra kan du skicka ett nödmeddelande.
- Skicka ett meddelande till 112 och berätta i meddelandet
- kommun och adress där nödsituationen äger rum
- vad har hänt
- eventuellt mer information
- ditt namn
- Skicka ett meddelande till 112 och berätta i meddelandet
Om du blir sjuk på kvällar, nätter eller helger och akut behöver en uppskattning av läget och vård, bedöm symtomen i Omaolo eller kontakta Jourhjälpen. Omaolo och Jourhjälpen är öppna dygnet runt.
-
Bedöm symtom
Om du behöver brådskande vård ska du i första hand göra en symtombedömning i Omaolo-tjänsten. Omaolo är öppen dygnet runt, varje dag.
När du fyller i undersökningen i Omaolo får du en bedömning av ditt vårdbehov och anvisningar. Sedan du loggat in i e-tjänsten kan du skicka din symptombedömning till hälso- och sjukvårdsproffsen om det behövs. Vi kontaktar dig inom två timmar antingen med ett samtal eller Omaolo-meddelande.
OBS! De som fyllt 15 år kan själva logga in på e-tjänsten. Man kan inte sköta en annans ärenden i Omaolo.
-
Eller, ring Jourhjälpen
Om du inte vill använda Omaolo, ring Jourhjälpens avgiftsfria nummer. Vi berättar hur snabbt du ska uppsöka vården och vi hänvisar dig till rätt vårdplats. Om det inte är nödvändigt att ta sig till jouren får du vårdanvisningar per telefon.
- Ring Jourhjälpens nummer 116 117(Link startar ett telefonsamtal)
- Om det är upptaget, kan du antingen köa eller be om återuppringning.
- Hälso-och sjukvårdspersonalen ger dig instruktioner.
-
Eller, skicka ett SMS till Jourhjälpen
Om du inte kan tala eller höra kan du skicka ett textmeddelande till Jourhjälpen
Se instruktionerna för att skicka SMS(Länk leder till extern tjänst)
-
Eller, uppsök jouren direkt
I brådskande fall kan du direkt uppsöka HUS jour, om du inte får kontakt med Jourhjälpen inom rimlig tid eller om det inte är möjligt att ringa. Om du redan har en remiss behöver du inte ringa Jourhjälpen, utan du kan gå direkt till jourmottagningen.
- Vuxna och personer som fyllt 16 år: Malms samjour(Länk leder till extern tjänst) eller Mejlans samjour(Länk leder till extern tjänst)
- Personer under 16 år: Nya barnsjukhuset (Länk leder till extern tjänst)