Apottisystemet
lanseras den 24 april 2021 i Helsingfors, Grankulla och Kervo samt i HUS
Diagnostikcentrum. Inom Helsingfors handikapptjänster lanseras Apottisystemet i
maj. Lanseringen av Apottisystemet inom tjänsterna för barnfamiljer,
barnskyddet och tjänsterna för personer i arbetsför ålder i Helsingfors,
Grankulla och Kervo samt handikapptjänsterna i Grankulla och Kervo flyttas till
hösten. Så här säkerställs en kontrollerad ibruktagning under coronapandemin.
Apottisystemet lanseras den 24 april inom hälsovården, hemvården, tjänsterna för äldre och missbrukarvården i Helsingfors, Grankulla och Kervo samt i HUS Diagnostikcentrums bilddiagnostikfunktioner.
Lanseringen berör cirka 15 000 anställda inom social- och hälsovården i Helsingfors, Grankulla och Kervo samt cirka 2 000 anställda i HUS Diagnostikcentrums bilddiagnostikfunktioner.
Inom Helsingfors handikapptjänster lanseras Apottisystemet den 29 maj. Lanseringen berör cirka 755 anställda.
Lanseringen av Apottisystemet inom tjänsterna för barnfamiljer, barnskyddet och tjänsterna för personer i arbetsför ålder i Helsingfors, Grankulla och Kervo samt handikapptjänsterna i Grankulla och Kervo flyttas till oktober. Höstens lansering gäller cirka 2 200 anställda inom socialvården i Helsingfors, Grankulla och Kervo.
− Genom att begränsa omfattningen av lanseringen minskar vi de risker som hänför sig till den och säkerställer att hälsovården och däri direkt integrerade socialvårdstjänster, såsom tjänster för äldre, fungerar i denna utmanande pandemisituation, säger Oy Apotti Ab:s vd Hannu Välimäki.
− Lanseringen i april kommer att vara den genom tiderna största Apottilanseringen och vi vill säkerställa att den går smidigt nu när coronapandemin belastar de social- och hälsovårdsanställda. Därför beslutade vi att göra april månads lansering mindre till omfattningen, även om det för de anställda inom socialvården är beklagligt att ibruktagningen av vissa funktioner skjuts fram.
Allt
fler får tillgång till klientportalen Maisa
I samband med Apottilanseringen i april kommer invånarna i Helsingfors, Grankulla och Kervo att få tillgång till klientportalen Maisa. Maisa gör både egenvården och användningen av e-tjänster smidigare. Via Maisa kan man bland annat följa med sin hälsa och sina tidsbokningar, kommunicera med social- och hälsovårdspersonalen, boka tider, förnya recept och uträtta ärenden för andra personer.
Socialvårdens funktioner i klientportalen Maisa kommer att utökas i höst.
Två
stora Apottilanseringar 2020
År 2020 genomfördes två stora lanseringar av Apottisystemet: Den 31 oktober togs systemet i bruk i HUS Mejlans sjukhusområde (ca 10 000 anställda) och den 1 februari inom vissa socialvårdstjänster i Vanda samt i HUS sjukvårdsområden Hyvinge, Västra Nyland, Lojo och Borgå och i HUCS sjukvårdsområde på Jorvs sjukhus samt på resultatenheterna Kvinnosjukdomar och förlossningar och Psykiatri (ca 10 000 anställda).
− Förra årets stora lanseringar krävde större arbetsinsatser av oss än beräknat, säger Välimäki.
− Coronapandemins totalverkningar har också varit mera omfattande än väntat. Vi har gjort flera ändringar i systemet för att underlätta arbetet för våra klientorganisationer. Bland annat har antalet platser på vård- och intensivvårdsavdelningar utökats och fler symptomförfrågningar och laboratorieprovspaket skapats. Coronapandemin har påverkat även organiseringen av arbetet eftersom bland annat utbildningarna och klientsamarbetet har omstrukturerats med beaktande av coronarestriktionerna.
− Liksom vid alla tidigare lanseringar är vår högsta prioritet att säkerställa klient- och patientsäkerheten.