Byggandet av Norra banan inleds i Åggelby

Helsingfors stad börjar bygga en ny huvudled för cykeltrafiken på sträckan mellan Landshövdingsvägen och Gästparken i början av september.
karta av Tillfälliga cykel- och gångvägar

Arbetet inleds under veckan som börjar den 11 september och är klar till slutet av maj 2024.

I entreprenaden byggs en cirka 270 meters sträcka av den nya huvudleden för cykeltrafiken Norra banan intill järnvägen på platsen av järnvägens gamla serviceväg. Den nya dubbelriktade cykelbanan är fyra meter bred, och en 2,5 meter bred gångväg löper längs den. Entreprenaden omfattar även byggandet av en ny stödmur på järnvägens sida och ny utomhusbelysning.

På grund av byggarbetena måste man fälla tre träd i kanten av Gästparken. I stället för dessa planteras fem nya träd i Gästparken.

Byggarbetet utförs i huvudsak på vardagar mellan klockan 6 och 20. Arbetet kan orsaka en del buller och damm. På byggplatsen görs jordtransporter, varför det finns mycket byggplatstrafik i området.

Entreprenören är GRK.

Byggandet av cykelbanenätet framskrider

Norra banan byggs i etapper. När den är klar går förbindelsen öster om järnvägen mellan Kottby och gränsen mot Vanda och förenar Åggelby, Bocksbacka, Malm, Mosabacka och Parkstad. Hittills har sträckan mellan Skogsbackavägen och Kottby byggts.

Planeringen av norra banan pågår ännu, och byggandet förväntas fortsätta under 2025. Gatuplanen för den sträcka som nu färdigställs godkändes i samband med planeringen av Spårjokern.

Helsingfors planerar att bygga ett nätverk av högklassiga cykelbanor som täcker hela staden och kopplar ihop de stora bostadsområdena till stadscentrumet och arbetsplatskoncentrationerna. Banorna möjliggör en snabb och direkt cykeltrafik med jämn hastighet.

Uppdaterad 22.9.: Borttagen omnämnande av stängning av cykling och gång mellan Otto Brandt väg och Gästparken. Den tillfälliga tillfartsvägen har avvecklats den 21.9.