Anbuden i konkurrensutsättningen bedömdes utifrån många olika kvalitetskriterier. Till dessa hörde bland annat förarnas utbildning, kvaliteten på kundservicen, antalet bilar och andelen utsläppsfria bilar. Helsingfors stad anordnade konkurrensutsättningen på borgmästare Juhana Vartiainens uppdrag, eftersom det upprepade gånger har förekommit störningar på platsen för både stadsbor och resenärer bland annat på grund av ett för stort antal taxibilar och upplevd variation i kvaliteten.
– Jag är nöjd över att staden nu får högklassiga avtalspartner på denna centrala plats i staden. I fortsättningen kan kunderna lita på att prissättningen av taxiresor är tydlig och att förarna har fått utbildning i bland annat förutseende och säker körning och i kännedom och specialgruppers behov, säger borgmästare Vartiainen.
Vid konkurrensutsättningen beaktades behoven hos synskadade kunder och kunder med nedsatt rörlighet även i fråga om bilarna. Vad gäller kundservicen bedömdes antalet responskanaler och tidsåtgången vid behandling av respons.
Vid konkurrensutsättningen sökte staden även en styroperatör, som administrerar och övervakar verksamheten vid Stationsplatsen. Taxi Point Ab kommer att låta bygga en bom på platsen och den känner igen de bilar som tillhör företagen som vann konkurrensutsättningen. Styroperatören ger också med jämna mellanrum staden en lägesbild av verksamheten vid Stationsplatsen.
Staden följer upp vilken inverkan förändringen har på närmiljön och reagerar på situationen vid behov. Målet är att de nya arrangemangen ska införas redan till sommaren.
Stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden behandlar konkurrensutsättningen den 6 februari.
- Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 2/2025 (På finska)(Länk leder till extern tjänst)
- Hel.fi: Konkurrensutsättning av taxistationen vid Stationsplatsen har inletts (28.11.2024)
- Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 11.6.2024: Asema-aukion taksiaseman kilpailutuksen periaatteet (På finska)(Länk leder till extern tjänst)