Situationen för Helsingfors stads löneutbetalning har som helhet förbättrats jämfört med juni. I augusti var andelen lönefel ungefär fem procent av alla utbetalda löner, då andelen i juni var över åtta procent. Situationen varierar emellertid mellan stadens olika sektorer. Andelen felaktiga löner minskat inom alla andra sektorer utom fostrans- och utbildningssektorn.
Enligt den nyaste lägesbilden saknades den 22 september 83 stycken okorrigerade löner, vilket är 14 färre jämfört med föregående vecka. Det motsvarande talet den 20 juni var 409 stycken. Även antalet delvis saknade löner, överbetalningar och andra lönefel var färre än under föregående vecka.
Saknade löner betalas huvudsakligen inom ungefär två vardagar efter att löneberäkningsavdelningens kundtjänst har fått besked om detta. Andra fel korrigeras så snabbt som möjligt.
Löneberäkningsavdelningens kundtjänst mottog under uppföljningsperioden den 16 till 22 september sammanlagt 6 328 förfrågningar, vilket är ungefär en femtedel mindre än under föregående vecka. Den 22 september hade kundtjänsten sammanlagt 6 689 förfrågningar i handläggningskön, vilket var ungefär 100 förfrågningar mindre än under föregående vecka.
Under de senaste veckorna har kundtjänstens förfrågningar ökat. Ökningen beror bland annat på att semesterperioden är slut och granskningen av semestersaldona, den allmänna höjningen som genomfördes retroaktivt i augusti och på överlappande förfrågningar gällande lönefel i fostrans- och utbildningssektorn. För att förbättra kundtjänstens situation rekryteras bland annat mer personal.
Ändringar i löneutbetalningssituationens ledning
Arbetet för att stabilisera löneutbetalningens utmaningar för att lösa problemen med löneutbetalningarna leds i fortsättningen av förvaltningsdirektör Kirsti Laine-Hendolin från kultur- och fritidssektorn. Tidigare leddes stabiliseringen av situationen av personaldirektör Nina Gros.